Kulfisk Tråden.

#1 - 13 februari 2008 20:03
Tänkte höra med er vilka sorters kulfiskar ni har. Om det nu är någon mer än jag som har?

Själv har jag Colomesus asellus (Amazonas kulfisk) Har 4 st i mitt 180L kar.
Tycker dessa är otroligt roliga att ha, lätta att ha och alltid hungriga! :D

Skulle vilja ha ett par dvärgkulfisk i ett av mina 50L.. Men det får bli senare i livet.

Sen om det är något om kulfiskar så kan man ju skriva det här, alltid kul att prata om dom små liven. =)
#2 - 14 februari 2008 10:00
Vad kul (;)) med en kulfisktråd. :)

Jag har haft Tetraodon biocellatus under en tid. Jag hade också ett akvarium med snäckodling bara för dom, eftersom deras tänder växer hela tiden och de behöver slipa ner dom.
I varje fall när det gäller den arten, så är aggressiviteten rätt överdriven. Jag hade dom ihop med siamesiska algätare, corydoras och ancistrus, och jag såg aldrig att de nafsade efter dom.

En idé jag funderat på, när det gäler kulfiskar, är om man skulle kunna ha Litorina-snäckor som mat? Det krävs nu att man bor på västkusten iofs, men de har tjockare skal än de andra snäckor man burkar ha i akvarier. Därför borde kulfiskarna även slipa ner sina tänder rätt bra om de försöker äta sådana. Är det någon som har provat, tro? :p
#3 - 14 februari 2008 10:29
Jag har alldrig haft kulfiskar, men började fundera på om man skulle kunna mata dem med landsnäckor från trädgårn? Man skulle ju få välja mindre exemplar förstås.
#4 - 14 februari 2008 12:04
Ville själv införskaffa 3-4st amazonas med tanke på att dem går att hålla med andra fiskar. Men detta med att dem behöver slipa ner tänderna blir för jobbigt, har andra fiskar som skulle gå på sniglarna direkt så det skulle nog inte gå så bra antar jag
#5 - 15 februari 2008 07:50
Kul med några mer =) Amazonas kulfisk har ju jag, jag har aldrig behövt klippa tänderna men jag har lyfft upp en kulfisk och tittat på hur tänderna ser ut, men jag såg bara 4 pytte små så jag tror inte det är någon fara. men jag har som Jens ett litet kar där jag odlar snäckor och hyalella aztec eller hur det stavas :P

Fig 8 är sjukt fina! synd att dom ska ha bräckt bara :S MEn dom snäckorna du prata om som finns vid havet låter som en bra idé! Måste bara hitta dom små, dom tar ju bara snäckor som e lika stora som deras ögon (ca)
#6 - 15 februari 2008 10:25
patriksg skrev:
Kul med några mer =) Amazonas kulfisk har ju jag, jag har aldrig behövt klippa tänderna men jag har lyfft upp en kulfisk och tittat på hur tänderna ser ut, men jag såg bara 4 pytte små så jag tror inte det är någon fara. men jag har som Jens ett litet kar där jag odlar snäckor och hyalella aztec eller hur det stavas :P

Fig 8 är sjukt fina! synd att dom ska ha bräckt bara :S MEn dom snäckorna du prata om som finns vid havet låter som en bra idé! Måste bara hitta dom små, dom tar ju bara snäckor som e lika stora som deras ögon (ca)

Är säkert inga problem på sommaren. Bara att hoppa i och snorkla bland tången. :p
Vintertid kan det nog vara värre.[:-25] [:-84]
#7 - 15 februari 2008 12:41
Jag har haft förmånen att "ärva" 1 hona och 2 hanar Tetraodon leiurus.
Dom har lekt ett tiotal gånger men det har varit svårt att få yngel att överleva:(, Vid varje lek har det blivit kanske ett hundratal yngel.
Men flera av kullarna har gått åt fanders:(
Har kanske ca 20 yngel från 4 kullar just nu:)
Dom vuxna fiskarna är väldigt agresiva både mot mig och varandra, har blivit biten så jag började blöda och en hudbit försvann[B)]
Dom själva har ofta stora "blåmärken" och skador på fenorna[B)]
Matar med div snäckor(Ampularia),räkor,guppyngel,fiskbullar,frysta räkor,moina,artemia.
det är svårt att få ynglen att ta "död" mat, dom tar den inte om den inte ramlar nere precis framför nosen, dom stora matar jag med hela frusna räkor och snäckor.
Hanen vaktar romen och fläktar romen, när ynglen kläckts är han totalt ointresserad.
Dom blåser upp sig ibland vilket är en imponerande syn, det ser ut som dom svalt en tennisboll:D
Jag håller dom helt själva, ett tag gick dom med en grupp sajica, men det var mindre lämpligt då sajicorna minskade i antal, men kulfiskanra var mätta;)
Tyvärr har jag inte hittat så mycket information om dom i sverige utan endast på utländska forum, Jag vet inte om dom är odlade i Sverige förrut:confused:
Jag vet att tidigare ägaren Ola i BAK(www.bollmoraakvarieklubb.org) fick dom att leka vid ett par tillfällen.
Om det är någon mer som har lite information om denna kulfisk så tar jag tacksamt emot det;)
http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/Fishpics/puf-lei1.jpg&imgrefurl=http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-leir.htm&h=175&w=300&sz=27&hl=sv&start=6&um=1&tbnid=yn9wzT4699VyXM:&tbnh=68&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dtetraodon%2Bleiurus%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:en-US%26sa%3DN
#8 - 15 februari 2008 14:01
Någon som har praktisk erfarenhet av att hålla Tetraodon Niger (tror den bytt namn för inte så länge sen)? Funderar på att skaffa en eller två till mitt 450L sällskapskar (huvudsakligen skalarer). Tror ni det kan fungera? Hört att de ska vara aggressiva små rackare, men är det bara inom egna arten eller mot andra också?
#9 - 15 februari 2008 15:18
JanneN skrev:
Jag har haft förmånen att "ärva" 1 hona och 2 hanar Tetraodon leiurus.

Dom har lekt ett tiotal gånger men det har varit svårt att få yngel att överleva:(, Vid varje lek har det blivit kanske ett hundratal yngel.

Men flera av kullarna har gått åt fanders:(

Har kanske ca 20 yngel från 4 kullar just nu:)

Dom vuxna fiskarna är väldigt agresiva både mot mig och varandra, har blivit biten så jag började blöda och en hudbit försvann[B)]

Dom själva har ofta stora "blåmärken" och skador på fenorna[B)]

Matar med div snäckor(Ampularia),räkor,guppyngel,fiskbullar,frysta räkor,moina,artemia.

det är svårt att få ynglen att ta "död" mat, dom tar den inte om den inte ramlar nere precis framför nosen, dom stora matar jag med hela frusna räkor och snäckor.

Hanen vaktar romen och fläktar romen, när ynglen kläckts är han totalt ointresserad.

Dom blåser upp sig ibland vilket är en imponerande syn, det ser ut som dom svalt en tennisboll:D

Jag håller dom helt själva, ett tag gick dom med en grupp sajica, men det var mindre lämpligt då sajicorna minskade i antal, men kulfiskanra var mätta;)

Tyvärr har jag inte hittat så mycket information om dom i sverige utan endast på utländska forum, Jag vet inte om dom är odlade i Sverige förrut:confused:

Jag vet att tidigare ägaren Ola i BAK(www.bollmoraakvarieklubb.org) fick dom att leka vid ett par tillfällen.

Om det är någon mer som har lite information om denna kulfisk så tar jag tacksamt emot det;)

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/Fishpics/puf-lei1.jpg&imgrefurl=http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/puf-leir.htm&h=175&w=300&sz=27&hl=sv&start=6&um=1&tbnid=yn9wzT4699VyXM:&tbnh=68&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dtetraodon%2Bleiurus%26um%3D1%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:en-US%26sa%3DN

Riktigt kul att du har fått dom att leka!!! Synd att inte mina leker i akvarium..
En del har ju lyckats med dwarf puffer men det ska vara svårt då ynglen äter varandra... Har du surtat in på www.thepufferforum.com.. jag hittade dock den inte där :( Är det en sötvatten eller?

Jag har mina i ett 180L, Ser på dom att dom tycker det är för litet nu då dom trycker mot rutorna hela tiden, dom ska tycligen göra detta för att dom vill utforska mer än vad som finns i karet. antagligen så säljer/byter jag dom snart men då kommer jag självklart köpa någon ny...

Jag tror att scalarer inte går så bra ihop med någon kulfisk, dom har ju långa fina fenor som tydligen ser ut att vara jätte goda, hehe. hör hört att dom minsta kulfiskarna kan vara på dom ibland och bita..

Är det någon som har bilder på era? jag tog lite kort i förra helgen som jag tänkte lägga upp snart. :D

Trevlig helg på er!
#10 - 15 februari 2008 15:18
Whistler84 skrev:
Någon som har praktisk erfarenhet av att hålla Tetraodon Niger (tror den bytt namn för inte så länge sen)? Funderar på att skaffa en eller två till mitt 450L sällskapskar (huvudsakligen skalarer). Tror ni det kan fungera? Hört att de ska vara aggressiva små rackare, men är det bara inom egna arten eller mot andra också?

Sökte på det namnet men ajg hitta inte, äns på google, du vet inte något handelsnamn eller något nytt namn?
#11 - 15 februari 2008 15:49
Dom går i färskvatten och ska så göra vad jag har läst.
Jag har flyttat honan och den ej romvaktande till ett annat akvarium och flera gånger så lekte det paret på en gång, trots ganska "hårdhänta" flyttar i mellan mina akvarier så lekte dom på en gång, ett tag så lekte hannarna av honan i samma akvarium så dom låg i varsit lekrör och vaktade.
Tror dock lekperioden kan vara slut, verkar som dom leker juni-december.
Troligen så äter ynglena sina syskon, dom burkar som jag lyckats bäst med ynglen har dom gått i stora burkar eller lite mindre och få yngel.
Tyvärr så hoppade min största yngel från den första kullen ur sitt lilla akvarium, han var halvvuxen och jag var säker på att klara honom, trodde aldrig att dom hoppade men är mer noga med täckglas nu.
Det är ganska kostsamt för mitt "räk- white pearl-akvarium)att fodra dom små rackarna.
som dom fått när dom blivit lite större, när moina och artemia inte tycks räcka till.
Har varit mycket på div puffer-forum men endast httat lite information om dom.
#12 - 18 februari 2008 22:59
patriksg skrev:
Sökte på det namnet men ajg hitta inte, äns på google, du vet inte något handelsnamn eller något nytt namn?

Tetraodon Fluviatilis tror jag visst att det nya var.
#13 - 20 februari 2008 14:10
Whistler84 skrev:
Tetraodon Fluviatilis tror jag visst att det nya var.

Det är nog den vanligaste kulfisken "grön kulfisk" brukar den heta också.
När dessa är små så lever dom långt uppe i floder i sötvatten, sen när dom blir större så vandrar dom ner mot havet och går då i bräckt vatten. Dom går att ha i sött men när dom är stora så ska dom ha bräckt, en del har dom även i salt!

(Finns en arbetsbeskrivning på zoopet) Hade en sådan när jag var mindre, det var den roligaste fisken i det karet=) Alltid hungrig och simmade alltid runt och letade snäckor =)
#14 - 20 februari 2008 14:37
Kommer den ta skada om den inte får tillgång till salt/bräckt vatten?

Tanken är ju som sagt ett sällskapskar med scalarer.
#15 - 20 februari 2008 15:38
Tycker nog du ska köra med bräckt till dom. scalarer kan ju ha lite salt i men inte bräckt. Har hört om folk som har haft denna kulfisk i sött och den ska tydligen inte klara sig så bra... Du vill inte ha amazonas?
#16 - 22 februari 2008 15:14
har precis införskaffat två dvärgkulfiskar, har inte låtit dem hälsa på resten av innevånarna i akvariet men om nån timme så...Man kan knappt sluta titta på dem, hur sköna som helst att se på.
#17 - 22 februari 2008 16:01
Åå va kul!!! Hur stora är dom? vad har du för firrar mer i karet?
#18 - 22 februari 2008 16:11
jag har ett gäng kilfläcksrasboror och ett gäng med kardinaler. Sen simmar det runt två siamesiska algätare och en ancistrus tillsammmans med två stora snäckor. Har även tillfälligt blandat in en kamphane men han ska väl så smånongom ha ett eget plejs.
#19 - 22 februari 2008 16:17
kampfisken kan nog få sina fenor skadade... men ska du flytta snart så e d no problem :)
#20 - 22 februari 2008 16:34
Ja jag trodde nog att det skulle kunna vara så, men som sagt han får väl flytta ganska snart. Tror du att de stora snäckorna också lever farligt?
#21 - 22 februari 2008 16:43
nja! kan hända att dom biter på dom! du lär ju inte få några bebisar iaf :P Är det äppelsnäckor så lär dom sig ganska fort att dom ska akta sig för kulfiskarna :P

La ut en annons nu på mina kulor. :( ska köpa dvärg =)
#22 - 22 februari 2008 16:52
har flyttat över småsnäckor som ska sparas till min svåger i ett litet så länge.
Har nu släppt i de små kulorna och ser nöjt på medan de redan gar sig på de små snäckorna som är kvar. Fantastiska små typer att titta på när de lägger huvudet på sned för att se ordentlig, ser nästan ut som hundvalpar.:)
#23 - 22 februari 2008 17:25
haha ja, du kommer att fastna för dom så sjukt mycket! alla gör det! :P Vad fick du betala för dina?
#24 - 22 februari 2008 17:49
Mina kostade 49 kr st.

Ja, man kan nog säga att man fastnar för dem.
#25 - 22 februari 2008 17:54
patriksg skrev:
La ut en annons nu på mina kulor.

Ursäkta... men det såg så roligt ut =P
#26 - 22 februari 2008 17:58
Ahlqvist skrev:
Ursäkta... men det såg så roligt ut =P

Ajajaj!!! :P Haha! jo det kan nog tolkas lite fel :P
#27 - 10 mars 2008 18:27
Död

:confused: Skulle göra ett vattenbyte nu ikväll och när jag kollade över läget låg en av kulorna på botten och såg väldigt trött ut. Lät bli bytet en stund och kollade igen då stod han på huvudet i gruset.[:(!] Inte har jag sett att han varit hängig, han var pigg på morgonen idag. Lite besviken blir man ju.
#28 - 10 mars 2008 19:01
Det låter ju konstigt, inget jag hört eller läst om tidigare... Men nu är han okey?
#29 - 10 mars 2008 19:16
Rubriken lyder: [COLOR=Black]Död[/COLOR]

:(
#30 - 10 mars 2008 19:23
Funderingar kring dvärgkulfiskhållning

Tråkigt att läsa att en av dem dog :(

Men har ett nytt kar på g, och jag funderar på att ha dvärgkulfisk i det.
Men..
Hur ofta måste de ha snäckor egentligen?
Finns det något annat man kan ge dem för tänderna, ifall snäckorna skulle sina?

Vilka fiskar kan man ha dem med? De ska ju vara lite bitiga har jag hört, men funkar de med mindre fiskar som är snabba, typ tetror?

Andra praktiska saker som rör dvärgkulfisk?
#31 - 10 mars 2008 19:46
Dvärg kulisar behöver inte snäckor.
Läs mer på http://www.dwarfpuffers.com

citat för den som e lat:
"As far as Dwarf Puffers needing snails in their diet to "wear down" their teeth, it has been agreed upon by most in the forum that they are not necessary for this. Dwarf Puffers seem to have no problems at all with overgrown teeth (unlike almost all other puffer species)."
#32 - 10 mars 2008 20:02
Asellus och modus behöver tydligen ha snäckor regelbundet för att tänderna ska filas mer. övriga kulfiskar har inte lika stort behov av detta. Som det står på sidan Grodlund länkade till så är det dock bra att ge dom snäckor. Dels för att det är deras naturliga föda och att dom får träna på sina jaktinstinkter.. Det är faktiskt ganska så coolt att se dom jaga =) Tänk bara på att inte ge dom sådana Malysiska snäckor, dom som är formade som en glass strut, dessa ska tydligen vara för hårda och fisken kan skada sina tänder.

Synd att den inte klarade sig :(
#33 - 10 mars 2008 20:04
tack för länken!
#34 - 10 mars 2008 20:07
Jag planerar själv att skaffa kulfisk.
Annatzk> et du någon affär som har dom?
Annars tar Godhems Zoo hem på beställning.
Inte helt säkert dock, dom skulle kolla upp om dom kunde få hem den fisken åt mig.
Du kan ju hojta om de blir aktuellt så kan vi beställa hem dom tilsammans!
#35 - 10 mars 2008 20:12
Grodlund skrev:
Jag planerar själv att skaffa kulfisk.

Annatzk> et du någon affär som har dom?

Annars tar Godhems Zoo hem på beställning.

Inte helt säkert dock, dom skulle kolla upp om dom kunde få hem den fisken åt mig.

Du kan ju hojta om de blir aktuellt så kan vi beställa hem dom tilsammans!

Vad är du ute efter för Kulfisk? Havannazoo i Surte ska ha ibland, annars om du tittar på annonser här på zoopet har jag satt ut på mina kulfiskar.
#36 - 10 mars 2008 21:13
För det första vill jag ha en som inte bara överlever utan mår bra i sötvatten.
Sen vill jag slippe behöva ta upp stackaren och klippa tänderna på den med en nagelsax - skulle aldrig kunna förmå mig att göra det - och att fixa en snäckodling verkar meckigt.
Sist men inte minst ska den gå att hålla i min 200 liters bytta med 15 Tigerbarber...

Efter all forskning jag har gjort så verkar Dvärgkulfisk vara det enda självklara valet...

Edit: Många verkar ha fått bra result med kulfiskar och tigerbarber.
En av källorna är författaren till den utmärkta sidan Puffernet
#37 - 10 mars 2008 21:23
Grodlund, Hornbach på hisingen har dvärgkulfisk. Vet ej hur deras fiskhållning är, men de såg friska ut
#38 - 10 mars 2008 21:53
Har vart där mycket och tittat på andra fiskar men de har aldrig haft kulfisk tidigare.
Kul(fisk) att de har fått in dem nu då.

