1) Det är med största sannolikhet
Carinotetraodon [I]travancoricus som du har. De är mycket vanliga i affären. Som sagt andra arter är ovanligare. Jag kan dock inte se bilderna som länkas. Men som sagt med 99% säkerhet om du inte betalt mer än 100:- (eller haft ofantlig tur) och inte fått reda på vad du fått och om det inte är en specialaffär där man noga skulle talat om vad det är du köpt så är det ovanstående kula. Inte desto mindre intressant för det.
[/I]2) Just dvärgkulan har inte tänder som växer på samma sätt som andra kulor - så lägg nagelknipsaren åt sidan.
3) Det där med sniglar är också tveksam. Om du har sniglar så visst kommer de att knipa dem - men oftast endast döda dem och käka en liten bit. Resten lämnas till sitt öde. Det skitar mest ned - och nitrit gillar de inte (precis som alla andra).
4) de där med gift har dividerats en del - i varje fall inget att bekymra sig över.
5) Jag har mina kulor med räkor och det funkar fint. Visst tar de yngel - men bryr sig inte om de vuxna.
6) Jag har även dvärgkulor med pansarmalar och kuhliål och det funkar fint. Möjligen stör pansarmalarna en hel del när de blir uppspelta över att få bloodworms/blackworms. Kulorna är ju ganska sävliga. Men samtidigt behöver man någon fisk som städar efter kulorna.
7) jag undrar om inte Badis Badis skulle funka ganska bra. Eller någon mindre rasbora.