Kuhlii-ålar svåra?

#1 - 2 januari 2009 19:10
Ja, har sett Kuhlii-ålar lite här och där och tyckt att de är så söta. Men i artbeskrivningen har de tre i svårighetsgrad, därför har jag inte köpt dem. Men vad innebär de där graderingarna? På vilket sätt är de svåra?

Såg även att det finns något som heter svart kuhlii-ål som bara har två i svårighetsgrad, sådana har jag dock aldrig sett i djuraffär. :/
#2 - 2 januari 2009 19:19
Eslöv, det ligger i skåne va? ^^ Ni ser mina geografi kunskaper.

Men om det gör det, så kan jag tipsa om att Grizzly i kristianstad hade endel svarta kuhliis inne när jag var där för att lämna in en säck sand idag.

Kuhliiålar har jag inte upplevt som svåra på något sätt domhär månaderna som jag har haft de, så vet inte vart den 3:an kommer ifrån, möjligtvis kan den komma från att de kan rymma om man inte har tättslutande täckglas/tejpade matningshål.
Bilagor:
#3 - 2 januari 2009 20:24
tycker dom är lätta och trevliga fiskar. man ska dock inte släppa i dom i ny startat kar. gärna inkört kar då dom är känsliga för dåligvatten kvalite. en annan sak är att dom kan vara svåra att mata. men det brukar ge med sig med tiden man får mata dom direkt och efter man släkt.

har man plats så kan man köpa ett gäng så man ser dom. köper man en så försvinner den lätt i ett större kar.

dom gillar bra vattenkvalite och varmtvatten och mjuk botten(sand) då dom bökar och gräver ner sig. och så lite gömställen som dom kan va i.
#4 - 2 januari 2009 21:36
Tycker de är rätt fula!
#5 - 2 januari 2009 21:42
NIC skrev:
Tycker de är rätt fula!

Så förnuftig du är NIC :p

Så det är därför de har tre i svårighetsgrad :d

Jag tycker våra Kuhlii är jättefina och inte är de svårskötta. De städar botten från matrester och är med och slåss om maten tillsammans med de andra.
Dock är det inte helt fel att mata dem när ljuset släckts. Tänk på att de inte bör få algtabletter var gång utan att de faktiskt är köttätare och bör få speciella fodertabletter som man ger botior och Kuhlii :)
#6 - 2 januari 2009 21:48
Glömde skriva, att tycker du hellre ska köpa vanlig kuhlii ändå, de är mycket vackrare än "kanelkuhliin". Det är värt att de kanske är lite svårare. :)
#7 - 2 januari 2009 21:55
Tycker fortfarande att de är fula!
;)
#8 - 2 januari 2009 22:01
NIC skrev:
Tycker fortfarande att de är fula!

;)

Kuhliisarna kanske säger detsamma om dig. :D ;)
#9 - 2 januari 2009 22:13
Slemmiga men charmiga små krabater :) Har själv några feta små saker, tror de är fyra, det är så många jag har lyckats se samtidigt på sistone.

Tycker inte de är så svåra.
#10 - 2 januari 2009 22:15
Micke_A skrev:
Slemmiga men charmiga små krabater :) Har själv några feta små saker, tror de är fyra, det är så många jag har lyckats se samtidigt på sistone.

Åh, jag trodde du menade NIC först [:o]:d
#11 - 2 januari 2009 22:41
Nina82 skrev:
Åh, jag trodde du menade NIC först [:o]:d

Fyra NIC?! En räcker bra tycker jag nog :d
#12 - 2 januari 2009 22:42
Jag tycker att de är jättesöta med sina trubbiga nosar och mustacher! (Märks det på min avatar månntro??) Förstår inte heller deras svårighetsgrad, men antar att det beror på att de är känsliga vid stora vattenförändringar. Jag har förlorat 4 stycken det senaste 1,5 året (vad jag har märkt iallafall, kan vara fler...); en var dålig och dog vid köpet, en dog vid akvarieflytt, en dog när filtret lade av och så har jag hittat ett dött yngel... Men de har klarat stora temperatursvängningar, och alla utom en klarade sej när filtret gav upp, så jag tycker att de är ganska tåliga!
#13 - 2 januari 2009 22:51
Okej, är kanske värt ett försök då. Även om NIC tycker de är fula!
#14 - 2 januari 2009 22:54
maria_ skrev:
Okej, är kanske värt ett försök då. Även om NIC tycker de är fula!

Absolut! Du kan ju bara täcka över akvariet om NIC skulle komma och hälsa på.
#15 - 2 januari 2009 23:00
Mata?

De är as fina. Jag tror svårighetsgraden beror på att de kan hoppa ut som många säger, men även hur man ska mata dem. Jag köpte en idag till mitt akvarium.

Någon som vet ngn bra taktik för att mata dessa djur? Min ligger bara i bakgrunden av akvariet och gör nada.
#16 - 2 januari 2009 23:01
Samarin4 skrev:
De är as fina. Jag tror svårighetsgraden beror på att de kan hoppa ut som många säger, men även hur man ska mata dem. Jag köpte en idag till mitt akvarium.

