Det var många år sedan jag hade akvarium, detsamma för sambon.
Men nu har vi pratat om att skaffa ett i veckor, och jag började kolla runt och läsa på om fiskar.
Jag bestämde mig snabbt för slöjstjärtar, det har ingen av oss haft tidigare, och de finns i jättefina färger men sina vackra slöjor.
Så... Jag hittade en annons på blocket på ett 100L akvarium. Vi åkte dit för att köpa det med alla tillbehör och möbel.
Väl där säger killen; "Jo, det var en sak jag glömde nämna, det kommer med 80 (!) fiskar med akvariet".
Öhh, vad svara man på det?
För att rädda fiskarna från en säker död i toaletten så tog jag med dem hem. Men inte för att behålla utan för att hitta nya hem åt dem.
Så det kom då med:
Platy
Sorgmanteltetra
Guldbarb
Rosentetra
Vinkel tetra (osäker på denna)
Pansarmal (en albino, jättecool)
Så vart det inte alls som vi tänkt med att starta upp miljön med vatten och växter först och låta stå några veckor och ta sig, det får vänta.
Men, historien slutar inte här!
Ju mer jag titta på akvariet desto mindre kändes det, sambon tyckte likadant.
Så nu har vi varit och tittat på ett 240L istället, som vi hämtar i veckan, UTAN fiskar i ;)
De fiskar vi har nu ska vi bara kolla i några dagar att alla är friska, sedan skänks de bort, så vet ni med er att ni vill ha något av dem och bor så ni kan ta er till Upplands Väsby, så får ni vad ni kan håva upp helt enkelt!
Ja, det känns i alla fall som ett 240L kommer funka bra för slöjisar, så jag är nöjd. Det lilla ska jag antingen sälja eller starta upp i min studio, det var där jag ville ha akvariet först (enligt fengshui ska det stå i hemmets hjärta/mitt och det är där) och jag vill fortfarande ha ett mindre där, med någon liten fisk eller 2, vet dock inte om det blir det på 100 L.
Jahapp, det var lite om mitt äventyr. Så nu är det påbörjat på papper i alla fall, det ska bli slöjisar i det stora, men först ska vi i med allt annat och starta upp, efter vecka 34 köper vi fiskarna, hur låter det?