Men ja klarar inte av att de är så SJUKT otrevliga där :s
#39 - 10 mars 2008 23:59
Tetraodon lineatus

Hej
Jag har efter ca:8 månader hittat en Tetraodon lineatus fahaka
Det jag undrar är ifall det är vanligt att han ligger ner hela tiden och verkar vara ovanligt blyg (vilket han inte var butiken)

Han lever tillsammans med två blåciklider,en nyckelhålsciklid och en mal .Dessa fiskar äter upp alla stora bitar och min fahaka verkar nöja sig med småbitar vilket han inte heller gjorde i butiken...

jag blir över glad om någon kan ge mig lite info,råd samt tips på hemsidor...

tack
#40 - 11 mars 2008 06:37
Självmordsbenägen Dvärgkulfisk...

Köpte mig 2 stycken dvärgisar i lördags för att dem skulle hålla efter snäckbeståndet i akvariet. I söndags skulle jag höja tempen en halv grad för jag tyckte det var lite kyligt i karet. Hade locket borta ca 30 sekunder, och mitt akvarium är bara på 60 liter så det är ju inget stort kar jag har...
Satte mig en stund senare och tittade på firrarna, men kunde bara hitta en dvärgkulfisk. Satt hur länge som helst och letade, tänkte att han gömde sig i växterna kanske.
Hittade den lilla krabaten på golvet uttorkad och uppblåst... :( stackars min lilla dvärgis, han var självmordsbenägen. Inte visste jag att dem hoppade! Iof vet jag inte för mycket om dem små liven, men jag hoppas att den andra inte är självmordsbenägen han också...

Någon med bra tips på hur man ska få dem att trivas? :)
#41 - 11 mars 2008 06:54
Grodlund har tidigare lagt in en länk (inlägg #31) till en hemsida. Där står (tycker jag) bra information om dvärg kulfisken. Gå gärna in på forumet och läs på där inne då det står mycket mat nyttigt där med.
Rent inredningsmässigt sett så ska man ha mycket växter och gömställen för de, speciellt om man har fler än en dvärg kul fisk. De är ju något aggressiva av sig och då är det bra om de kan slippa se varandra.
#42 - 11 mars 2008 06:58
Jag har bara en kvar, då den andra ville se sig om i världen... Tyvärr kom han ju inte längre än till golvet, en väldigt tragisk historia :(

Tack för tipset om länken, ska kika in där :)
#43 - 11 mars 2008 08:13
Bilal skrev:
Tetraodon lineatus

Hej

Det jag undrar är ifall det är vanligt att han ligger ner hela tiden och verkar vara ovanligt blyg (vilket han inte var butiken)

Han lever tillsammans med två blåciklider,en nyckelhålsciklid och en mal .Dessa fiskar äter upp alla stora bitar och min fahaka verkar nöja sig med småbitar vilket han inte heller gjorde i butiken...

tack

Hej. Fahakan kan ibland ligga och lata sig. Tänk på att fahakan växer otroligt snabbt i början, kanske 2-4cm i månaden, sen blir den mycket stor. Hade jag haft plats hade jag lätt köpt en sådan! gå in på www.thepufferforum.com där står allt om dom!!
#44 - 11 mars 2008 13:25
Skulle vilja fråga de som har/har haft dvärgkulfisken om den är så kräsen med maten som det står i dwarfpuffers.com? Har funderingar på att skaffa ett till akvarium för att möjligtvis ha ett par dvärgkulfiskar däri.
#45 - 11 mars 2008 13:34
Bilal skrev:
Tetraodon lineatus

Hej

tack

Hur stor är den? Hur stort är akvariumet? Du vet att du i princip inte kan ha honom med några andra fiskar sedan när han blir större?

www.thepufferforum.com är ett utmärkt forum för kulfiskar, om man inte har några problem med engelskan.
#46 - 11 mars 2008 14:11
hade jag har en polares 2 Dvärg kulfiskar hemma hos mig just nu, de e ute efter mina Corydoras fenor :P
#47 - 11 mars 2008 16:23
mina har gillat både artemia och röda mygg, de har inte varit tjuriga det minsta. Men självklart har de gillat småsnäckor allra bäst, jag har ju turen att mina snäckor är riktiga värphönor. De lägger nästan en säck i månaden och då blir det ju en hel del mat för kulisarna att kalasa på. Men som sagt så har jag bara en liten kvar, vill nog ha två iaf, de delade upp karet på två så man såg alltid någon av dem. Får nog åka in och skaffa en ny.
#48 - 11 mars 2008 18:01
Finns det ingen svensk information om denna dvärgkulfisk.. såg några på akvarielagret och jag blev helfrälst.. är så sugen ... men vill veta mer först. tyvärr är min engelska urusel.
#49 - 11 mars 2008 18:47
Det låter betryggande nojsen! Jag har kollat med de lokala akvarieaffärerna här, men ingen av de verkar kunna få hem någon dvärgkulfisk, så det blir nog att ta hem en från stockholm :)

chessman, om du ställer frågor här är det nog många som kan hjälpa dig! Verkar finnas en hel del som har koll på de ;)
Lite som jag har läst till mig är att de kan hållas i ganska små akvarier, typ 20L. Har man flera brukar man räkna på 12L/kula, men då gäller det att man har mycket växter och gömställen då de kan vara aggresiva. Fiskar man kan ha tillsammans med dvärgarna är inte allt för många, då de är fenbitare (som tidigare framgått i tråden). Men ottosar verkar gå bra för de flesta, räkor med i vissa fall. De tar oftast inte flingfoder, men fryst mat (typ artemia och mygglarver) verkar fungera bra!

Kan hända att jag skrivit helt tokigt, men då får gärna någon rätta mig :) Bara att ställa fler frågor om det är något du undrar över, säker på att de flesta är villiga att svara ;)
#50 - 11 mars 2008 20:38
Ett bra sätt att lära sig engelska är att läsa mycket och föröska förstå.
Finns bra ordböcker online om det är enstaka ord man inte begriper - eller så kan man fråga här.

Jag vet ingen info på svenska om kulfiskar. Testa en googling eller sök på wikipedia.
Nästan all info på internet är på engelska så det är nog till din egna fördel om du lär dig :)
#51 - 11 mars 2008 20:45
chessman skrev:
Finns det ingen svensk information om denna dvärgkulfisk.. såg några på akvarielagret och jag blev helfrälst.. är så sugen ... men vill veta mer först. tyvärr är min engelska urusel.

Vad vill du veta då? kanske några här kan svara.. Annars finns det ju en arbetsbeskrivning här.
#52 - 11 mars 2008 20:50
patriksg skrev:
Vad vill du veta då? kanske några här kan svara.. Annars finns det ju en arbetsbeskrivning här.

Finns det artbeskrivning på dvärgkulfisk?? här?
#53 - 11 mars 2008 21:08
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1247 Japp, kom upp för en månade senan. eller 2 :P
#54 - 11 mars 2008 21:21
patriksg skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1247 Japp, kom upp för en månade senan. eller 2 :P

Åhhh men den är ju så fin... den säger bara .. jag VILL flytta hem till dig Eliza.. och bo i ditt köksakvarie... ti hi.. ja sånna ska jag köpa helt klart. :p
#55 - 12 mars 2008 08:16
Idag åker jag och kollar på dvärgkulfiskar... undrar om jag kan motstå att köpa? Har nyss öst i 7 nya fiskar och vill inte riskera en nitrit-topp!
#56 - 12 mars 2008 18:52
jag får inte ta kort på min kulfisk[:(!]
Så länge jag bara sitte och tittar på honom och kanske skriver vid lite så är han framme vid rutan och kollar...men så fort jag tar fram kameran så sticker ha skitfort iväg. Så fort jag vänder mig om är han tillbaka och kollar igen....
Tänkte jag skull fiza en bra bild å ha som skrivbordunderlägg:p
#57 - 12 mars 2008 18:53
Grodlund skrev:
Idag åker jag och kollar på dvärgkulfiskar... undrar om jag kan motstå att köpa? Har nyss öst i 7 nya fiskar och vill inte riskera en nitrit-topp!

Lycka till :D
#58 - 12 mars 2008 18:55
HMm AKTA!!!

efter två dagar med med 3 dvärgkulfiskar har inga av mina neontetror kvar sin sjärtfena..
#59 - 12 mars 2008 18:56
nojsen skrev:

Så länge jag bara sitte och tittar på honom och kanske skriver vid lite så är han framme vid rutan och kollar...men så fort jag tar fram kameran så sticker ha skitfort iväg. Så fort jag vänder mig om är han tillbaka och kollar igen....

Du får ha tålamod.. sitt på samma ställe med kameran stilla och vänta ut honom.:D
#60 - 12 mars 2008 18:58
nojsen skrev:

Jag lånade min fars kamera för att ta kort på mina, la i lite mat och satta mig en bit ifrån och tog kort från sidan, blev ganska bra.
#61 - 12 mars 2008 18:59
patriksg skrev:
Jag lånade min fars kamera för att ta kort på mina, la i lite mat och satta mig en bit ifrån och tog kort från sidan, blev ganska bra.

Kan man få se?? Nyfiken
#62 - 12 mars 2008 19:37
http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=802130&gid=1543352 här är lite äldre bilder =) Dom nya finns hos mina päron i Älvängen..
#63 - 12 mars 2008 19:56
patriksg skrev:
http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=802130&gid=1543352 här är lite äldre bilder =) Dom nya finns hos mina päron i Älvängen..

Oj jättekul att se din KULfisk.. hehe.. så söt så..hur många har du och hur många L är det akvariumet de går i?:p
#64 - 12 mars 2008 20:37
chessman skrev:
Oj jättekul att se din KULfisk.. hehe.. så söt så..hur många har du och hur många L är det akvariumet de går i?:p

Har 4st asellus i ett 180L kar nu. Det är skit roliga söta firrar =) Ligger ute en annons på dom nu, dom trycker mot rutan hela tiden och det ska vara för att dom vill ut och utforska mera. så jag säljer/ger bort dom till nåhon som har ett mycket större kar.. kommer sakna dom!!!

Tänkte köpa 8-9 dvärgar istället.. 3 hanar och 5-6 honor =)
#65 - 17 mars 2008 22:26
liten och rädd...

Den kvarvarande kulan har blivit väldigt skygg och håller sig tätt under blad och rötter, inte alls så nyfiken på när man kommer med mat eller tittar in.:(

Vet att de inte precis var goda grannar men undrar om inte motsättningarna gjorde så att de höll sig framme lite mer för att den andra inte skulle få något....kanske skulle skaffa en ny granne...lr tänker jag fel:confused:
#66 - 20 mars 2008 15:43
Hur stort akvarium nojsen? De flesta kulor klarar sig bra ensamma, men om de inte har en tillräckligt komplex miljö verkar de bli deppiga eller börjar simma efter rutorna. En komplex miljö kan du skapa genom att ha mycket växter och sånt så de kan utforska och leta efter snäckor.
Ifall ditt akvarium är stort nog för att de ska kunna få minst 12L var i en komplex miljö ser jag inget fel i att skaffa en till! Kanske försöka få en hona då de är mindre aggresiva?
#67 - 20 mars 2008 18:09
mongoloj skrev:
Hur stort akvarium nojsen? De flesta kulor klarar sig bra ensamma, men om de inte har en tillräckligt komplex miljö verkar de bli deppiga eller börjar simma efter rutorna. En komplex miljö kan du skapa genom att ha mycket växter och sånt så de kan utforska och leta efter snäckor.

Ifall ditt akvarium är stort nog för att de ska kunna få minst 12L var i en komplex miljö ser jag inget fel i att skaffa en till! Kanske försöka få en hona då de är mindre aggresiva?

Bra svar!!!

Kan du inte lägga upp en bild på karet? Det är inte för kallt eller så?
#68 - 22 mars 2008 21:58
Patrik, hur går det med dina kulor då? Har du fått iväg de än eller?
#69 - 23 mars 2008 10:05
mongoloj skrev:
Patrik, hur går det med dina kulor då? Har du fått iväg de än eller?

Nix! är lite dåligt på den fronten =( Ska nog ta och uppdatera annonserna. Annars kanske man får vänta till auktionen i Gbg och ta med dom dit... Men då vet man inte vart dom hamnar.
#70 - 23 mars 2008 14:47
Karet är på 110 liter, tyvärr har jag inga bilder, men det finns en stor rot med mycket "grenar" som gör den till en labyrint. En mindre rot, en grotta och mycket växter både höga och låga. Utrymmet delas med en ancistrus och två snäckor, två amano, en krabba och några tetror. Temperaturen ligger mellan 25 och 26 grader. Kulan kanske blir lite gladare när det snart kommer lite snäckbebisar att leka med, Snäckorna lägger ägg hela tiden....:p
#71 - 23 mars 2008 14:50
hehe ja det kanske den blir.. men jag tycker att det låter som att du har ett bra jar, mycket inredning både högt och lågt.. den har inte bättrat sig något?
#72 - 23 mars 2008 15:19
Jag vet inte om han ser piggare ut eller om jag inbillar mig....men jag tycker att hans fläckar har blivit lite starkare ifärgen...men jag har varit magsjuk så jag vet inte om jag hallucinerar av utmattning [:-99]
#73 - 23 mars 2008 21:00
I det karet skulle du kunna ha säkert 8 kulor, men då måste det till med mycket växter ;) 1 till får du utan tvekan plats med! Kan hända att du måste flytta på tetrorna, men sålänge de inte blir terroriserade av kulorna så går det nog bra att ha kvar de.
Vi får hoppas på att du inte hallucinerar! :D
#74 - 23 mars 2008 21:12
Dvärgkulfiskar tror jag inte kommer göra så mycket på tetror, tetrorna lär ju sig faran och är mycket snabba! Själv ska jag i morgon lägga i lite kardinaltetror till mina asellus, får se hur det går :P haha
#75 - 24 mars 2008 06:45
Då blir det ett nyköp nästa vecka...:)...nu på morgonen var han faktiskt framme när jag gick förbi, men dök snabbt in i roten när jag tände. Dom är så fruktansvärt snabba när det gäller:). Tack för era svar förresten[:-15]
Bilagor:
#76 - 24 mars 2008 07:27
patriksg: Så kan det nog vara! tänkte på på att de är så snabba :P Fast det beror förstås på vilka tetror man har.

nojsen: Det låter bra! Hur många har du tänkt skaffa dig?
#77 - 24 mars 2008 14:33
tänkte mig nog två stycken...om det finns några kvar:)
#78 - 24 mars 2008 15:00
Lånar tråden lite :)

Någon som har dvärgkulfiskar (eller andra sötvattens kulfiskar) i sällskapsakvarier utan att de ger sig på de andra fiskarnas fenor?

Och hur gör ni för att de ska ha ständig tillgång till snäckor? Tar inte de slut i akvariet?
#79 - 24 mars 2008 16:23
batski skrev:
Lånar tråden lite :)

Någon som har dvärgkulfiskar (eller andra sötvattens kulfiskar) i sällskapsakvarier utan att de ger sig på de andra fiskarnas fenor?

Och hur gör ni för att de ska ha ständig tillgång till snäckor? Tar inte de slut i akvariet?

Dvärkulfisken ska enligt en del sidor inte behöva snäckor för att slipa ner tänderna. Men det skadar ju inte att slänga i några ibland.. Dom 2 som är i störst behov av snäckor är asellus och modest (stavning) Alla dom övriga kulfiskar ska klara sig ganska så bra utan.. =)

Jag har hört om en del som har haft dvärgar med scalarer, då ska tydligen kulfiskarna ha vart på deras långa fenor, mina pansarmalar får lite bett på sig ibland men matar du mycket så brukar det inte vara något problem..

Dock såg jag idag på hornbach att dom hade dvärgkulfiskar med räkor :D Han sa att det gick bra.. Sen dom han hade där var sååååååå fina! Såg ut att må mycket bra =) 35:- kostade dom med och det tycker jag är billigt =)
#80 - 24 mars 2008 17:53
patriksg skrev:
Dvärkulfisken ska enligt en del sidor inte behöva snäckor för att slipa ner tänderna. Men det skadar ju inte att slänga i några ibland.. Dom 2 som är i störst behov av snäckor är asellus och modest (stavning) Alla dom övriga kulfiskar ska klara sig ganska så bra utan.. =)

Jag har hört om en del som har haft dvärgar med scalarer, då ska tydligen kulfiskarna ha vart på deras långa fenor, mina pansarmalar får lite bett på sig ibland men matar du mycket så brukar det inte vara något problem..

Tack så mycket för ditt svar! Hmm, det bor mosaikguramis (stora fenor!) i det akvariet där jag eventuellt skulle kunna ha dvärgkulfiskar...

Men bra att veta om snäckorna.
#81 - 24 mars 2008 17:56
batski skrev:
Tack så mycket för ditt svar! Hmm, det bor mosaikguramis (stora fenor!) i det akvariet där jag eventuellt skulle kunna ha dvärgkulfiskar...

Men bra att veta om snäckorna.

Har dom ett tätt planterat kar så dom har något att göra så kanske det funkar. sen om man lägger i snäckor i karet så kan det ju även bidra till att dom lägger mer tid på att leta snäckor än att bita på fiskar :P Tycker att du ska köra på!! ;) Kulfiskar kan bli mycket personliga och en del ska även kunna lära sig att känna igen ägaren, eller mer bestämt den som ger dom mat ;)
#82 - 24 mars 2008 18:13
patriksg skrev:
Kulfiskar kan bli mycket personliga och en del ska även kunna lära sig att känna igen ägaren, eller mer bestämt den som ger dom mat ;)

Hehe, det har mina guramis också gjort. De vuxna äter ur min hand :p
#83 - 24 mars 2008 18:15
Om man har flera kar så kan man ju flytta snäckor från de till det man har kulor med. Annars kan man ha igång kanske 7L där man har en mindre snäckodling :)
Fråga affären om de kan ta tillbaka kulfisken om det inte skulle funka.
Sen har jag hört att räker faktiskt brukar gå bra med dvärgkulan, sugmalar brukar funka ganska bra med. Vet inte om fenbitningen kan vara lite individuellt med, och beroende på miljön, men testa kan man ju göra om man vill! :)
#84 - 24 mars 2008 18:33
mongoloj skrev:
Vet inte om fenbitningen kan vara lite individuellt med

Förmodligen [:o]
#85 - 24 mars 2008 18:41
Om du bestämmer dig för att köpa en kulfisk så försök att hitta en hona, då de lär ska vara mindre aggresiva :)
#86 - 24 mars 2008 19:33
Själv har jag en liten skål från Ikea där jag odlar snäckor och hyalella azteca.. =) Dessa ska gå som foder sen till kulorna.. :D Som mongoloj säger så kör på 1 hane till 2-3 honor..