Någon som vet ngn bra taktik för att mata dessa djur? Min ligger bara i bakgrunden av akvariet och gör nada.

Någon här skrev i en tidigare tråd, ta en spruta modell större, koppla på en lagom lång slang, sug upp aretmia och "tryck" ner dom till kulhisarna på bottnen, mata även gärna när det är mörkt..

Nått sånt tror jag jag läste.
#17 - 2 januari 2009 23:03
Samarin4 skrev:

Om den är nyinköpt och dessutom ensam så kommer det nog dröja några dagar innan den vågar äta... Man kan prova att släppa mal-tabletter bland växter så att inte övriga fiskar kommer åt lika lätt, och/eller efter släckning som andra har sagt.
#18 - 2 januari 2009 23:08
Samarin4 skrev:

Kan vara för att de bäst trivs i grupp.

Köper man en blir det lätt så att den inte riktigt vågar ta för sig men ett gäng på 6st. är inte så blyga. Dock bör man tänka på att de kräver en del yta att sträcka ut på.
60L står det i artbeskrivningen men jag skulle nog inte släppa i dem i ett kar som var kortare än en meter.
Vi har 1½ meter och man kan verkligen se hur de sträcker ut när de simmar fram och tillbaka längs framrutan :)

Mata gör vi med allt möjligt men speciellt till våra Kuhlii har vi tetra tabimin som man kan släppa ner efter akvaret släckts. De är ju trots allt nattaktiva. Även fryst artemia och fryst cyklops är väldigt populärt :)
#19 - 3 januari 2009 00:04
Tamarind skrev:
Förstår inte heller deras svårighetsgrad,

Nä, det är klart att DU inte förstår det :D
:http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119957
#20 - 3 januari 2009 07:13
Gräver dom ner sig helt om man har sand eller?

För jag har bara sett en av de fyra jag köpte till det nya akvariumet med sand.

Ändå tycker jag att jag tittar in i varenda grotta och skrymsle utan att hitta dom, så tror dom har grävt ner sig?

Om jag skaffar 6 stycken till sen, tror ni dom blir mer framme då?
#21 - 3 januari 2009 07:26
Om du tittar på artbeskrivningen av Kuhli så får du svaret.
Kuhliiålen är något av en ensling i akvariet. Den är fredlig, men man ser den inte så ofta eftersom den är natt- och skymningsaktiv. Under dagen gräver ned sig i bottenmaterialet.
#22 - 3 januari 2009 07:27
Guy Palm skrev:
Om du tittar på artbeskrivningen av Kuhli så får du svaret.

Hehe, oj, tack ;)
#23 - 3 januari 2009 12:48
har du fin sand så gräver dom ner sig helt annars inte. jag har ''vanligt'' grus till mina och dom gräver inte ner sig. istället ger jag dom områden med tätplantradeväxter och områden som är täckta med löv och torv som dom kan böka i och gömma sig i. för dom vill gärna kunna ''komma undan''.
#24 - 3 januari 2009 13:39
Sålänge dom mår bra med att gräva ner sig så är det okej för mig. ;)
#25 - 3 januari 2009 15:02
JojjeN skrev:
Sålänge dom mår bra med att gräva ner sig så är det okej för mig. ;)

dom mår bra av att kunna gräva ner sig och trivs med att ha sand eller slamområden.
#26 - 3 januari 2009 18:06
Min erfarenhet är att de är ganska sällskapliga, och vad jag har förstått så är de heller inte lika skygga om man har fler. Jag har aldrig sett dem visa aggressivitet mot varandra, och de håller sig oftast på samma område i akvariet.

Med "ensling i akvariet" avses förmodligen inte att de är enstöringar som inte tål artfränder, utan att de ofta håller sig utom synhåll.
#27 - 3 januari 2009 18:14
mina brukar ligga i en klump.
#28 - 3 januari 2009 18:26
ja städade ur mitt akvarium ..tappade ur allt vatten..rengjorde sanden ..Hällde i nytt vatten å sanden tillbaka..Ja va helt säker på att min Kuhlii ål va död och uppäten...Men den kom fram igen när allt va i..verkar klara vad som helst ju
#29 - 4 januari 2009 00:47
Min är försvunnen, jag är sån som oroar mig extremt mycket. tittar bakom akvariet hela tiden för att se om den hoppat ut. Men jag ser aldrig min, igår såg jag den på natten. Men äter dem allt som fallit på botten?

Jag tycker denna fisk är ganska skygg, hade hoppats på mer. Speciellt när jag hade läst om folks erfarenheter med dessa fiskar.
#30 - 4 januari 2009 08:15
De är skygga i början, men sen brukar de vara framme mer. (Så har det blivit i 60 liters iaf, men där finns ju inte så mycket gömställen)
#31 - 4 januari 2009 10:09
Sen kommer den alltid vara lite skygg så länge den inte har kompisar.

