Kuhli mat

#1 - 11 oktober 2005 15:43
Jag har läst att det bästa att ge till Kuhli ål är basfoder i tablett form, men det finns inte i mina zoo affärer.
Vad ger ni till era Kuhli? Jag undrar också om man bör ha flera stycken eller om det räcker med en?
#2 - 11 oktober 2005 15:46
Vi fick rådet att de skulle ha maskar i fyrkanter.. Kommer ej ihåg vad de heter.. HAr köppt sådant å han skiter fullständigt i dem han äter bara flingfoder som kommer till botten å möjligtvis lite maltablett ibland...
Vet nu inte om detta är tillräckligt men han ser ut å må bra!! :D
#3 - 11 oktober 2005 16:58
Jag har läst att de ska helst vara flera, då vågar de sig fram på ett annat sätt och man får se roliga beteenden. En ensam blir nog skyggare.
#4 - 11 oktober 2005 18:47
Jag vet inte, jag hade en gång, för ett antal år sedan, ett gäng om 10-15 st, ganska stora kuhliålar, som släptes ner i ett välplanterat (i stort sett bara anubias), tjockt rådagrus försett akvarium, där största delen av botten ytan ovanpå det gruslagret var "möblerat" med ett virrvarv av trädelar. Jag såg inte röken av ålarna, trots att jag var i o rotade i akvariet "lite då o då" så jag antog att de självdött, eller blivit uppätna. Det drogs upp en större omgång Jack Dempsy i det karet, och de var väldigt glupska, så det förefåll inte otroligt... Ett par år senare skulle akvariet tömas, och göras av med. helt plötsligt var där många fler ålar än ursprungligen inplanterat, och de flesta var klart mindre än ursprunget, många av dem befan sig i de i stort sett helt "maskätna" trä delarna, och färre befansig nere i grusen, vid rötterna på anubisen.

Först senare har jag fått klart för mig att kuhliål inte varit framgångsrikt odlad, men det gör nog inget, för på det stora hela, har jag inte en susning om vad jag gjorde rätt, eller mindre rätt, för att det där skulle inträffa. Jag har funderat på att prova igen, nu med avsiktlighet, men platsbrist gör att jag för närvarande bara har ett akvarium igång.

Poängen är att jag inbillar mig att de vill ha väldigt fiber rik kost, altså, mycket trä, och i övrigt livnär de sig (tydligen) utmärkt på foderrester. Eftersom jag helt enkelt redan efter ett par dagar, aldrig såg dem igen i baljan, kan jag bara anta att de är väldigt nattaktiva, och alla uppgifter jag sett hävdar detsamma, de ska deffinitivt hållas i större grupper.
B!
#5 - 11 oktober 2005 19:07
Man vet förvånansvärt lite om kuhliålar. Mina har mest fått torrfoder och räkmix, jag har t.o.m. fått dem ordentligt romstinna på det (men ingen lek). Men jag inbillar mig faktiskt att deras favoritkäk är död fisk, helst när den legat och gosat till sig ett tag.

En sak vet jag däremot att de INTE äter och det är nykläckta fiskyngel. Jag har med framgång odlat pansarmalar i samma akvarium som kuhliålarna utan några förluster alls av malrom och malyngel.

Levande tubifex har också fått vara i fred hos dem, det hade jag inte väntat mig.

Annons