Kulfiskar

#1 - 10 maj 2004 20:37
Jag har provat förr men ger inte tappt.

Ånyo, e det inte dags att starta en kulfisktråd, för jag vägrar att tro att det bara är jag som är helt såld på dessa små monster.

Tycker till och med att det snudd på borde finnas en egen rubrik på forumet för kulisar.

Jag har både en lineatus, en biacellatus och ett gäng med dvärgkulfiskar. Och delar gärna med mig och diskuterar med andra som tillika har någon av dessa firrar eller tips om dem.

Tex är de vi köper i handeln här odlade eller VF. Har någon odlat eller vet någonting om odling av nån sorts kulfisk skulle det vara skitintressant att läsa om det. Jag har läst om odling på både lineatus och travancoricus och undrar hur svårt det egentligen är. skulle tycka det var skitmaxat att odla dvärkulfsit tex.

Så, mina vänner, sätt i gång och skriv om gud vet vad om era kulor.

#2 - 10 maj 2004 21:04
Mitt vetande om kulfiskar är begränsat men det är väl allmänt känt att de är rätt aggressiva och gärna biter i fenorna...
#3 - 11 maj 2004 06:51
Jag har en Tetraodon steindachneri i min bräckvattentank med Fyrögonfiskar och Slamkrypare http://www.ylitalo.org/annika/akvarie/
Den biter inte alls några fenor. Det ända som jag kan uppleva som ett problem ibland, särskilt i semestertider, är att den inte äter något torrfoder över huvud taget. Till och med Slamkryparen äter pellets.

Vad äter era kulfiskar?

//Annika
#4 - 11 maj 2004 07:02
Jag har inga kulfiskar men funderar på att skaffa. Kommer inte ihåg vad dom heter såg dom på lagret, dvärgkulfiskar kallade dom de.

Nu min fråga är det svårskötta? Vad ska de ha för vattenvärden? mat osv?

/cobol
#5 - 11 maj 2004 07:09
Själv kör jag Tetraodon Lineatus.

Finns ju flera trådar här om kulfiskar som har gått men det är nog sant att det är ju ett begränat antal som deltar.

Skulle tro att det mesta är VF, odling sker ju men verkar som om det mest är japanerna som håller på med det.
#6 - 11 maj 2004 07:43
Tjo!

Jag har också en Lineatus, helt klart den ballaste fisken jag har o någonsin haft. Kul med fiskar som man får verklig ögonkontakt med =)
Jag har också 2st vanliga sötvattenskulor va dom nu heter Tetraodon ere iaf från amazonas.
Skulle tro att de 2 samt lineatusen är vf, medans tex dvärgkulorna mycket väl skulle kunna vara odlade pga att de är relativt lätta att få i lek, jag lyckades tillomed när jag hadde ett gäng =)
#7 - 12 maj 2004 08:40
Tippar på att de är två assellus du ligger inne med fahaka.

funderar på att köpa sådana igen men jag vet inte riktigt. Var skall jag ha dem. Har inte akvarium så det räcker och nu e det snart sommar och då kan man ju inte lägga pengar på akvarieprylar.

Hade tre stycken tidigare som jag köpt på lagret men de dog samtliga inom två veckor, en redan första dygnet.

De var uppendart sjuka redan i affären, men jag kunde inte låta bli att köpa dem då de var de sista de hade, och tänkte försöka få dem friska igen, men det sket sig.

Kul att du fått dvärgarna i lek fahaka. hur fan gjordu du det?
Jag har sex stycken som snart skall reduceras till fyra, och tänkte flytta över dem i ett pytteakvarium på 30x30x30 cm, där de skall få gå tillsammans med ett litet stimm tetror eller rasboror av nått slag.
Behöver de vara ensamma eller hur funkar det, berätta!
#8 - 12 maj 2004 09:11
Grön kulfisk är den sötaste fisk som finns och dvärgkulfisken likaså, de ser ju likadana ut. Varför finns inte dvärgkulfisken inlagd i den här databasen, den är ju jättevanlig i alla zooaffärer? Jag saknar även info om vanliga fiskar som regnbågshaj, vändkölsmal, svarthaj, marmorbilbuk m.m.
#9 - 12 maj 2004 09:47
Det finns fler anledningar till att inte "alla" fiskar finnsmed på Zoopet.

För det första är det inte är möjligt, tidsmässigt, för Kjell och Christian att lägga in allt.

Ett annat och säkert mycket betydande skäl är att det är mycket arbetskrävande/kostsamt att få tag i foton till alla fiskar. Att köpa bra bilder kostar pengar som inte finns. Och att ptofessionella foton själv är inte direkt lätt, smidigt och billigt det heller. Alternativet att planka biler från nätet och böcker är helt uteslutet.

