Kuhlii-yngel!

#1 - 13 juni 2008 12:03
Jag startade en tråd igår under "vilken fisk är detta?", men då jag nu är säker på att det är kuhlii-yngel så startar jag en ny tråd!

Är det någon som vet någonting alls om ål-barn??? Hur ska jag bära mej åt för att de ska överleva? Jag skulle tippa på att det är helt omöjligt att fånga de, så det blir till att lämna de i det stora akvariet och hoppas på det bästa...

Ska jag försöka kläcka artemia? Det känns som att ålar inte skulle jaga artemia, de bökar väl mest efter godsaker som ligger på botten?

Har sett 5 stycken idag, 1 vid ytterfiltrets insug (AAHH!!!), 3 bakom högra hörnmodulen och en som var mellan gruset och framrutan. De poserar inte direkt framför kameran... Slänger med lite foton ändå, ursäkta suddigheten... Ynglena är fotade igenom ett skitigt tvärstag uppifrån och de är ca 7-8 mm långa... Och jag mitt pucko som slamsög igår morse!!!

Yngel:

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5471/yngel[/SIZE][SIZE=1]- (strecket efter yngel måste vara med!)[/SIZE]

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5472/yngel-igen[/SIZE][SIZE=1]-[/SIZE]

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5475/flera[/SIZE]

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5476/entill[/SIZE]

Akvariet:

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5503/nystartat[/SIZE]

Sett från sidan:

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5504/fr-C3-A5n-sidan[/SIZE]

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5505/fr-C3-A5nsidan[/SIZE]

Akvariet till vänster, ålarnas favoritgrotta underst till höger och över den har jag dragit bort maskeringstejp så man kan se bakom modulen där ynglen håller hus. Har knött i javamossa, ska köpa mer idag.

Stolta föräldrar?

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5506/f-C3-B6r-C3-A4ldrar[/SIZE]

Alla tips och råd mottages tacksamt!!!

/Erika
#2 - 13 juni 2008 12:36
Shit vilket snyggt akvarium! Grattis till tillskottet! ;)
#3 - 13 juni 2008 12:45
Grattis!
Grymt avundsjuk!
Håller med om att det är ett väldigt fint akvarie :)
#4 - 13 juni 2008 12:59
Snyggt kar och lycka till. Kan själv absolut ingenting om Khulii.

Hoppas du lyckas!

MVH Johan
#5 - 13 juni 2008 13:09
Tack alla! Växterna ska ta sej lite bättre innan jag är nöjd, men uppenbarligen är ålarna nöjda!
#6 - 13 juni 2008 21:15
Kuhl med kuhliiyngel :D Jag har själv haft romstinna honor, men aldrig sett några yngel.

Ynglen kan nog klara sig, de ser inte helt nykläckta ut, så de kanske redan har klarat sig ett tag?

Snyggt akvarium!
#7 - 13 juni 2008 22:23
Jag håller nog på att bli besatt av akvarier eller nåt, jagar runt på golvet framför akvariet med ficklampa i munnen och kamera i händerna... Det är en massa yngel nere i gruset, mellan grus och bottenglas alltså. Där finns ju både skydd och mat förvisso... De står ju aldrig still, men jag har fångat med videokameran hur de moffar på botten! Ujuj, tur att jag inte jobbar den här helgen...
#8 - 14 juni 2008 06:59
Tamarind skrev:
Jag håller nog på att bli besatt av akvarier eller nåt, jagar runt på golvet framför akvariet med ficklampa i munnen och kamera i händerna... Det är en massa yngel nere i gruset, mellan grus och bottenglas alltså. Där finns ju både skydd och mat förvisso... De står ju aldrig still, men jag har fångat med videokameran hur de moffar på botten! Ujuj, tur att jag inte jobbar den här helgen...

Ha, ha.... :p. Kan se framför mig hur du står på alla fyra med ficklampan i munnen :D :D :D...
#9 - 14 juni 2008 18:40
#10 - 14 juni 2008 18:43
Vad ska jag säga :D Grattis!! eller... det har jag kanske redan sagt :p :D
#11 - 14 juni 2008 19:55
Lånar tråden lite..

