kul akvarium

#1 - 15 mars 2008 17:51
JAg såg på ett program idag och då hade dom inrett ett akvarium som ett dockhus där alla fiskarna simmade omkring, det såg faktiskt riktigt coolt ut kanse är nått att göra om man börjar att tröttna på att ha ett naturtroget akvarium
Kul va!!!
#2 - 15 mars 2008 18:07
Och som avslutning kan man maxa doppvärmaren och leka "global warming."
#3 - 15 mars 2008 18:53
Gaffel skrev:
Och som avslutning kan man maxa doppvärmaren och leka "global warming."

[:-92][:-93]
#4 - 15 mars 2008 19:32
Hmm- Man skulle kunna inreda en liten miniatyrkopia av ens arbetsplats och smälla upp på jobbet! Kanske ett nytt uppslag till CSI New York? Tveksamt att göra om man jobbar på bårhus...
#5 - 15 mars 2008 22:22
asså jag måste ha flippat ut totalt menjag måste kolla vad dockhusmöbler koster o om allat som jag vill ha finns i plast så kanse jag köper o inreder, men nja tror ni att fiskarna bryr sig så mycket???skulle i så fall ah en stopooor trägård =)
#6 - 16 mars 2008 08:33
det får ju inte vara nå gifter å liknande på möblerna, och ska du ha något med yp så bered dig på typ..möge elelr gröna alger :P kommer bli lagomt snuskigt :P
#7 - 16 mars 2008 10:36
Dockhusmöbler är DYRT, men det är ju akvarieinredning oxå ;)
#8 - 16 mars 2008 10:57
Jag har en 300 watts doppvärmare som har hängt sig som du kan få..
#9 - 16 mars 2008 20:00
Men då får man ju typ rengöra ganska ofta så attd et inte blir aligt eller ha typ 1000 malar (hehe...) eller typ 4 kanse
Bilagor:
#10 - 16 mars 2008 20:37
Man skulle ju kunna göra en miniatyrkyrkogård, det vore ju faktiskt riktigt fräckt. Typ köra sorgmanteltetra eller nåt.

//C
#11 - 16 mars 2008 20:41
Plast/trä flyter bra, kan bli svårt att få möblerna att hålla sig i schack :)
#12 - 16 mars 2008 21:15
evus skrev:
Plast/trä flyter bra, kan bli svårt att få möblerna att hålla sig i schack :)

En klick silicon här och där hjälper nog till.. :)

Annars lät kyrkogården cool! Bara för att, liksom. ;) Såg en kille som hade tema King Kong i sitt kar (stora apskallar osv), var riktigt coolt! :)
#13 - 17 mars 2008 09:32
Fiskarna bryr sig inte stort om vad för inredning man har...det funkar lika bra att gömma sig under ett köksbord som under en sten. Hade känts märkligt för mej att ha ett sådant akvarium, men så länge fiskarna mår bra, så. :)
#14 - 17 mars 2008 09:40
Hade vart färckt å göra en gammal ruinstad, typ atlantis.
Bygg gamla trasiga "betong" väggar av frigolit som man målar med texturead färg (precis som den artikeln om hur man gör en bakgrund i frigolit) och sen får man silokona fast det på någon bottenplatta eller nått så de inte flyter upp...

Skulle se grymt effektfullt ut med massa ruiner och växter... och fiskar ;]
#15 - 17 mars 2008 09:52
På tal om effektfullt.. Jag gillar ju naturliga kar, men är även "inredningsfreak"! *S* I akvariet i köket går helt i svart och grönt (svart bakgrund, svarta fogar, svart sand, kolsten och så växterna då). Jag droppade i några röda glasprismor (i form av diamanter) på botten som tar upp det röda i fiskarna! Ser verkligen snyggt ut, men inte så naturligt.. :)
Av någon anledning så är det detta kar som gästerna alltid står och beundrar (och vill ha med sig hem), de struntar blankt i de naturliga karen här hemma! *S*

Tyckte kyrkogårdsidén och atlantis var balla! Ska ha dem i åtanke om jag får för mig att göra om i kökskaret! Kul med tema OCH onaturligt. När man ändå går över gränserna.. :)
#16 - 17 mars 2008 10:12
Jag kör själv på helt naturligt.
Mycek växter, stenar och rötter, inget "krimskrams" typ dykare och skattkistor och sånt.