BTW så slängde jag ner 13st nyontetror i mitt kulfisk kar, ser än så länge inte ut som att kulfiskarna vill ha dom som mat :D
#87 - 24 mars 2008 20:07
patriksg skrev:
Som mongoloj säger så kör på 1 hane till 2-3 honor..

Problemet är att de brukar vara för små i affärerna för att kunna se vilket kön det är på dem..
#88 - 24 mars 2008 20:09
batski skrev:
Problemet är att de brukar vara för små i affärerna för att kunna se vilket kön det är på dem..

Jo jag såg iofs det idag när jag tittade på dom i butiken... Det var någon som man kunde se på bara.. Annars kanske man kan köpa en del och sedan lämna tillbaka??
#89 - 24 mars 2008 20:19
Vet inte om de ser andra fiskar som mat, mer bara att andra fiskar blir terroriserade :P Men så länge det funkar är det ju ingen fara! :)

Jo, så kan det vara. Jag har aldrig sett en kula i affär så jag vet inte hur stora de är :P
#90 - 25 mars 2008 16:10
Nähä...inga kulor idag...de var restade.
Fisk bli ny ancistrusar istället och ett par tetror till.
Får avvakta och se när de får in nya
#91 - 3 april 2008 13:04
En snubbe har hört av sig ang mina asellus nu, han har ett 2400L kar som han tänkte ha dom i. Glad jag blev när jag hörde det :P hehe, känns som att dom kommer till ett bra hem.

Så idag åkte jag till hornbach och köpte 2 dvärgar!!! Lite för små men vi får se hur det går, får mata mycket så dom inte blir uppätna :P
#92 - 5 april 2008 00:57
jag har 5st kulfiskar, grön kulfisk e det.. 3 av dom gömmer sig bakom pumpen nästa hela tiden, vad kan det bero på?
#93 - 5 april 2008 09:25
Vad kul patrik! Du har ju haft annonsen uppe ett tag, måste kännas bra att de kommer till ett stort kar med! :)
Får hoppas det går bra med dvärgarna med!

Pytte86: Har du mycket växter, rötter och liknande som bryter sikten för kulorna? Kulor brukar ju i allmänhet kunna vara väldigt elaka mot varandra, så det är bra om det finns många gömställen. Kan hända att de två som är framme mycket hackar på de tre som gömmer sig så fort de försöker komma fram?
#94 - 5 april 2008 10:23
mongoloj: jag har inte sett nån av dom vara elaka mot varandra, det finns grotta och rötter att gömma sig i, men ska köpa mer växter osv idag och se om det hjälper.
#95 - 5 april 2008 15:50
mongoloj skrev:
Vad kul patrik! Du har ju haft annonsen uppe ett tag, måste kännas bra att de kommer till ett stort kar med! :)

Får hoppas det går bra med dvärgarna med!

Ja det känns jätte bra! Känndes som att han som ska köpa dom var vettig också, så det är bra :D Ska slänga i lite valisneria i karet, ska köpa det när jag köper fler kulfiskar!
#96 - 5 april 2008 22:10
Pytte86: Ok, är de nya i akvariet? De kanske är lite blyga nu i början bara, var fisk har ju sin egen personlighet ;)

patriksg: Ja, man vill ju veta att fiskarna kommer till ett gott hem! :) Kan aldrig bli för mycket växter för kulorna ;) Nästan!
#97 - 6 april 2008 11:22
det kan nog stämma, för nu är det bara en som gömmer sig alla andra simmar runt och verkar trivas bra =)
#98 - 6 april 2008 17:07
kom nyss hem och hittade en kulfisk död :(

ingen aning vad den kan ha dött av, men det e nog en till som e påväg att dö, dom svarta prickarna på fisken har blivit bruna :S.. nån som vet vad det kan vara?
#99 - 6 april 2008 18:29
Pytte86 skrev:
kom nyss hem och hittade en kulfisk död :(

ingen aning vad den kan ha dött av, men det e nog en till som e påväg att dö, dom svarta prickarna på fisken har blivit bruna :S.. nån som vet vad det kan vara?

www.thepufferforum.com är du bra på engelska så gå med i det forumet (jag heter putte där om du vill veta :P ) Hur nytt är karet? var matar du med? är maten kanske gammal?

Synd att den dog! jätte tråkigt
#100 - 6 april 2008 18:32
finns väl säkert mycket att lära sig där så skadar ju itne att läsa lite =)

karet har varit igång i säkert 5månader, men dom här fiskarna har varit där i i ca 1 vecka.

dom får rödamygg, och nått annat frysfoder som innehåller spiritulina eller vad det nu heter och musslor. började ge dom musslor i förrgår, kanske e dom som gör det?
#101 - 6 april 2008 18:54
Musslor ger man firren ska få slipa tänder, dock äter en kulfisk inte snäckor/musslor som är större än deras öga (typ) så dvärgkulfiskar bör ju ha mycket små musslor/snäckor. Låter du dessa ligga i ett tag? Jag hade iaf sluta med det då det blir massa damm och skit som kanske kan röttna.
hur varmt var det i karet?

Det kan ju även vara att du har haft otur med dina...
#102 - 6 april 2008 19:00
åfan ska dom vara så små :S. dom här e nog typ 1cm, vissa lite större. men har inte sett dom lämna något. men är ju lätt att missa.

det är runt 25grader i karet just nu.

kanske är bäst att sluta ge dom musslor och skaffa snäckor istället, tror du att det skulle behövas ett relativt stor vattenbyte med? för det e ganska grummligt efter maten dom har fått under den här tiden.

tänkte sen med på hur mycket salt är lagom att ha i ett 200liters kar?
#103 - 6 april 2008 19:15
Pytte86 skrev:
åfan ska dom vara så små :S. dom här e nog typ 1cm, vissa lite större. men har inte sett dom lämna något. men är ju lätt att missa.

det är runt 25grader i karet just nu.

kanske är bäst att sluta ge dom musslor och skaffa snäckor istället, tror du att det skulle behövas ett relativt stor vattenbyte med? för det e ganska grummligt efter maten dom har fått under den här tiden.

tänkte sen med på hur mycket salt är lagom att ha i ett 200liters kar?

Tycker du ska göra ett vattenbyte! byt lite tills det grummliga efter musslorna är borta (inte allt på en gång)! kolla även nitriten. Du behöver inte ge dom snäckor, deras tänder växer inte så otroligt mycket, (som tex mudustus och asellus) Du behöver inte ha salt i karet tycker jag, dvärgkulfiskar (det var dom du hade va) lever i sötvatten, har du malar i karet så tycker dom inte alls om salt. =(
#104 - 6 april 2008 19:19
tar och kör ett vatten byte redan ikväll och hoppas det blir bättre, det är grön kulfisk jag har, och det ska ju vara bräckvatten till dom?
#105 - 6 april 2008 19:39
Okej jag fick för mig att det var dvärgkulfisk!! Sorry!! ja dessa ska ha bräckt!!!
#106 - 6 april 2008 19:42
hur många salt per 10liter brukar vara lagom?
#107 - 6 april 2008 19:54
1msk / 100L hade jag i nu för att en firra hade svamp. men är det inte 1dl /100L så blir det bräckt? men vad har du med för firrar i? alla kanske inte tycker om bräckt, sen så lever dom i sött vatten när dom är små ute i neturen =)
#108 - 6 april 2008 19:58
vad klassas som små då? :P. mina är runt 2-4cm. jag har bara en mal ihop med dom.
#109 - 6 april 2008 20:00
Vanliga malar om man kan säga så tycker ju inte om salt, är dom 2-4cm kan dom gå i sött, men ska du byta till bräckt så skaffa dig en saltmätare och lägg i LITE salt då och då, så dom inte får en chock sen.. =)

Sen finns det jätte många fina arter som ska ha bräckvatten som du kan ha i.. du ska inte köra på det?
#110 - 6 april 2008 20:05
jasså, han i djuraffären sa att jag skulle slänga i 3dl salt i karet och helst försöka få allt över dom..

har funderat stark på bräckvatten akvarie så ska kolla lite mer på vad jag kommer behöva osv, sen så vill jag ju ha rätt balans i det osv innan jag skaffar andra fiskar till det
#111 - 6 april 2008 20:25
Allt på dom? okej har jag inte hört.. är inte 100 på hur mycket salt man ska ha i. sök på google eller här :D sen kan man tyvärr inte ha alla växter i bräckt vatten :(
Bilagor:
#112 - 7 april 2008 10:05
nu har jag gjort vatten byte och satt i fler växter, mer gömmställen osv. och det verkade som om dom blev mycket piggare på en gång, så nu hoppas jag bara på att det håller sig så. det är bara en som e lite slö, den som dom svarta prickarna har blivit bruna på :S
#113 - 7 april 2008 11:22
finns det nått billigare alternativ till Ektozon salt?, det blir ju rätt dyrt i längden om man ska ha i det.

vad tror ni om det här? http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
#114 - 7 april 2008 22:58
Pytte86 skrev:
finns det nått billigare alternativ till Ektozon salt?, det blir ju rätt dyrt i längden om man ska ha i det.

vad tror ni om det här? http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
Du kan köpa havssalt på Granngården. 25 kg för 99 kr.
#115 - 8 april 2008 12:05
hur mycket ska man dosera av det då? eller är det samma mängd som ektozon?
#116 - 8 april 2008 13:39
patriksg skrev:
Musslor ger man firren ska få slipa tänder, dock äter en kulfisk inte snäckor/musslor som är större än deras öga (typ) så dvärgkulfiskar bör ju ha mycket små musslor/snäckor.

Skulle vilja påstå att detta är en myt.
Sök på "Dwarf Puffer" på youtube så ska du se att de finns ett par filmer där dvärg-kulisar käkar snäckor som e typ lika stora som dem själva :)
#117 - 8 april 2008 16:05
ja mina har käkat relativt stora musslor, men man kanske ska ge dom mindre bitar för att det inte ska bli så skitet?
#118 - 8 april 2008 20:03
Men får dom i sig skalet och allt? Läste på Tpf att dom inte tog större, mina förra kulfiskar fick iofs bara mindre snäckor.. kan ha fel =)
#119 - 8 april 2008 21:11
De typ krossar skalet, knäcker hål på det med flera riktade attacker med den vassa "näbben"
sen käkar de som ur en skål :)
#120 - 9 april 2008 11:06
tänkte bara uppdatera lite :P

jag gjorde ett stort vattenbyte, ca 60-70%, planterade fler växter och möblerade om så att det finns fler gömställen.

nu trivs dom kanon, alla simmar runt och verkar må jätte bra. dom äter som dom ska.

nu när dom verkligen trivs så ser man verkligen vilken otroligt charmig och underbar fisk det är =)
#121 - 9 april 2008 12:55
Kul att de är igång pytte! Verkligen kul att höra! :)
#122 - 9 april 2008 13:48
ja det känns verkligen kanon! =)

ibörjan trivdes dom ju inte för 5öre, och dom fick för mycket salt, så det är inte alltid bra att göra som dom i djuraffären säger :p

men ett vatten byte och massa växter, rötter osv gjorde undervärk =)
#123 - 9 april 2008 20:23
Gött att höra!!! :D
#124 - 16 maj 2008 19:53
Jag köpte en dvärg-kulfisk idag.
Tror den blev väldigt stressand under transporten och framföralt när ja skulle håva upp den ur påsen och släppa ut den i akvariumet.

Sen dess har den legat otroligt stilla på en sten.
Ungfär 4 timmar... verkar inte normalt alls...?

Tror ni den e smoked eller kommer han vara piggare och nyfiknare i morgon?

*orolig*
#125 - 17 maj 2008 07:28
Tror den blir piggare.. Hur har det gått för den?
#126 - 17 maj 2008 11:22
Yep, som du trodde Patriksg.
Nu ärdet dag-2 för min lilla kulfisk och lampan i akvariet tändes för ca 20 minuter sedan.
Kulfisken är avvaktande, diskret, försikigt.
Han utformar akvariet.
Det är stort för en liten dvärgkula på ca 2 cm.

Mina Tigerbarber är sjukt nyfikna.
De verkar inte riktigt veta hur de ska handkas med denna nykomling.
De håller sig väldigt nära kulfisken och håller koll på den.
Alla simmar runt med utspärrade fenor och följer kulan vart han än simmar.
Ibland nosar de på honom men de verkar lite rädda sammtidigt som de är intresserade.

Antagligen rätt stressande för den lilla kulfisken men jag känner mina tigerbarber.
De kommer snart tappa intresset och börja tänka på när det är matdags igen :)

Jag tror att de kan bli läge att inhandla en ellre två kulfiskar till.
Det är en sak att läsa om dem, men när man se ur jävla små de faktiskt är så begriper man att 2 cm inte är någon stor fisk direkt.
I mitt 200 liters kar kan han ju gå vilse och gå vilse om igen :)

Någon som har bra tips på kulfiskmat?
E de bara frysta röda mygglarver som gäller eller kan han käka annat med?
#127 - 17 maj 2008 14:41
jag ger mina kulfiskar räkor (vanliga frysta), mygglarver, krill och snäckor. äter som fan gör dom så det duger nog gott =)
#128 - 26 maj 2008 10:45
Veckorapport: Nu har kulfisken gått i mitt akvarium i 10 dagar.
Han börjar bli ganska modig och utforskar mer och mer av akvariet.
Som av en mystisk händelse har beståndet av pyttesmå kanelbullesnäckor plötsligt minskat drastiskt.

Härom natten drömte jag om min kulfisk.
Det var en TV show med en upplyst scen och där var min kulfisk och sen var det en amerikansk typisk TV-röst som sa: "here´s the little snip called Kip!"

Och så fick de bli.
När jag vaknade bestämde jag mig för att döpa kulfisken till Kip.

Kip mår bra och på torsdag ska han få en kulfisk kompis.
#129 - 26 maj 2008 15:49
Gott att höra att det går bra med den! :D Mins dvärgar ser också ut att må bra, dom ska dock å flytta till ett mindre kar i veckan... :D
#130 - 24 juni 2008 17:35
hejsan! det är så här att 2av mina kulfiskarär nästan helt svarta, menads den 3e e grön och fin. dom 2 verkar må bra bara lite skygga. är det nått som kanske fattas i kosten eller finns det något som är speciellt viktigt i deras kost förutom snäckor?

eller dom kanske behöver mer salt i? för nu har jag runt 2,5-3 dl salt till 200liter
#131 - 24 juni 2008 20:52
Saltet tror jag är lagom. Du kan inte lägga upp en bild?
#132 - 24 juni 2008 21:07
den ena kulfisken verkar må jätte dåligt nu :(, så om den lever imorgon så slänger jag upp ett foto
#133 - 25 juni 2008 15:41
kulfisken klarade sig inte så nu är det 2st kvar, har gjort ett stort vattenbyte och efter dom här timmarna så verkar dom mycket piggare. så jag hoppas på att dom håller sig friska nu.
#134 - 25 juni 2008 16:34
Kanske dåligt med syre? hur varmt var det? Tänk på att det kan bli varmt nu när solen ligger på.
#135 - 25 juni 2008 17:12
tempen ligger runt 23-25grader. där det här karet står så kommer solen inte åt, det är i ett rum med snetak och bara ett fönster och karet står under snetaket.

dåligt med syre har jag svårt att tro för jag har bra med ytrörelse och en 10cm syresstenm inte för jag vet om den ger nån syre men det e bara för syns skull :p

sen så trivs alla andra fiskarna bra som går där i, nu går det 2kulfiskar, 3 guppi, 2 svärdbärare och nån mal där i. alla verkar trivas och må bra förutom en kulfisk.

kulfisken som inte mår bra har jag kollat noga på idag och det är typ som om han har tappat färg och är silver aktig på vissa ställen? :S
#136 - 25 juni 2008 17:39
här kommer 2 bilder på den lille krabaten, inte så skarpa men kunde inte få dom bättre.

http://img140.imageshack.us/my.php?image=1000624wh2.jpg
och
http://img291.imageshack.us/my.php?image=1000619no8.jpg
Bilagor:
#137 - 5 juli 2008 17:52
Jag har också en dvärgkulfisk i mitt 180L. Tänkte bara fråga en lustig sak...min kulis ligger och "sover/vilar" bakon ett osiris blad varje kväll när belysningen dämpar ner...detta varje kväll några timmar ALLTID på samma plats. Ser så härligt och kul ut, så var tvungen att fråga om ni sett detta betende hor era kulisar?
#138 - 6 juli 2008 02:17
tänkte höra hur det går att han dvärgkulisar med räkor och/Eller påfåglesgobisar eller andra gobisar? Funkar det tror ni?
#139 - 6 juli 2008 10:44
Dvärgkulfiskar går att ha ihop med räkor. Dom kommer dock att ta deras yngel och så! men dom större låter dom vara. jag har mina ihop med gobis och det funkar bra =)
#140 - 6 juli 2008 12:53
låter toppen! vilka gobisar har du dina med?
#141 - 6 juli 2008 23:50
Jag kommer inom en snar framtid att starta upp ett litet Kulfisk-akvarium och tanken är att några Carinotetraodon travancoricus skall få bo där. Karet är på 63L och jag undrar vad det optimala antalet är och/om sällskap är att tänka på. Jag har läst att en del har räkor tillsammans med dessa och det verkar ju gå bra - men mitt kar ligger ju på 63L så det är ju inte det största precis. :/

Jag undrar som följer:
Hur många Carinotetraodon travancoricus kan jag låta flytta in i ett 63L?
Vad är bra sällskap till dessa förutom räkor?
Om jag bestämmer mig för räkor - Vilka skall jag välja och hur många bör jag ha?
Kan jag låta ett par Kuhlii-ålar gå tillsammans med dem?

Jag vill inte göra något förhastat så jag börjar med att ställa frågor till er som vet innan jag börjar köpa invånare. :)
#142 - 7 juli 2008 17:22
Nybliven kulfiskägare

Införskaffade i dag på lunchrasten en dvärgkulfisk till mitt 100l sällskapsakvarium.
Tanken var att han skulle göra rent hus bland sniglarna och sedan gå tillbaka till affären. Men nu tror jag han blir kvar!
Han rör inte mina mollyyngel inte neontetrorna å inte räkorna =) Men något han däremot har gjort så är det att äta. Räknade till ca 40 kanelbullesniglar på lunchen lite snabbt. så det måste ha funnits många fler, nu 7 timmar senare har jag bara hittat en enda liten snigel!!

