Kuhliiålarna har fastnat i vinkelvolten!

#1 - 19 februari 2017 14:46
Hej!
Jag har några svarta kuhliiålar som är allt annat än tillbakadragna - faktum är att de är de fiskar som är mest aktiva och synliga i mitt akvarium
#2 - 19 februari 2017 14:53
Men, nu försvann ju nästan allt jag skrev
#3 - 19 februari 2017 14:59
Det jag skriver bara försvinner! Haha, försöket igen.
Mina svarta kuhliiålar bara snurrar runt, runt vid rutorna. De sover sällan och är väldigt aktiva, dag som natt.
Det är ju trevligt i och för sig, men jag är lite orolig att de inte äter tillräckligt. Jag har provat att lägga sjunktabletter framför näsan på dem (efter nedsläckning och de korta stunder de faktiskt är stilla
#4 - 19 februari 2017 15:01
Har någon tips på bra kuhliimat? Tips på hur man får dem att äta? Eller äter de tillräckligt av smulorna?
#5 - 19 februari 2017 15:01
Gör de Brysselsteget också? [:-100] Kuhlii som trivs och känner sig trygga kan vara framme en hel del, har haft vanliga kuhlii som varit aktiva, hade väl 10 stycken om jag minns rätt. Så de verkar trivas i grupp, och mycket gömställen och växter.

Om du har mycket annan fisk kanske de kan ha problem att få tag i tillräckligt med mat, men annars ska det nog inte vara några problem. Mat som sjunker snabbt är en fördel. Är de i bra kondition så är det ingen fara.
#6 - 19 februari 2017 15:06
Asg! Inte än, men det står väl inte på [:-100]
#7 - 19 februari 2017 15:51
Se upp så de inte hittar på fler galenskaper :D

Kolla lite på dem när du matar, och se om de verkar få tag i mat.
#8 - 19 februari 2017 16:01
Problemet är att de inte verkar ha tid att sitta still för att äta. Har inte lyckats få dem att äta det jag har stoppat ner framför dem, däremot ser det ut som att de äter lite smulor från sjunktabletterna ibland. Mitt dvärgguramipar äter vid ytan mest, tetrorna också men även sjunktabletter eftersom guramina äter upp mycket av flingorna. Ottosarna har inte tid att äta annat än från rutorna och växterna. Haha, mycket upptagna djur. Så de konkurrerar inte om maten. Har fått dem att äta broccoli nån gång dock så de har lagt på sig rejält.
Räkorna blir lika till sig över allt de hittar. Alla kan alltså få mat, det är bara det att ålarna inte verkar ha tid/inte kommer ur vinkelvolten
#9 - 19 februari 2017 19:06
Hehe, bara de kommer ur vinkelvolten innan de tappar byxorna. Men de sjunkande animaliska tabletterna bör de äta av, och de löser ju upp sig lite, så smulor hamnar lite varstans på botten, så även om du inte ser dem ligga och äta precis på tabletten, så hittar de nog smulor lite här och där när de rotar runt, det är så de letar mat.
#10 - 19 februari 2017 19:54
Ja, sen sist jag skrev så har jag sett åtminstone en av dem äta smulor och nu var det en som tog flingfoder också
#11 - 19 februari 2017 19:55
PS. Byxorna är på än
#12 - 19 februari 2017 20:25
Ok, skönt, både att du sett dem äta, och att byxorna är på ;) Älskar Galenskaparna, var och såg Mackenföreställningen nyligen.

Ibland kan man vara lite nojig, och vara rädd att de inte får tillräckligt med mat. Oftast hittar de nog tillräckligt, om man inte har många andra fiskar, och de alltid hinner före, som t.ex om man har bottenfiskar, och många aktiva, snabba arter som simmar högre upp, och inte har mat som sjunker, eller sjunker tillräckligt fort. Men det verkar ju inte vara nå'n fara i ditt fall.
#13 - 19 februari 2017 20:45
Galenskaparna är inte riktigt kloka, haha. Älskar The castle tour med improviserad engelska.
Känner mig väldigt nojig, är nog för att jag är ny på det här. Skönt då med lite lugnande ord.
#14 - 20 februari 2017 17:39
Hehe, ja, känns som nå'n sorts blandning mellan engelska, svenska, och holländska. Jag älskar slutet: "Är ni svenska?" R.I.P. Peter Rangmar, som även gjorde den svenska rösten till Timon i Lejonkungen. Har nog det mesta de har släppt på DVD.

