Krubb

#1 - 30 januari 2010 20:24
Tjena tjena, jag undrar lite över de basic frysfoder som funkar bra till guppys, zebraciklider samt ancistrus. Har tidigare haft artemia, men jag är lite sugen på att prova något annat, då det jag har nästan är slut, men vad ska man välja?
Har läst tidigare här på Zoopet att röda mygglarver inte ska vara så hälsosamma för ancistrus. Vissa hävdar att det funkar, med varierad kost osv, men jag vill inte chansa.
Så nu till fråga:
Vad är vanligast?
Nyttigast?
Passar bäst helt enkelt ;)

Mvh Christer
#2 - 30 januari 2010 21:04
Varför inte tillverka hemmagjord räkmix, funkar till de flesta vanliga fiskar och äts med väldigt god aptit. Att det sedan blir bra mycket billigare är heller ingen nackdel;).
#3 - 30 januari 2010 21:36
ansjo skrev:
Varför inte tillverka hemmagjord räkmix, funkar till de flesta vanliga fiskar och äts med väldigt god aptit. Att det sedan blir bra mycket billigare är heller ingen nackdel;).

Recept? ;)
#4 - 30 januari 2010 21:45
ansjo skrev:

Jag har papper och penna i ordning, så det är bara och skriva ner receptet:p;)
#5 - 30 januari 2010 21:53
Från inlägg 464 och framåt står det lite: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=121139
Bilagor:
#6 - 30 januari 2010 22:58
ansjo skrev:

Jo, det glömde jag nämna. Jag har en del frysta, skalade räkor också men jag gillar att variera så jag hade tänkt att köpa svarta mygglarver eller någonting också.
#7 - 30 januari 2010 23:02
Jag brukar ha både svarta, vita och röda mygg hemma samt dafnier och cyklops samt lite olika torrfoder, men det är räkmixen jag kör som huvudfoder.
#8 - 30 januari 2010 23:29
Läste ditt recept ansjo. det såg bra ut. men vat får man tag i spirulina och gelatinpulver?:)
#9 - 30 januari 2010 23:46
I hälsokostaffären efter spirulina och Agar-agar, livsmedelsaffären har gelatin:).
Men sök hellre efter Agar-agar istället, har de inte det hemma i hälsokostaffären så är det en ingrediens i Asiatisk matlagning, så en sådan affär är inte fel att spana in isf.
#10 - 31 januari 2010 07:43
Finns det nån anledning att inte använda lax eller pangasius?

Hälsningar
Jennifer
#11 - 31 januari 2010 10:03
Lax och tex sill är för fett, Pangasius eller annan vitfisk däremot funkar bra.
#12 - 31 januari 2010 10:24
Här hittade jag en sida fullt med info om räkmix (samt andra foder verkar det som) http://hem.passagen.se/mikeno/imix.htm

Själv ska jag även ut och handla ingredienser och ta mig an att göra min egen räkmix :)
#13 - 31 januari 2010 10:46
Andrém skrev:
Här hittade jag en sida fullt med info om räkmix (samt andra foder verkar det som) http://hem.passagen.se/mikeno/imix.htm

Själv ska jag även ut och handla ingredienser och ta mig an att göra min egen räkmix :)

jag och danne kom på samma sak igår under whiskydimman :)
så även vi ska ta oss an att göra lite räkmix till firrarna
#14 - 2 februari 2010 09:22
Min räkmix blev klar igår och imorse, 5 min sedan, så testade jag det. Till min förvåning så var det inte en sådan stor hit som jag hade trott. Scalarerna som brukar vara glupska som tusan var rätt ointresserade likså resten av fiskarna.

Mitt recept:

1KG Räkor med skal
1KG ärtor
500G Torskfilé
1 burk med musslor (20styck)
halv matsked spirulina
1 block artemia

Men det kanske tar ett tag för att dom lär sig att tycka om det :p
Bilagor:
#15 - 2 februari 2010 17:07
var någon stans köper man artemin ägg och såna saker??
#16 - 2 februari 2010 19:28
Zooaffären:).
#17 - 2 februari 2010 20:02
var någon stans köper man artemin ägg och såna saker??

tradera
#18 - 2 februari 2010 20:32
ok

Annons