Men dendär Atlantis-idén har börjat växa allt mer i skallen nu alltså.
Kanske vore något för framtiden om ja startar upp ett akvarium till..
#17 - 17 mars 2008 11:23
Inka ruiner och egyptiska kar kan vara tuft.

Inka går ju blanda med natur. Typ tempel som har sjunkigt ner i en flod osv. Väldigt Indaiana Jones.

Egypt med gul sand pyramider och sfinxar. Kanske skulptera i sandsten? Kanske i frigolit och limma på gul sand?
#18 - 17 mars 2008 13:21
Låter ju häftigt. Alla idéer verkar ju bra. Ska nog luska ut något bra. Haha! :D
#19 - 17 mars 2008 15:50
Jaaa snälla nån måste göra detta och lägga upp bilder.. detta låter skitkul... upp för mer sånt.. hehe
#20 - 21 mars 2008 14:52
Håller med fullt, låter skithäftit! Lägg upp bilder folket! :)
#21 - 21 mars 2008 15:08
hmm de där med kyrkogården låter coolt.... men var får man tag i gravstenar?
#22 - 21 mars 2008 21:19
hmm de där med kyrkogården låter coolt.... men var får man tag i gravstenar?

Vet att Citadel (som tillverkar Warhammer) har en del sådana prylar för i lager. Funderade ett tag på att göra ett "krig med gröna soldater" ni vet sådana man köper i påse i leksaksäffaren till att ha på botten, men tröttnade ganska snabbt på iden.
#23 - 21 mars 2008 21:28
hehe jag håller ju på med citadel
#24 - 23 mars 2008 20:28
haha... men om man skulle ha krig så måste man nog ha ganska stort akvariu jag har bara ett 54 liters som jag skulle vilja göra om :) maaaa.... fast :( dockhus möbler är ganska små va ser inte det lite konstigt ut??? aja kul idé
#25 - 23 mars 2008 22:41
Häftig idé!! :D
#26 - 24 mars 2008 00:20
maaa jag vet !!
#27 - 24 mars 2008 06:16
Ett Mollyhotell som man gör till en hotell lobby med kristallkronor och skylten- "Hotel Molly". Bakom disken kan ancistrusen bo och i lekhörnan kan ynglen bo! Växterna prydligt planterade i blomkrukor och så naturligtvis ett akvarium längs väggen!
#28 - 24 mars 2008 06:55
MattiasL skrev:
Ett Mollyhotell som man gör till en hotell lobby med kristallkronor och skylten- "Hotel Molly". Bakom disken kan ancistrusen bo och i lekhörnan kan ynglen bo! Växterna prydligt planterade i blomkrukor och så naturligtvis ett akvarium längs väggen!

Hehe det kommer att bli häftigt...
#29 - 24 mars 2008 09:14
Man kan också vända på det och göra ett biotopakvarium. Så mycket sopor det finns i vattnet speciellt nära stora städer i tropikerna! Och döda djur - mest kossor! Jag tänker inte berätta några detaljer...

Som fiskart rekommenderar jag argusfisk. (Släktnamnet Scatophagus betyder ordagrant bajsätare).
#30 - 24 mars 2008 09:54
OT: Får mig onekligen att tänka på ett visst bevakningsföretag..
#31 - 24 mars 2008 10:00
hehe semesterbiotop med cigarettfimpar, gamla skor,muggar och litefiskelina.
#32 - 24 mars 2008 17:29
Finns många ideer om man vill göra en icke biotopp.
Körde själv disney tema där joakim von anka stog högst upp på en sten och kollade ut över hela karet. Silikonade fast figurerna i stenarna.
sessan:)
#33 - 24 mars 2008 17:40
grr kan inte få tanken med kyrkådården ur huvet
#34 - 26 mars 2008 10:42
sessan 401 skrev:
Finns många ideer om man vill göra en icke biotopp.