Är den försvunnen en längre tid kan det löna sig att kolla filterutrymmen ;)
#32 - 4 januari 2009 12:20
Kan man ha fler än 1 i 60 liters akvarium?
#33 - 4 januari 2009 13:51
Samarin4 skrev:

Jag tycker 60L är för litet för bara en oxå [:o]..

Möjligen att man kan ha fler än en så länge de är yngel och man tänkt skaffa större inom något år men efter att ha tittat på hur våra vuxna rör sig i ett stort akvarium (450L) känns 60L vääldigt litet :(
#34 - 5 januari 2009 10:13
Samarin4 skrev:

Jag håller med Nina82 om att 60 liter är lite väl lite, men om du ändå har en ål så tycker jag att du lika gärna kan ha några till. Utrymmesmässigt så tar de inte mer plats då de ändå kommer att ligga i en mysig hög, och de trivs inte särskilt bra ensamma...
#35 - 7 januari 2009 01:24
Ok, och kan den vara död, om man inte sett den på 4 dagar, den finns inte utanför akvariet, har inte sett den äta ngt ( inget blir kvar med tanke på att min mal och andra fiskar äter ALLT som finns på botten, speciellt efter jag släckt) Aja undrar bara om Kuhlisar spenderar mycket tid under sand, och kommer det bli bättre om man har 2 st?
#36 - 7 januari 2009 02:19
Kuhliis är precis som den svenska ålen en nattfisk. Alltså är det störst chans att du ser den framme när du släckt ner akvariumet och de andra fiskarna gått och lagt sig. Kuhliis är även stimfisk så ju fler dem är desto mer får man se av dem. När jag hade 3st i mitt akvarium så hände det inte så mycket, dem dök upp senare på kvällen och käkade mycket mer fick man inte se av dem. Men sen när jag bytte akvarium och köpte 5st till så ser jag dem betydligt oftare, simmar nästan runt som vanliga mallar och "pickar" på botten som ingenting så antar att de är skyggare ju färre dem är.

Tror för övrigt inte att din Kuhlii är död... de kan klara sig ett rätt bra tag utan mat sålänge du inte köpt någon sten som du råkat maka ner i sanden precis där han var så behöver du inte vara orolig.

Svaret på din fråga : Tror inte att en till gör någon skillnad, du kommer bara ha en till jäkel du inte ser ett piss av :) men den andra ålen lär uppskatta lite sällskap... men kan nästan garantera att du inte kommer se mer av den fisken om du skaffar en till.
#37 - 7 januari 2009 03:05
Jag Såg den faktiskt nyss, smög fram med min mobil och såg att den låg där i ett skepp. Aja glad att den lever bara. hmm, så vi säger om jag har 3 st Kuhli så kommer fiskarna må bättre, men det kommer inte göra någon skillnad på deras beténde?

Jag har ett aldeles för litet akvarium för 8 st, dock är det något jag kan önska att jag hade haft:D
#38 - 7 januari 2009 03:34
Va bra att den lever iaf! Ja jag hade skaffat snubben lite sällskap, kan inte tänka mig att dem kräver så stor plats faktiskt. 1-3 fiskar brukar inte vara något som avgör så mycket på humör pga liten plats på den storleken av fiskar...

På dagen ligger dem ändå nere i sanden mestandels så på natten för dem hela akvariumet för sig själva ;)

Hursomhelst, det är större risk att du får sen någon ål ibland om du tre istället för en såklart, tror inte två små ålar hit eller dit spelar så stor roll på trängslen faktiskt...
#39 - 10 januari 2009 01:54
Jag funderar på att köpa mig ett 180 liters akvarium, och jag planerar på att då köpa 4 st kuhlii ålar till min kuhli ål ( om den fortfarande lever) Men jag vill gärna ha fiskar som man ibland får se, jag undrar om dessa fem kommer vara skygga eller om de kommer våga visa sig lite mer? För om inte lägger jag hellre pengarna på Pakistan botior eller någon botia som inte drabbas av vita-prick sjukan hela tiden.
#40 - 10 januari 2009 05:58
Jag har 9 kuhliis i mitt 180 liter, och ser aldrig nån av dom.
#41 - 10 januari 2009 08:15
Mina ligger under förgrundsväxterna under större delen av dagen, vilket gör att jag ser de om jag kikar in där, men sedan framemot kvällningen (och även runt matdags) så kryllar det på botten! Men de är inte framme så hemskt mycket, iallafall inte de vuxna... När jag fixar med växterna så kommer de fram och undrar vad jag gör, simmar mellan fingrarna osv, så på så sätt är de inte skygga. Däremot de två kanel-kuhliis eller vad de nu heter, de är framme och far precis hela tiden!
#42 - 20 januari 2009 21:11
Tycker du ska köpa vanliga kuhliis än kanelkuhlii. Dom gräver ner sig i sanden mycket och vid matning är det bäst att lägga in en maltablett när det är mörkt/släckt i akvariumet ibland kan de se döda ut men oftast är det ingen fara fast om de inte rört sig efter 24 timmar är den död annars leker den eller gömmer sig när du tänder ljuset så simmar de iväg i full panik ( De gillar ej ljus )

Annons