Hur ser man skillnad på hona/hane?

Funderar på att skaffa mig ett stim khulisar :)
#12 - 14 juni 2008 19:59
[:o]Jag har ingen aning om hur man ser skillnad... Eh... [:o] Honorna lär se rundare ut när de är könsmogna, annars vet jag inte. Kanske någon annan som har bättre koll?
/Erika
#13 - 14 juni 2008 20:24
gickan_87 skrev:

Hur ser man skillnad på hona/hane?

Förutom att honorna blir rundare inför leken: Andra strålen i bröstfenorna ser olika ut - lite beroende på vilken art det är. Oftast både längre och tjockare hos hanen. Troligen används bröstfenorna vid leken, men det finns alldeles för få obsevationer!
#14 - 14 juni 2008 20:40
Härligt Tamarind :)
#15 - 15 juni 2008 05:55
Grattis Tamarind! Vad kuhliigt! :)

Hur länge har du haft föräldrarna? Vad har du för vattenvärden i akvariet? Övriga fiskar Vill ha så många ledtrådar som möjligt ifall mina kan yngla av sig. :)
#16 - 15 juni 2008 07:38
qaoz skrev:
Hur länge har du haft föräldrarna? Vad har du för vattenvärden i akvariet? Övriga fiskar Vill ha så många ledtrådar som möjligt ifall mina kan yngla av sig. :)

Jadu, jag tror inte jag har rätt förutsättningar för fortplantning, men det vet uppenbarligen inte ålarna om iallafall... Säg inget!!!

Jag vet tyvärr inte vilka som är föräldrar även fast jag anar, har 9 stycken randiga ålar och 2 bruna. Köpte de första 2 ålarna i september och har fyllt på med 2 i taget under hösten, sista ålarna var julklapp. Så minst ett halvår har de bott här (fast i andra akvarium).

Jag har ph på ungefär 7,5 (använder dropptest och tycker att den färgen matchar bäst...), kh ligger på 5. Övriga värden har jag bara på stick-test och de litar jag inte riktigt på... Akvariet har bara varit igång i en månad så värdena är inte så stabila än. Temperatur mellan 25-26 grader fast under den veckan då de måste ha lagt ägg steg det till över 28 grader. Jag har inga flytväxter, tror att äggen lades i deras favoritgrotta som de på eget bevåg har grävt extrarum till...

Edit: Visst ja, andra fiskar! Eh, lite fisksoppa då 4 kar blivit ett; Mosaikgurami, black mollys, kardinaltetror, kampfiskar, ålar och en räka...
#17 - 22 juni 2008 21:49
Jag måste få bumpa upp och höra, hur går det med dina yngel?
<-- nyfiken :D

MVH Johan
#18 - 23 juni 2008 17:58
ja e med lite sugen hur det går med småttingarna.. har du lite bilder på när de växer osv???
#19 - 23 juni 2008 18:00
De växer så det knakar! De största är nästan 1,5 cm långa nu och verkar ha alla fenor på plats. Miniatyrer! 7 stycken bor bakom ena modulen, i övrigt har jag ingen aning om hur många de är. Brukar se flera i gruset under kvällstid, men så fort man kommer för nära så försvinner de ner. Blyga...

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5832/denv-C3-A4xer[/SIZE]

/Erika
#20 - 23 juni 2008 19:47
Tamarind skrev:
De växer så det knakar! De största är nästan 1,5 cm långa nu och verkar ha alla fenor på plats. Miniatyrer! 7 stycken bor bakom ena modulen, i övrigt har jag ingen aning om hur många de är. Brukar se flera i gruset under kvällstid, men så fort man kommer för nära så försvinner de ner. Blyga...

