kulfisk?

#1 - 5 augusti 2007 10:00
Jag var på herkules zoo här om dagen och skulle köpa mig ett gäng med eldbukar. Men så såg jag nått osm hette kulfisk och de var jiktigt tuffa fiskar. Små dock. Och jag undrar lite vad det är för slags fisk och kan man ha den i ett 240 l kar med två blå cikldier och fyra eldbukar?
#2 - 5 augusti 2007 19:00
Joachim.S skrev:
Jag var på herkules zoo här om dagen och skulle köpa mig ett gäng med eldbukar. Men så såg jag nått osm hette kulfisk och de var jiktigt tuffa fiskar. Små dock. Och jag undrar lite vad det är för slags fisk och kan man ha den i ett 240 l kar med två blå cikldier och fyra eldbukar?

nu finns de ganska många olika sorters kul fiskar så det är lite svårt att svar på.
men är det en av dom arter som blir större så går det nog bra 30% av gångerna, för dom är riktiga fenbitare.
så med andra ord,det är en chansning.:D
#3 - 10 augusti 2007 13:35
jimmyas skrev:
nu finns de ganska många olika sorters kul fiskar så det är lite svårt att svar på.

men är det en av dom arter som blir större så går det nog bra 30% av gångerna, för dom är riktiga fenbitare.

Hej
Jag har oxå sett på Herkules Zoo´s Kulfisk, dem är jätte fina
de berättade att dem blir stora och vill ha mkt salt " vatten "
bräckt, dem bits :p och är inte snälla :D de har en papegoj
liknande mun de äter snäckor och är mkt glupska.
Men dem är jätte fina liknar små vatten kolobri.
Mvh Wilda
#4 - 10 augusti 2007 13:38
jimmyas skrev:

jag tycker att t ex mollys är kul fiskar :p
#5 - 10 augusti 2007 14:52
vill man ha sällskapsakvarium så bör man utesluta kulfiskar. Det är en rovfisk som inte passar med andra fiskar som inte är rovfiskar. Detta samt att de vill ha bräckt vatten vilket sällskapsfiskar inte tål.
Bilagor:
#6 - 10 augusti 2007 14:59
Amaro skrev:
vill man ha sällskapsakvarium så bör man utesluta kulfiskar. Det är en rovfisk som inte passar med andra fiskar som inte är rovfiskar. Detta samt att de vill ha bräckt vatten vilket sällskapsfiskar inte tål.

Hej

Man kan väl ha bara kulfisk i ;)
De som jag har sett är bara ca 2-3 cm stora, nja små [:o]
Tror det är gul eller grön kulfisk " dem är iallafall gula/gröna med svarta prickar.
Jag skulle gärna vilja ha ett akvarium med sådana i för dem verkar
vara pigga och mkt nyfikna. Men tanken att dem kan bitas och växer
hindrar lite. Känner inte alls för att stoppa ner ngn arm där i :D
Mvh Wilda
#7 - 10 augusti 2007 15:01
Wilda tror nog inte att de kommer gå på din arm. Kulfiskar blir också väldigt personliga, de har stor personlighet och följer en hela tiden med blicken o liknande. Riktigt roliga fiskar att ha.

jag funderade själv på att skaffa mig ett par st som skulle gå ensamma i ett eget kar.

ps en del klarar sig i sötvatten också kom jag på ;)
#8 - 10 augusti 2007 15:11
Amaro skrev:
Wilda tror nog inte att de kommer gå på din arm. Kulfiskar blir också väldigt personliga, de har stor personlighet och följer en hela tiden med blicken o liknande. Riktigt roliga fiskar att ha.

jag funderade själv på att skaffa mig ett par st som skulle gå ensamma i ett eget kar.

ps en del klarar sig i sötvatten också kom jag på ;)