Hoppas han håller sig lika snäll nu när sniglarna nästan är slut också :)
#143 - 10 juli 2008 10:38
patriksg skrev:
Dvärgkulfiskar går att ha ihop med räkor. Dom kommer dock att ta deras yngel och så! men dom större låter dom vara. jag har mina ihop med gobis och det funkar bra =)

inget svar? ;)[:o]
#144 - 10 juli 2008 11:08
Tetraodon cutcutia

Hej!

Kul tråd som sagt!:)
Hade själv ett par Tetraodon cutcutia för 20 år sen snart, som lekte villigt och ofta, och som fick små yngel som liknade "ballonger" som "svävade" runt i karet!
Matade dom med nykläckt Artemia utan problem.
Föräldrarna brydde sej inte om ynglena som fick klara sej själva, dock så var dom små väldigt aggresiva mot varandra när dom växte upp, så till slut var där bara 20-30 stycken kvar i en kull som kanske varit 100 eller fler från början!:(
Här är lite gamla bilder på paret som hette "Humle och Dumle", och några av deras yngel precis innan dom såldes.

Thaifighter

http://i120.photobucket.com/albums/o165/lovelos/Tetraodoncutcutia.jpg
http://i120.photobucket.com/albums/o165/lovelos/Tetraodoncutcutiapar2.jpg
http://i120.photobucket.com/albums/o165/lovelos/Tetraodoncutcutiayngel1.jpg
http://i120.photobucket.com/albums/o165/lovelos/Tetraodoncutcutiayngel3.jpg

ps är det någon som vet vad den här arten kallas för idag, då jag tror man har bytt namn på dom!?
#145 - 22 juli 2008 13:54
Hej!

Jag och min pojkvän har en kulfisk. Antagligen en Grön Kulfisk. (vi köpte den på djurmagazinet). Vår lilla kula verkar inte äta så mycket. Har någon, någon ide på hur de ska matas? Vi har försökt med flingor, crabfish (det blev en succe för bl.a. svärdbäraren som vaktade den med sitt liv =) ) och även frysta röda mygglarver. Men det verkar som att kulan inte äter endå. Kulan ändrar lite i färg också tycker vi. Vet någon vad detta kan bero på? Tacksam för svar.
#146 - 25 juli 2008 15:22
kikar in å vinkar
nybliven pufferägare till två carinotetraodon lorteti
de går i ett artakvarium då de är fruktansvärt aggressiva mot andra fiskar (de försökte mao äta upp ungarnas platy)
otroligt roliga och intressanta fiskar och ger helt klart mersmak...

drömmen är fahaka puffern eftersom vi vill ha sötvatten främst
#147 - 6 augusti 2008 16:57
Fahaka vill jag också ha! Har en teori att dom kanske kan gå med små små räkor??????
#148 - 23 oktober 2008 19:05
Drar liv i tråden igen! Hur går det med era kulfiskar? Är dom kvar? Någon mer på zoopet som skaffat sig en?
#149 - 26 oktober 2008 23:38
jag blev väldigt sugen senast jag var på tropen, han hade en av modell större, dock såg det inte ut som nån lineatus (fahaka) eller mbu, arterna jag verkligen vill ha... så den fick gå kvar, knaprade sandsnäckor gjorde den iallafall så det stod härliga till...
#150 - 13 december 2008 13:51
Är på gång att skaffa några dvärgkulfiskar till mitt köksakvarium. Några tips på vad man skall tänka på för att undvika nybörjarmisstag?
#151 - 14 december 2008 10:04
Peter1904 skrev:
Är på gång att skaffa några dvärgkulfiskar till mitt köksakvarium. Några tips på vad man skall tänka på för att undvika nybörjarmisstag?

Tänk på att dom är agresiva och kommer bråka en del om dom har det för trångt.. Sen är dom känsliga så försök att inte ha dom i påsen för länge =)

Lycka till
#152 - 14 december 2008 11:17
Skulle en blandning av:

*Malabar blåsfisk (Dvärgkulfisk)
*Tigerbarber
*Pakistanbotior
*Malaysiska sandsnäckor
*Siamesiska algätare

Kunna funka utan att kulfisken mobbar någon/blir mobbad? Malayserna är där som mat, men kommer dom bli helt utrotade?
#153 - 14 december 2008 12:59
JojjeN skrev:
Skulle en blandning av:

*Malabar blåsfisk (Dvärgkulfisk)

*Tigerbarber

*Pakistanbotior

*Malaysiska sandsnäckor

*Siamesiska algätare

Kunna funka utan att kulfisken mobbar någon/blir mobbad? Malayserna är där som mat, men kommer dom bli helt utrotade?

Tigerberberna kan nog vara lite tuffa mot dom.
snäckorna kommer dom nog inte ta i sådär jätte stora mångder. Sen är det inte rekomenderat att man ska mata med malysiska för att deras skal är så hårt så att det kan skada tänderna på kulfisken.
#154 - 14 december 2008 13:21
Hur många kan jag ha i ett 54 liters?

kommer självklart inreda så att jag skapar gömställen och "siktspärrar".
#155 - 14 december 2008 18:47
Peter1904 skrev:
Hur många kan jag ha i ett 54 liters?

kommer självklart inreda så att jag skapar gömställen och "siktspärrar".

2-4 st om du bara har en hane.. Men det är svårt att se om det är en hona eller hane i butiken.
#156 - 14 december 2008 19:00
Peter1904 skrev:

Köp friska fiskar!! Jag gjorde mistaget en första gången av köpa de med en platt mage. De kan vara sjuka redan i butiken. Köp de mest bulliga du hittar och de som inte har blivit biten av de andra. Jag lyckades att få min sjuka dwarf puffer att bli mycket friskare. Men den var altid den svagaste i karet och blev altid mobbat av de runda fiskerna.

Men det några dagar sen du har skrivit, så du har nog redan köpt :) vart köpte du de i gbg?

Och jag har en fråga till alla som har kulfiskar... Vad ger ni för mat?? och finns det levande foder att ge? fryst verka inte lika spännande för puffers.
#157 - 14 december 2008 19:41
Suzemie skrev:
Men det några dagar sen du har skrivit, så du har nog redan köpt :) vart köpte du de i gbg?

Har inte köpt ännu men såg att dom hade några på Herkules när jag var där senast så ska förbi där en sväng imorgon efter jobbet. Ska försöka få tag i några feta och fina! Tack för tipset!
#158 - 15 december 2008 19:59
Var på Herkules idag men blev inget köp. Ska nog behålla köksakvariet som ett backup/yngel/karantärskar istället. Kanske...
#159 - 15 december 2008 20:14
Suzemie skrev:

Och jag har en fråga till alla som har kulfiskar... Vad ger ni för mat?? och finns det levande foder att ge? fryst verka inte lika spännande för puffers.

Levande foder finns i olika former. Finns levande mygg som är jätte bra,, dessa har jag dock inte fått tag på på ett bra tag så jag undrar om det finns att köpa. Sen finns ju olika mask som man odlar själv, tex grindellmask eller vad det heter.

Sen har du h.azteca dock tyckar jag dessa är lite snabba för en knubbig liten kulfisk :P

Själv gav jag alltid röda mygg till mina. C.asellus älskade det.
#160 - 21 december 2008 22:11
E det någon som vet någon affär nere i skåne som säljer dvärgkulfiskar?
#161 - 28 december 2008 23:50
tänkte snart beställa nåra Carinotetraodon travancoricus till mitt 54 liters akvarium..Läste på nåt ställe att di är känsliga i början så salt bör tillsättas...Hur mycke egentligen??

#162 - 28 december 2008 23:55
Tja, jag har tre dvärgkulfsk frågot jag skulle vara tacksamma att få svar på.

1. vad ska man betala för en dvärgkula? Man vill ju inte bli lurad.

2. Skulle dvärgkulor passa i mitt kar? Nu har jag 10 tigerbarber, ett par tuppkamsciklider som snart ska få flytta och ett par Sajicaciklider, karet är på 112 L. Och hur många kulor kan få platts? 3?

3. kan de trycka i sig äppelsniglebäbisar? :)
#163 - 29 december 2008 00:36
1. jag har sett allt från 24 till 79 kronor
2. det låter som om ditt kar redan är fullt... Dvärgkulfiskar är lugna fiskar som inte vill bo med stökiga ciklider och tigerbarber...
3. jajjemän, med glädje skulle jag tro... det mjukare skalet gör dem till en mer lättåtkomlig föda...
#164 - 29 december 2008 07:37
Köpte en dvärgkulfisk för några dagar sedan, tillsammans med tigerbarber och botior.

Den verkar inte påverkad av dom över huvudtaget, ingen rör den, och den rör ingen.

Den verkar trivas i 200 liters akvariumet, och den ska få en snäckodling och lite "artfränder.
#165 - 29 december 2008 17:24
okej, men det blir nog nån kula då :)
vart i stockholm finns fina och billiga dvärgkulor?
ps: ska göra mig av med mina fina tuppkammar :/
#166 - 29 december 2008 19:10
Kan inte garantera att det kommer funka nu när du lägger i kulfisken när tigerbarberna redan är invanda vid akvariumet, jag stoppade ju i mina samtidigt så alla var lika "Nybörjare" i akvariumet, och fick lära känna varandra.
#167 - 29 december 2008 21:10
fesoj skrev:
okej, men det blir nog nån kula då :)

vart i stockholm finns fina och billiga dvärgkulor?

ps: ska göra mig av med mina fina tuppkammar :/

vet inte om billiga men finns dvärgkulor på södermalms akvarieaffär.
(inte jämfört med något om priset och vet inte ens vad priset ligger på hos honom)
#168 - 29 december 2008 21:43
nesseman skrev:
tänkte snart beställa nåra Carinotetraodon travancoricus till mitt 54 liters akvarium..Läste på nåt ställe att di är känsliga i början så salt bör tillsättas...Hur mycke egentligen??

Tycker inte du ska tällsätta salt till dina kulfiskar.. Dock rekomenderar en del att man alltid ska ha lite salt i karet, även om det är ett sötvattenskar.
#169 - 29 december 2008 21:45
fesoj skrev:
Tja, jag har tre dvärgkulfsk frågot jag skulle vara tacksamma att få svar på.

1. vad ska man betala för en dvärgkula? Man vill ju inte bli lurad.

2. Skulle dvärgkulor passa i mitt kar? Nu har jag 10 tigerbarber, ett par tuppkamsciklider som snart ska få flytta och ett par Sajicaciklider, karet är på 112 L. Och hur många kulor kan få platts? 3?

3. kan de trycka i sig äppelsniglebäbisar? :)

1. Som tidigare nämnt

2. Tror du ska göra dig av med en art innan du köper kulfisk.. Sen kan dvärgkulfisken vara giftig så det är inte bra att ha större fisk med dom.

3. Ooooo Ja! Dom kan även vara på dina vuxna så fort dom tittar ut ur sina skal. (egen erfarenhet)
#170 - 29 december 2008 23:21
okej, tack för svaren :)
varför är det dåligt att ha stora fiskar då? och kan man sticka ner handen i karet utan att behöva vara rädd för giftet? :S
#171 - 30 december 2008 06:12
fesoj skrev:
okej, tack för svaren :)

varför är det dåligt att ha stora fiskar då? och kan man sticka ner handen i karet utan att behöva vara rädd för giftet? :S

Det kan knappast vara något kraftigt gift till oss människor, isåfall skulle den ha en värre svårighetsgrad, och inte vara så vanlig tror jag.

Ännu har jag iallafall haft handen i utan att bli förgiftad, men iofs vet jag itne om han var i närheten av mina händer. ;)
#172 - 30 december 2008 07:25
Ett tips är att inte äta dom iaf. ;)

[COLOR=#22229c]http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5sfiskar[/COLOR]

Sen vet jag inte hur giftiga avkvarieexemplar är i jämförelse med vilda.
#173 - 30 december 2008 07:59
Idag åt min kulfisk för första gången sen den kom för 3 dagar sen.

Innan har den inte brytt sig om maten, men idag åt den lite vita mygglarver.

Senare idag kommer mina levewranser med malaysiska sandsnäckor, så innan jag "gömmer odm på ett säkert ställe" så ska han få smaka så det är kvalite på dom. ;)
#174 - 30 december 2008 10:50
Som ReBs säger så bör man kanske inte äta dom :P
I Kina så är en del kulfiskar en delikatess, dock så måste man ha särskilda tillstånd för att få servera dom. Jag har för mig att giftet finns i levern och den får inte gå sönder när man filear fisken.

Så dom utsöndrar inte inte något dödligt gift så det ska du inte oroa dig för =)
#175 - 30 december 2008 11:14
patriksg skrev:
Som ReBs säger så bör man kanske inte äta dom :P

I Kina så är en del kulfiskar en delikatess, dock så måste man ha särskilda tillstånd för att få servera dom. Jag har för mig att giftet finns i levern och den får inte gå sönder när man filear fisken.

Så dom utsöndrar inte inte något dödligt gift så det ska du inte oroa dig för =)

Läs ReBs´s länk så ser du var giftet sitter, att man äter fisken är nog vanligast i Japan.
#176 - 30 december 2008 13:27
Hittade detta på engelska wiki: "Tetrodotoxin is produced within the puffers by bacteria, which are acquired through food. This means that puffers raised in captivity do not contain tetrodotoxin, and therefore are not poisonous until they come into contact with the bacteria"
Men om det stämmer vore det ju välldigt korkat av japanerna att inte odla fisken som de ska äta?
aja, jag tror inte det är någon fara när man har de i akvarium, men man ska ju som sagt kanske inte äta den.
#177 - 30 december 2008 18:49
patriksg skrev:
Tycker inte du ska tällsätta salt till dina kulfiskar.. Dock rekomenderar en del att man alltid ska ha lite salt i karet, även om det är ett sötvattenskar.

ah ok... då kör ja på som vanligt...Om ja nu snart får tag på nåra..
#178 - 30 december 2008 18:51
fesoj skrev:
Hittade detta på engelska wiki: "Tetrodotoxin is produced within the puffers by bacteria, which are acquired through food. This means that puffers raised in captivity do not contain tetrodotoxin, and therefore are not poisonous until they come into contact with the bacteria"

Men om det stämmer vore det ju välldigt korkat av japanerna att inte odla fisken som de ska äta?

aja, jag tror inte det är någon fara när man har de i akvarium, men man ska ju som sagt kanske inte äta den.

Ja undrar allt ja om inte detta är en gammal grej..folk som dog förr å så..Man har numera behållit Farlighets stämpeln för att sälja bättre?
#179 - 31 december 2008 13:36
Jag åkte runt till en massa fiske å zooaffärer i malmö å letade efter dvärgar... inte hitta jag några å ingen kunde beställa hem heller.. åkte till Vellingeblomman å kolla, där fanns inga så då frågade jag om dom kunde beställa hem, "visst när vill du ha dom?" :D så den 14 ska jag få 4 dvärgar :D:D:D å så hitta jag 3 humlafiskar som sällskap till dom :D
#180 - 1 januari 2009 11:10
Jag åkte runt till en massa fiske å zooaffärer i malmö å letade efter dvärgar... inte hitta jag några å ingen kunde beställa hem heller.. åkte till Vellingeblomman å kolla, där fanns inga så då frågade jag om dom kunde beställa hem, "visst när vill du ha dom?" :D så den 14 ska jag få 4 dvärgar :D:D:D å så hitta jag 3 humlafiskar som sällskap till dom :D

Hade du tänkt ha dom i bräckt?
#181 - 1 januari 2009 17:08
patriksg skrev:
Hade du tänkt ha dom i bräckt?

där jag köpte humlerna hade dom i vanligt söt vatten och sa att dom klarade det utan problem men den lär inte yngla av sig.

och dom har mycket kunnig personal där
#182 - 1 januari 2009 17:51
Deras immunförsvar är inte lika efektivt i sött som i bräckt.. Så sa dom till mig också i en butik här i Gbg... En del vill bara sälja =(
#183 - 1 januari 2009 19:39
dom äter bra och det ser ut som om dom trivs

och säljaren sa om dom värkade må dåligt så skulle jag använda ektozon, det skulle tydligen ge "fördelarna" som bräckt ger utan att höja salt halten i vattnet
#184 - 2 januari 2009 16:20
måste fråga, är det någon som lyckats mata sina dvärgkulor med vanligt fling-foder? :)
Förslag på mat som de gillar? jag vill dock inte ge dem levande (äckligt) eller rödamygglarver (alergi) men annat fruset går bra :)
#185 - 4 januari 2009 18:04
Tja, vill bara säga att jag köppt två dvärgkulor nu.
Jag köppte de på Fridhemsplansakvariebutik för 90kr/st, de är fett söta och just nu väntar de i ett reservakvarium eftersom jag byter mitt grus mot sand.
Ge gärna förslag på mat och tack för tippsen och svaren på mina frågor om dessa undebara krabater :)
#186 - 4 januari 2009 18:08
Jag ger min vita mygglarver, och han verkar nöjd.
#187 - 5 januari 2009 13:39
okej, mina har inte ätit mer än en rödmygglarv var, men jag tror att de har tagit ett par sniglar när jag kollat bort :P. De är så gulliga när de jagar snäckor, de är som nyfikna katter som smyger sig på och sedan bara hugger till :)
#188 - 7 januari 2009 14:35
nu har jag fått hem mina kulor :D
#189 - 7 januari 2009 16:47
grattis! :) hur många och av vilken sort? :P
#190 - 7 januari 2009 21:06
5 stycken dvärger blev det... fick beställa dom :P
#191 - 7 januari 2009 21:07
Grattis =) Hoppas allt går bra med dom.
#192 - 10 januari 2009 21:46
Fatt hem mina första dvärgkulfiskar idag, hur söta som helst! Hade dock inte tänkt sa langt som levande foder - om de har snäcktillgang (vilket jag trodde var viktigast) behöver de fortfarande annat, eller duger det med flingor som komplement? Hur är det annars med fyst eller frystorkat? Sambo med manga allergier är inte sa positivt inställd till levande foder, nämligen...
#193 - 11 januari 2009 09:54
Mlip skrev:
Fatt hem mina första dvärgkulfiskar idag, hur söta som helst! Hade dock inte tänkt sa langt som levande foder - om de har snäcktillgang (vilket jag trodde var viktigast) behöver de fortfarande annat, eller duger det med flingor som komplement? Hur är det annars med fyst eller frystorkat? Sambo med manga allergier är inte sa positivt inställd till levande foder, nämligen...