Ja, då är det lätt att bli nojig, det kan jag fortfarande bli, fast jag haft fiskar se'n jag var sju år, det vill säga i snart 35 år. Men fortsätt hålla koll på dem, det är alltid bra att ha ett öga öppet, men försöka att inte bli så nojig att det förstör nöjet med hobbyn.
#15 - 20 februari 2017 18:29
:d:D"Sim you svedens?" [:D]

Japp, ska försöka koppla av lite och bara njuta av när räkorna promenerar på Ottosarna och skrapar på dem Asg! :D[:-5]
#16 - 20 februari 2017 18:50
Hehe :) En himla många program är skön, liksom Tornado. Och deras revyer, och låtar.

Får hoppas att räkorna inte skadar slemskiktet, utan gör nytta, och rengör dem. Kan ju vara bra att få lite hudvård.
#17 - 20 februari 2017 19:02
Tror inte det är nån fara. Ottosarna rycker besvärat åt sig svansen och flyttar sig en bit. Händer även att Ottosarna suger fel och får in en annans fena i munnen [:D]
#18 - 20 februari 2017 19:10
Hehe, låter ju lite klantigt. Har ett gäng albinoancistrusyngel. Ottos är fina, men tycker de verkar rätt känsliga, och tydligen trivs de bäst i grupp. Har sett ett klipp på ett stort kar, med säkert 1000 Ottos, och de stimmar runt.

Nu ska jag nog läsa nya Pondus, och se'n sova, ska man upp tidigt så, usch...
#19 - 20 februari 2017 19:25
De är helt bedårande [:-64] men lite klantiga ja, har skrattat så tårarna sprutat emellanåt. Det är rena dårhuset i mitt akvarium - går numer under namnet Looney Bin. Särskilt nu sen jag fick Kuhliiålarna också. De kör på allt och alla, inklusive varandra.

Läckert med så många! Jag har bara tre. Har också läst att de kan vara känsliga, än mår mina bra, peppar peppar.

Åh, små albinobebisar! Malar är bara för härliga.

Sov så gott!
#20 - 21 februari 2017 16:58
Hehe, ja, akvarier slår ju helt klart TV i underhållning, om det inte är naturdokumentärer. Men TV:n är ändå bra att ha, så man kan kolla på DVD/bluray, t.ex Galenskaparna, och spela :) Men ska man koppla av, så föredrar jag glasburken framför dumburken.

Ja, men det var också ett rejält kar, tror det var 1000 liter eller så.

Japp, malar och ciklider är nog mina favoriter, även om det ju finns många andra fina och intressanta fiskar. Några nya rapporter på kuhliifronten? Verkar de äta?

Tack :)
#21 - 21 februari 2017 18:53
Två av dem sov när jag kom hem idag - framsteg, haha. Annars är det som vanligt, de är kvar i vinkelvolten [:D]
de har ätit lite i gruset dock. Ska testa några nya sjunkgrejer idag som de förhoppningsvis gillar.

Jag tittar alldeles för mycket på tv - mest sport. Och doktorn flyger [:-15] nostalgi.
#22 - 21 februari 2017 19:13
Tror de kommer att förbli kvar i den, om jag ska vara ärlig :) Ja, det får vi hoppas att de gör.

Ja, en del sport går ju ner också :) Doktorn kan komma menar du? Har för mig att den hette så på svenska. Kollade på den förr i tiden. Numer kollar jag inte mycket serier på TV, men har köpt på mig en del DVD-boxar, både tecknade och otecknade, nostalgi på hög nivå ;)
#23 - 21 februari 2017 19:31
Haha, japp Doktorn kan komma. Du kopplade :)

gamla Kalle Anka-filmer eller?
#24 - 21 februari 2017 19:54
Hehe, ja, ibland är jag med.