Vi får vara glada över att det trots detta faktiskt trillar in fiskar i arkivet i stadig takt. Weeee.... [:)]
#10 - 12 maj 2004 11:47
Puffbum: Ah det va klart kul att få dem i lek, det va inte så svårt, hadde dem (6 st har ja för mej) i ett 56liters akvarium med massor med växter o en del rötter, vattnet va brunt, ganska lågt ph o rätt mjukt skulle ja tro, det satt ett groluxrör i så det va inte så ljust. Dom lekte nåra gånger bland växterna, de finbladigaste, typ cabomba. e inte säker på om dom la ägg i bladen eller på bottnen. dock blev det aldrig nåra yngel, inte va jag såg iaf, o det va inte tanken heller att ja skulle ta hand om yngel.

#11 - 14 maj 2004 06:42
Har ingen Tetraodon steindachneri kvar längre [:(]
När jag kom hem från jobbet igår så var en av Fyrögonfiskarna död, troligtvis av hög ålder. Men det var inte allt, min kula var också död. Troligtvis hade kulan hamnat i slagsmål med Slamkryparen om samma gömställe och förlorat.

[:-28][:-118][:-118][:-118][:-118][:-118]
//Annika
#12 - 14 maj 2004 06:54
Jag har haft 3 dvärgkulfiskar (Carinotetraodon travancoricus) sedan ca 3 månader tillbaks. 1 hanne och två honor. De är storfavoriter!

De går i ett sällskapsakvarium med Skalarer, kardinaltetror, siamesisk algätare och några L-malar. Det går jätte bra. De började med att nibbla lite på skalarernas fenor men fick storstryk och slutade sedan med de dumheterna.

Inte en snigel finns kvar. Jag tog över en av dem till ett 150 liters med ungfödare och mängder av sniglar. Inom loppet av ett par timmar hade den plockat helt rent på sniglar och jag tog tillbaka den till sina kompisar.

Kräsna med maten är de. Frysta svarta mygglarver går bra. Ger dem niglar som dyker upp från andra akvarier. Jag har sett dem äta lite räkmix.

Bild:
(http://www.zoonen.com/res/user/121760/galleri/177051/3kulfiskar_orig_SE.jpg).
#13 - 14 maj 2004 07:17
Det var ju jättetråkigt att fiskarna dog.Känns alltid lika hemskt.

Själv har jag prövat på en dvärg och håller med om att kulfiskar är bland det roligaste men kan ha.Det är extremt personliga och ena riktiga smådjävlar om de vill.Min fick heta Anki och dödade alla tetror som fanns i akvariet.Först.Sen tog hon alla de andra.Tillslut fanns bara hummern och räkorna kvar.
Tillslut försvann Anki och jag kännde att det vart lite dyrt att köpa en ny.Funderar dock på att starta ett med bara kulor i.
Ha det gött!
#14 - 16 maj 2004 23:41
Cillis, var det en dvärgkula som dödade alla tetror m.m., eller pratade du om en grön kulfisk? En sån liten söt krabat kan väl inte mörda ett helt fisksamhälle?
#15 - 19 maj 2004 20:57
Hur går det med era lineatusar? Min äter så det står härliga till och elake e den fan också. Skall förpassa honom till en egen tank efter sommare tror jag. Just nu går han bland klätterfiskar, (mest dom han hugger efter) tre praktbotior som han aldrig rör, och en stor skitfin eldstjärt som tillika verkar fredad.

Har även en biacellatus som är lite för snabb för lineatusen och som inte verkar vara ett dugg rädd för den nämnda.

Skulle helst vilja skaffa några biacellatus till och starta upp ett sjuhelvets stort bräckvattenskar. Men det får bli nångång i framtiden.
#16 - 20 maj 2004 11:30
tjo

jo med min gåre fint, han har satt i sej 5 neontetror lite kardenalfiskar o en kerritetra, bitit sönder en röd ciklid, 4 guldsömar, en siamesisk algätare, plattat till läppen på en festae, hähä är dom inte underbara de små lineatusarna =) Jag flyttade över honom till ett 570liters i förrgår, där jag delade av en tredjedel till honom.
#17 - 20 maj 2004 17:42
Hur stort akvarium behövs för att ha dvärgkulfiskar och hur många bör man ha?
#18 - 20 maj 2004 18:51
De e så pass små att de knappast behöver några större volymer. Hade själv tänkt ha en 5-6 st i ca 40 liter så småningom, tror det räcker alldeles lagom.

#19 - 20 maj 2004 20:27
Kan man ha 2st i ett 20L? Eller vill de vara fler?
#20 - 20 maj 2004 20:32
*Off topic lite*
Hej Annika... Skulle vilja veta vart du har köpt dina mangrowe plantor? Är vildigt intresserad av att få veta det. [:D]
#21 - 21 maj 2004 13:50
Tror faktiskt att det e rätt lugnt med två srt i ett 20l.

Däremot hade jag nog varit mer noga med att få två av olika kön isåfall. Vet att de är svåra att könsbestämma men det borde gå.
Dessutom skall de gå att få dessa i lek, och då e det ju lite roligare att ha en hanne och en hona.
#22 - 21 maj 2004 14:11
Liten påminnelse bara!

Annika maila mig när du tänkte köpa nya mangrovskott, jag vill beställa samtidigt.