Kör med krill eller räkmix, det brukar gå ner på dom :P Men mina har alltid gillat frysta röda mygglarver.
#194 - 11 januari 2009 10:11
Okej, tack för tipset!

mvh,
Marlene
#195 - 11 januari 2009 10:19
Kom pa en fraga till - för tillfället har vi ett innerfilter som vi inte är nöjda med. Har därför tänkt skaffa ett ytterfilter istället - hur ställer sej dvärgarna till fart pa vattnet? Vill de helst ha ordentlig fart, mittemellan eller sa stilla som möjligt?
#196 - 11 januari 2009 10:21
Det var en svårare fråga... Dock borde svaret stå på denna sida http://www.dwarfpuffers.com/ Sen har du en till kulfisksida som är min favorit! www.thepufferforum.com
#197 - 11 januari 2009 11:10
www.dwarfpuffers.com har jag redan kikat pa, de pratar bara om vattenkvalitén vad gäller pump, inte om draget. Ska kika in pa den andra ocksa, tack!
#198 - 12 januari 2009 19:10
patriksg skrev:
Kör med krill eller räkmix, det brukar gå ner på dom :P Men mina har alltid gillat frysta röda mygglarver.

Jag har provat med frusen tubifex idag. Den var dock inte poppis alls, de totalignorerar den... vet inte om det är för att de helt enkelt ätit sej proppfulla med sniglar eller om de kanske bara är vana vid levande mat... vore ju trist om de matvägrar ihjäl sej :(
#199 - 16 januari 2009 15:58
jag har gett mina, flingfoder, räkmix, vita mygglarver och röda mygglarver... de ignorerar allt utom de röda. Nu har de precis fått mat och de är alldeles uppsvälda/knöliga, det kan inte vara bra?
#200 - 16 januari 2009 17:44
Min dvärgkulfisk älskar vita och svarta mygglarver, röda vill jag inte ge med tanke på att jag inte vill orsaka bukvattensot.
#201 - 17 januari 2009 13:19
då har 2 st dvärgkulfiskar fått sitt hem i mitt 54 liters akvarium. Har inte sett att dom käkat än.. karet är fullt av äppelsnäckor.. he he.. Testade med mysis.. hackade lite å hade i.. men di vill itte ha.. Men.. har ba haft i dom en dag så dom vill nog ha husesyn först
Det här med strömmande vatten då.. va ja märker nu är att dom gärna håller sig i den strömmande delen av akvariet..Kan inte riktgit förstå varför för dom far runt som Badminton bollar.. h aha
ja ja.. ska bli kul å se när dom börjar äta av snäckorna

nån som tror det går att mata dom med nåt torrfoder?
#202 - 17 januari 2009 13:42
inte nån expert på å fota å hantera filer..men nåra kort på sötnosarna ska ni väl få
#203 - 17 januari 2009 13:46
nesseman skrev:
inte nån expert på å fota å hantera filer..men nåra kort på sötnosarna ska ni väl få

riktigt bra bilder! jag har inte lyckats ta en enda :p
det enda jag har fått de att äta är rödamygglarver och sniglar.
#204 - 17 januari 2009 13:50
får faktiskt säga att dom är väldigt "framme".. trodde dom skulle gömma sig men icke..
nu går ju bara dessa två i akvariet...
funderar på att köpa ett gäng Octocinclus.. men om det inte är nödvändigt att dom har kamrater så kan det gått va såhär,,
#205 - 17 januari 2009 14:14
nesseman skrev:
får faktiskt säga att dom är väldigt "framme".. trodde dom skulle gömma sig men icke..

nu går ju bara dessa två i akvariet...

funderar på att köpa ett gäng Octocinclus.. men om det inte är nödvändigt att dom har kamrater så kan det gått va såhär,,

jag har mina med rätt många "kompisar" och de är välldigt framme och nyfikna iallafall, många säjer att de är enormt agresiva mot andra fiskar, men det har jga absolut inte sett.
:)
#206 - 24 januari 2009 12:52
jag har nu fått mina kulor att smaka på flingfoder! :D
#207 - 30 januari 2009 09:58
tänkte lägga upp några bilder... alltid kul med bilder ju :D
#208 - 1 februari 2009 12:41
tänkte lägga upp några bilder... alltid kul med bilder ju :D

fina :)
#209 - 8 februari 2009 17:39
Har beställt en Fahaka kulfisk nu =) OM den kommer så blir det i nästa vecka =)
#211 - 8 februari 2009 19:03
dom äter bra och det ser ut som om dom trivs

och säljaren sa om dom värkade må dåligt så skulle jag använda ektozon, det skulle tydligen ge "fördelarna" som bräckt ger utan att höja salt halten i vattnet

Det låter som ren bluff, varför skulle ektozonsalt inte höja salthalten.. Nej du har råkat på en skitpratare.
Dessutom går det lika bra med mammas bordssalt, köp inte dyrsalt i akvarieaffären.
#212 - 8 februari 2009 20:54
idag försvann en av mina kulor :( det kan ha varit så att jag sugit upp den vid vattenbyte men det känns som om jag borde ha märkt det. Känns välldigt trist iallafall, kan min andra kula vara ensam med de andra fiskarna eller bör jag skaffa en till?
#213 - 9 februari 2009 13:22
Går dvärgkulor att ha tillsammans med vanliga snälla fiskar, typ dvärggurami, små stimfiskar etc? Har läst att de inte är så aggressiva som andra kulfiskar. Skulle jättegärna ha någon/några, men är lite tveksam till att skaffa ytterligare ett litet akvarium.
#214 - 9 februari 2009 16:04
Går dvärgkulor att ha tillsammans med vanliga snälla fiskar, typ dvärggurami, små stimfiskar etc? Har läst att de inte är så aggressiva som andra kulfiskar. Skulle jättegärna ha någon/några, men är lite tveksam till att skaffa ytterligare ett litet akvarium.

Vad jag har hört, så borde det fungera bara man inte har kampfisk eller någon annan fisk med långa fenor med dem.
#215 - 12 februari 2009 15:46
Bowman skrev:
Det låter som ren bluff, varför skulle ektozonsalt inte höja salthalten.. Nej du har råkat på en skitpratare.

Dessutom går det lika bra med mammas bordssalt, köp inte dyrsalt i akvarieaffären.

måste jag åka till mamma bara för hennes salt? kan jag ta mitt egna ;)
#216 - 12 februari 2009 17:28
måste jag åka till mamma bara för hennes salt? kan jag ta mitt egna ;)

Naj, måste använda mammas! :)
#217 - 12 februari 2009 21:20
Idag hämtade jag min fahaka =)
Tack till Herkuleszoo!!!
#218 - 13 februari 2009 10:57
patriksg skrev:
Idag hämtade jag min fahaka =)

Tack till Herkuleszoo!!!

blir ju nästan avensjuk... så fort jag får plats till fler arter kulor så ska jag lätt saffa det, e ju bland dom ballaste fiskar som finns ju :P
#219 - 14 februari 2009 18:17
Älskar dom bara! Har velat ha kulfisk länge! Kanske blir det slag i saken snart!:d
#220 - 20 februari 2009 12:02
Funderar på att inreda ett akvarium så här, fast istället för en jättekulfisk så får det bli en grön (tror det är en jättekulfisk iaf [:o]).

Screenshot från Jewels of the Rift (tanganyika-dokumentär)
#221 - 21 februari 2009 14:05
DAHLBERG skrev:
Funderar på att inreda ett akvarium så här, fast istället för en jättekulfisk så får det bli en grön (tror det är en jättekulfisk iaf [:o]).

Skulle vara jätte coolt om du gjorde det =) Nu ska jag youtuba Jewels of the Rift och se vad det är för kul =)
#222 - 2 mars 2009 13:47
Mina dvärgkulor har börjat käka räkmix!!! trevligt som faen... åsså har dom börjat slåss åxo : (

http://s171.photobucket.com/albums/u283/nesseman/?action=view&current=DSCF5234.flv
ingen bra film men ni fattar..
den ena av dom har väldigt skarpa färger å den andra som är lite större har nu lite dåsigare färger ..hmm hane och hona?
#223 - 3 mars 2009 08:17
nesseman skrev:
Mina dvärgkulor har börjat käka räkmix!!! trevligt som faen... åsså har dom börjat slåss åxo : (

http://s171.photobucket.com/albums/u283/nesseman/?action=view&current=DSCF5234.flv

ingen bra film men ni fattar..

den ena av dom har väldigt skarpa färger å den andra som är lite större har nu lite dåsigare färger ..hmm hane och hona?

mina bytte färg rätt ofta beroende på humör tror jag, kolla efter ett svagt sträck på magen och rynkor bakom ögonen (har den det är det antagligen en hane) :)
#224 - 9 mars 2009 14:11
Va och tittade på dessa fiskar i helgen och dom är verkligen SMÅ, de jag såg va ca 1cm. Hur ska man kunna se skillnad på dem när de är så små? Tar affären tillbaka dem om det visar sig att alla e honor? eller blir det en fight to death när de växer till sig?
#225 - 9 mars 2009 20:17
Gunrunner skrev:
Va och tittade på dessa fiskar i helgen och dom är verkligen SMÅ, de jag såg va ca 1cm. Hur ska man kunna se skillnad på dem när de är så små? Tar affären tillbaka dem om det visar sig att alla e honor? eller blir det en fight to death när de växer till sig?

Hur många hdae du tänkt ha? Hur stort är karet?
När dom är så små är det svårt tyvärr :( Men hanen har senare rynkor runt ögat samt en svart rand över magen..
Många butiker butiker tar tillbaka fisk eller byter mot något =)
#226 - 10 mars 2009 02:52
patriksg skrev:
Hur många hdae du tänkt ha? Hur stort är karet?

När dom är så små är det svårt tyvärr :( Men hanen har senare rynkor runt ögat samt en svart rand över magen..

Många butiker butiker tar tillbaka fisk eller byter mot något =)

Hade läst om dem och va bara nyfiken på hur man gjorde :D
#227 - 30 mars 2009 15:09
Har troligen fått nitrit hos mina kulor... jaja får se hur det går
#228 - 30 mars 2009 17:17
Har troligen fått nitrit hos mina kulor... jaja får se hur det går

Tråkigt :S Hur beter sig fiskarna då?

Slänger upp 2 bilder polaren tog på fahakan..

[ATTACH]18614[/ATTACH]

[ATTACH]18615[/ATTACH]
#229 - 30 mars 2009 21:30
DAHLBERG skrev:

en jättekul fisk :D lol :D
#230 - 30 mars 2009 21:45
FishInTank skrev:
en jättekul fisk :D lol :D

Fick panik och trodde först att jag särskrivit :p Det hade jag inte, men det var fyndigt av dig [:-79]
#231 - 1 april 2009 11:57
har redan förlorat en :( och dom andra mår inte alls bra... har gjort vattenbyten och hällt i nått medel som skulle göra vattnet bättre.
#232 - 2 april 2009 14:45
alla fiskar e döda i mitt kulkar R.I.P
men sniglarna och klippräkorna lever än... skumt

orsaken till massgraven e troligen att jag bytte pump, jag hällde i "pumpgojs" från den förra pumpen men det hjälpte inte tydligen tillräckligt :(

men man ska lära sig av sina misstag ;) jag lär aldrig göra om detta iaf [:(!]

ja det e bara att bita i det sura äpplet och gå vidare i livet

ska låta karet stå i någon vecka, möblera om och byta till svart sand.

å se om man kan hitta en model större av kulfiskar, typ en C. asellus kanske :)
#233 - 27 april 2009 20:07
Hej, någon som vet vart man kan köpa Tetraodon biocellatus (fig 8 kulfisk). I stockholms området eller i södertälje?? och vad dem ungefär kostar??
#234 - 27 april 2009 21:54
Hej, någon som vet vart man kan köpa Tetraodon biocellatus (fig 8 kulfisk). I stockholms området eller i södertälje?? och vad dem ungefär kostar??

Gå till din favoritdjuraffär och fråga om de kan ta hem. Troligtvis kan de göra det. Priset varierar såklart, men jag får betala ungefär 60 kr/st för mina biocellatus - small (2-4cm).
#235 - 28 april 2009 07:39
Okey tack Dahlberg.
Om någon skulle se fig8 kulfiskar i någon affär i stockholm/södertälje så får ni gärna skriva vart det var, Tack!
#236 - 2 maj 2009 15:27
Okey tack Dahlberg.

Om någon skulle se fig8 kulfiskar i någon affär i stockholm/södertälje så får ni gärna skriva vart det var, Tack!

har för mig att akvarielagret har
Bilagor:
#237 - 30 maj 2009 23:04
fina bilder/filmer! :D
måste bara fråga, ni som har lyckats med att få era kulor att äta annat än mygglarver, hur har ni gjort?:confused:
min kula har smakat på flingfoder, men äter det verkligen inte.
mvh josef
#238 - 7 juni 2009 18:26
Om man ska skaffa kulfiskar som är relativt fredliga av sig, vilka skulle ni rekommendera?
#239 - 8 juni 2009 17:40
Tetraodon biocellatus räknas som en av de snällare kulfiskarna. Den är fin och blir inte så stor (8 cm). http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Brackish/T_Biocellatus/?g2_GALLERYSID=9f17f909c3eaf3d61a8c7e9274d6c8be
#240 - 9 juni 2009 08:04
DAHLBERG skrev:
Tetraodon biocellatus räknas som en av de snällare kulfiskarna. Den är fin och blir inte så stor (8 cm). http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Brackish/T_Biocellatus/?g2_GALLERYSID=9f17f909c3eaf3d61a8c7e9274d6c8be

Ok tackar :) Är det dom som även brukar kallas för dvärgkulfisk i handeln?
#241 - 9 juni 2009 17:35
Gurky skrev:
Ok tackar :) Är det dom som även brukar kallas för dvärgkulfisk i handeln?

Nä, biocellatus brukar kallas figur 8.
#242 - 10 juni 2009 08:30
Ska ni ha biocellatus, ha då en snäckodling av kanelbullesnäckor och physa också. De behöver rätt stora mängder sådana för att hålla sina tänder nedslipade.
#243 - 15 juni 2009 22:36
idag var jag nere hos grannarna på herkules zoo, de hade fått in Chonerinus modestus, gul kulfisk, blev riktigt sugen på att ha ett gäng igen, men tråkigt nog skulle de nog göra processen kort med mina endlers, snäckor och växter, får se om jag inte drar igång ett kar till iallfall...
Bilagor:
#244 - 25 juni 2009 19:52
2 Carinotetraodon lorteti

Jag har nyss köpt 2 Carinotetraodon lorteti (red-eyed) i min sons 60 liters akvarium och det tog 1 vecka innan den större tog kol på den mindre. Den är extremt aggresiv och jagar allt med fenor. Jag har en kuli kuli som måste gömma sig ordentligt för att inte bli av med sina fenor.

Kulfisken är extremt gluppsk, jag matar den med rör plankton och frysta mygglarver i allmänhet och det blir som galen när jag lägger i detta.

Nu på sommaren ger jag fiskarna allt möjligt. Bland annat en liten skalbagge som krasades upp på 2 röda en daggmask som mina kejsartetros röck isär i sin kamp om masken och kulfisken fick resterna som den snabbt sluka i sig.

Om den äter sig mätt så håller den sig ifrån de andra fiskarna 1-2 dagar.
#245 - 25 juni 2009 19:55
Dre skrev:
Jag har nyss köpt 2 Carinotetraodon lorteti (red-eyed) i min sons 60 liters akvarium och det tog 1 vecka innan den större tog kol på den mindre. Den är extremt aggresiv och jagar allt med fenor. Jag har en kuli kuli som måste gömma sig ordentligt för att inte bli av med sina fenor.

Kulfisken är extremt gluppsk, jag matar den med rör plankton och frysta mygglarver i allmänhet och det blir som galen när jag lägger i detta.

Nu på sommaren ger jag fiskarna allt möjligt. Bland annat en liten skalbagge som krasades upp på 2 röda en daggmask som mina kejsartetros röck isär i sin kamp om masken och kulfisken fick resterna som den snabbt sluka i sig.

Om den äter sig mätt så håller den sig ifrån de andra fiskarna 1-2 dagar.

Det är nästan alltid så att kulfiskar ger sig på andra fiskar och måste ha ett helt eget akvarium. Sedan finns det ju kulfiskar som är mer och mindre aggressiva. Inte direkt jättekul kanske, men men..
#246 - 26 augusti 2009 09:51
Vi har nu istället 2 112 liters akvarium och i ett har vi
15 neontetror
2 röda gurami
2 blå gurami
1 kulfisk
2 kuhliålar
4 crystal red räkor
1 rödstjärt
1 pakistanbotia (ska eventuellt skaffa fler eller ta in ett stim corydoras istället.

Och alla fiskar klarar sig bra mot lortetin, den verkar snällare med lite mer space. Den har också rutat in ett eget revir som den håller till i.
Den är sjukt kul att kolla på. Vi la in en gråsugga häromdagen och den rullade ihop sig till en boll. Kulfisken fick syn på den och spanade ett bra tag på den innan den gjorde en piruet med nosen nedåt i 10 sekunder och därefter klippte suggan i två.
Bilagor:
#247 - 20 september 2009 19:46
Nu är min dvärgkulfisk lite ensam och jag tänkte köpa en eller två till, men hittar inte några i Stockholms-området, några tips? (helst inte akvariumlagret)
#248 - 20 september 2009 21:36
bromma zoomarknad har lorteti och dvärg.
#249 - 13 oktober 2009 20:23
hittade nu på akvarielagret, är det någon som vet om det är någon skilnad mellan dessa arter eller är det bara olika namn?
Carinotetraodon lortedi
Tetraodon travancorius
#250 - 14 oktober 2009 12:01
Stämmer det att Colomesus asellus, amazonas kulfisk, Är de snällaste kulfiskarna?
Har ett sällskapsakvarium på 225l som skulle vara kul att utöka med två amazon kulfiskar :)
Bilagor:
#251 - 14 oktober 2009 13:02
undrar även om det går att blanda dvärgkulor med en figure8 kula :)
#252 - 14 oktober 2009 13:22
En Lorteti är en sk red eyed puffer och blir c:a 6 cm.
http://www.fishlore.com/aquariummagazine/sept09/red-eye-puffer.htm

Det är inte samma som travancoriusen.
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3217&tab=1

Jag har för övrigt red-eyed i ett sällskapsakvarium med fisksopa och det fungerar utmärkt. Lortetin är väldigt aggresiv mot nya invånare och det ryker alltid någon fisk. Den är också fenomenal på just fenor, även rejält stora fiskar såsom min eldstjärt som är 12 cm stor.

