Krossad kalksten

#1 - 20 november 2006 21:26
Har köpt krossad kalksten som jag ska ha under sanden blandad med torven och bottennäringen i endlers-akvariet.

Men hur mycket ska man ta? Och behöver man skölja den?
#2 - 20 november 2006 21:32
Jag kan inte svara på just dessa frågorna, men lägg kalkstenen i något som gör att det inte kan blanda sig med det övriga bottensubstratet, för det lär det göra annars förr eller senare.
#3 - 20 november 2006 21:36
Hmm, varför får den inte blandas med övriga bottensubstratet? Min tanke var just att ha den under sanden precis som torven...
#4 - 20 november 2006 21:43
Det är inte det att den inte får blandas, jag tänkte mer på det estetiska.

Jag vet ju hur dina kar ser ut, och följer detta nya den linjen kommer det karet att bli väldigt snyggt.
Jag blandade själv krossad kalksten i det vanliga gruset för X antal år sedan, och om man säger som så att jag gör aldrig om det;) Får skylla på ungdomlig prövotid eller något sådant[:o] .
#5 - 20 november 2006 21:47
Tack så mycket för komplimangen :D

Ok, menar du att den är lättare än sanden och tenderar att lägga sig ovanpå?
#6 - 20 november 2006 21:55
batski skrev:
Har köpt krossad kalksten som jag ska ha under sanden blandad med torven och bottennäringen i endlers-akvariet.

Men hur mycket ska man ta? Och behöver man skölja den?

sätt det i en strumpbyxa och in ett ytterfilter ist.
#7 - 20 november 2006 21:55
Eftersom man ofta inte kan hålla fingrarna i styr, då man ska ner och rota, plantera om och kanske har lite corydoras som hjälper till med grävandet så kommer de olika materialen att blanda upp sig, jag lovar!

Jag testade med blålera och torv under gruset, men mellan torven och gruset fick jag tag i en slags plastmatta som var full av hål i 2-3 mm storlek och lade denna mellan. Då häll sig de olika lagrena på sin plats och man slapp få upp en massa torv som lade sig på gruset.
Sedan att det växte som f*n gör inte saken sämre;)
#8 - 20 november 2006 22:08
sätt det i en strumpbyxa och in ett ytterfilter ist.

Det blir inget ytterfilter till 110 liters.

ansjo: Bra idé med plastmattan! Tack för tipset!
#9 - 20 november 2006 22:45
Någon som vet om den måste sköljas?
#10 - 20 november 2006 22:59
Gör det så slipper du ha vitvatten ett tag i karet iaf;)
#11 - 20 november 2006 23:01
Ok, ska göra! Vitvatten är ju inte alls lika vackert som svartvatten ;)
#12 - 21 november 2006 05:30
Jag använde mygg-nät mellan min lera och grus, fungerade jätte bra. Men varför stoppar du kalk i akvariet? Du kommer få uber-högt PH värde..och högt PH = byebye växter och massvis av alger.
#13 - 21 november 2006 05:42
jag har ett lager med kalkgrus under min blästersand i mitt malawikar.. inga som helst problem.. ser inte skymten av något kalkgrus någonstans
#14 - 21 november 2006 09:35
jag har ett lager med kalkgrus under min blästersand i mitt malawikar.. inga som helst problem.. ser inte skymten av något kalkgrus någonstans

Det är bara att gratulera;) !
Hur länge har du haft detta kar igång?
#15 - 21 november 2006 09:47
ansjo skrev:
Det är bara att gratulera;) !

Hur länge har du haft detta kar igång?

har väl haft igång det i några månader. men blästersanden är ju ganska bra tycker jag för den ligger där den ligger.
#16 - 21 november 2006 10:19
wheete skrev:
Jag använde mygg-nät mellan min lera och grus, fungerade jätte bra. Men varför stoppar du kalk i akvariet? Du kommer få uber-högt PH värde..och högt PH = byebye växter och massvis av alger.

Vad jag förstått höjer kalken inte pH över 8.3. Jag hade inte heller tänkt ha en massa kalk. Bara lagom så jag får lite högre KH än vad jag har.
#17 - 21 november 2006 10:25
batski skrev:
Vad jag förstått höjer kalken inte pH över 8.3. Jag hade inte heller tänkt ha en massa kalk. Bara lagom så jag får lite högre KH än vad jag har.

blir inte det svårt o kontrolera tror du?
#18 - 21 november 2006 11:19
Kalk höjer pH till ca 7,6, hur stabilt KH/pH blir beror på vattenbyten, mängden koldoxid som filter, växter, fiskar avger.
#19 - 21 november 2006 11:26
blir inte det svårt o kontrolera tror du?

Med tiden kommer kalkstenen att lösas upp och KH att sjunka. Det är mest det som jag oroar mig över.
#20 - 21 november 2006 19:35
är det inte så att effekten av kalkstenen är ytterst tillfällig och efter ett tag fungerar som vilket grus som helst!? detta att ha grövre grus i botten och finare ovanpå är dömt att misslyckas därför det grövre kommer obönhörligen att leta sig upp och det finare ner under det grövre....
#21 - 21 november 2006 20:23
åheim skrev:
är det inte så att effekten av kalkstenen är ytterst tillfällig och efter ett tag fungerar som vilket grus som helst!? detta att ha grövre grus i botten och finare ovanpå är dömt att misslyckas därför det grövre kommer obönhörligen att leta sig upp och det finare ner under det grövre....

mycket möjligt.. än så länge har det gått baa.. lovar att informera om det ifall det blir så som bu säger
#22 - 22 november 2006 17:38
Ja och om man har troffar som mig så tar det en timma typ....Har 75 kilo råda sand i mitt 540 och får då och då fösa igen då frigoliten kommit fram =)

Annons