MVH/Puffbum
#23 - 23 maj 2004 13:01
Jag är kampfisk galning! Men har blivit förtjust i såna här dvärgkulor men att ha dom tillsammans med kampfiskar är väl bara att glömma eller?
#24 - 23 maj 2004 14:01
Nä varför då!
Jag ser inga hinder med att mixa dessa!
Håll bara lite koll på fenorna hos kampfisken.

Vad du däremot skall var noga med ar att köpa exemplar som ser välgödda och friska ut. Jag har fått en känsla av att de ofta inte är helt friska, äter dåligt och kan tyna bort efter en tid. Har redan förlorat två och räknar med att nån till kommar att gå åt. Läste om just detta problemet. Kanske man skall medicinera med nått. Tycker att vissa av fiskarna ser lite magra ut.
Men än sålänge är det iallfall fart i dom.

Inte alldelles sällan man ser kulfiskar med insjunka magar i butikerna och som senare dör efter en tid. Vet nån vad det är, parasit? Hur botar men isåfall.
Håll koll på detta vid inköp!
#25 - 24 maj 2004 15:10
Okej tack så mycke! Ska ta tid och leta mycket fakta om dessa ssmå filurer! =)
#26 - 1 juni 2004 07:00
Nu har jag nya kulfiskar! Jag var på Akvarielagret igår och då köpte jag bla 5 st Tetraodon travancoricus. De är ca 1-1,5 cm och hur söta som helst.

//Annika
#27 - 1 juni 2004 08:57
hur stor blir en dvägkulfisk
#28 - 1 juni 2004 09:22
Tetraodon travancoricus blir ca 2,5 cm.

//Annika
#29 - 7 juni 2004 23:01
är det någon som har haft dvärgkulfisk ihop med amano räkor?
jag har ingen erfarenhet av kulfiskar alls men funderar på att köpa. så om ni tycker det låter hel galet får ni gärna säga vad ni tror/vet. =)
#30 - 8 juni 2004 05:22
vet inte hur det är med just dvägkulfisken (den ska ju va bra mycket snällare än dom flesta andra) MEN dom flesta kulfiskar skulle nog se en liten amanoräka enbart som en måltid.
#31 - 8 juni 2004 07:13
Ursprungligen skickat av THE_DUDE

är det någon som har haft dvärgkulfisk ihop med amano räkor?

jag har ingen erfarenhet av kulfiskar alls men funderar på att köpa. så om ni tycker det låter hel galet får ni gärna säga vad ni tror/vet. =)

Jag har fyra dvärgkulfiskar ihop med 4 st amanoräkor och 2 st octocinclus och det är inget problem alls. Dom är nyfikna på räkorna men rör dom inte. Däremot stoppade jag ned 10 st kardinaltetror i karet, det tog en kvart sen hade kardinaltetrorna nästan inga stjärfenor kvar, det var bara att flytta dom till ett annat kar.

Tips. på akvarielagret skulle dom ha 200/kr st för dvärgkulfiskarna! Hutlöst, akvarieleasing tog 50 kr st.

/cobol
#32 - 9 juni 2004 18:13
ok det verkar ju lite riskfyllt med dvärgkulfisk då jag redan har lite andra små fiskar i karet också, får se om jag köper någon. =/

i göteborg tror jag det var 35 kr st för dvärgkulfiskar =). men 200/kr st håller jag med om att det låter hutlöst!
#33 - 10 juni 2004 06:29
Sist jag var på Akvarielagret tog de 75:-/st för Dvärgkulfiskarna.

Jag har mina 6 st Dvärgkulfiskar tillsammans med 10 st Kejsartetror, 2 st Grenmalar och 2 par Kakaduaciklider och det funkar utmärkt. Ingen av fiskarna har bitna fenor. (Akvariet är på 350 liter)

//Annika
#34 - 12 juni 2004 00:10
tror att jag vågar mig på att testa i alla fall. jag har 3 st påfågel gobys och en typ grenmal + lite annat smått & gott i ett 54L, får se NÄR jag köper dom.=)
#35 - 12 juni 2004 14:07
Hej!
Det står i artbeskrivningen att kulfiskar är giftiga.
Gäller det om man blir biten eller vidrör dem, eller är det endast om man får för sej att äta dem?
Jag skulle vilja skaffa sådana, men man vill ju inte bli förgitad när man ska ner och pilla i akvariet:)
#36 - 12 juni 2004 15:02
det gäller enbart om man äter dom och enbart för släktet tetraodon.

dock så har inte odlade fiskar detta gift efter som det kommer ikfrån någon alg eller liknande (detta gäller iaf saltvattens arterna men antar att det är de samma för söt)

Man ska dock ha i bakhuvudet att det är en av dom starkaste nervgifterna som finns och att hundratlas med människor dör årligen (dom aldra flesta i Japan) så visst ska man vara försiktig.
#37 - 28 juni 2004 23:14
Hej

Jag har oxå blivit kanon sugen på dvärgkulfisk. Men kan man ha dem tillsammans med afrikansk klogroda (albino)? Jag funderar nämnligen på att starta ett mindre akvarium till mina grodor, och stoppa i en gäng dvärgkulfiskar i detta.

Har någon erfarenhet av denna mix?

Annons