Jag matar min med redworms 2 ggr per veck, men växlar med lite annat såsom snäckor, niglar daggmask insekter som den glupskt krossar. Om den hålls mätt lämnar den övriga i fred. Åker du på semestr kan du räkna med att någon fisk dött eller blivit av med en fena, gällock eller öga under tiden.
#253 - 14 oktober 2009 13:31
Red eye puffarna tycker jag är super läskiga, just för att de har röda ögon :(
Om amazon kulfiskarna inte är snälla så skiter ja i att skaffa mig sådana.
#254 - 14 oktober 2009 13:35
Jag tror iofs att amazonkulisarna är väsentligt snällare, men alla är fenbitare vad jag vet.

Dock är det vår Lorteti som mina söner tycker är roligast, då de har ett väldigt intressant beteende vid matning och att de smyger omkring i vegetationen med flaxande "vingar" och böjd orörlig stjärtfena.

dock tror jag att v kommer att flytta denna filur till ett eget akvarium framöver.
#255 - 15 oktober 2009 16:04
(förlåt för dubbel)
hittade nu på akvarielagret, är det någon som vet om det är någon skilnad mellan dessa arter eller är det bara olika namn?
Carinotetraodon lortedi
Tetraodon travancorius
#256 - 15 oktober 2009 18:53
[SIZE=2]Var inne på min lokala djuraffär och såg fig 8 och blev väldigt sugen att köpa. Dock så sa jag att jag skulle återkomma när jag hade gjort lite efterforskning. Detta har jag nu gjort och har märkt att dom ska ha lätt bräckt vatten. Måste dom ha bräckt eller klarar sig dom med saltat sötvatten?

Har div ålar och malar som jag inte tror klarar av den salthalten som fig 8:orna ska ha, men skulle ju kunna öka salthalten lite.

Hittade även en annan kulfisk som var lik fig 8:orna men var sötvattensfisk Tetraodon schoutedeni dock så vet jag inte hur svåra dessa är att få tag i/pris på dom.
[/SIZE]
#257 - 16 oktober 2009 12:57
jag vet att man kan a 8;orna i sötvatten men de mår betydligt bättre i bräcktvatten och blir mycket äldre. Bräckt vatten är saltvatten med väldigt lite salt (lite saltvatten+sötvatten)
#258 - 16 oktober 2009 18:22
Jo, men vet inte om mina ålar klara mer än ca 1.001-1.002 SG och det räknas väl knappast som bräckt. Fig 8:orna ska väl helst ha runt 1.005 eller lite mer om man kollar runt på nätet.
Har någon några egna erfarenheter av att ha fig 8:or i låg salthalt eller är det dvärgkul att leta efter?

(Hittade info om den andra kulfisken jag pratade om och den var extremt sällsynt så får nog inte tag på den i första taget.)
#259 - 17 oktober 2009 14:29
Bangen skrev:
Jo, men vet inte om mina ålar klara mer än ca 1.001-1.002 SG och det räknas väl knappast som bräckt. Fig 8:orna ska väl helst ha runt 1.005 eller lite mer om man kollar runt på nätet.

Har någon några egna erfarenheter av att ha fig 8:or i låg salthalt eller är det dvärgkul att leta efter?

(Hittade info om den andra kulfisken jag pratade om och den var extremt sällsynt så får nog inte tag på den i första taget.)

Bräckvatten är det som är mellan söt-(0%) och saltvatten (3.5%). Så egentligen har du bräckt vatten om du släpper i ett saltkorn.

Har mina F8 i 1.005-6 ungefär och det fungerar utmärkt. Vill du ha en sötvattenskulfisk så kan du köra på t ex travancoricus. Finns lite olika här.

Skulle inte rekommendera dig att blanda kulfiskar med vanliga fiskar (eller andra arter av kulor heller). Alltid någon som får däng.
#260 - 23 oktober 2009 11:34
Så har man beställt en Monotrete abei! Rätt ovanlig kula tydligen, hoppas den inte är restad!
#261 - 25 oktober 2009 14:21
Vilken sort dvärgkulfisk lever i brackvatten? Är det någon som inte klarar av att vara i ett akvarium med sötvatten?
#262 - 4 november 2009 16:53
Min brors dvärgkulfiskar hade ett tag sällskap av en öronål.
Han var hungrig en dag. Kulfisken lever och öronålen går numera i annat kar.
"" target="_blank">Här

Notera ballongeffekten efter att öronålen släppt kulfisken. :D
#263 - 18 november 2009 21:06
Jag är en riktig nybörjare på kulfisk men tycker det verkar vara en kul fisk, HAHA!
Den har säkert ingen hört förut :P

Nåväl jag har några frågor om kulfisk.
- Har läst att dom bara ska gå själva. Stämmer detta eller är det bara vissa arter? Såg att någon hade fått lek på dom så då kan ju inte den regeln vara jätte hård. Eller är det några speciella knep för att få dom i lek?
- Hur ser man könsskillnader?
- Någon som har erfarenhet av Tetraodon mbu eller Tetraodon miurus? Som kan berätta lite om dessa gynnare.
#264 - 18 november 2009 21:48
koiboy skrev:

- Har läst att dom bara ska gå själva. Stämmer detta eller är det bara vissa arter?

Olika från art till art, men även ibland individuellt.
koiboy skrev:

Såg att någon hade fått lek på dom så då kan ju inte den regeln vara jätte hård. Eller är det några speciella knep för att få dom i lek?

Olika från art till art. Vissa går, andra inte.
koiboy skrev:

- Hur ser man könsskillnader?

Olika från art till art, på vissa arter är det näst intill omöjligt.

Det finns inte bara en art av kulfisk, finns ca 120 arter inom Tetraodontidae.
#265 - 18 november 2009 21:56
Jo att det finns en uppsjö med arter visste jag.
Tänkte mest på dom som är sötvatten levande och dom som är art beskrivna här på zoopet.
#266 - 18 november 2009 22:05
Nigroviridis - nej
Fluviatilis - nej
Biocellatus - väldigt sällan
Modestus - nej
Mbu - nej
Linneatus - nej
Miurus - nej
Travancoricus - väldigt sällan
Asellus - väldigt sällan

När det väl händer att de leker så vet ingen vad/hur eller varför det hände. Sen kan det vara lite småklurigt att få ynglen att överleva.
#267 - 9 december 2009 19:06
hej!
Vet inte hr aktiv denna tråd är men jag ställer frågan igen.
Stämmer det att Colomesus asellus Är de "snällaste" kulfiskarna och att de går i sötvatten? Kallas för amazon kulfisk.

Jag funderar på att ha två st i mitt 310l med Regnbågsfiskar.
#268 - 9 december 2009 19:10
har en fråga varför heter det kul fisk blåser dom upp sig?
#269 - 9 december 2009 19:47
august1996 skrev:
har en fråga varför heter det kul fisk blåser dom upp sig?

Kolla här:
http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1341872&postcount=261

dvs en bit upp :d
#270 - 10 december 2009 22:13
Dre skrev:

Det där är hemskt, varför har man de två sorterna i en sån liten akvarium??
Det ser ut att göra ont som attans,
#271 - 10 december 2009 22:32
Fråga inte mig, men jag tror det var tillfälligt.
Bilagor:
#272 - 10 december 2009 22:34
tillfälligt, är det lämpligt att ha de fiskarna ihop? Det gjorde ialf ont att se hur illa den stackars kulfisken vart behandlad av "ålen"
#273 - 11 december 2009 00:40
Har sett saker som är mycket värre. Öronålen tar av misstag tag i kulan, som försvarar sig genom att blåsa upp sig. Big deal?
#274 - 11 december 2009 03:14
:) Nej kanske inte någon big deal, om man tittar närmare så tycker jag inte att ålen tar för "miste", den går ju på kulfisken igen, ruskar om den så som hundar gör med leksaker :(
#275 - 11 december 2009 03:30
Matdags för fiskar = take no prisoners. Allt som kommer i vägen är mat. Alltid tjat om stackars fisken som blev biten. Acceptera att det är naturen. Allt har inte babyrosa/babyblå färg och är mjukt och gosigt...
#276 - 11 december 2009 03:42
(Vad gör du uppe så här dags?)

Aahahahaha!! babyrosa och babyblå fleece kläder för lejon och geoparder :) Det skulle jag vilja se *fniss*

Inte visste jag att Kulfisken var mat för ålen. Är inte kulfiskarna giftiga??
#277 - 11 december 2009 05:47
Cool kulfisk hur som hellt och fantastiskt att se att det verkligen fungerar. Jag tycker inte detta var en bestialisk film som man kan se på youtube med pirayor som matas med levande råttor osv.

Detta var ett bra exempel på hur det skulle kunna se ut i naturen.

Om filmen fick lite reklam skulle den kunna hamna högt på clicklistan på youtube.
#278 - 11 december 2009 08:53
Nubi skrev:
hej!

Vet inte hr aktiv denna tråd är men jag ställer frågan igen.

Stämmer det att Colomesus asellus Är de "snällaste" kulfiskarna och att de går i sötvatten? Kallas för amazon kulfisk.

Jag funderar på att ha två st i mitt 310l med Regnbågsfiskar.

Jo, de är sötvattenslevande och snälla för att vara kulfiskar. Man kan inte ha dem ihop med långfenade fiskar, dock. De tar sig gärna ett nafs, nämligen. Jag försökte ha kulfiskar (biocellatus) ihop med regnbågsfiskar, men kulorna blev stressade av de aktiva regnbågsfiskarna och gömde sig bakom pumpen. Men det kanske fungerar bättre i ett 310-liters.

Ha gärna en snäckodling så att du kan mata dem med snäckor varje dag, det är deras favoritföda. :p
#279 - 11 december 2009 10:03
Jens A. skrev:
Ha gärna en snäckodling så att du kan mata dem med snäckor varje dag, det är deras favoritföda. :p

es stimmt!
#280 - 11 december 2009 10:29
Nubi skrev:
Det där är hemskt, varför har man de två sorterna i en sån liten akvarium??

Det ser ut att göra ont som attans,

Samtliga fiskar lever och frodas. Alla kulfiskarna, 4 till antalet, finns nu hemma hos mig. Och Öronålen går i ett 500 liters hos bror. Kulfisken fick inte en skråma konstigt nog.
Om någon tog illa upp så var inte detta meningen. Brossan hade ren tur att detta skedde under tiden då han filma. Fisken blev förflyttad med omedelbar verkan.:d
#281 - 12 december 2009 22:01
Nej tog inte illa upp vid filmen :) Kul ialf att kunna se hur de blåser upp sig :)
Jag skulle vilja ha kulfiskar, sydamerikanska, men om de mår dåligt av att umgås tillsammans med stirriga fiskar så som rengbågsfiskarna är....stirrig kanske är fel ord att beskrivas de på....mer aktiva fiskar, så kanske de inte skulle må bra hemma hos mig....ngn som vet?
#282 - 12 december 2009 22:03
Dre skrev:
Cool kulfisk hur som hellt och fantastiskt att se att det verkligen fungerar. Jag tycker inte detta var en bestialisk film som man kan se på youtube med pirayor som matas med levande råttor osv.

Detta var ett bra exempel på hur det skulle kunna se ut i naturen.

Om filmen fick lite reklam skulle den kunna hamna högt på clicklistan på youtube.

Jag kollar ALDRIG på sånt, dvs pirajor som äter levande råttor, eller ormar som äter kycklinga, speciellt levande!. Jag tycker inte det är nödvändigt att ge levande föda. Däremot tycker jag det är viktigt att ge rumstempererad föda, dvs nyligen killed däggdjur till just reptiler.

Jag erkänner att jag är en mes när det gäller sånt.;)
Bilagor:
#283 - 12 december 2009 22:21
Inte jag heller, men jag såg det då min son letade efter fiskfilmer och alla länkar pekar efter ett gäng klick in på sådana filmer, jag fick snabbt stänga av, vidrigt! Han är 8 år och gjorde det inte med flit, han fick mardrömmar ett par dagar efter detta.
#284 - 12 december 2009 22:31
jag hade alltid svårt att mata ormarna i skolan, speciellt när man skulle ge ormarna små pinkisar(råttbebis) Det som var bra var att pinkisarna var döda. Så man slapp se de stressa ihjäl sig.

Jag är verkligen sugen på kulfisk :D
#285 - 12 december 2009 22:49
Jag kan starkt rekommendera kulfisk, mycket kul beteende och intressant fisk att följa. Särskilt när han får en snigel (jag har matat med extremt små trädgårdssniglar och kulfisken fundrar länge och är nyfiken på maten snurrar runt länge och i alla riktningar för att sedan på en sekund tömma hela skalet och sluka snigeln i ett nafs. Sedan har han en kula på magen i en dag eller två. Också väldigt kul med hur den spanar på sin omgivning med de små intelligenta ögonen.
#286 - 12 december 2009 22:55
De där ögonen är sååå farsinerande! :) Satt och tittade på just "amazon" kulfisken och de var verkligen söta :), de hade bruna ögon med en gul ring runtom ögonen och de spanade in mig lääänge, kom tom fram till rutan för att ta en extra titt :)

Kan de bli "handtama" och är de giftiga som de andra kulfiskarna?
#287 - 12 december 2009 23:19
Nubi skrev:
Kan de bli "handtama" och är de giftiga som de andra kulfiskarna?

Jepp :D
Ja :)
#288 - 12 december 2009 23:43
Vad innebär giftiga??
#289 - 13 december 2009 17:16
Inte bra att äta.

Lite roligt om man jämför svenskans "giftig" med engelskan så finns det två ord på engelska.. En gör "giftig att äta" (toxic) och en för "giftig att bli biten av" (venomous) :D
#290 - 13 december 2009 17:21
Vilken passar in i Kulfisken, toxic eller venomous?
#291 - 13 december 2009 17:25
DAHLBERG skrev:
Inte bra att äta.

Alltså toxic.
#292 - 13 december 2009 17:37
toxic
#293 - 13 december 2009 18:22
Ahaa :) har inga planer på att äta fisken ;)
#294 - 15 december 2009 15:13
Vilka fiskar kan man ha tillsammans med kulfisken (amazonkulfisk) som inte stressar upp de allt för mkt :)

Kan man ha bornesuckers eller malar tillsammans med kulfiskar??
#295 - 15 december 2009 15:29
Kulfiskar är i min mening väldigt lugna, men de smyger sig på andra fiskar helt oförskräckt och ger sig på dem, men jag har inte sett att det egentligen ger upphov till stress. Dock är ändå rekommendationen att hålla dem i artakvarium eller tom ensamma.
#296 - 15 december 2009 17:49
DAHLBERG skrev:
Inte bra att äta.

Lite roligt om man jämför svenskans "giftig" med engelskan så finns det två ord på engelska.. En gör "giftig att äta" (toxic) och en för "giftig att bli biten av" (venomous) :D

Glöm inte "poisonous" :)
#297 - 30 december 2009 10:49
Nubi skrev:
Vilka fiskar kan man ha tillsammans med kulfisken (amazonkulfisk) som inte stressar upp de allt för mkt :)

Kan man ha bornesuckers eller malar tillsammans med kulfiskar??

Min erfarenhet av amazonkulfisk är att de beter sig ganska annorlunda mot andra kulfiskar. De är stimfiskar och väldigt aktiva simmare och de verkar inte ha något problem med andra aktiva fiskar, tvärt om. Jag har 7st i ett 375-liters och när de var där själva var de väldigt blyga men när de fick några kamrater (10 blodtetror) så blev det betydligt mer frammåt.

Ett tips för mycket info om kulfiskar: http://www.thepufferforum.com/forum/index.php
#298 - 30 december 2009 11:52
jegt skrev:
Min erfarenhet av amazonkulfisk är att de beter sig ganska annorlunda mot andra kulfiskar. De är stimfiskar och väldigt aktiva simmare och de verkar inte ha något problem med andra aktiva fiskar, tvärt om. Jag har 7st i ett 375-liters och när de var där själva var de väldigt blyga men när de fick några kamrater (10 blodtetror) så blev det betydligt mer frammåt.

Ett tips för mycket info om kulfiskar: http://www.thepufferforum.com/forum/index.php

Tack för tipset och länken!
Har funderingar på om de kan gå med rengbågsfiskar i mitt 720l. Finns gott om plats :)
#299 - 30 december 2009 12:02
Nubi skrev:
Tack för tipset och länken!

Har funderingar på om de kan gå med rengbågsfiskar i mitt 720l. Finns gott om plats :)

Ja det borde ju vara gott om plats beroende på hur många regnbågsfiskar du har. Skaffa gärna minst 5 amazonkulfiskar, eller ännu hellre 10 i ett så stort kar. De trivs bättre om de är fler.
#300 - 30 december 2009 19:47
jegt skrev:
Ja det borde ju vara gott om plats beroende på hur många regnbågsfiskar du har. Skaffa gärna minst 5 amazonkulfiskar, eller ännu hellre 10 i ett så stort kar. De trivs bättre om de är fler.

I det karet kommer minst 10 Rengbågsfiskar bo :)
Ja en grupp på 6kulfiskar vore inte fel :) Är de elaka mot varandra??
#301 - 31 december 2009 09:51
Nubi skrev:
I det karet kommer minst 10 Rengbågsfiskar bo :)

Ja en grupp på 6kulfiskar vore inte fel :) Är de elaka mot varandra??

