Kulfisk

#1 - 12 januari 2008 15:49
Hej:)
Ja tycker min kulfisk e tillräckligt stor för att leva i grumligt vatten nu. Men sen kom ja på de att ja har knappt ingen aning om vad grumligt vatten :confused: Och vilka fler fiskar som kan leva i de??
#2 - 12 januari 2008 15:54
Grumligt vatten? Var har du hört det? :confused:

Flytta gärna tråden till "Övriga fiskar", förresten.
#3 - 12 januari 2008 16:43
över allt typ haha
#4 - 12 januari 2008 17:31
Kan det vara bräckvatten du menar?
#5 - 12 januari 2008 22:06
jo:D de står så här kul fisken levar i bräckvatten (grumligt) i syd. blabla
så de va de da x)
men va menas med de då?
#6 - 16 januari 2008 21:08
Vet du vad du har för sorts kulfisk?
#7 - 16 januari 2008 21:13
Hur som helst tror jag inte grumligheten spelar någon större roll. Hur bräckt vatten det är spelar dock STOR roll, beroende på vilken art du har. Gå gärna in på Puffernet eller Pufferforum och kolla vad du har för gynnare. :)

Om du inte har ett stort akvariumm skulle jag nog inte rekomendera några fiskar alls, många kulfiskar tar gärna ett nafs en fena här och där som mellanmål. :p
Bilagor:
#8 - 17 januari 2008 20:47
Jojo att han käkar på andra fiskar har ja märkt haha, de e min gurami hona som får mest stryk och min segelfenare (hane). Segelf. blev av med hela ryggfenan första dagen, den har växt ut fint nu. Gurami honan blev därimot av med hela fenan på ena sida, (såg ut som nemo ett tag) men den är utväxt helt nu. Och nu har han lärt sig respektera dom, eller så flyttar dom sig.

Han är vit på magen och grå på fenorna och ljus grön på huvudet sen blir de mörkare ner till magen o bak till fenan. Sen har han ju svarta prickar över allt, och hans ögon glänser i blått x) Nått mer om utseendet?
#9 - 17 januari 2008 20:56
tetradon fluvallis är det nog du har, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=404 ????
Brukar vara mycket argesiva, mina asellus gjorde det ett tag med, men om man matar dom lite och ofta så kan man få dom att sluta, släng i lite snäckor ibland med, tycker den om! =) Dock INTE dom som är formade som en glass
#10 - 17 januari 2008 20:59
Om du inte postar en bild kan vi inte nog inte säga så mycket. Gör som Jens A. sade och kolla Puffernet och Pufferforum om du kan hitta exakt vilken art din är, så kan vi kanske komma fram till något mer om hur din firre skall skötas.

Bräckt vatten är alltså ett mellanting av söt och saltvatten, alltså vatten med låg salthalt. Grumligheten har inget med saken och göra, och det lär du ju inte vilja ha (för då kan du ju inte se fisken).

(::EDIT:: Fast Patrik verkar har skill nog att säga vilken typ det är ändå. :))
#11 - 19 januari 2008 21:51
Japp den ser ut som den du visade där, bara att min är grön istället för brun. Så va e de för bräck vatten ja ska ha?
Men asså dom sidorna kmr ju på nått annat språk, fattar ju inte ett skit av va där står.

Här är bilder på han
[FONT=times] [FONT=times]http://PussHoney.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE1Mjc5MTM4OCZ0PTEyMDA3ODM2MDEmY3VycmltZz0x [/FONT][/FONT]
#12 - 19 januari 2008 23:23
Trevligt att det finns fler folk som har kulfisk :) men min kulfisk ligger på botten hela tiden, vet inte varför.
#13 - 20 januari 2008 06:27
Är det en (åxå) en tetradon fluvallis?
#14 - 20 januari 2008 09:53
Trevligt att det finns fler folk som har kulfisk :) men min kulfisk ligger på botten hela tiden, vet inte varför.

Dom gör så ibland, dom "lurkar! :P Väntqar på att något gott ska åka förbi;)
#15 - 21 januari 2008 18:42
Min kulfisk plockar upp stenar och flyttar dom så de blir små berg på visa ställen x) och biter på rutorna så de låter rätt roligt

Men iaf, e de nån som kan se va de e för sort på min kulfisk o vilket bräckvatten ja ska ha:P?
#16 - 21 januari 2008 18:43
har du ingen bild?
#17 - 21 januari 2008 19:36
patriksg skrev:
tetradon fluvallis är det nog du har, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=404 ????

Brukar vara mycket argesiva, mina asellus gjorde det ett tag med, men om man matar dom lite och ofta så kan man få dom att sluta, släng i lite snäckor ibland med, tycker den om! =) Dock INTE dom som är formade som en glass

Japp. Alla kulfiskar älskar knapriga snäckor. :p
#18 - 21 januari 2008 20:14
Jo ja har en länk där uppe^^

Annons