Joachim.S skrev:Jag var på herkules zoo här om dagen och skulle köpa mig ett gäng med eldbukar. Men så såg jag nått osm hette kulfisk och de var jiktigt tuffa fiskar. Små dock. Och jag undrar lite vad det är för slags fisk och kan man ha den i ett 240 l kar med två blå cikldier och fyra eldbukar?
jimmyas skrev:nu finns de ganska många olika sorters kul fiskar så det är lite svårt att svar på.
men är det en av dom arter som blir större så går det nog bra 30% av gångerna, för dom är riktiga fenbitare.
så med andra ord,det är en chansning.:D
jimmyas skrev:nu finns de ganska många olika sorters kul fiskar så det är lite svårt att svar på.
men är det en av dom arter som blir större så går det nog bra 30% av gångerna, för dom är riktiga fenbitare.
så med andra ord,det är en chansning.:D
Amaro skrev:vill man ha sällskapsakvarium så bör man utesluta kulfiskar. Det är en rovfisk som inte passar med andra fiskar som inte är rovfiskar. Detta samt att de vill ha bräckt vatten vilket sällskapsfiskar inte tål.
Amaro skrev:Wilda tror nog inte att de kommer gå på din arm. Kulfiskar blir också väldigt personliga, de har stor personlighet och följer en hela tiden med blicken o liknande. Riktigt roliga fiskar att ha.
jag funderade själv på att skaffa mig ett par st som skulle gå ensamma i ett eget kar.
ps en del klarar sig i sötvatten också kom jag på ;)
Amaro skrev:skaffa dig ett par om det är så att du är riktigt intresserad. En bra sak vore dock att försöka hitta lite mer info om dem. Om du tex öppnar en tråd på mixfrågor lite längre ner på forum om skriver tex: Info om Kulfisk så lär du få mycket respons av dem som har denna fisk. De kan lägga upp länkar och massa annat som kan vara väldigt hjälpsamt.
Wilda skrev:Jag var i Surte i dag och kollade i hans zoo.
De hade Syd amrikansk eller Syd afrikansk kul fisk, jag minns inte
vilket det var om det var det ena eller det andra;)
Dem var mkt små och lite gråaktiga, men i allafall
så stod där att dem var fredliga.
Vad menas det ?
Hur fredliga är dem ?
Mvh Wilda
patriksg skrev:Mina kulfiskar är från den kullen han har i surte nu :)
finns även i Nols ciklidhobby som ligger någon mil norr om surte, han fick in dom för någon dag sedan och dom såg ut att vara riktigt friska...
dom du såg heter asellus och är nog en av ddom fredligaste kulfisksarna.
men det är känd för att bita på fenorna på fiskar, även om dom är större.
hade lite problem med mina första veckan men om man ger dom rikligt med mat så brukar dom inte bry sig om att bitas.
eller så kan man lägga ner en näve med sniglas så att dom har något att göra :) kul att se när dom äter också..
Dom kan nog bli lite agresiva not varandra när dom blir vuxna men dom jag har nu är trevliga mot varandra..
funderar du på att köpa?