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/5832/denv-C3-A4xer[/SIZE]

/Erika

fy va skoj!! va ja förstår så e det inte lätt att få yngel av dessa.. grymmt kul!! /avis :D
#21 - 23 juni 2008 20:06
Läckert har inte hört om nån som odlat kuhliålar innan så GRATTIS :D
#22 - 23 juni 2008 20:47
Tackar, tackar!
#23 - 23 juni 2008 20:50
drd skrev:
Läckert har inte hört om nån som odlat kuhliålar innan så GRATTIS :D

nä känner mig själv grymmt motiverad att göra det själv [:-112]
hur såg värdena ut i ditt kar föresten tamarind??
#24 - 23 juni 2008 20:50
Stort grattis, är smått avundsjuk på dig :p
Trodde inte det gick att få kuhliiålar att föröka sig i akvarium...? Men bevisligen har du lyckats :)
De är så söta de små liven... Håll tråden uppdaterad om vad som händer med dem!
#25 - 23 juni 2008 21:00
Jag köpte själv några till häromdagen, till de jag hade, blev lite sugen :)
#26 - 23 juni 2008 21:11
Så här får man yngel på ålar;
1. Köp nytt akvarium.
2. Starta upp med några mollysar.
3. Få panik inför USA-resa då filtret i gamla akvariet krånglar, och häll över allt i nya efter bara några dagar.
4. Invänta värmebölja och se hur temperaturen i karet stiger till 30 grader.
5. Åk utomlands i 10 dagar.
6. Kom hem och hitta ål-barn!

Alternativt är detta ett bra sätt att få nitrit, en gurami strök med men i övrigt kom jag undan...

/Erika
#27 - 23 juni 2008 21:16
Tamarind skrev:

1. Köp nytt akvarium.

3. Få panik inför USA-resa då filtret i gamla akvariet krånglar, och häll över allt i nya efter bara några dagar.

Alternativt är detta ett bra sätt att få nitrit, en gurami strök med men i övrigt kom jag undan...

/Erika

Alla sätt är bra, utom de dåliga ;)

Tyvärr råkade en av de nya slinka ner i vasken, såg inte att det var hål i håven [:o]
#28 - 23 juni 2008 21:34
Häftigt med kuhlii-yngel! Någon gång i framtiden ska jag försöka mig på att få mina khuliisar att yngla av sig - om det finns någon hona i karet vill säga, eller tvärtom. :)
#29 - 23 juni 2008 21:38
Tamarind skrev:

1. Köp nytt akvarium.

/Erika

men va lätt det lät.. ja det får ja testa helt enkelt.. hehe.. väldig kul bedrift om inte annat då.. hahaha
#30 - 24 juni 2008 18:11
Gud vad avundsjuk jag e... Men Verkligen grattis till dej..:D Jätte kul verkligen..
#31 - 2 juli 2008 17:52
Uppdatering: Alla yngel jag har sett har varit ungefär 1,5 cm långa, men så imorse moffade det omkring ett yngel bland förgrundsväxterna som var iallafall 3 cm långt och gult! Helt otroligt, jag förstår inte hur det har kunnat växa så mycket redan! Tyvärr ville den inte vara med på bild, men jag ska jaga och lovar visa sen...
/Erika
#32 - 3 juli 2008 16:45
" target="_blank">

Jag hittade inte den största, men ett av hans syskon fastnade! Ignorera kommentarerna av sambon som inte visste att jag filmade...

/Erika
#33 - 3 juli 2008 17:06
Nice :D
#34 - 3 juli 2008 22:45
Riktigt kul att se!! :)
Stort grattis!
#35 - 3 juli 2008 23:58
Gratulerar!

Kuhli har ju Guldvalör på odling i Zoopets artbeskrivning, så känn dig nöjd!
#36 - 5 juli 2008 19:56
beerzon skrev:
Shit vilket snyggt akvarium! Grattis till tillskottet! ;)

Håller fullständigt med. Uh, blir avis på akvariumet! :O
#37 - 5 juli 2008 23:30
Grattis i efterskott.

Ofta uppnår man de bästa resultaten genom att låta saker och ting sköta sig själv som i ditt fall. Otrolig tur du hade. Kan tänka sig att värmestegringen hade andel i att du lyckades få yngel men det är bara mina egna ideer. Annars verkar din metod väldigt enkelt. Undrar om det funkar med en billigare resa än till USA för annars blir det väldigt dyra yngel för dem som prövar din metod.

