Kulfisk

#1 - 2 maj 2007 17:22
Har länge varit sugen på kulfiskar.
Snackade med min lokala akvarie affär.
Dom pratade i sin tur med grossisten som hade fäljande i lager:
Grön Kulfisk
Gul Dvärg
Modest kulfisk

Från början var jag säker på Grön kulfisk.
Läste på arbetsbeskrivningen... "Den kan leva i sötvatten, men föredrar definitivt bräckvatten. Rent saltvatten är inte lämpligt."
Men sen blev jag jätte osäker på att ha den i sötvatten efter att har sökt runt på forumet.

Vilken kulfisk tycker ni jag ska i mitt kar?
Dvärgen skulle väl vara bäst. Men den känns lite liten. Eller vet de andra fiskarna att kulfiskar är giftiga så att dom inte ser dom som mat?

167 liter
96 (långt) x 44 (höjd) x 40 (bredd)
Fluval 4+, filter pump
Eheim Jäger 3605 Doppvärmare
pH: 7.5
gH: 8[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]ºDGH[/SIZE][/FONT][/FONT]
kH: 6[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]ºDKH[/SIZE][/FONT][/FONT]
25-26[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2] ºC[/SIZE][/FONT][/FONT]

Just nu har jag:
1 st Banjo Mal (3-4cm)
1 st L109 (5-6cm)
2 st Öronål (10-15cm)

Samt dessa fiskar som ska ur det karet innan kulfisken kommer:
7 st Zebrafisk
4 st Drottningrasbora
#2 - 2 maj 2007 17:44
dvärgkulfiskar lär inte vara kvar länge om du har en öronål i karet.
#3 - 2 maj 2007 19:40
fougner skrev:

Men dvärgkulfiskar är inte giftiga eller?
#4 - 2 maj 2007 20:00
Alla kulfiskar är väl giftiga? Ett tips är att du läser på ordentligt, på de flesta sidor rekommenderas att man har kulfiskar i artakvarier. Det verkar som det går att ha dem med andra fiskar ibland men jag har mina dvärgkulor i ett eget kar med 4 otocinclus eftersom de gick ganska hårt åt mina andra fiskar. Kan ha berott på att det var för trångt men...
Annars är dvärgarna trevlliga, jag har tyvärr två hanar och en hona (jag har två som definitivt är hanar, den tredje är nog hone eller inte könsmogen) så de bråkar en del men än så länge går det bra.

http://www.dwarfpuffers.com/
http://www.thepufferforum.com/forum/
#5 - 2 maj 2007 20:15
Det finns information om ett antal kulfiskar på www.brackvattensakvariet.se
så väl söt- som bräckvattensarter. Alla kulfiskar mår bra av en aning salt i vattnet. Många är aggressiva och biter gärna andra fiskar i fenorna.
#6 - 2 maj 2007 20:19
Du fick inte de latinska namnen på arterna? Jag har aldrig hört talas om modest kulfisk...
#7 - 2 maj 2007 20:20
Och biter gärna ägaren med!
#8 - 2 maj 2007 21:04
_Lena_ skrev:
Du fick inte de latinska namnen på arterna? Jag har aldrig hört talas om modest kulfisk...

Tror den heter Auriglobus modestus.
#9 - 2 maj 2007 21:06
Emmma skrev:
Alla kulfiskar är väl giftiga? Ett tips är att du läser på ordentligt, på de flesta sidor rekommenderas att man har kulfiskar i artakvarier. Det verkar som det går att ha dem med andra fiskar ibland men jag har mina dvärgkulor i ett eget kar med 4 otocinclus eftersom de gick ganska hårt åt mina andra fiskar. Kan ha berott på att det var för trångt men...

Annars är dvärgarna trevlliga, jag har tyvärr två hanar och en hona (jag har två som definitivt är hanar, den tredje är nog hone eller inte könsmogen) så de bråkar en del men än så länge går det bra.

Synd att man helst ska ha dom i art kar. Har tjatat på min sambo om att köra igång mitt andra 70 liters också. Men det verkar vara strängt förbjudet :/. Men är dvärgarna mycket vid botten?
#10 - 2 maj 2007 21:11
mediabrus skrev:
Det finns information om ett antal kulfiskar på www.brackvattensakvariet.se

så väl söt- som bräckvattensarter. Alla kulfiskar mår bra av en aning salt i vattnet. Många är aggressiva och biter gärna andra fiskar i fenorna.

tack .. ska läsa där!
#11 - 3 maj 2007 07:02
VioXiD skrev:
Synd att man helst ska ha dom i art kar. Har tjatat på min sambo om att köra igång mitt andra 70 liters också. Men det verkar vara strängt förbjudet :/. Men är dvärgarna mycket vid botten?

Nej, och ja, den hane som är lägst i rang syns nästan inte de andra två rör sig i hela akvariet. Kommer fram direkt när de ser att man rör sig i rummet, jagar slangen när man byter vatten. Om du vill ha dvärgar är dwarf puffer forum ett bra ställe att läsa på på.
#12 - 3 maj 2007 15:34
fougner skrev:

-Och inte öronålen heller, efter den har ätit kulfiskar! :)

Annons