Kulfisk?

#1 - 26 juni 2004 12:35
Hej jag har kollat lite på kulfisk och har inte riktigt bestämt mig än om jag ska skaffa en eller inte. Vill kolla lite först om det funkar m.m.
Så jag undrar om det funkar att ha en kulfisk med guldsöm, blå ciklid och hantelciklid inga av dem är fullvuxna utan är runt 7-11 cm?
Sedan tänkte jag fråga om de fiskar som jag räknade upp är såna som växer fortare ju mer man matar dom och inte blir feta?

Tackar för svar
/Johanna
#2 - 30 juni 2004 15:10
Du menar grön kulfisk, eller?
Kulfisken kan få för sig att bita på andras fiskars fenor, så se upp för det.

Jag vet inte om man kan få dessa fiskar som du nämnt att växa snabbare genom att ge mer och bättre mat, men någonting jag vet är att desto mer mat, desto mer avföring. Om du ska mata mer, måste du byta mer vatten och/eller ha ett bättre filter.

Ett tips vore ju att skaffa ett foder som innehåller "good stuff" för fiskarna, det skulle kunna påverka hastigheten på deras växt.
#3 - 30 juni 2004 17:08
Egentligen passar väl sydamerikanska Colomesus asellus bättre.
Men de jag haft har varit väldigt känsliga, och inte alls verkat trivas med ciklider. Fast snälla och skojiga har de varit.
mvh Daniel
#4 - 1 juli 2004 06:18
Jag har tre stycken Colomesus asellus tillsammans med amerikanska ciklider och det har fungerat riktigt bra. Kulorna paddlar på i ytan utan att bry sig om akvariets andra innevånare. Har inte haft några problem med fenbitning.
#5 - 1 juli 2004 06:55
För några år sedan stoppade min far (på den tiden då man bodde hemma) ner två gröna kulfiskar (Tetraodon fluviatilis) i mitt akvarium med sydamerikanska ciklider och malar. Kulfiskarna gav sig på allt, trots sin mycket mindre storlek. De lyckades tom "nypa" bitar av mina stora plecostumus malar. Dessutom vill ju dessa fiskar ha bräckvatten, vilket ej går att kombinera med cikliderna...

Colomesus asellus har jag aldrig ägt så jag vet ej om den kombinationen fungerar bättre, eller om de fungerar i sötvatten.

/Sabina

#6 - 1 juli 2004 07:27
Jag hade en grön kulfisk i ca 1 år. En trevlig och kul fisk, kan vara lite agresiv mot andra fiska. Den låg och lurade på att någon annan fisk skulle simma förbi och då hög den tag i fenorna. Anledningen till att min dog tror jag var att jag hade för låg salthalt Jag låg på typ 0,2% men man ska någ helst ligga runt 1%. Så tänk på salthalten om du ska skaffa kulfiskar, ofta svårt att kombinera med andra fiskar och växter som inte gillar salt.

Annons