Kuhlii snäckätare?

#1 - 28 juni 2006 11:43
Äter kuhliiålar snäckor (eller kallas det sniglar?)? Plötsligt hittar jag tomma snäckskal både här och där i akvariet... Är det ålarna som är "skyldiga"?
#2 - 28 juni 2006 12:28
Du har möjligtvis inte någon botia i det karet? Jag har aldrig hört att kuhliiålar äter sniglar, men man ska aldrig säga aldrig...
#3 - 28 juni 2006 12:34
Måste inte snäckorna byta skal ibland eller växer skalen hela tiden på kroppen? Vet inte hur det där går till...
#4 - 28 juni 2006 13:40
Skalet växer "hela tiden". Kuhliiålar äter snäckor, inte alla snäckarter men de flesta av de små arterna iaf. För övrigt är kuhliis och botior nära släkt.
#5 - 28 juni 2006 14:29
Mina kuhliålar verkar inte äta några snäckor, tyvärr... :(
Jag har massor i det kar där kuhlisarna är!
#6 - 28 juni 2006 14:47
[quote=Birgitta W]Mina kuhliålar verkar inte äta några snäckor, tyvärr... :(
Jag har massor i det kar där kuhlisarna är![/quote][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ujujuj, tänk vad mycket mer snäckor du kunde haft utan kuhlisarna!!:p[/COLOR][/FONT]
#7 - 28 juni 2006 14:54
Oja! Kunde ju ha sålt några hekto ibland... Har sett här att en del KÖPER posthornssnäckor!!!
#8 - 28 juni 2006 15:03
[quote=Birgitta W]Oja! Kunde ju ha sålt några hekto ibland... Har sett här att en del KÖPER posthornssnäckor!!![/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Du får försöka låta bli att tänka på de förlorade kronorna! (Fast det kunde ju vart tal om tvåsiffriga tal kanske? ;) )[/COLOR][/FONT]
#9 - 28 juni 2006 21:08
[quote=Birgitta W]Mina kuhliålar verkar inte äta några snäckor, tyvärr... :(
Jag har massor i det kar där kuhlisarna är![/quote]

Vilken snäckart är det? Det kan vara så att kuhliisarna inte hänger med, eller så är det en art dom inte äter, eller iaf inte effektivt, Malayanska sandsnäckor till exempel.
#10 - 28 juni 2006 21:28
[quote=Erik...]Vilken snäckart är det? Det kan vara så att kuhliisarna inte hänger med, eller så är det en art dom inte äter, eller iaf inte effektivt, Malayanska sandsnäckor till exempel.[/quote]
I det karet har jag posthornsnäckor. Jag plockar och plockar, men inte ens dom minsta snäckorna verkar bli uppätna! Ser aldrig några tomma skal heller...
#11 - 28 juni 2006 23:54
[:D] posta dina överblivna snäckor till mig plz!!!
#12 - 29 juni 2006 18:15
[QUOTE=ansjo]Du har möjligtvis inte någon botia i det karet? Jag har aldrig hört att kuhliiålar äter sniglar, men man ska aldrig säga aldrig...[/QUOTE]

Nä jag har khulii, pansarmal, ancistrus, kampfisk, svart neontetra och marmorgurami i det akvariet.
#13 - 29 juni 2006 18:16
[QUOTE=Erik...]Skalet växer "hela tiden". Kuhliiålar äter snäckor, inte alla snäckarter men de flesta av de små arterna iaf. För övrigt är kuhliis och botior nära släkt.[/QUOTE]
Så där fick man svaret på en annan fråga. De ser ju lika ut på många sätt så jag har funderat på det, och nu vet jag =)
#14 - 29 juni 2006 19:02
Jag med;) .

Annons