Väldigt snyggt akvarium
#38 - 6 juli 2008 06:59
GRATTIS!
Om du känner för att försöka flytta dem,(kolla om föräldrarna tar ansvar för de sina först,annars får du ta med dem också)använd en slang och sug försiktigt in dem med munnen,sätt tummen för hålet,ta upp slangen och låt de "självrinna ut" i ett tryggare kar.Så gjorde jag med Saica yngel och det gick alldeles utmärkt.Ha is i magen och inga hastiga rörelser.Ta med vatten från det gamla akvariet.
#39 - 6 juli 2008 09:11
hur går det/gick det med flytten???
#40 - 6 juli 2008 09:41
Jag kommer inte flytta de någonstans, de verkar ha det bra där de är! De växer ju himla fort och flyttar sej med ljusets hastighet så jag tror de går trygga för de andra fiskarna... Och man ska inte laga något som inte är trasigt, som bekant... :p

JLi: Jag tror också att värmeböljan kan ha inverkat, läste en teori någonstans att kuhliisar lägger ägg strax innan större väderomslag... Och måhända fungerar det att åka någon annanstans än USA, men då kan jag inte garantera resultat!;):D
#41 - 6 juli 2008 09:44
Tamarind skrev:
Jag kommer inte flytta de någonstans, de verkar ha det bra där de är! De växer ju himla fort och flyttar sej med ljusets hastighet så jag tror de går trygga för de andra fiskarna... Och man ska inte laga något som inte är trasigt, som bekant... :p

JLi: Jag tror också att värmeböljan kan ha inverkat, läste en teori någonstans att kuhliisar lägger ägg strax innan större väderomslag... Och måhända fungerar det att åka någon annanstans än USA, men då kan jag inte garantera resultat!;):D

hehe.. vem har sagt att det skall vara lätt med akvaristik :D så man får helt enkelt hoppas på ett kraftigt väderomslag för att lyckas.. grattis.. det är lätt att parera menar ja.. haha..
#42 - 6 juli 2008 09:50
Hehe, ja man får ta sej ett snack med de högre makterna och hoppas på det bästa!
#43 - 6 juli 2008 09:51
Tamarind skrev:
Hehe, ja man får ta sej ett snack med de högre makterna och hoppas på det bästa!

amen..
#44 - 6 juli 2008 18:42
Tamarind skrev:
Uppdatering: Alla yngel jag har sett har varit ungefär 1,5 cm långa, men så imorse moffade det omkring ett yngel bland förgrundsväxterna som var iallafall 3 cm långt och gult! Helt otroligt, jag förstår inte hur det har kunnat växa så mycket redan! Tyvärr ville den inte vara med på bild, men jag ska jaga och lovar visa sen...

/Erika

Khul... Jag måste sticka och köpa ålar på en gång... med våra vädersvängningar så kanske man har tur!!! Igår hade jag 33 grader på landet och i morse 13 så då borde det ju kunna bli khulibebisar, tycker man.. :D

Kan bebisarna vara från 2 kullar rent av??! Jättesöta filmer iaf.. [:-174]
#45 - 6 juli 2008 20:32
Jag kan inte tänka mej att det kan vara från 2 olika kullar, när jag hittade ynglen hade ålarna bara varit i det nya akvariet i 2 veckor...
#46 - 6 juli 2008 21:54
Tamarind skrev:
Jag kan inte tänka mej att det kan vara från 2 olika kullar, när jag hittade ynglen hade ålarna bara varit i det nya akvariet i 2 veckor...

Kom du på något matning??? Maltabletter??? Algtabletter??? Det måste ju vara efter man har släckt karet i såfall för annars käkar ju fisken upp dem, iaf mina...

Har du någon aning om hur många du har kvar??? :)
#47 - 7 juli 2008 10:08
Jo det där med matning... De flesta verkar finnas nere i gruset och äter alltså allt som hamnar på botten och som de andra fiskarna inte kan komma åt. Efter noggrant övervägande bestämde jag mej för att inte ge ynglen något särskilt eftersom jag inte vågar ändra på något... Jag tror de får mycket rester av ålarnas mal-tabletter.