Tja, bl.a, Disney har släppt några DVD-serier kallade Disney Treasures, med bl.a de gamla Kallekortfimerna. Men också så'nt som DuckTales, Looney Tunes, Silver Fang, The Mysterious Cities of Gold, Thundercats, och annat. Och så klart en del sci-fi, och deckarserier. MacGyver är ju ett måste :)
#25 - 21 februari 2017 19:59
Haha, den nya macgyver? Bra eller anus? (Jag har inte sett den, men den äkta är kult)
#26 - 21 februari 2017 20:15
Finns det en ny? Menar originalet, med Richard Dean Anderson :) Den andra vet jag inte hur den är. Däremot har jag både den nya och gamla Knight Rider, och V.
#27 - 21 februari 2017 20:33
De har precis börjat visa den på åttan eller nån liknande kanal. Har för mig att Anderson avböjde att vara med.
#28 - 21 februari 2017 21:01
Hehe ok, kanske han avböjde av en bra anledning. Hmm, har ett antal filmer och serier liggande, som jag inte ens sett än.

Se'n kan man ju alltid hitta en del kul på Youtube. Där kan man upptäcka både filmer, spel, och musik, och hålla sig uppdaterad om sina favoriter. Hittade en av mina favoritgrupper där, Babymetal :)
#29 - 21 februari 2017 21:22
Är det en orkester? Som en bekant kallar musikgrupper :)
#30 - 21 februari 2017 21:38
Orkester? Hehe, tja... Det är en japansk hårdrocksgrupp, med tre tonårstjejer, som frontar några riktigt bra musiker, kallade Kami-band. Kolla upp dem på Youtube om du vill :)

Hoppas det inte gör nå't att tråden verkar handla om allt annan än kuhliiålar nu [:o]

Nej, nog dags att sova tror jag.
#31 - 21 februari 2017 21:45
Hehe, risken är väl dock att den stängs snart.
Hårdrock är inte riktigt min grej :d min stora musikkärlek heter Elvis :)

sov så gott
#32 - 21 februari 2017 22:00
Men det är ju din tråd, så du har väl lite bestämmanderätt om vad som sägs i den :) I värsta fall får vi väl ta det i PM.

Hehe, tja, men Babymetal är speciella, och har en otrolig energi, och många som aldrig lyssnat på hårdrock har fastnat för dem, vad jag förstår ;) De funkar liksom en inkörsport till hårdrock, hehe...

Det samma.

#33 - 24 februari 2017 16:24
Hur går det med kuhliisarna?
#34 - 24 februari 2017 16:35
Det går bra :) de har börjat finna sig till rätta i grottor och under rötter. Men de spenderar fortfarande mycket tid i vinkelvolten :D
#35 - 24 februari 2017 20:55
Ok :) Hoppas de får i sig lite mat när de snurrar runt i vinkelvolten.
#36 - 24 februari 2017 21:05
De bökar runt på botten en hel del :)
#37 - 25 februari 2017 14:51
I ett kar som varit igång ett tag finns det nog en del mumsigt i sanden, och lite matrester och så. Gillar kuhliis, men var ett tag se'n jag hade nå'n svart.
#38 - 25 februari 2017 16:01
Jag hade tänkt mig randig men de fick bara in svarta på butiken här på orten.
jo, det verkar som de hittar en del gott :) har du nån randig Kuhlii nu?
#39 - 25 februari 2017 19:24
De svarta är ovanligare tror jag, har även för mig att jag hade en rödaktig när jag var yngre. Nej, har inga kuhlii nu, hade en grupp på 10 för några år se'n.
#40 - 28 februari 2017 19:18
Hej!

