Jag hävdar med bestämdhet att fredskallan är en krukväxt som inte kan överleva under vattnet.
Att ett kriterium för att arten skulle klara sig för att det är en sumpväxt är egentligen "ointressant" för de allra flesta akvarieväxter är i naturen också sumpväxter - men skillnaden mellan dessa och t.ex. fredskallan är att de mycket väl anpassar sig till att ständigt stå under vatten, vilket inte fredskallan gör. 95% av våra äkta akvarieväxter odlas ju för övrigt ovan vatten (bara rotsystemet står i vatten).
Anledningen att fredskallan klarar sig länge under vattnet (men är dömd att dö) är som jag skrev ovan att det finns mycket näring i stjälken och den lever ända tills det är förbrukat
jag tror du missförstod mig lite eller skrev jag otydligt, såklart är fredskalla väldigt dålig som akvarieväxt det jag menade var av krukväxter är den mest tålig och klarar sig oftast längre än dracena, ampellilja, bergspalm. då den jämfört med dessa tål blötare förhållanden bättre. den kan hämta upp ny näring från vatten när det tar slut. att den dör tycker jag är fel förhållanden dvs att den ständigt är under vatten, exempel ampellilja är en växt som kan lagar mer näring än fredskalla men brukar trivas sämre och dö snabbare än fredskalla.
så min åsikt är att dom dör av fel skötsel, fel förhållanden än att näringen tar slut. i fredskalla finns troligen det mesta av näringen i rötterna/jordstammen och stjälkar till blad fungerar som näringstransporter från rötterna/jordstammar.
EDIT - sedan finns det ju sumpväxter och sumpväxter, de flesta av våra akvarieväxter anpassar sig efter förhållanden i naturen, sagittaria är ju en som får ganska olika blad beroende på hur den växer, i det vilda kan den anpassas sig till att få vatten blad och även växa ur vattenytan och få andra blad. Echinodorus är en annan som i naturen både kan växa under vattenytan helt och få undervattensblad men ockås växa i vattenbrynet och upp på land. Fredskalla är en växt som växer (har det som en av sina växtmiljöer) vid vattenbrynet eller som en sumpväxt med flesta blad ovanför ytan. fredskalla kan dock inte anpassa sig så bra att helt leva under vatten en längre tid som dom jag beskrev innan kan, däremot kan den överleva översvämningar även långvariga och också överleva längre i akvariet (vilket förklarar varför TS har fått den att klarar sig i ett år) men är det en fredskalla kommer den ge upp snart och ruttna.