Så bra att dem inte smakar på en :D men ett litet nyp har jag
hört att dem kan göra, men dem kanske vänjer sig vid en människa :p
Jag har sett dem på Hekules Zoo på Hisingen " Gbg"
De verkar vara mkt personliga, i allafall är dem helsköna att titta på.
Skulle själv vilja ha ett gäng sådana.
Mvh Wilda
#9 - 10 augusti 2007 15:19
skaffa dig ett par om det är så att du är riktigt intresserad. En bra sak vore dock att försöka hitta lite mer info om dem. Om du tex öppnar en tråd på mixfrågor lite längre ner på forum om skriver tex: Info om Kulfisk så lär du få mycket respons av dem som har denna fisk. De kan lägga upp länkar och massa annat som kan vara väldigt hjälpsamt.
#10 - 10 augusti 2007 15:25
Amaro skrev:
skaffa dig ett par om det är så att du är riktigt intresserad. En bra sak vore dock att försöka hitta lite mer info om dem. Om du tex öppnar en tråd på mixfrågor lite längre ner på forum om skriver tex: Info om Kulfisk så lär du få mycket respons av dem som har denna fisk. De kan lägga upp länkar och massa annat som kan vara väldigt hjälpsamt.

Tack !
Det skall jag göra, vore jätte kul att få mera info
om dessa, alltid kul att veta mera innan man ev skaffar sig
några.
Det var ju Joachim.S som startade tråden, hoppas att han
har fått sitt svar :)
Vad jag har hört ( zooaffären berättade ) så skall dem ha minst 100 L akvarium.
Mvh Wilda
#11 - 10 augusti 2007 15:31
100L duger bra. Däremot beroende på hur många du har.
#12 - 10 augusti 2007 15:42
Jag gogglade lite om kulfisken och fick fram detta.
Det har redan varit en tråd om denna Kuliga fisk ;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=404

Det råder delade meningar om hur aggresiv den är mot andra fiskar.
Läser man info om den stå står det att dem unga är inte så aggresiva.
Samt att dem äter växter.
jag minns nu att zooaffären sade att man INTE kunde ha i mal för då kunde dem ta ett bett på dem eller döda dem, Ops !
15 cm kulfisk låter inte kul för handen :D
Mvh Wilda
#13 - 14 augusti 2007 08:14
Grön kulfisk vill när den är nyfödd ha sötvatten, men med tiden vill den ha mer salt i vattnet..

Jag har 4st asellus (amazonas kulfisk) i mitt kar. dom skulle vara av den snällare sorten. 3 av dessa är snälla och otroligt roliga att se på. men den 4e är på och biter på fiskar, lite extra på mina pansar malar..

tycker att du ska läsa om asellus här på zoopet. dom är mycker lättare än grön kulfisk (tycker jag) och dom är inte lika aggresiva och man kan ha dom i grupp! om du nu skulle tycka om dessa så mycket att du vill ha dom så kan man köpa dom i Surte på havanna zoo som ligger ca 1 mil norr om Gbg.. :D

Läs också på www.thepufferforum.com
#14 - 14 augusti 2007 22:52
här finns info om dvärg kulfiskar,
http://www.dwarfpuffers.com/
#15 - 15 augusti 2007 23:05
Jag har köpt asellus i Surte och har dem i mitt sällskapsakvarium. Scalarerna fick några bett i början (små, ytliga fenbitar som försvann) men det verkar ha lugnat ner sig nu. Skulle tro att man motverka en del sånt genom att mata rätt så ofta. De äter torrfoder för övrigt. Alltså inte på nåt sätt BARA, men jag är förvånad över att de äter det öht.
#16 - 23 augusti 2007 06:44
Mina asellus var också på andra fiskar, men nu så har dom lugnat ner sig :)
sen kan man få dom att lugna ner sig om man slänger i lite snäckor ibland så¨att dom har något att göra.. mina kommer också från surte coh dom är jättefina! när köpte du dom?
#17 - 23 augusti 2007 18:33
Jag var i Surte i dag och kollade i hans zoo.
De hade Syd amrikansk eller Syd afrikansk kul fisk, jag minns inte
vilket det var om det var det ena eller det andra;)
Dem var mkt små och lite gråaktiga, men i allafall
så stod där att dem var fredliga.
Vad menas det ?
Hur fredliga är dem ?
Mvh Wilda
#18 - 23 augusti 2007 18:42
Wilda skrev:
Jag var i Surte i dag och kollade i hans zoo.

