Krossade lysrör i akvariet !! Giftigt ??

#1 - 6 september 2009 20:54
Som rubriken lyder så lyckades jag med konststycket att på nåt mysko vis krossa 2 grolusrör på 720 karet ikväll då jag tappade den heltäckande rampen.
Först så blir man ju helt svettig och tänker, fan ström i hela karet men det klarade sig.
Antar att glimtändaren kanske gick sönder istället för säkringarna i lägenheten är hela.

Nu till min fråga då om lysrörsresterna och innehållet, dvs pulvret är giftigt för fiskarna ?

Har fått ut 99.99% av alla glasbitarna och håvat ut 15 liter sand i den delen där rören gick sönder.
#2 - 6 september 2009 21:08
Jobbigt, hoppas allt går bra!
#3 - 6 september 2009 21:09
Lysrör innehåller en liten mängd kvicksilver. Pulvret (färgpulvret) är en fosforförening. Kvicksilvret i metallisk form är inte giftigt för fisk och andra djur men för bakterier. Vissa bakterier har förmågan att metylera kvicksilver (för att försvara sig) - ej giftigt för bakterier men giftigt (i större mängder) för fisk. Det är ganska lite kvicksilver i moderna rör men var lite vaksam för att din bakterieverksamhet kan avstanna - var försiktig med matning och kontrollera nitriten under ett tag.

Annars är det nog inga problem :)

MVH Lasse
#4 - 6 september 2009 21:16
Byter just nu 50 % vatten och tänkte göra om det imorrn samt tillsätta nitrivec imorrn oxå så hoppas vi på det bästa, där simmar trots allt fick för 5-6 tusen i karet.
Känns tungt som fan att behöva riskera livet på dom.
#5 - 6 september 2009 21:24
Tror inte det är någon fara att tala om faktiskt. Kvicksilverförgiftning är något som brukar ta lång tid och är värst när du har en predatorkedja. (Du bör alltså inte äta dina fiskar :)) Ta det lugnt - det är bra med vattenbyten nu och sug upp lite grand sand kring där det mesta kom ner i morgon igen. Men kolla som sagt var att nitrifikationen fungerar och för säkerhets skull fortsätt med nitrivec någon vecka.

MVH Lasse
#6 - 6 september 2009 21:47
om jag mins rätt så innehåller ett lysrör mindre än 5 microgram kvicksilver ånga. Så det är inga farliga mängder, men du bör ha koll på karet iaf!
#7 - 7 september 2009 08:33
Aleks skrev:
om jag mins rätt så innehåller ett lysrör mindre än 5 microgram kvicksilver ånga. Så det är inga farliga mängder, men du bör ha koll på karet iaf!

enligt kemikalieinspektionen kan lysrör innehålla upp till 10mg.
Kan vi anta att lysrören va tända vid tillfället? då sprids kvicksilvret som ånga så väldigt lite lär ha hamnat i karet, kalla lysrör ger dock droppar med kvicksilver direkt i karet så jag hoppas dom vart tända [:(]
#8 - 7 september 2009 09:08
om dom va tända så kanske ägaren sög upp kvicksilverånga och bör söka hjälp? :D :D :D
#9 - 7 september 2009 09:18
Rören var tända ;) Dom slockna dock rätt kvickt när det sa poff poff :(
#10 - 7 september 2009 10:18
kanske lite beredningsmedel för att binda tungmetaller ?

.
#11 - 7 september 2009 12:03
Fuzzop skrev:
enligt kemikalieinspektionen kan lysrör innehålla upp till 10mg.

Kan vi anta att lysrören va tända vid tillfället? då sprids kvicksilvret som ånga så väldigt lite lär ha hamnat i karet, kalla lysrör ger dock droppar med kvicksilver direkt i karet så jag hoppas dom vart tända [:(]

My bad tog fel på 1½ hundradel. [:o]
#12 - 7 september 2009 15:15
Nu är snart stunden här då det ska tändas nya rör igen.
Återkommer med info om det gick senare ikväll ;)
Har inte löst kruxet med sandrengörningen heller men det lutar åt att kasta alla 15 kilona eller så och köpa en säck ny råda.
Tyvärr så är min sand en blandning av rådas svarta blästersilikat och deras 0.4-0.8 mm sand så det blir 2 säckar och helt plötsligt 35 kilo över när jag är klar.
#13 - 7 september 2009 15:23
Här kommer lite possitivt talande:
*host* sand finns i sahara... i vattnet utanför löddeköpinge finns glas, kvicksilver och tonvis med annan skit och fisk. gör lite byten så blir de nog alla tiders! människor kan överleva i dom mest bissara miljöerna, de kan nog fiskar med^^ Simma lugnt!
#14 - 7 september 2009 15:26
Aleks skrev:
My bad tog fel på 1½ hundradel. [:o]

blir det inte närmare 10 hundradelar?
#15 - 7 september 2009 15:35
Fuzzop skrev:
blir det inte närmare 10 hundradelar?