Det verkar vara 3 stycken vid filterinsuget, samma som varit där hela tiden, och 4 eller 5 stycken i motsatta hörnet bakom modulen. Så har jag sett ca 10 stycken samtidigt bland förgrundsväxterna. Då och då kikar det fram någon ur gruset... Jag har ingen aning om hur många de är!!! Iallafall 20 stycken, men om de gömmer sej i hela botten kan det ju vara en väldans många fler... Och någon gång kanske jag borde öppna ytterfiltret också, misstänker att där kan finnas en del...[:o]

Ja nu är jag iallafall fast i akvarieträsket! :p Om de överlever till vuxen ålder så måste jag ju ha kvar akvariet tills de dör av ålder så jag ser hur gamla de blir... De kan väl bli över 20 år har jag hört? Jaja, en månad i taget, men de verkar ju växa bra iallafall...

/Erika
#48 - 7 juli 2008 11:06
Du kan trä en nylonstrumpa över pumpen och bara lämna utblåset öppet för att vara på säkra sidan ;). Glöm inte släpp ut eventuella yngel först bara :p
#49 - 7 juli 2008 11:31
En del kan du ju ta till närmaste zooaffär, de lär bli impade om du kommer med egenhändigt odlade kuhliiålar :)
#50 - 7 juli 2008 11:49
Nina82 skrev:
Du kan trä en nylonstrumpa över pumpen och bara lämna utblåset öppet för att vara på säkra sidan ;). Glöm inte släpp ut eventuella yngel först bara :p

Skulle se väldigt roligt ut med en nylonstrumpa över ett ytterfilter :D
#51 - 23 juli 2008 10:46
Hur går det med ynglen? :)
#52 - 23 juli 2008 14:07
[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/6745/stora-21[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Hmm, dåligt kort såg jag nu... Men de växer som tusan! Nu är majoriteten ca 3 cm långa, några är ännu längre! Gissar på runt 20 stycken. De är framme mycket mer än de vuxna ålarna, och verkar pigga och glada! En av de är nästan helt brun, födelsemärke kanske... Ska försöka fota när de är flera tillsammans sen![/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]/Erika[/SIZE]
#53 - 23 juli 2008 15:12
Söt :)

Vad har du tänkt göra med alla sen? Behålla, sälja eller ge bort?
#54 - 23 juli 2008 15:31
Jadu... 10 stycken vill jag behålla i vilket fall, så blir det bara runt 10-15 som blir vuxna så får de nog stanna här, skulle det visa sej att jag har över 20 så ger jag garanterat bort en del till privatpersoner så de inte får för trångt...
#55 - 23 juli 2008 15:35
Tamarind skrev:
Jadu... 10 stycken vill jag behålla i vilket fall, så blir det bara runt 10-15 som blir vuxna så får de nog stanna här, skulle det visa sej att jag har över 20 så ger jag garanterat bort en del till privatpersoner så de inte får för trångt...

Skönt.. Då har du ju lite koll på att de får det bra oxå :)

Gillar inte att lämna fiskar i djuraffären efter att ha sett så många oseriösa köpare och även säljare :(
#56 - 23 juli 2008 15:38
Jag känner likadant... Jag lämnar in molly-yngel utan större betänksamhet, men är mer noga med mina små ålar känner jag... Diskriminerande, jag vet!
#57 - 23 juli 2008 17:55
Men gud vad roligt med kuhliiyngel Tamarind! Jag har missat denna tråd, men det var rolig läsning! Nu blev jag sugen på några små ålar. Undrar om de får för mycket konkurrens av corydoras, som jag har. Om mat och plats alltså
Bilagor:
#58 - 28 juli 2008 11:06
" target="_blank">

Några av de minsta ynglen som moffar efter gott...

/Erika
#59 - 28 juli 2008 11:12
fasen va kul!!! stort grattis igen!

har du möjlighet en helbild på ditt kar? va är det för växt man ser på videon? grymt snygg!!
#60 - 28 juli 2008 11:26
Grattis!!
#61 - 28 juli 2008 11:42
Tackar, tackar!
Efter flera försök att fixa en panoramabild över akvariet så har jag gett upp... (ny kamera...) Här är därför en vanlig bild av hur det ser ut numera.

