Har köpt krossad kalksten som jag ska ha under sanden blandad med torven och bottennäringen i endlers-akvariet.
Men hur mycket ska man ta? Och behöver man skölja den?
batski skrev:Har köpt krossad kalksten som jag ska ha under sanden blandad med torven och bottennäringen i endlers-akvariet.
Men hur mycket ska man ta? Och behöver man skölja den?
MagicFingers skrev:sätt det i en strumpbyxa och in ett ytterfilter ist.
andreassofus skrev:jag har ett lager med kalkgrus under min blästersand i mitt malawikar.. inga som helst problem.. ser inte skymten av något kalkgrus någonstans
ansjo skrev:Det är bara att gratulera;) !
Hur länge har du haft detta kar igång?
wheete skrev:Jag använde mygg-nät mellan min lera och grus, fungerade jätte bra. Men varför stoppar du kalk i akvariet? Du kommer få uber-högt PH värde..och högt PH = byebye växter och massvis av alger.
batski skrev:Vad jag förstått höjer kalken inte pH över 8.3. Jag hade inte heller tänkt ha en massa kalk. Bara lagom så jag får lite högre KH än vad jag har.
andreassofus skrev:blir inte det svårt o kontrolera tror du?
åheim skrev:är det inte så att effekten av kalkstenen är ytterst tillfällig och efter ett tag fungerar som vilket grus som helst!? detta att ha grövre grus i botten och finare ovanpå är dömt att misslyckas därför det grövre kommer obönhörligen att leta sig upp och det finare ner under det grövre....