Köpte lite akvarieväxter idag. Gick tillbaks till jobbet. Två timmar där och sedan hem. Slängde i växterna i akvariet och lite senare när jag satt och kollade i akvariumet...fanns det en liten fiskyngel i akvariet. I just detta akvarium finns det bara corydoras och det är ingen corydorasyngel, så det måste ha föjlt med i växterna. Hur den har överlevt vet jag inte. Jag ser att det inte är en levandefödare. Ska se om jag kan fixa en bild på det lite senare.
hoppas den överlever nu. Kunde inte ha varit lätt att sitta i en påse med växter i två timmar nästan helt utan vatten. Det borde vara någon fisk som inte är så syrekrävande.
Du får dra igång en "gissa fisken" tävling [;)].
1:a pris é ära och berömmelse *S*
Mitt bidrag blir nog "Kampfiskyngel"
Har sett att en del butiker har kampisar simmandes bland grönskan.
Nej, kopparbarberna har svarta ögon redan som nykläckta yngel. Dessutom är de kortare/tjockare. Och det är nog inte ett ciklidyngel heller, de är oftast högre. Och sebrafiskens (och dess släktingars) yngel är markant grå-genomskinliga med svarta ögon, annars stämmer formen rätt bra på en 8-10 dagars sebrafisk. Intressant!
Avsaknaden av fettfena borde väl kunna ge en ledtråd till de som har koll??? Tror att alla karpfiskar, barber och rasboror saknar fettfena i alla fall... och att nästan alla tetror har en (inte koppartetran)....
En gång i tiden diskuterade vi i Uppsala akvarieförening om det var ett plus eller inte om växterna var snäckfria vid auktionen... Likaså om det var ett plus om växterna inte var fria från killiägg...
Vad det än må bli av ditt yngel är det en erfarenhet som vi kallar akvaristik av tredje graden...
Jag har också en mysko grej som ni kan få fundera över. Vårt yngelkar på 450 liter är uppdelat i fyra avdelningar med hjälp av plexiglasskivor som kilats fast med remsor av filtermatta. I botten ligger ett bottenfilter (Eheims med SMÅ springor) och över det ligger rejält med Engelsk sjösten. Ytterfiltret som är kopplat till bottenfiltret, drar upp vatten i fack 1 och blåser ut det i fack 4.
Jag köpte 10 st Rosentetror som fick bo i fack 4 i väntan på att de skulle bli stora nog att inte bli käk till våra Scalarer... tiden gick, och tetrorna växte... Jag såg också att de lekte nästan konstant, men brydde mig inte om det eftersom de delade "holk" med Ancistrusar och Guppys som säkert skulle käka rommen. Till slut var i alla fall tetrorna stora nog att flyttas till det stora karet.
Två veckor senare upptäcker jag ett rosentetrayngel i fack 2.... mysko tänkte jag... men gissade på att det väl klarat sig och följt med någon håv i samband med nåt akvariestök... Nu har det även dykt upp ett yngel i vardera fack 1 och 3. Alltså ett yngel i varje fack, utom i det där tetrorna faktiskt gick....
Någon som har en vettig förklaring?
Rommen kanske hamnade i i de andra facken under vattenbyten kanske eller växter som flyttades mellan facken!!! rommen i första facket blev mat. För några år sedan använde jag vatten från ett akvarium som var igång i ett nystartat akvarium. Det gick zebra danios i det första akvariumet. Ja, resten kan ni gissa.
Det går exakt samma sorts fiskar i alla fyra facken... så rommen borde blivit uppäten i de andra facken också... och växterna flyttar jag inte precis runt... Men visst måste det vara som du säger Peyman... förmodligen har det hänt i något fiskhåvning... men det verkar så otroligt att man skulle ha varit och håvat så att det landade romm i tre fack... Något jag har funderat på är om de har kunnat tagit sig ner i gruset och förflyttat sig där nere... för att ta sig under plexiskivorna....