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/6850/akvarium[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Förgrundsväxterna är Pogostemon Helferi, de ska täcka botten så småningom men har inte hunnit så långt än... Men uj vad de växer bra! Ålarnas favorit-gömställen![/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/6851/pogostemon
[/SIZE]
[SIZE=1]/Erika
[/SIZE]
#62 - 28 juli 2008 11:54
Vädligt snyggt inrett kar du har nu, de nya växterna var väldigt fina. :)
#63 - 28 juli 2008 11:59
Tack! Jag ska jobba på att få ihop en panoramabild som inte är suddig, så man ser lite detaljer också...
#64 - 28 juli 2008 12:11
det tackar vi för :D
#65 - 28 juli 2008 12:16
Speglingar i glaset, knepigt fotoprogram på datorn, störd dator dessutom, alldeles för soligt i rummet... Äsch, jag åker och badar istället...:D Det kommer så småningom!:p
/Erika
#66 - 28 juli 2008 12:24
hehe.. klokt beslut :)

det e inte så att du skall dela med dig av din [SIZE=1]Pogostemon Helferi??[/SIZE]

e riktigt sugen på den :D
#67 - 28 juli 2008 12:36
Grymt fint kar med :)
#68 - 31 juli 2008 16:04
Tamarind skrev:
[SIZE=1][/SIZE][SIZE=1]Förgrundsväxterna är Pogostemon Helferi, de ska täcka botten så småningom men har inte hunnit så långt än... Men uj vad de växer bra! Ålarnas favorit-gömställen![/SIZE]

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/6851/pogostemon

[/SIZE]

[SIZE=1]/Erika

[/SIZE]

Hejsan, oerhört spännande och inspirerande tråd, du har nästan själv fått till en "nemo-effekt" när det gäller kuhlii verkar det som ;)
Har själv blivit sugen på ett gäng då jag hade kuhlii som barn och tyckte de var väldigt roliga små rackare, sen såg jag växten där, Pogostemon Helferin och undrar vart man kan få tag i sån, inte sett den förut, enda krusbladiga jag sett är såna höga som jag för närvarande helt tappat namnet på, och du säger att de växer på bra?

Mycket fina yngel och växter måste jag säga :)
#69 - 31 juli 2008 17:41
Växterna hittade jag i Tropicas katalog, och jag bad lokala djurmagazinet att ta hem 2 krukor åt mej. Efter 6 veckor så har jag nu fått ca 50 skott som jag planterat om! Borde täcka botten om ytterligare 2 månader tror jag...

Vad roligt om jag har inspirerat fler att skaffa kuhliis, de är jätteskoj fiskar tycker jag!

/Erika
#70 - 31 juli 2008 18:11
Tack för tipset om växterna Tamarind, PRECIS vad jag letade efter till min bambuskog. Nu har jag beställt två krukor till lokala akvarieaffären.

MVH Johan ;)
#71 - 31 juli 2008 19:49
Jag har nu införskaffat 6 stycken khuliiålar, ganska unga exemplar och hoppas på att göra om din bragd även om mina endlersguppy kommer att äta upp varenda liten eventuell bebis... Jag har aldrig ens tänkt tanken tidigare så detta blir spännande.. :D
#72 - 31 juli 2008 22:07
Ha, ha... Verkar som om du har startat en Khuliiboom Tamarind :D