Körde själv disney tema där joakim von anka stog högst upp på en sten och kollade ut över hela karet. Silikonade fast figurerna i stenarna.

sessan:)

har du kort på det? vore skoj å se :)
#35 - 26 mars 2008 17:42
Och floden Ganges i Indien! Tänk vilken häftig blandning av heliga badgäster, likbål och sopor. Dessutom så behövs ingen fisk eftersom vattnet är så brunt att man ändå inte ser någonting! Detta borde förverkligas och skickas till AGA tävlingen!
#36 - 27 mars 2008 15:53
Jag spånade innan på om man kunde hyra in en sån snubbe som bygger skalenliga modeller över stadsdelar.

Be honom göra en modell av Göteborg (eller bara Majorna) och trycka ner i karet.

De vore något de....
#37 - 28 mars 2008 13:52
kyrkogården måste bara bebos av grottetror, albinopansarmalar, indiska glasmalar och diverse andra kusliga fiskar.
Guest
#38 - 28 mars 2008 14:28
Jag e emot att inreda ett akvarium som inte är naturligt.. Ja försöker inreda så att det efterliknar deras miljö så mycket som möjligt...
#39 - 5 april 2008 10:30
men vad kan man använd för färg med mera så fiskarna inte tar skada? kan man kasta ner det mesta av plast i karet?
#40 - 5 april 2008 19:28
kyrko gården skulle ha såna där gost eller vad dom heter
#41 - 5 april 2008 19:39
bessa skrev:
kyrko gården skulle ha såna där gost eller vad dom heter

He,he.. Ja, black ghost och sorgmanteltetror ;)
#42 - 5 april 2008 19:52
på min kyrkogård skulle de finnas sorgmanteltetra och nåra klass c------- crystal black så dom nästan e helsvarta.
#43 - 6 april 2008 10:21
Kyrkogård skulle vara cooolt tror jag:)Och likaså atlantis:)
Kyrkogård: (sammanställning av fiskförslag som folk skrivit:))
Black ghost
albino pansarmal
Indisk glasmal
Grottetra
Sorgmantel tetra
Crystal black (räkor)
Och mitt egna förslag: Svart Skalar
#44 - 11 april 2008 15:18
Uddaveka skrev:
Kyrkogård skulle vara cooolt tror jag:)Och likaså atlantis:)

Kyrkogård: (sammanställning av fiskförslag som folk skrivit:))

Black ghost

albino pansarmal

Indisk glasmal

Grottetra

Sorgmantel tetra

Crystal black (räkor)

Och mitt egna förslag: Svart Skalar

varför inte silvermolly? spökligt vita :P
Bilagor:
#45 - 11 april 2008 15:21
eller en kolsvart eller kritvit kampfisk som spökar runt ;)
#46 - 11 april 2008 19:46
ÅÅÅÅ vad häftigt det skulle vara
#47 - 12 april 2008 05:47
men då lär man ju ha en hane och en hona :/ annars får du riktiga spöken
#48 - 13 april 2008 06:28
nä nu står ja inte ut, ska skaffa mig ett till akvarie å göra något kul som exempel en kyrkogård, det bara måste bli av!
#49 - 13 april 2008 07:29
Lowa skrev:
nä nu står ja inte ut, ska skaffa mig ett till akvarie å göra något kul som exempel en kyrkogård, det bara måste bli av!

Då får du fotta och lägga upp här :p
#50 - 13 april 2008 13:24
[COLOR=purple][FONT=Tahoma]Nu har vi köpt en black ghost [SIZE=1]hihi..[/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=2][FONT=Tahoma][COLOR=purple] och ett par nästan svarta scalarer så på god väg är vi allt[/COLOR][/FONT] ;) [/SIZE]
#51 - 13 april 2008 18:56
Nina82 skrev:
Då får du fotta och lägga upp här :p

