Kuhlii

#1 - 23 juli 2008 16:31
Tjenare, jag har precis startat upp mitt 60 liters akvarium som stått tomt en månad ungefär.

Jag tänkte ha akvarium för ancisrus yngel, men jag tänkte att akvariumet skulle ha en mening, så jag tänkte inreda akvariet för kuhlii ålar och skaffa ett gäng. Därav kommer min fråga:

Hur många kuhliisar kan jag ha i ett 60 liter?

Mvh Emil :)
#2 - 23 juli 2008 16:37
kolla denna tråd oxå..
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119957

helst ett helt gäng på ca 10 st o fler.. är som finast att se på då..
#3 - 23 juli 2008 16:40
Ibanez, jag tror inte jag kan ha 10 st i ett 60 liters, men hade tänkt satsa på 6 st.

Går det bra med en grupp på 6 stycken?
#4 - 23 juli 2008 17:26
Efter att ha sett hur Kuhlii beter sig i större akvarium skulle du nog inte vilja ha dem i 60L. De gillar att ta sats och simma allt vad de kan längs rutan. Knappt vårt på 1,5m räcker för våra. De hinner bara precis få upp farten :D.

Varför har du inte dem i 300L istället?
#5 - 23 juli 2008 20:19
Engelsk sjösten..
#6 - 23 juli 2008 21:34
beerzon skrev:
Engelsk sjösten..

Attans engelsk sjösten :D

Har fin sand i nästan alla karen här hemma utifall att man skulle vilja ha pansarmalar eller kuhlii :p

Engelsk sjösten kan vara fint och så men man blir lite begränsad, tyvärr.
#7 - 23 juli 2008 22:01
Fin sand tycker jag bara har fördelar. Kan bildas lite gas och växterna kan må dåligt, men då slänger man i en massa sandsnäckor som är bra på andra sätt också!

Fast klarar man inte av att titta på ett kar med sand i så går det ju inte såklart ;) Annars rekommenderar jag alltid finkornig sand :D

On Topic:

Skulle nog inte heller köra kuhliiålar i ett så litet kar, fast det ska ju tydligen funka i artbeskrivningen. Men tänk sedan på att de blir upp mot en 10 CM långa, vilket är vääldigt mycket för ett 60L.
#8 - 23 juli 2008 22:56
Jao, men de är ju ganska smala så jag tror inte de skulle bli några problem med att hålla en grupp på 6 st, där de kan leka och ha kul :D Dock så kommer de inte bli så mycket växter för de i början, ska låta mitt stora kar växa till sig lite sen snor jag växter därifrån. :) Men jag tror de kommer att gilla inredningen faktist. :)
#9 - 24 juli 2008 08:10
Bara min personliga åsikt, men jag skulle nog vilja påstå att de skulle trivas bättre i 300 liter med grus än i 60 med sand? Visserligen är säkert 300 liter med sand bäst, men jag tycker inte man behöver avstå för att man har grus så länge gruset inte har några vassa kanter.
/Erika
#10 - 24 juli 2008 10:36
Okej Tamarind, men jag ska ha dem i ett 60 liter till december. Där kommer jag att inhandla ca 75 kg sand, likadant som jag har i lilla karet troligen eftersom jag blev sjukt nöjd med den. Ca 2-3 mm där. Alltså kommer jag att göra om hela stora karet och inreda med sand i december.

Men enligt arbetsbeskrivningen så klarar de av att bo i ett 60 liter. Men där får de ju bara stanna cirkus 5 månader.
#11 - 24 juli 2008 10:49
beerzon skrev:
Okej Tamarind, men jag ska ha dem i ett 60 liter till december. Där kommer jag att inhandla ca 75 kg sand, likadant som jag har i lilla karet troligen eftersom jag blev sjukt nöjd med den. Ca 2-3 mm där. Alltså kommer jag att göra om hela stora karet och inreda med sand i december.

Men enligt arbetsbeskrivningen så klarar de av att bo i ett 60 liter. Men där får de ju bara stanna cirkus 5 månader.

Blir nog bra så som du har planerat :)

Förstår faktiskt inte riktigt varför det står 60L i artbeskrivningen. Eftersom de är så aktiva som de är skulle jag säga minst 100L. Sen beror det ju såklart på längden på akvariet, för det är ju det som är viktigast när det gäller Kuhlii. Ett lågt långt akvarium funkar kanonbra medan ett kort högt lämpar sig mindre bra.
#12 - 24 juli 2008 10:52
Stämmer nog som du säger Nina, men jag tänkte köpa ett 6 st unga kuhliisar som inte är så stora så de får växa upp tillsammans, vem vet, de kanske blir glada sen när de vuxit till sig och får flytta till ett stort akvarium, då kanske de blir yngel, vem vet. :)
#13 - 24 juli 2008 10:53
beerzon skrev:

Det låter som om de kommer trivas alldeles utmärkt! Köp du ett gäng på 6 stycken tills vidare som du planerade, så får du säkert blodad tand och skaffar 10 till när de har större akvarium!
/Erika
#14 - 24 juli 2008 11:13
Hehe. Vad menar du med blodad tand? :D
#15 - 24 juli 2008 12:58
Mersmak! Att man inbillar sej att "jag skaffar 3 så räcker det sen", en månad senare köper man 5 till "men nu kommer jag definitivt inte köpa fler", 2 månader senare bara MÅSTE man ha 5 till osv...:D
#16 - 24 juli 2008 20:53
Hehe, du behöver iaf inte fler. :D Hoppas du får fler kullar med kuhliisar. :)
Bilagor:
#17 - 27 juli 2008 13:59
Ibanez skrev:
kolla denna tråd oxå..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=119957

helst ett helt gäng på ca 10 st o fler.. är som finast att se på då..

Håller med ibanez, 10 st går att ha i ett väl inrett 60l. HAr haft 6 st i ett 60l en gång utan problem, tror inte de skulle vara några prblem å slänga i 3-4 st till.
Här har ni en mkt bra länk om odling på kuli.
http://www.aquariumfish.com/aquariumfish/detail.aspx?aid=21840&cid=4150
#18 - 28 juli 2008 11:53
Tack för länken, jag lärde mig mycket! :)

Annons