Själv köpte vi oxå sex st till och har nu åtta totalt :p
#73 - 11 augusti 2008 10:09
AAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu när allt går så bra, ynglen växer, fiskarna växer och blir fler, växterna växer och algerna är borta, vad händer väl då??? VITA PRICK!!!!!! Varför??? Ingenting har ändrats, inga nya fiskar på en månad... Har inte haft sjukdom i akvariet på flera år, förstår ingenting... Hursomhelst, drabbade fiskar (1 mosaikgurami och 3 mollys) är flyttade till sjukan, men om jag ser en endaste liten prick på en ål eller en tetra så blir det väl till att behandla hela akvariet... Vilken medicin är minst skadligt för fiskarna??? Hmm, jag ska söka igenom forumet... Jaja, paniken är på gång...
/Erika
#74 - 11 augusti 2008 10:34
Rätta mig om jag har fel, men är inte botior och grönlingar ganska känsliga mot vitaprickmedicin? Har för mig att fjällösa fiskar är det, och de räknas väl till fjällösa fiskar?
#75 - 11 augusti 2008 10:57
Jo, det är därför jag är nervös... Nu har jag precis fått rådet att köpa protozin, för tydligen är metylen-blått okej för fjällösa... Ska slå i en halv dos i stora karet i förebyggande syfte eftersom det troligtvis finns parasiter i karet, och behandla de sjuka för sej med full dos...
#76 - 14 augusti 2008 09:13
En sak jag kom och tänka på nu, dock inget som kan hjälpa dig då tamarind :(.

Kuhlii är ju en fisk som är väldigt billig i handlen, då måste den vara lätt odlad igentligen elr? För jag tror inte att fisk affärer köper in VF kuhliis hela tiden, de borde kosta mer elr? plus att dem borde ju ta slut nån gång då :P
#77 - 14 augusti 2008 09:30
Om man köper sånahär, kan man inte ha täckglas med "matkant" då? Tänkte på artbeskrivningarna står det ju dom sticker på natten om man inte har heltäckande?
#78 - 14 augusti 2008 09:40
JojjeN skrev:
Om man köper sånahär, kan man inte ha täckglas med "matkant" då? Tänkte på artbeskrivningarna står det ju dom sticker på natten om man inte har heltäckande?

Jag skulle då inte våga det ;). Men du kan ju lägga något över hålet :)
Bilagor:
#79 - 14 augusti 2008 09:42
beerzon skrev:
En sak jag kom och tänka på nu, dock inget som kan hjälpa dig då tamarind :(.

Kuhlii är ju en fisk som är väldigt billig i handlen, då måste den vara lätt odlad igentligen elr? För jag tror inte att fisk affärer köper in VF kuhliis hela tiden, de borde kosta mer elr? plus att dem borde ju ta slut nån gång då :P

Även om det är svårt att odla Kuhlii i akvarium är det inte sagt att det är svårt i deras naturliga miljö.
Jag tror att de behöver dessa temperaturskiftningar mm som finns i vattnet i deras naturliga miljö för att kunna leka och det är svårt att efterlikna i akvarium.
#80 - 14 augusti 2008 10:08
Grattis!!!!
Måste köpa khulisar nu...:p
Käka khulisar upp ancistrusyngel?Men så jäkla sugen på såna nu...

Men Grattis igen!!!!:D
#81 - 14 augusti 2008 21:52
MK57 skrev:
Grattis!!!!

Måste köpa khulisar nu...:p

Käka khulisar upp ancistrusyngel?Men så jäkla sugen på såna nu...

Men Grattis igen!!!!:D

Vafasiken, en vuxen kuhlii är väl mindre än en babyancistrus? :p Kanske inte direkt, men svar på din fråga: De lär absolut inte käka upp ancistrusyngel.
#82 - 14 augusti 2008 22:08
beerzon skrev:

Jag har för mej att de flesta är VF, men att det även odlas i stor skala i Asien genom att injicera hormon i stackarna... Kommentera gärna ni som har mer koll på fakta!

/Erika

(har hävt i en flaska metylen-blått, de sjuka fiskarna verkar helt botade och ynglen verkar mest tycka det är kul med färgat vatten(peppar, peppar)! Puh...)
#83 - 14 augusti 2008 22:11
Tamarind skrev:

(har hävt i en flaska metylen-blått, de sjuka fiskarna verkar helt botade och ynglen verkar mest tycka det är kul med färgat vatten(peppar, peppar)! Puh...)

