Någon som kan ge bra förslag på krukväxter som kan stå med rötterna i vatten hela tiden? alltså bara rötterna inte bladen..
Länka gärna in bilder :)
Marnat skrev:Men Bong, det finns ju dvärgbambu som ska hålla för att ha rötterna helt i vatten. kan nog bli jävligt häftigt också
bong skrev:Dvärgbambu? vad är det? :p Lycky bamboo har jag haft innan men det kan jag inte ha nu för det går inte att plantera för tunga växter i kattsand tyvärr [:o]
Marnat skrev:
bong skrev:Där fanns ju en del spännande :) men undra om man kan gå till blomsterhandeln här och beställa? vet att jag var inne för ett antal år sen och frågade om växter som kunde stå i vatten och då tittade dom på mig som om jag var en idiot [:o]
Marnat skrev:Det du har tänkt dig är nästan exakt som hydroodling..
då kan även en viss annan uhm kryddväxt fungera bra, bör att gå att få tag på industriversionen utan farliga halter av kryddämnena som inte är illegal
EDIT: Finns ju att köpa som fågelfoder i handeln, gäller bara att få upp dem till 5-10cm i cocosblock, sen kan du plantera ner dem
bong skrev:Haha ;) men klarar de av att stå i vatten? trodde de skulle stå så torrt som möjligt? fast det kanske var för att få ut bästa möjliga krydda :D
Flaxss skrev:här är växter som du kan ha
Venushår, Groddbräken, Fågelbobräken, Kaladium, Ampellilja, Cyperus, Mahoniabräken, Hängficus, Spjutbräken, Penningbräken, Kantbräken, Vingbräken, Fredskalla,
Syngonium, Krypgunnera(Gunnera magellanica).
bong skrev:Precis en sån lista jag väntade på :d Tackar...
Flaxss skrev:sedan är det ju viktigt att du planterar tillväxtpunkterna och rothalsen på växterna ovanför vattenytan så att det bara är rötterna som är i vattnet. annars så finns det en risk att de ruttnar. odlar man i hydro så ska man ta veck jorden också.
bong skrev:Okej så det går inte att några cm stjälk är under vatten? jag har ingen jord utan kattsand :D
Flaxss skrev:av de jag räknade upp så funkar det bara om rötterna är i vattnet. dock Cyperus kan man med en del sorter plantera även en del av bladen under vatten.
annars de flesta stängelväxter som du kan hitta för akvarium växer upp ur vattnet. och där planterar du ju även stjälkarna under vatten.
det senaste tänkte jag mest om du köper krukväxter med jord och ska odla dom i hydrokultur så får du byta ut jorden mot nåt annat material exempelvis leca, grus, kattsand.
bong skrev:Okej, jag ska altså itne ha någon hygoodling utan det är en filterränna till min monstertank som det är tänkt ska ta upp näring ur vattnet :)
Inget dödsknark alltså :p
Flaxss skrev:du får testa och se hur det går. många av dom är ju ganska billiga så det kanske inte gör nåt om någon inte skulle klara sig.
Lasse skrev:Tomater går utmärkt att odla med rötterna i vattnet - växer snabbt och blir framförallt väldigt goda :) Har du utrymme ovanför din ränna så försök med tomater. Driv upp plantan först i en kruka med leka exempelvis (och lite jord). Plantera krukan (som skall ha hål i botten) halvvägs nere i vattnet. Rötterna kommer att växa ut i vattnet.
MVH Lasse