De är inte elaka mot varandra.
#302 - 31 december 2009 16:20
:) Aha, om det är så pass så ska jag höra med Fiskbutiken i Eskilstuna, om de har några inne :) Vore ialf skitkul att ha kulisar :)
#303 - 31 december 2009 17:59
Nubi skrev:
:) Aha, om det är så pass så ska jag höra med Fiskbutiken i Eskilstuna, om de har några inne :) Vore ialf skitkul att ha kulisar :)

De är lite svåra att få tag på. Just nu verkar Glaser vara enda distributören som har dem inne. Imazo hade dem inne för ett tag sen. Men de kan ju finnas kvar i någon butik.

http://fisklista.akvarielagret.se/?query=Colomesus&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=Sök
#304 - 31 december 2009 19:00
Bromma zoo har 30-40 st inne och de har verkligen bra priser.
#305 - 4 januari 2010 13:20
oooooooooooh! :) såg du vad de hade för priser?? Jag ska på fredag upp till Stockholm (är planerna) och då kanske man åker förbi :D
#306 - 4 januari 2010 13:47
Tänkte inte på det men de brukar ligga rekordlågt på alla fiskar. Jag och flera andra har fått vita prick sjukan efter inköp hos dem. Jag är inte oroig dock detta kan hända alla butiker.
#307 - 4 januari 2010 14:12
jo, har hört det från andra med. sägs sig själv när man köper in så många fiskar och så ska man sälja de.
Det jag har förstått är att vitapricksjukan är som en förskyldning, (har jag fel?)
så som när vi åker utomlands och kommer hem igen, man brukar bli förskyld ;)
#308 - 4 januari 2010 14:37
Vita prick är en parasit och måste behandlas men behandlingen är enkel. Det går över fort vid medicinering.
#309 - 4 januari 2010 14:44
måste ha tänkt på fel sjukdom...
#310 - 10 januari 2010 13:07
Jag tänkte kanske köpa dvärgkulfisk till mitt akvarium.
Det är 60 liters, Längd: 59.5 cm , Höjd: 35 cm , Bredd: 30 cm.
Sen har jag 2 st vuxna Guldgurami och 2 st silvermolly en vuxen och en halv vuxen.
Skulle jag då kunna köp dvärgkulfisk till mitt akvarium utan att dom äter upp mina andra fiskar?
Och har ni några bra tips om dom?
#311 - 10 januari 2010 13:17
Jag har haft gurami med kulfisk och då lorteti som är mycket tuffare än
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1150&SOK=1

men då hade jag några bortfall av gurami medan några klarade sig väldigt bra och länge. Jag har märkt att vid nyintro av fisk i kar med kulfisk eller intro av kulfisk med andra fiskar kommer kulfisken att testa alla de andra och de som klarar sig bryr den sig sedan inte så mycket om men "inskolningen" kan ta 1 månad eller så. Under den tiden är det bra att mata mycket med mysisi, vita/svarta mygglarver.

Ta detta med en nypa salt då jag bara haft en kulfisk och då noterade jag ovanstående. Generellt vet jag ej om tessen håller. ;)
#312 - 10 januari 2010 13:22
Länken funkar tyvärr inte, är inte guldmedlem :(
Kan du kanske ta en print på sidan eller något? :)

Man får väll testa hur det går, men man kan ju hoppas att dom klarar sig :)
Ska man mata med mygglarver?
Jag läste någon stans att man även kan mata med torrfoder (flingorna), har du testat det på dina?

Vet du på ett ungefär vad dom fiskarna kostar styck?
#313 - 10 januari 2010 16:03
Den länkade till Colomesus asellus

De kostar ~30-50 spänn

min käkar inga flingor alls. mygglarver går bra mysis också.
#314 - 10 januari 2010 21:18
Dre skrev:
Den länkade till Colomesus asellus

De kostar ~30-50 spänn

min käkar inga flingor alls. mygglarver går bra mysis också.

Vad är svenska namnet på det? Sötvattenskulfisk?

Okej inte så farligt :)
Hur stora blir dom?

Får ta och köpa mugglarver då =)
#315 - 10 januari 2010 22:14
Möjligen var det dvärgkulfisk jag menade. Själv har jag lorteti som också heter red eyed puffer. En hanne men hört att just dvägkulfisken ska vara snällare,... eller om det var Colomesus asellus dvs amazonas kulfisk.
#316 - 11 januari 2010 10:22
dvärgkulfisken ska ha bräcktvatten för att leka, den enda som inte behöver det är Colomesus asellus
#317 - 16 januari 2010 14:32
Idag var jag i en affär där de sålde gröna/fläckiga kulfiskar (tetraodon nigroviridis). De var tillsammans i ett kar med några svärdbärare. Ingen i karet såg ut att ha några bitmärken och det verkade nästan som om kulfiskarna var rätt så skygga av sig.
På akvariet stod det dock att de kunde vara aggressiva mot andra fiskar. Likså stod det på den här sidan under deras artbeskrivning, men det visade sig ändå finnas en del varierande kommentarer angående deras beteende.
Är det någon som har dessa i ett sällskapsakvarium och hur sköter de sig i så fall? Er det dessutom i regel så att kulfiskar i första hand brukar ge sig på större fiskar?
#318 - 20 januari 2010 00:57
Någon som vet om Colomesus asellus går ihop med Stigmatogobius sadanundio.

Tanken är att ha de tillsammans i ett 190l:
(har ännu inte bestämt mig för vilka stimmfiskar det blir)
Puntius rhomboocellatus,
Eirmotus octozona
Puntius nigrofasciatus
Puntius ticto.

2 st Colomesus asellus
4 st Stigmatogobius sadanundio
7st Gastromyzon punctulatus
3-4st Yasuhikotakia sidthimunki
3-5st Pangio kuhlii

Någon som känner på en gång att denna uppsättning av fisk inte skulle bli bra tillsammans med Kulfisken?
#319 - 20 januari 2010 01:06
Nubi skrev:
dvärgkulfisken ska ha bräcktvatten för att leka, den enda som inte behöver det är Colomesus asellus

Var har du fått det ifrån? Vad jag har förstått så lever de uteslutet i sötvatten? Sen finns det flera kulfiskar än asellus som lever i sötvatten...

http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Freshwater/C_Travancoricus/

http://www.dwarfpuffers.com/rensaquarium.htm

http://dwarfpuffers.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=5484&sid=334f56c215b01f3c94b5b266dd0c5645
#320 - 20 januari 2010 01:09
Zaius skrev:
Idag var jag i en affär där de sålde gröna/fläckiga kulfiskar (tetraodon nigroviridis). De var tillsammans i ett kar med några svärdbärare. Ingen i karet såg ut att ha några bitmärken och det verkade nästan som om kulfiskarna var rätt så skygga av sig.

På akvariet stod det dock att de kunde vara aggressiva mot andra fiskar. Likså stod det på den här sidan under deras artbeskrivning, men det visade sig ändå finnas en del varierande kommentarer angående deras beteende.

Är det någon som har dessa i ett sällskapsakvarium och hur sköter de sig i så fall? Er det dessutom i regel så att kulfiskar i första hand brukar ge sig på större fiskar?

Nigroviridis behöver bräckvatten. http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Brackish/T_Nigroviridis/

En sak jag har uppfattat när jag tittat på bekantas kulfiskar är att jag aldrig skulle ha de i sällskap med andra fiskar. Visst är det väldigt individuellt, men det är just att kulfiskar har en väldigt stark käke samt stora och vassa tänder, så ifall du nu råkar ha otur och får ett grinigt exemplar kan det gå riktigt illa för andra fiskar.
#321 - 20 januari 2010 01:24
Johanski skrev:
Var har du fått det ifrån? Vad jag har förstått så lever de uteslutet i sötvatten? Sen finns det flera kulfiskar än asellus som lever i sötvatten...

http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Freshwater/C_Travancoricus/

http://www.dwarfpuffers.com/rensaquarium.htm

http://dwarfpuffers.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=5484&sid=334f56c215b01f3c94b5b266dd0c5645

Det stod på en engelsk sida (ska leta fram det) där det stod att om man ville få de till lek och trigga igång de så skulle man använda mer salt i det bräckta vattnet. Det var om dvärgkulfiken, om jag inte mindes heeelt fel.
#322 - 20 januari 2010 01:24
Uppenbarligen så är det fel, då många har fått lek på de utan att ha bräckvatten, så det spelar ingen roll var det står.
#323 - 20 januari 2010 01:29
Tack!
Men trivs inte t.ex. dvärgkulfiskar, de med röda ögon och grön kropp, (latinska namn är inte min starka sida) i bräckt vatten?
#324 - 20 januari 2010 01:31
De lever i sötvatten, som vilken annan sötvattensfisk som helst. Samma som Fahaka, Mbu och Colomesus asellus :) Men röda ögon har de ju inte?

Här är ett gäng sötvattenslevande kulor:
http://www.thepufferforum.com/forum/ug.php/v/PufferPedia/Freshwater/
#325 - 20 januari 2010 01:38
psst! vad har dessa för färger på ögonen? Carinotetraodon irrubesco.
#326 - 20 januari 2010 01:40
Röda, det är dock ej de som i folkmun kallas dvärgkulfiskar, och även de är sötvattenslevande.
#327 - 20 januari 2010 01:53
Jag måste ha gjort mig missförstådd...skyller på att jag varit vaken i 29 timmar i sträck.

Dvärgkulfisken har inte röda ögon och den föredrar bräckt vatten...har jag förstått rätt?
Den som har röda ögon som jag menade var lorteti. Den som Dre har.
Amazonkulfisken lever i sötvatten :) Därför vill jag köpa den.

Frågan är bara om den går ihop med Riddargobi...vad tror du?
#328 - 20 januari 2010 02:00
Dvärgkulfisken är Carinotetraodon travancoricus, den är sötvattenslevande.

Den med röda ögon, irrubesco som vi pratade om tidigare, är även den sötvattenslevande.

Jag har ingen erfarenhet av att hålla Colomesus asellus, men personligen skulle jag avstå från att hålla någon kulfisk överhuvudtaget med andra fiskar, de har potential att skada och eventuellt döda andra fiskar ifall de så känner för.
#329 - 20 januari 2010 02:12
Okej =)
Får leta vidare efter ngn roligare fisk :)
Om man tar bort kulfisken från listan??
#330 - 20 januari 2010 05:38
Johanski skrev:
Dvärgkulfisken är Carinotetraodon travancoricus, den är sötvattenslevande.

Den med röda ögon, irrubesco som vi pratade om tidigare, är även den sötvattenslevande.

Jag har ingen erfarenhet av att hålla Colomesus asellus, men personligen skulle jag avstå från att hålla någon kulfisk överhuvudtaget med andra fiskar, de har potential att skada och eventuellt döda andra fiskar ifall de så känner för.

I handeln tror jag Lorteti är vanligare den kallas också red eyed puffer. Irrubescos kallas väl red tailedpuffer? Dock har även den röda ögon.

http://www.fishlore.com/aquariummagazine/sept09/redeyepuffer/male-redeyepuffer-lg.jpg

Jag har haft Lorteti med Riddargoby och det har gått utmärkt, ingen jakt inga skador. Gobyn är riktigt kaxig och står upp mot kulan. Helt obrydd spänner den upp sig mitt framför Lortetin som förbryllad letar sig vidare. Min Gobys har också lekt ett antal gånger i samma vatten som Lortetin. Nu har de dock gått skilda vägar jag har flyttat Lortetin till ett annat kar.
#331 - 20 januari 2010 07:54
Johanski skrev:
de har potential att skada och eventuellt döda andra fiskar ifall de så känner för.

Jaaaaa... Lite spännande är det allt. [:o]

Som nybliven ägare till två dvärgkulfiskar så är det nervöst att kolla upp hur det står till i akvariet när man kommer hem efter arbetet...
Men Peppar-peppar, ta i trä å allt det där, än så länge lever de väldigt bra med de andra invånarna!! :)
#332 - 20 januari 2010 21:44
Jag som hade nästan övertalat mig själv igår natt att inte köpa kulfisk till samma kar som Gobi. Trotts att Gobi är rätt så robust av sig och kaxig...
Nu när Dre skrev sitt inlägg börjar jag tveka igen och blir mer sugen!
Skulle det inte funka kan jag alltid köpa ett till akvarium! :D
#333 - 20 januari 2010 22:24
Då ska du veta att min Lorteti har tagit livet av många fiskar i blandade storlekar.

Den har vid ett tillfälle gett sig på en biffig zebraciklidhanne på 12cm, men aldrig riddargobyn.
#334 - 20 januari 2010 22:27
Jag funderar på att endast ha dvärgkulfiskar i mitt växtakvarium på 250l. Hur många tror ni jag kan ha då? Kan jag ha 20 tex? Det är lummigt med mycket gömställen osv. Kommer de stressa varandra?

Kan någon våga sig på hur många som klarar sig endast på de sniglar som produceras "naturligt" i en sån tank? Så jag matar sniglarna lite och hoppas slippa mata fiskarna.
#335 - 20 januari 2010 22:41
Så du ids mata snäckorna men inte kulorna? XD
#336 - 20 januari 2010 22:53
Just så :) Men det handlade mer om att jag gillade tanken på att det blev lite mer att ett ekosystem på det sättet, plus att då kan jag lämna det några dagar i sträck utan att ha dåligt samvete. Om man dessutom har snäckor som äter växter eller har mycket alger så kanske man inte behöver mata nåt alls. Det är iaf min förhoppning.
#337 - 20 januari 2010 22:58
Ah okej.. men 20 st kanske var att ta i, kanske inte för att kulorna bryr sig. Jag tycker det skulle bli plottrigt med små prickar som simmar upp,ner,runt,höger,vänster hela tiden :p
#338 - 20 januari 2010 23:07
haha, det är ju det jag tycker verkar så mysigt. alternativet är nån liten stimfisk och de är inte alls lika roliga att titta på. men du tror alltså det är ok för deras del att vara 20? 12.5 liter var blir det och jag läste nånstans att det var typ vad de ville ha.
#339 - 20 januari 2010 23:28
Prova? Är det för många lär de ju dö en efter en tills det blir balans
#340 - 21 januari 2010 00:08
Tror inte du kommer lyckas odla så mycket snäckor så kulfiskarnas behov täcks, iaf inte i samma kar som kulfiskarna, de är rätt glupska. Det ser man ju på DAHLBERG's avatar :p
#341 - 21 januari 2010 05:53
Om du kör just amazonas varianten tror jag faktiskt det skulle funka och tanken kitrlar. De är inte farligt dyra så:
Go ahead!!

Jag tycker tanken med sniglar skulle vara intressant att se om det går. Du behöver också en hel del rötter och kanske bygga upp en snigelfarm innan du lägger i kulorna?
#342 - 21 januari 2010 07:57
Dre skrev:
Om du kör just amazonas varianten tror jag faktiskt det skulle funka och tanken kitrlar. De är inte farligt dyra så:

Go ahead!!

Jag tycker tanken med sniglar skulle vara intressant att se om det går. Du behöver också en hel del rötter och kanske bygga upp en snigelfarm innan du lägger i kulorna?

Då har jag kanske gjort rätt som startat en snäckodling separat för att förse Praktbotior och Dvärgkulfiskar med smarriga snäckor?! :)
#343 - 21 januari 2010 08:29
Yes! ;)
#344 - 21 januari 2010 09:48
DAHLBERG skrev:
Yes! ;)

Skönt att man är på rätt spår trots att man är nybörjare...:D
#345 - 8 februari 2010 18:56
Min katt fiskade upp min Lorteti kulfisk som jag hittade uppblåst död på sidan av karet! :(
Astråkigt, det var en riktigt intressant fisk och min son stod länge och pratade om hur synd det var om honom som fick ensam ligga där och dö.

Som tur var åt inte katten fisken. jag vet iofs inte om så små fiskar är giftiga, men men...
#346 - 8 februari 2010 19:13
Dre skrev:
Min katt fiskade upp min Lorteti kulfisk som jag hittade uppblåst död på sidan av karet! :(

Astråkigt, det var en riktigt intressant fisk och min son stod länge och pratade om hur synd det var om honom som fick ensam ligga där och dö.

Som tur var åt inte katten fisken. jag vet iofs inte om så små fiskar är giftiga, men men...

Attans... :(

Sälj katt-skrället! :mad: ;)
#347 - 8 februari 2010 19:51
Ja det suger, men katten blir kvar ;)
#348 - 13 februari 2010 20:45
Vad tror ni om att sätta ihop en bräckkulfisk med en lejonfisk i ett bräckvattensakvarium på 60 liter. Lejonfisken är runt 15 cm lång och det skulle vara kul med nå mer o karet,men risken finns väl att kulfisken blir mat! Vad tror ni?
#349 - 13 februari 2010 21:02
Vad menar du med lejonfisk?
#350 - 14 februari 2010 12:45
Jag menar en batrachomoeus trispinosus "lejonfisk"
#351 - 14 februari 2010 14:46
Om kulfisken blir mat eller inte vågar jag inte säga, men om den blir mat så lär trispinosusen dö.

Men karet är lite litet kanske för att ha en bräckvattenskulfisk + trispinosus?
#352 - 2 mars 2010 19:23
Är det någon som vet var man kan köpa en kulfisk i stockholms området?
Tacksam för svar
/Fishya
Bilagor:
#353 - 3 mars 2010 17:07
#354 - 11 mars 2010 12:53
Fishya skrev:
Är det någon som vet var man kan köpa en kulfisk i stockholms området?

Tacksam för svar

/Fishya

Dom flesta ställen vad jag vet. Bromma Zoomarknad brukar alltid ha inne lorteti och dvärgkulfiskar. Akvarielagret har just nu ett antal Fahakor. Fridhems har jag sett har fig 8 lite då o då.
Om dom inte har den du vill ha kan du alltid ta och beställa vilket oftast inte tar mer än en vecka ;)
#355 - 11 mars 2010 12:59
Någon som vet var man kan få tag i en Mbu eller Pustulatus?
#356 - 11 mars 2010 14:55
Mbu - lagret kan kanske fixa
Pustulatus - glhf ;)
#357 - 11 mars 2010 19:01
DAHLBERG skrev:
Mbu - lagret kan kanske fixa

Pustulatus - glhf ;)

Lagret som i Akvarielagret i Bromma? Kollade deras lista men dom hade ej.
Mm Pustulatus verkar vara en av dom sällsyntaste och även en av dom dyraste. Får bli till att fånga en själv antar jag ;)
#358 - 14 mars 2010 17:33
Har ett festligt filmklipp på när min öronål försöker äta min dvärgkulfisk och den blåser upp sig :D

" target="_blank">

Har dom inte i samma kar längre så det är lungt :P
#359 - 14 mars 2010 22:24
Svampuus skrev:
Har ett festligt filmklipp på när min öronål försöker äta min dvärgkulfisk och den blåser upp sig :D

" target="_blank">

Har dom inte i samma kar längre så det är lungt :P

Spamm!! Har redan länkat...;)
#360 - 16 mars 2010 17:16
sjebbe skrev:
Spamm!! Har redan länkat...;)

Ajuste ! xD
#361 - 14 augusti 2011 21:05
Så jag har 2 st Tetraodon [I]nigroviridis funderar på att införskaffa 3-4 till och göra ett bräckvattenskar behöver dock lite tips om att hålla bräckvatten då jag aldrig gjort de förr fiskarna blev solda till mig som sötvattensfisk men har senare kollat upp dem när de började äta upp mina siamesiska algätare :( så flyttade dem till mitt andra kar och dängde i lite salt... men min fråga e nu hur får jag saltet i karet att vara desamma efter bytena.. vatten avdunstar ju men saltet kommer väll stanna kvar?.. fins de någon formel eller något annat sätt ja kan kontrolera detta?