De hade Syd amrikansk eller Syd afrikansk kul fisk, jag minns inte

vilket det var om det var det ena eller det andra;)

Dem var mkt små och lite gråaktiga, men i allafall

så stod där att dem var fredliga.

Vad menas det ?

Hur fredliga är dem ?

Mvh Wilda

Mina kulfiskar är från den kullen han har i surte nu :)
finns även i Nols ciklidhobby som ligger någon mil norr om surte, han fick in dom för någon dag sedan och dom såg ut att vara riktigt friska...
dom du såg heter asellus och är nog en av ddom fredligaste kulfisksarna.

men det är känd för att bita på fenorna på fiskar, även om dom är större.
hade lite problem med mina första veckan men om man ger dom rikligt med mat så brukar dom inte bry sig om att bitas.
eller så kan man lägga ner en näve med sniglas så att dom har något att göra :) kul att se när dom äter också..

Dom kan nog bli lite agresiva not varandra när dom blir vuxna men dom jag har nu är trevliga mot varandra..
funderar du på att köpa?
#19 - 8 september 2007 12:19
"puffers" ser jävligt roliga ut när dom blåser upp sig hehe. Dock inget bra tecken.
#20 - 8 september 2007 18:34
patriksg skrev:
Mina kulfiskar är från den kullen han har i surte nu :)

finns även i Nols ciklidhobby som ligger någon mil norr om surte, han fick in dom för någon dag sedan och dom såg ut att vara riktigt friska...

dom du såg heter asellus och är nog en av ddom fredligaste kulfisksarna.

men det är känd för att bita på fenorna på fiskar, även om dom är större.

hade lite problem med mina första veckan men om man ger dom rikligt med mat så brukar dom inte bry sig om att bitas.

eller så kan man lägga ner en näve med sniglas så att dom har något att göra :) kul att se när dom äter också..

Dom kan nog bli lite agresiva not varandra när dom blir vuxna men dom jag har nu är trevliga mot varandra..

funderar du på att köpa?

Hej

Nej det blir inget köp utav Kulfisk på ett bra tag, jag håller mig
till mina fredliga Platys :D
Men jag gillar skarpt Kulfisk, ngn gång i framtiden när man
har tröttnat på Platys om det nu går att göra detta :p
Så vill jag hemst gärna ha Kulfisk, dem är jätte roliga att se på,
ser ut som små svävande humlor eller kolibris ;)
Mvh Wilda
#21 - 26 september 2007 23:51
Ja, i butiken i Surte såg asellusarna gråsjaskiga ut, jag blev lite besviken när jag såg dem måste jag säga! Men jag köpte ändå. Jag tror inte belysningen är optimal där. Här hemma är kulfiskarna jättefina och jag har "fina" (läs svindyra) lysrör. Så numera är de inte gråa utan starkt gula, svarta och vita. Jättefina! Och himla tåliga oxå, tydligen, vilket jag inte hade väntat mig. Och runda... får nog mer mat här än i naturen i Peru...

Numera (efter ett par månader) råder det fullkomlig fred i stora akvariet förresten. Ingen får fenorna kuperade. Jag har ett rätt stort akvarium med massor av växter som ser ut som en mindre djungel och rätt mycket fisk, det verkar vara receptet för ett "fredligt" akvarium. Har både skalarer, tigerbarber, palettciklider och kulfiskar, t.ex. som alla håller fred.
#22 - 26 september 2007 23:52
Förresten, jag köpte mina precis när de hade kommit in, jag var först ut så att säga!

Annons