idag låg alla kuhliisarna och trynade så gott när jag kom hem :)
#41 - 1 mars 2017 17:46
Kul :) De är charmiga typer, kuhliisarna. Funderar nästan på att åka till "min" butik i helgen och köpa ett gäng.
#42 - 1 mars 2017 19:07
De är helt bedårande! Men är lite orolig för en av dem nu [:-28] Den verkar lite loj emellanåt och ser ut att ha balansproblem. Sen är den som vanligt igen.
#43 - 1 mars 2017 22:56
De är ju rätt nära släkt med botior, och de kan ibland bete sig lite lustigt, praktbotior kan t.ex lägga sig på sidan och se döende eller döda ut, men verkar mest ligga och vila. Kanske även kuhliis kan ha lite hyss för sig.
#44 - 1 mars 2017 23:17
Hoppas att det är så, för jag såg nån vars Kuhlii betett sig exakt som min och den dog :( den flämtar väldigt också. Fy, finaste gå bort-fisken ju [:-4]
Och den vill inte bli fångad så jag kan flytta den. De andra lyckades fastna i håven men den här sticker direkt. Känns som den vet att den är sjuk och tror jag ska göra den illa. Håll tummarna är du snäll!
#45 - 2 mars 2017 17:04
Ok, snabb andning låter ju inte så bra. Är den den enda som gör det? Hur ser den ut i övrigt? Förresten, om du ser några som är tjocka, med grönaktig buk, behöver du inte vara orolig, det är romstinna honor, äggen är gröna. Vet inte hur det är med de svarta i och för sig, men de randiga får grönaktig buk när de är romstinna. Håller tummarna att den klarar sig!
#46 - 2 mars 2017 18:01
Åh, det ska jag hålla i minnet :)
ingen annan, varken Kuhlii, andra fiskar eller räkor har verkat hängiga. Nu när jag kom hem verkar hen liiite piggare, så jag hoppas hoppas! Kanske var en motsvarande mänsklig förkylning eller magsjuka... jag hoppas hen klarar sig, de är ju så otroligt gulliga.
#47 - 2 mars 2017 18:03
Den ser ut som vanligt vad jag kan se. Inte magrat eller blivit tjock, eller nåt annat fysiskt. Men den har hållit upp huvudet mycket och andats häftigt med munnen öppen. Men nu är den som sagt lite piggare.
#48 - 2 mars 2017 18:45
Kan ju ha varit att den rotat ovanligt mycket i sanden, och kanske blivit andfådd :) Du får hålla koll, tyvärr är det nog inte mycket att göra åt. Om det inte är fler som beter sig konstigt, eller andas häftigt, så är det nog inget fel på vattnet, eller nå'n sjukdom som du behöver/kan medicinera mot. Du kan testa att hälla i lite salt (utan jod).
#49 - 2 mars 2017 18:55
Nej, precis, det var det jag misstänkte. Känns inte som det är nåt som smittar, peppar peppar. Ok, kanske får testa med salt då. Tack för tipset. Jo, den har ju faktiskt rotat väldigt mycket.
#50 - 2 mars 2017 18:59
Han ligger för sig själv under en sten nu medan de andra snurrar i vinkelvolten. Men han andas inte så häftigt nu. Och fram till nu har han bökat runt på botten.
#51 - 2 mars 2017 19:31
Håll koll så att fler inte visar samma symptom. Ett vattenbyte, och salt skadar inte :)
#52 - 2 mars 2017 19:46
Och jag som skulle njuta av att ha akvarium [:-13] haha.
#53 - 2 mars 2017 20:36
Hehe, tja, som med alla husdjur så blir man ibland orolig när de beter sig konstigt, men för det mesta är det kul :)
#54 - 2 mars 2017 20:39
Ja, så är det. Jag undrar lite om de är halvblinda också. Haha, de har så små ögon, och nu ikväll var det en som körde rakt på guramin som satt och åt. De blev lika förvånade båda två :d[:-100] De påminner om mullvadar med ögonen och alla spröt runt munnen.
#55 - 3 mars 2017 15:08
Ja, de använder ju spröten för att leta mat, så synen är väl inte så viktig för dem :)
#56 - 3 mars 2017 18:52
Nej, så sant. Men att de var så blinda hade jag inte trott :d
#57 - 3 mars 2017 20:25
Hehe, tja, mullvadar har ju heller ingen vidare syn :) Kuhliis verkar i alla fall bli mindre skygga om man har en grupp, så även om de inte ser varandra så bra, så är de nog rätt medvetna om varandra.
#58 - 3 mars 2017 20:40
Haha, nej precis. Nu förstår jag varför de kör på allt och alla hela tiden! Jag har trott att de helt enkelt var så uppe i sitt, men de ser nog helt enkelt inte de andra. Tur att jag har så snälla och godmodiga fiskar och räkor [:-100] Det är ingen som blir arg.