[/I]
#362 - 14 augusti 2011 21:51
Köp en hydrometer! Eller allra helst en refraktometer. Men den varianten Sera har (ser ut som en termometer med en vikt längst ner) funkar ganska bra.

Du ska vara försiktig med att bara plutta i salt. Som tur är är kulfiskar inte så känsliga i saltsvängar. Troligtvis har du ändå inte haft i för mycket salt. Nigroviridis klarar till och med helt saltvatten. Dvs SG ~1.0024 :)

Du behåller salthalten genom att fylla på med sötvatten (gärna osmos) när det dunstar. Bästa är osmolator, dvs automatisk vattenpåfyllare. När du ska byta vatten ser du till att salthalten är rätt i karet, tex 1,010. och sen tar du ur tex 10 liter. Blandar nytt saltvatten med samma salthalt (tex 1,010).
#363 - 14 augusti 2011 22:01
tack så mycke för hjälpen kan komma lite fler frågor.. fins de nån typ av skaldjur som e stort nog för att kulfisken inte ska ge sig på de vuxna exemplaren som klarar bräckvatten?
#364 - 14 augusti 2011 22:12
Alltså... En biocellatus tar en kräfta som är minst lika stor. Den äter del för del.
#365 - 14 augusti 2011 22:17
hehe där ser man glupska viste ja att dem va men ojoj, och de slutar inte äta ihäller. några tips? innan hadde jag ett litet kar med sniglar som ja brukade ge till dem, men de karet är ju numera bräckvatten.. några andra tips på hur man kan lösa mitt problem?
#366 - 14 augusti 2011 22:38
Vad är problemet? Att du inte kan ha skaldjur eller andra fiskar med nigroviridis? Bara att acceptera. Jag har iofs biocellatus med toxotes microlepis, garra flavatra och jättedanio. Det går utmärkt. Men det skiljer på individer också, vissa är lite snällare än andra.
#367 - 14 augusti 2011 22:45
problem kanske var lite dåligt fomulerat, nog mer jag som e öat och tyckt de vore praktiskt om man kunde få en typ av symbios mällan nått ``skaldjur´´ som städade upp efter kulorna samtidigt som kulrna såtill att ``skaldjuren´´´inte blev för många... så i grund å botten handlar de om nått jag tyckt va jävligt praktiskt.
#368 - 14 augusti 2011 22:50
Min Fahaka tröck i sig varenda snigel och snäcka som fanns i karet, var väl iaf 200-300 stycken.. Allt under en natt
#369 - 14 augusti 2011 23:07
Madafakka skrev:
problem kanske var lite dåligt fomulerat, nog mer jag som e öat och tyckt de vore praktiskt om man kunde få en typ av symbios mällan nått ``skaldjur´´ som städade upp efter kulorna samtidigt som kulrna såtill att ``skaldjuren´´´inte blev för många... så i grund å botten handlar de om nått jag tyckt va jävligt praktiskt.

Jo, men nä. Blir svårt om du inte har ett riktigt stort akvarium.
#370 - 15 augusti 2011 06:35
DAHLBERG skrev:
Jo, men nä. Blir svårt om du inte har ett riktigt stort akvarium.

330 liter?
#371 - 15 augusti 2011 11:39
Ta det gånger 10 så har du ett stort akvarium.
#372 - 15 augusti 2011 12:11
Någonting som kanske skulle fungera skulle väl vara om du hade ett lager med engelsk sjösten längst ner och sen ökar storleken till 5cms stenar högre upp, sen ett lager sand på det.

I mitt 325 (L108xD75xH40) så har jag några stora stenar i ett stenrös och där finns det några sniglar som förökar sig, så fahakan får sig en matbit då och då.

Men det blir bäst om du gör som Dahlberg sa(tror jag) att du har ett separat akvarium som du odlar snäckor och räkor i, det är ju inte allt för jobbigt att ta därifrån.
#373 - 17 augusti 2011 19:55
ny fråga angående kulfisk ... Dhalberg litar på dig nu.. jag har sätt några akvarium där de har mer än 1 sort av kulfisk.. e de nått och rekomendera med tanke på hur pass agresiva kulfiskar KAN VARA?
#374 - 17 augusti 2011 19:56
DAHLBERG skrev:
Ta det gånger 10 så har du ett stort akvarium.

det blir ett senare projekt;)
#375 - 17 augusti 2011 21:35
Madafakka skrev:
ny fråga angående kulfisk ... Dhalberg litar på dig nu.. jag har sätt några akvarium där de har mer än 1 sort av kulfisk.. e de nått och rekomendera med tanke på hur pass agresiva kulfiskar KAN VARA?

Man brukar oftast ha artakvarium :) Jag har haft tetraodon biocellatus och tetraodon erythrotaenia i samma kar utan några som helst problem mellan arterna.. Biocellatus går att ha flera av i samma kar, men Erythrotaenia är sjukt aggressiva mot den egna arten, dock inte alls mot andra (biocellatus). Erythrotaenia slogs så mycket att de "glömde" äta...

Just nu har jag Fahaka och ancistrus i samma, har också haft jättedanio utan problem. Fahakan är inte tillräckligt snabb för att äta dem XD

Kan tänka mig att man kan blanda Mbu/fahaka och Travancoricus (största kulfisken vs den minsta).. Mbun lär inte ens försöka lägga energi på en liten plutt på 2-3 cm :p

Så visst nog går det, men det är kanske inte det smartaste att blanda Lineatus och Mbu :p Man kan testa sig fram och ha en tomt akvarium redo så man kan flytta över om det skiter sig.
#376 - 17 augusti 2011 23:03
åter igen tack så sjukt mycke
#377 - 21 augusti 2011 17:02
Jag hoppar in här........
Vet inte vart det passar bäst att skriva, men jag har precis hoppat tillbaka i kulfisk-träsket!! :)
Jag hade några Dvärgkulfiskar som tynade bort för att de inte fick i sig tillräckligt med mat... :(

Men nu kunde jag inte hålla mig längre, JAG KÖPTE EN NY IDAG!! Nu ska jag jobba hårt för att få den här att trivas...
Är så glad att det spritter i kroppen!! :D
#378 - 21 augusti 2011 23:18
Madafakka skrev:
åter igen tack så sjukt mycke

Lugnt, vi skickar en räkning sen :)

Jag hoppar in här........

Vet inte vart det passar bäst att skriva, men jag har precis hoppat tillbaka i kulfisk-träsket!! :)

Jag hade några Dvärgkulfiskar som tynade bort för att de inte fick i sig tillräckligt med mat... :(

Men nu kunde jag inte hålla mig längre, JAG KÖPTE EN NY IDAG!! Nu ska jag jobba hårt för att få den här att trivas...

Är så glad att det spritter i kroppen!! :D

Ah härligt! Mata varje dag med lite räkmix (googla recept, ha i mer räkor + pellets och mindre ärtor) tills de fått lite hull så kan du mata glesare så du matar 2-4 gånger/vecka sen :) Glöm inte att mata med snäckor också så tänderna inte växer sig för långa!
#379 - 22 augusti 2011 16:13
Jag håller på att bygga upp ett säck-lager i räk-akvariet.... Något tips på hur man göder snäckor?
Mina tidigare erfarenheter är att Praktbotiorna är så glupska och snabba att kulfisken inte hänger med i svängarna.... :/
#380 - 22 augusti 2011 16:49
Kanske helt fel sällskap till kulfisken, helt enkelt? Just dvärgkulfiskar kan behöva lite tid på sig att få äta, de utforskar gärna fodret innan de hugger in.
#381 - 22 augusti 2011 21:00
Ja... Om den blir för mager så får den flytta till en egen kupé helt enkelt.... :)
#382 - 23 augusti 2011 18:00
Johanski skrev:
Kanske helt fel sällskap till kulfisken, helt enkelt? Just dvärgkulfiskar kan behöva lite tid på sig att få äta, de utforskar gärna fodret innan de hugger in.

Nu började jag klura på om Dvärgkulfisken ska få flytta in i en enskilld svit...
Då uppstår det genast lite frågor...

I det mindre akvariet bor det räkor och snäckor.
Någon som provat Dvärgkulfisk och Crystal Red??

Kommer den lille sötnosen att äta ihjäl sig om den får 128 snäckor att knapra på??

Kan det vara idé att låta den bo i räk/snäck akvariet ett par dagar för att äta upp sig, för att senare få flytta in i det stora med resten av invånarna, och upp repa denna procedur vid behov??

ALLA idéer är välkommna!! :)
#383 - 23 augusti 2011 20:23
Den kommer troligtvis att äta upp räkorna... En efter en, bit för bit. Svårt att säga om den kommer äta ihjäl sig på snäckor, men den kommer ligga på botten som en smällfet rund boll XD
#384 - 23 augusti 2011 21:08
Jag ska prova ändå tror jag....
#385 - 25 augusti 2011 08:05
Nähä... Jag fegade ur i sista sekund, beroende på flera faktorer...

Det är "bara" 21 grader i räk/snäck akvariet.. ska höja den lite för kulfiskens skull först...
Jag gjorde iordning igår så att det skulle bli lite gömslen för räkorna, då såg de så glada och nöjda ut att jag int hade hjärta att släppa ner en "Räkmördare" utan förvarning...[:o] (Bilder kommer...)
Nu kommer jag att vara bortrest ett par dagar så jag kommer inte att ha uppsikt över hur inflyttningen går...
Jag väntar med andra ord ett par dagar kom gärna med dina åsikter och erfarenheter under tiden!!!
Tack!!
:)
#386 - 29 augusti 2011 12:17
hur pass strömt vatten behöver kulfisken?
#387 - 29 augusti 2011 16:29
Madafakka skrev:
hur pass strömt vatten behöver kulfisken?

Kan vara bra att veta vilken kulfisk det handlar om. Har en Monotrete baileyi som kommer från Mekong-floden, där kan det vara väldigt strömt. Det viktigaste för kulfiskar rent generellt är bra filtrering. Överfiltrera.
#388 - 29 augusti 2011 18:27
Johanski skrev:
Kan vara bra att veta vilken kulfisk det handlar om. Har en Monotrete baileyi som kommer från Mekong-floden, där kan det vara väldigt strömt. Det viktigaste för kulfiskar rent generellt är bra filtrering. Överfiltrera.

sry vart lite småstressad.. det handlar om 2 st grön prickig kulfisk
#389 - 29 augusti 2011 18:28
Nu har "Stevie Wonder" flyttat till räk/snigel akvatiet!
(Jo h*n heter så efter sin imitation av den kände musikerns unika huvudrörelser)

Men det blev inte alls den reaktion jag trodde!! Jag trodde att Stevie snabbt skulle se sin plats på toppen av näringskedjan å börja glufsa i sig av överflödet...
Men nähä då..
Det blev nästan tvärt om!! Några av räkorna hoppade raskt upp på ryggen på kulfisken å började att plocka ätbart på den, det gillade inte Stevie alls!!!
Det blev lite av ett nanokarets rodeo där räkryttarna blev avkastade en efter en...
Nu har Stevie Wonder flyttat in i ett hörn under flytväxter och mossa och står å tjurar...
Hmmm...
H*n som var så kavat i stora akvariet med massa stora fiskar... Nåja det har bara gått några timmar, vi får se lite senare hur det går....

Stay tuned for the latest updates here on radio ZOOPET
#390 - 1 september 2011 00:52
Hej har funderat lite att stoppa i 3-4 black molly till mina kulfiskar som ska hjälpatill med foderräster och alger.. kort å gott vill ja bara veta vad ni proffs tänker och tycker om detta?
#391 - 1 september 2011 17:24
Skaffade en Fahaka igår :) Den är ca 6-7 cm stor för tillfället.
#392 - 1 september 2011 17:33
Auratusen skrev:
Skaffade en Fahaka igår :) Den är ca 6-7 cm stor för tillfället.

Grant! Har en på 30cm som simmar här hemma. Sjukt fin fisk.
#393 - 1 september 2011 20:51
Aa, de är grymt fina. Hur snabbt växer de?
#394 - 1 september 2011 22:28
På ett år är den drygt 30 cm :) 2-3 cm/månad :o
#395 - 1 september 2011 22:29
Madafakka skrev:
Hej har funderat lite att stoppa i 3-4 black molly till mina kulfiskar som ska hjälpatill med foderräster och alger.. kort å gott vill ja bara veta vad ni proffs tänker och tycker om detta?

Testa. Kan gå bra, kan gå åt helvete :P
#396 - 3 september 2011 00:47
Ny fråga.. Satt å tänkte lite på min kulfiskar idag.. Och kom fram till att de skulle va kul å veta hur lång tid de tar för dem å växa upp.. Så hur lång tid tar de för en grön privkig kulfisk att bli fullvuxen??
#397 - 3 september 2011 02:08
De växer sakta. Kanske från 5 till 15 cm på två år? Min biocellatus växte ca 1-2 cm på ca ett år
#398 - 3 september 2011 08:42
Ok.. Skönt. Då e inget fel :)...
#399 - 7 september 2011 22:12
Har nu mollyfiskarna tillsammans med mina gröna prickiga kulfiskar.. Funkar hur bra somhälst, änsålänge iaf.. Förutom att just nu tar mollyn över karet men antar att de ändrar på sig i takt med att mina kulisar växer :)
#400 - 9 september 2011 10:21
4DL salt/250L vatten = lagom bräcktvatten?
#401 - 6 oktober 2011 06:00
Efter Stevie Wonders* tragiska bortgång (Han kan ha ätit ihjäl sig!!) så provar jag med en efterträdare....
H*n flyttade in igår så nu får vi se om det går bättre... Annars gör jag något väldigt fel med mina Dvärgkulfiskar. :confused:

(*Stevie Wonder är mitt tidigare försök att ha Kulfisk i Räk/Snigelakvariet, se ovan.)
#402 - 6 oktober 2011 20:14
Den nya Dvärgkulan ser trind å glad ut idag! :)
#403 - 7 oktober 2011 07:51
Låter bra! Har själv skaffat ännu en raritet till kulfisksamlingen:

[ATTACH=CONFIG]47894[/ATTACH]

Carinotetraodon salivator :)
#404 - 7 oktober 2011 09:40
Johanski skrev:

Vilket vackert kort!! *tummen upp*
Jag är för obildad för att förstå om det är en ovanlig sort.. Men jag säger GRATTIS iallafall!!
En fråga, sover dvärgkulfiskar liggandes på botten?? eller börjar den bli krasslig redan??
Jag kikade in sent inatt å då låg h*n å vilade bland mossa å växter... men så fort h*n såg mitt tryna stick fram så hovrade den iväg pigg å glad.... Vanligt eller konstigt??
#405 - 7 oktober 2011 14:52
Min som är av samma släkte brukar lägga sig i en skreva i roten och sova. Så länge h*n inte lägger sig platt mitt på gruset utan någon form av skydd så behöver du nog inte oroa dig.
#406 - 7 oktober 2011 19:09
Johanski skrev:
Min som är av samma släkte brukar lägga sig i en skreva i roten och sova. Så länge h*n inte lägger sig platt mitt på gruset utan någon form av skydd så behöver du nog inte oroa dig.
Den ser lika glad å kanske ännu lite trindare än igår!! :-)
#407 - 15 oktober 2011 18:16
Min kulfisk sover också inkilad på nåt bra gömställe. Han är lite rolig med det eftersom man kan ställa klockan efter honom i princip - prick 22 varje kväll är han till sängs! Ingen nattuggla han, inte... :)
#408 - 15 oktober 2011 19:20
vitter skrev:
Min kulfisk sover också inkilad på nåt bra gömställe. Han är lite rolig med det eftersom man kan ställa klockan efter honom i princip - prick 22 varje kväll är han till sängs! Ingen nattuggla han, inte... :)

:D va lustigt!
Som tur är så ser min kulfisk fortfarande väldigt glad å trind ut.... Men h*n är lite FÖR effektiv det börjar bli många tomma snäckskal... Fast det verkar som den låter räkorna vara!! Vi får se hur det går....
#409 - 25 oktober 2011 09:07
Johanski skrev:

Riktigt Cool
hur stor blir en sådan?
Är det bräck eller sötvattensfisk?
#410 - 25 oktober 2011 09:15
Jag har en 1st Tetraodon biocellatus, Fig 8 och ska fixa ett eget akvarium till denna
Just nu går den ihop med mina Malawi ciklider helt utan några problem förutom matningen då han är på tok för seg jämnfört med mina ciklider
Ska iaf Idag bege mig iväg och förmodligen köpa en 50L+ akvarium till denna Fig 8, frågan jag har är bara vilka skulle en fig 8 kunna gå ihop med?, andra fisk arter eller kulfiskar.

Vad finns det för Bräckvattenskulfiskar och Sötvattenkulfiskar?
Vad är en fig 8? just nu går han ju i sötvatten men har läst att det är en bräckvattenfisk? han verkar stormtrivas i mitt sötvatten akvarium iaf.

Väldigt tacksam för svar då jag som sagt ska bege mig iväg idag och inhandla ett nytt akvarium.
#411 - 14 augusti 2012 07:38
Testar att väcka liv i tråden! :)

Skulle det gå att hålla ett par dvärgkulor i ett fluval Edge?
Edge finns ju både i 23L och 46L.

Annons