klart ja ska :D har planerat massor, får väl se om kameran är min vän den dagen jag ska fota;) kan nog kanske dröja ett tag eftersom ja just nu är pank :P
#52 - 3 maj 2008 22:12
En annan fisk som skulle passa till "kyrkogården" skulle ju vara Eldstjärt.
#53 - 4 maj 2008 10:42
Kyrkogård låter jättehäftigt. Jag kom också på Sorgmantlar. Undrar jag om man skulle ha med en kyrka och lite kusligt mörka, greniga växter också. Hehe. Skulle vara kul att se ett sånt här akvarium. Man skulle ju kunna rekomendera nån kyrka att installera ett sådant akvarium [:D] *garv*
#54 - 4 maj 2008 14:08
En annan kul ide till akvariet vore att försöka spegla den kommande tillvaron efter kyrkogården... Varför inte ha en utanpåliggande platt tv-skärm bakom akvariet med en sån där Tv-brasa som kastar sitt eldröda sken över kyrkogårdens öppna gravar och kusligt sneda monument a la Engelsk skräckkyrkogård. Små demoniska malar glider upp och ner ur gravarna för att föra de hjälplösa guppysjälarna till "rätt plats"...
#55 - 4 maj 2008 16:58
Herregud, nu vill jag ju också göra ett spökakvarium med indiska glasmalar!! :D

EDIT: Shit, jag har fått världens idé och jag kan inte släppa den. Jag ska göra ett Tim Burton-kar. Jag har ett 100 liters jag tänkte sälja nu men det får bli mitt nya lilla projekt. :D
#56 - 4 maj 2008 17:01
Shit, jag har fått världens idé och jag kan inte släppa den.

Jag ska göra ett Tim Burton-kar.
#57 - 5 maj 2008 09:11
Jag vill se bilderna! Lycka till!
#58 - 5 maj 2008 12:49
Hade en kompis(kompis) som hade planer på att göra om sitt juwel 240l med välvd framruta till ett kyrkogårdsakvarium, vet dock inte hur det gick.

Själv har jag helsvart inredning, något som knappast är "naturligt". Har dock börjat tröttna lite och gå i tankar på att inreda om med rådasand och btnbakgrund...
#59 - 5 maj 2008 12:54
Jag vill fortfarande bygga en ruinstad och täcka akvariet med nålgräs.
Ni ska få se... I win! :D

Step 1: Build ruin city
Step 2: ???
Step 3: Profit
#60 - 5 maj 2008 12:57
Grodlund skrev:
Jag vill fortfarande bygga en ruinstad och täcka akvariet med nålgräs.

Ni ska få se... I win! :D

Step 1: Build ruin city

Step 2: ???

Step 3: Profit

ruinstad ftl imo. :(
#61 - 5 maj 2008 13:22
Du ska få se.
Jag har västa planen.
Jag har byggt mycket sk "wargaming" miljö.
Jag tänker mig ruiner. Typ ett tempel. pelare och grejjer.
Några som står, några som ligger.
en förhållandevis liten modell, i mitten av akvariet.
omgivet av nålgräs. större växter och lite rötter ju längre ut från "ruinstaden" man kommer.

Det kommer atte se ut som en övervuxen inka-indian by eller nått.
yeah.

Ska ha microrasboras, Corydoras och körsbärsräkor.
#62 - 5 maj 2008 13:27
Millmir skrev:
Vet att Citadel (som tillverkar Warhammer) har en del sådana prylar för i lager. Funderade ett tag på att göra ett "krig med gröna soldater" ni vet sådana man köper i påse i leksaksäffaren till att ha på botten, men tröttnade ganska snabbt på iden.

Min son hade warhammer "attack" med gubbar å hela baletten i vårat 60L en period med Khuliiål och Kardinalfisk....Fungerade ett tag sen ledsnade jag iallafall.
#63 - 5 maj 2008 14:34
Har inget gjort färdigt? VILL SE BILDER! xD
#64 - 5 maj 2008 15:53
Ciwa skrev:
Har inget gjort färdigt? VILL SE BILDER! xD

jag fyller år den 27 maj så då får ja nog pengar så ja kan köpa ett akvarie å börja med ett projekt ^^''
#65 - 22 maj 2008 12:53
Varför inte bygga i logo? Där finns ju redan hus å massa saker. Är ju oxå ganska lätt

Annons