Kulfisk

#1 - 30 oktober 2007 19:31
Hejsan undrar om här finns nån erfaren person som kan hjälpa mej lite med min ny inköpta kulfisk.

1. Har väldigt svårt att få den att äta fryst foder i form av Mygglarver. Oxhjärta eller räkor.

2 den är inte speciellt rörlig utan står gjärna still på dagarna (undan gömd)

3. har därimot fått den att äta andra saker som tex slöjbärare och även en av mina fina malar [:(!]

4. köpte den av en handlare som sa att det var en så kallad vanlig (grön kulfisk).
Men nu i efterhand när ja läst på mera så är ja mer inne på att det kan vara en ([FONT=Arial][COLOR=#04006f]Rödfläckad kulfisk) eller (Rödpunkt kulfisk [/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]Tetraodon abei)[FONT=Arial Narrow] Hur ser jag skillnaden på dem ?[/FONT][/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]5. Är tacksam för alla råd och tips ja kan få för att sköta denna fisk på bästa sätt samt att få den börja äta vanligt frysfoder i stället för dom andra fiskarna och kanske få den lite mer aktiv.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]Vill absolut inte ta bort den för tycker det verkar vara en mycket intressant art.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]har har möjlighet att fixa en bild på den, men en kortt beskrivning så är den ca: 12 cm, Mörk grön men svarta täta fläckar, vit grå buk, mörk röda ögon. [/COLOR][/FONT]
#2 - 30 oktober 2007 19:44
Greger_AH skrev:
Hejsan undrar om här finns nån erfaren person som kan hjälpa mej lite med min ny inköpta kulfisk.

1. Har väldigt svårt att få den att äta fryst foder i form av Mygglarver. Oxhjärta eller räkor.

2 den är inte speciellt rörlig utan står gjärna still på dagarna (undan gömd)

3. har därimot fått den att äta andra saker som tex slöjbärare och även en av mina fina malar [:(!]

4. köpte den av en handlare som sa att det var en så kallad vanlig (grön kulfisk).

Men nu i efterhand när ja läst på mera så är ja mer inne på att det kan vara en ([FONT=Arial][COLOR=#04006f]Rödfläckad kulfisk) eller (Rödpunkt kulfisk [/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]Tetraodon abei)[FONT=Arial Narrow] Hur ser jag skillnaden på dem ?[/FONT][/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]5. Är tacksam för alla råd och tips ja kan få för att sköta denna fisk på bästa sätt samt att få den börja äta vanligt frysfoder i stället för dom andra fiskarna och kanske få den lite mer aktiv.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]Vill absolut inte ta bort den för tycker det verkar vara en mycket intressant art.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=#04006f]har har möjlighet att fixa en bild på den, men en kortt beskrivning så är den ca: 12 cm, Mörk grön men svarta täta fläckar, vit grå buk, mörk röda ögon. [/COLOR][/FONT]

Kan vara:
Fangs Puffer (Tetraodon cochinchinensis)
Brown Puffer (Tetraodon turgidus)
Abei Puffer (Tetraodon abei)

Varav alla tre är "members of the Target Group", vilket betyder att dom är väldigt svåra att se skillnad på. Men eftersom Fang blir ca: 7cm... Abei blir ca: 10cm... Brown blir ca: 15cm... Så borde du ha brown. Men är det säkert att den är 12cm?

I vilket fall så kommer den antagligen inte bli mycket mer aktiv. Kanske om du bara har den i ett ganska stort akavarium helst själv..

Den kommer att äta fryst foder, inga problem.
Men tina det gärna först annars kan den få luft i magen och simma upp och ner och sedan dö. (Man kan dock rädda dom i en sån situation).

Äta på dom andra fiskarna kommer den dock göra. Det gör den inte så ofta för att den är hungrig. Mer för att det är en väldigt agressiv fisk. Speciellt om det är en abei. Men om du har tur kan du hitta nån enstaka fisk som den inte bryr sig om (dock kräver försöken många dödsoffer)

Sen måste du mata den med sniglar eller annan hård föda.. För annars växer deras tänder så mycket att käkarna sätts ihop.
Så några snilgar i veckan och sen räkor är bra mat. Vanliga både med och utan skal. Sköj dom först bara för att få bort saltet.

Fisken är giftig, dödligt giftigt, men endast om du (eller dina husdjur) äter den. Så inget man behöver tänka på mer än att man ser till att inga barn, katter eller andra fiskar äter på den eller får in den i munnen.

Det är ingen nybörjar fisk du har hittat. Bara fråga på om du vill veta mer. Kan dock inte allt men ska försöka svara på det du undrar.
Vore kul med en bild eller två... Då kan de bli mycket lättare att få reda på arten...
#3 - 30 oktober 2007 20:12
om firren är helt ny i karet kan det ta några dagar innan den kommer igång typ, vissa säger att även abei ska vara en fredlig kulfisk men det är nog bara när den är liten..

det kulfisk som går bäst med andra fiskar ska vara asellus, men jag tycker inte den funkar något vidare bra med mina fiskar..

Som voixid säger så skulle en bil göra saken lättare, sen skulle det vara kul att se vad andra har för kulfiskar =) inte så många som har det tycker jag.

annars kan du läsa lite på www.thepufferforum.com klicka på puffer pedia där så ser du många vanliga arter. tänk på att det även kan vara en bräckvattens fisk du har..

många säljare vet inte om att många kulfiskar ska vara i bräckt vatten..
#4 - 30 oktober 2007 20:56
greger

Hejsan.
Tack att ni tog er tid att svara på mina frågor.
skall se till att fixa ett par bilder på fisken under veckan.

Har märkt en och annan gång att den simmar upp och ner efter glasrutan.
och har inte förstått riktigt varför, men det kan då ha med att maten varit frusen han ätit.
Angånde måttet på fisken är ja inte alls säker på att den är precis 12 cm utan kan nog vara lite mindre med.
har också lagt märke till att på natten verkar den bli en liten (devil) om man får säga så hehe. och simmar runt lite överalLt precis som den bara vill jaga.

har någon tips på nån fisk art som är beprövad att ha tilsammns med den.
har en Synodontis petricola (gök mal) samt 2 st Amzonrus (ciklider).
med dessa fiskar har ja vell kanske haft turen att det funkat bra.
Dom har med andra ord in blivit en måltid än och inga bit märken eller dyligt heller.
kan kännas lite tomt i bland med bara 4 fiskar i ett 2 hundra liters akvarium.

MvH greger
#5 - 31 oktober 2007 19:45
Den simmar upp och ner vid glasrutan för att den är utråkad säger proffsen.
Antagligen för att det finns för lite inredning av typ rötter,växter,stenar o.s.v...

Jo ofta blir dom aktivare på natten, tror att de jagar då..
Beprövad art, svårt att säga. För mig fick jag mina två kulfiskar att fungera med en elstjärt och en zebrafisk. Men det var nog enbart för att de var för snabba för kulfisken är väldigt lat i sitt jagande. zebrafisken vara dock bara 1 av 15st som överlevde...
Mycket handlar om att fiskarna var i karet innan kulfisken. När kulfisken väl skaffat sig ett rivir är det väldigt svårt att få den att inte bita i dom andra. Jag provade även med fiskar som var dubbelt så stora som kulfisken...
#6 - 1 november 2007 12:45
Jag hade en hujetagädda och några siamesiska algätare ihop med mina kulfiskar, och det gick alldeles utmärkt. Fast det var fig 8-kulisar och de är kanske lite mera laidback än abei.

Annons