Vad har du för fiskar egentligen?
#59 - 3 mars 2017 20:42
Mina kuhliis är inte det minsta skygga. De är framme hela tiden. Nästan så man önskar de kunde vara lite mer stilla, jag hinner ju nästan aldrig titta på deras söta ansikten! :d
#60 - 4 mars 2017 15:07
Vad jag har för fiskar? Tja, trots att jag inte gillar fisk, så har jag fisksoppa ;) Har tre kar (100, 112, 240), och i det större går bl.a scalarer, sajica, denisoni, och Megalechis thoracata. De två mindre innehåller bl.a Apistogramma macmasteri, Pelvicachromis taeniatus, platy, Corydoras panda, Corydoras "Venezuela black", Ancistrus, Hypancistrus "L028", Hyphessobrycon alechys, banjomalar, och allt prat om kuhlli gjorde mig sugen, så jag köpte faktiskt åtta stycken idag.

Har den som flämtar alltid hållt på så? Frågade han i "min" butik vad han trodde, och han sa att den kan ha blivit klämd. Men han tyckte i alla fall inte att det lät som en smittsam sjukdom.
#61 - 4 mars 2017 15:35
Misstänkte att du hade många fiskar :) en del som jag som nybörjare inte hört talas om :)
men vad kul att jag inspirerade dig! Blev det randiga eller nåt annat? Vad snällt att du frågade i affären. Kan inte minnas att jag har klämt honom... men nu verkar han i princip återställd (peppar peppar) så det kanske var nåt sånt som har hänt.
Däremot misstänker jag att min stora endlershona just dödade en av mina Crystal red! [:-28] Den låg död utan spröt och ben och så var flera guppy på den. Sen gav stora honan sig på en av de största Crystal red. Då åkte hon och en till halvvuxen hona i det större karet så det bara smällde :mad: jag har Amano där, men de är ju lite större. Ska hålla stenkoll så att de inte ger sig på nån, men tetrorna verkar ostressade - de simmar inte märkbart mer ihop.
#62 - 4 mars 2017 16:02
Kolla på Youtube, där finns det säkert filmklipp upplagda på de flesta av dem i alla fall, om du är nyfiken på vad det är för fiskar :)
Han hade bara randiga, han sa att de svarta är ungefär lika lätta att få tag i, men de säljer inte lika bra. Många verkar funka så när de köper fisk, de stirrar sig blinda på färger. Dessutom är ju fiskarna i butiken ofta ungfiskar, som går i mer eller mindre oinredda kar, och har inte alls samma färger som de får när de växer till sig i ett inrett kar.

Den kan ju ha blivit klämd i transporten, eller fastnat mellan några stenar eller så. Räkor ömsar ju skal, så ibland kan det se ut som de ligger döda, när det är ett ömsat skal. Men det verkar ju som om guppyn faktiskt dödade den, eftersom du såg den ge sig på en räka senare. Även många små fiskar med små munnar kan vara rovdjur, och räkors antenner och ben kan ju se väldigt frestande ut. Har sett i naturprogram hur fiskar attackerar krabbor och humrar genom att bita benen och antennerna av dem.