*hostar till igen, 9.995grams felmarginal*
men vad gör väl det om 100 år.. nu ska ja fanimej åka och smälla en pizza!
Läs och begrunda det ja skrivit under "inredning" ang gräsmatta hah,
#16 - 7 september 2009 17:28
*host* är det måndag? ska väl va milligram då ;)
skaffa en 250w MH lampa och prova med gräset ;)
#17 - 7 september 2009 18:00
klart det är måndag! usch och fy.
en 250w.. true true ;D man får så mycket dumma idéer här som man bara måste prova på ;)
#18 - 7 september 2009 20:23
Jobbar som elektriker och vi fick lära oss att oanvända lysrör inte är nått farligt, men däremot använda lysrör är desto värre. Om lysrör har vart tända en stund och vi har sönder dom så ska lokalen där dom gått sönder genast utrymmas och ventileras pga av nån gas som är väldigt giftig. Och på jobbet när vi har bytt en mängd lysrör så få inte direkt vanliga sopbilen ta med dom uten de kommer en special lastbil med diverse skyltar om giftiga ämen på och en special utbildad chauför om vilka vägar han får och inte får åka. men det är som sagt gaser som läcker ut så jag vet inte hur giftigt de är att få det i karet de lä du ju märka hur fiskar och liknande mår.
#19 - 8 september 2009 12:24
Det var nog inte helt hälsosamt för mina fiskar trots alla vattenbyten och uptagning av all sanden i den änden som rörkrosset åkte i så har nu 2 malar dött.
En sterbaipansarmal och en egenodlad L333 :(
Flera upprepade vattenbyten har gjorts och senast nu för en kvart sen avslutade jag ett 50% byte och i med nitrivec och vattenberedningsmedel.
Detta efter att fiskarna liksom står och tjippar efter andan och flåsar betydligt mer än jag nånsin sett dom göra.
Dock så är det ett par som leker oavsett hur jag gör med karet och det är ett par viltfångade ciklider som heter bujurquina vittata.
#20 - 8 september 2009 12:28
kanske läge att snabbt slänga över fiskarna som skippar i ett karantänskar eller liknande ??

.
#21 - 8 september 2009 21:37
@ sork

Det farliga ämnet heter kvicksilver

MVH Lasse
#22 - 8 september 2009 21:48
Lasse skrev:
@ sork

Det farliga ämnet heter kvicksilver

MVH Lasse

Lasse
Fäller kvicksilver ut i sötvatten??
#23 - 8 september 2009 22:06
Nu när hela dagen gått så verkar det vara i ordning igen i karet, bytte nog 60% vatten innan idag och tillsatte både nitrivec och aqua+ (vattenberedningsmedel) och det gjorde susen.
Dock så blir det filterrengörning imorrn och nystart med ett likadant ytterfilter som får gå parallelt med det städade nån månad under uppstarten.
Slänger så klart in ett gäng av tetras filterbakterietabletter i de städade filtret oxå som är en eheim 2028 pro II.
#24 - 10 september 2009 20:14
Haha kul att du bryr dig mer om ditt kar en din egen hälsa(vad definerar en akvarienörd?)

Men som nämnts tidigare så frigörs kvicksilvret i luften och man måste utrymma och vädra rummet. Detsamma gäller för lågenergilampor.
#25 - 10 september 2009 20:58
Hade tvärdrag ett tag faktiskt under tiden då vi fiskade grus/glas från karet så det borde ha flaxat ut då ;)
#26 - 10 september 2009 21:41
kaj.p skrev:
Lasse

Fäller kvicksilver ut i sötvatten??

Vet inte vad du menar med fäller ut men gången är ungefär som sådan att om metalliskt kvicksilver kommer ner i vattnet (det bildar små bollar där också) så är det vissa bakterier som i försvar sätter på en eller flera (kommer inte ihåg riktigt) metylgrupper på kvicksilvret - de "metylerar" kvicksilvret till en annan förenig metylkvicksilver. Detta ämne är inte farligt för bakterierna men väldigt farligt för djur som vi. Det är fettlösligt och kommer att ackumuleras i allt levande över bakterienivå.

MVH Lasse

Annons