Skönt att höra [:o].. Håller verkligen tummarna :)
#84 - 16 augusti 2008 17:08
Jag plockade nyss isär ytterfiltret för första gången någonsin, beredd på att hitta iallafall något dött kuhlii-yngel, men icke sa nicke! 12 pyttesmå sprattlande och troligtvis chockade yngel har nu sett dagens ljus för första gången på flera månader!!! Har nu uppskattningsvis 40 yngel.
/Erika
#85 - 16 augusti 2008 17:24
Oj! Vad många! STORT grattis till dina yngel : D

MVH Johan
#86 - 16 augusti 2008 17:25
Vackert. Första gången jag hör att man får akvariet överbefolkat med kuhli-ålar. Hur stora är ynglen nu? Hur är det med vita-prick sjukan? Är den under kontroll? Det vore synd om den drabbade ynglen.
#87 - 16 augusti 2008 17:42
Några yngel är 5 cm, men de flesta är runt 3 cm. De "nytillkomna" är bara en cm... [:-65]De växer nog till sej nu när de får mat!
Jag hade i medicin i måndags, och i onsdags var alla prickar borta... [:-94] Filtrerar med kol just nu för att få bort medicinen. Har en flaska beredd så att jag kan upprepa behandlingen om jag ser minsta lilla prick de närmsta dagarna, men jag tror att det är över nu! Åker till Danmark på onsdag så jag håller på att instruera sambon så han håller utkik efter eventuella sjuklingar medans jag är borta...
/Erika
#88 - 16 augusti 2008 19:25
Vad skönt att höra att vita-prick sjukan verkar ha gett med sig! Har följt tråden med stort intresse men inser just att jag inte sagt grattis...så GRATTIS till ynglen :p

Hur är det, sådana här guld-klassade arter får man diplom av SARF när man lyckas odla? :)

Har själv gjort ett försök förut då jag såg att en av mina Khulis verkade bära på rom. Satte över hela gruppen till ett egen akvarium men inga yngel blev det (glömde iofs resa till USA).

Undrar just, finns det överhuvudtaget någon annan här på Zoopet som lyckats få yngel, eller ens sett yngel hos någon tidigare? Kollar på www.loaches.com just nu och hittar en (1) som fått yngel där.
#89 - 16 augusti 2008 19:50
Tack, tack!
Ett diplom får man om man är medlem i en akvarieförening, det är ju tyvärr inte jag... Det tar jag till nästa kull!!! :D:rolleyes:(Ehh...[:-116] Storhetsvansinne??[:-53])
/Erika
(Jo, det är vetenskapligt bevisat att man måste till USA för att få yngel, så det missade du...:p)
#90 - 5 september 2008 11:15
De bara växer och växer... Några är nu hälften så stora som föräldrarna!:)

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/8606/stora[/SIZE]

Ynglen har väldigt olika teckning, med tanke på hur en del ser ut

[SIZE=1]http://www.ladda-upp.com/bilder/8607/brun- (strecket ska med i länken!)[/SIZE]

så kan man ju undra om inte följande är lite mer än bara vänner!;)

[SIZE=1]www.ladda-upp.com/bilder/8605/v-C3-A4nner- (strecket efter ska med i länken igen...)[/SIZE]

Ynglen är ute och far efter rutorna betydligt mer sedan jag blev av med mina Black Mollys, så de känner sej nog tryggare nu!
(TACK Nitra98!!![:-174])

/Erika
#91 - 5 september 2008 11:26
Så fina de är :D

Kommer ihåg när de endast var små, små pluttar. Vi trodde de var Otocinclusyngel ;) :p

Kul att få följa dem hela vägen :)

Ska du behålla den bruna?
#92 - 5 september 2008 11:31
Jag har åtminstone (åtminståne?Hmm) 5 "bruna" och kanske 10 med eh.. tvivelaktig teckning (inga best in show direkt!), resten ser ut som de ska! Jag har ännu inte bestämt hur det blir när de blir för stora för mej, den dagen den sorgen...
#93 - 5 september 2008 11:39
Tamarind skrev:
Jag har åtminstone (åtminståne?Hmm) 5 "bruna" och kanske 10 med eh.. tvivelaktig teckning (inga best in show direkt!), resten ser ut som de ska! Jag har ännu inte bestämt hur det blir när de blir för stora för mej, den dagen den sorgen...

Kan kanske säljas som kanelkuhlii [:o]

Annons