Se'n har jag en morbror som inte gillar fisk, så han har korv i sitt akvarium.
#63 - 4 mars 2017 16:19
Har hittat många skal, men det var en räka i detta skal - jag tog upp den. Guppy är väl rovfiskar, men jag har aldrig läst om att de skulle ge sig på vuxna räkor :( fy vad trist, de är ju så fina polkagrisräkorna. Nu är det iaf bara mindre guppy kvar så förhoppningsvis blir det lugnt ett tag.
Hm, korv. Det får du nog förklara närmare :D
jag ville också ha randiga Kuhlii, man ser ansiktet lite bättre på dem, men min affär hade som sagt bara svarta. Och de är ju jättehärliga. Däremot funderar jag på lite fler Ottosar, har bara tre och de verkar knappt hinna äta upp beläggningarna på växterna i det större karet. I det mindre var det inga problem. Och sen gillar ju de också att vara en lite större grupp om jag har förstått rätt.
#64 - 4 mars 2017 22:32
Ja, de mindre borde inte ge sig på dem. Egentligen funkar väl räkor mest bara med "nanofiskar" alltså pyttesmå fiskar som t.ex Galaxydanio, som man ofta har med räkor i nanokar.

Ja, ottos gillar att vara i grupp.

Hehe, det är ett skämt, som jag hörde på ett kassettband med Trazan & Banarne när jag var liten ;)
#65 - 4 mars 2017 22:51
Mina gurami har aldrig visat nån tendens att bita på räkorna. Och jag som köpte Endlers för att de var mindre. Jaja, man lär av misstagen.

Jaha, ett skämt jag har missat :)
du har inte blivit sugen på ottosar då av att prata med mig? ;)
De är ju minst lika bedårande som kuhliisarna. Det blir nog tre till nästa vecka :)
#66 - 4 mars 2017 22:57
Tja, min erfarenhet av ottosar är att de är rätt känsliga, och brukar dö rätt snabbt, vet inte varför, kanske inte fått tag i tillräckligt med mat. Så har inte vågat skaffa några på ett tag. Om du gillar bedårande fiskar, så köp ett gäng Corydoras pygmaeus ;)

Köpte förutom kuhliisarna även två små eldbukar idag.
#67 - 4 mars 2017 23:09
Herregud! Nu dog jag ju sötdöden här! [:-64]
jag har ju bara haft mina ottosar 1,5 månad, men de överlevde iaf flytt från nano till det större karet, trots att en fastnade i håven och en ramlade ur håven på bänken [:-63] Har haft svårt att få dem att äta men en gång åt de som galningar av broccolin. Efter det tjockade de på sig rejält så jag antar att de får i sig tillräckligt nu, de vill nämligen inte äta några grönsaker för tillfället men har kulmagarna kvar.
Är det vattenvärdena de är känsliga för eller är det "bara" det att de lätt svälter? Utefter den väldigt lilla erfarenhet jag har tycker jag att det är en jättebra fisk - de gör alltid roliga saker också så de är väldigt kul att ha i akvariet.
#68 - 4 mars 2017 23:44
Hehe...
Tja, det kan ju vara både och, vet inte säkert. Har för mig att jag hört nå'nstans att lätt svälter, men kan ju vara vattenvärden också.
#69 - 27 maj 2019 17:42
Men åh, vilka sötisar du har!
#70 - 29 maj 2019 17:48
[QUOTE=Embla79;n2403149]Men åh, vilka sötisar du har! [/QUOTE]

ja, de är fina och roliga
Idag blev det 10 svarta kuhli till =)
#71 - 30 maj 2019 21:43
Kuhli ses ju mest som små "maskar" som finns i karet, men efter några år i rätt miljö blir de rätt imponerande.

#72 - 31 maj 2019 22:33
Ja, de är häftiga fiskar. Fina och roliga att titta på :)
#73 - 2 juni 2019 16:18
[QUOTE=c90368;n2403251]Kuhli ses ju mest som små "maskar" som finns i karet, men efter några år i rätt miljö blir de rätt imponerande.

[/QUOTE]

Ja, min "Herr Ål" börjar bli stor och fet nu

Annons