Krokodilfisk

#1 - 5 november 2006 02:47
Någon som vill slå till på den här rackaren? Har personligen aldrig hört talas om en sådan fisk!

http://www.blocket.se/vi/9611244.htm?ca=14_s
#3 - 5 november 2006 10:36
Mycket mycket oseriöst av en fiskhandlare att saluföra sådana här fiskar tycker jag.
Dom hör definitivt inte hemma i ett akvarium.

Tycker att denna firma börjat balla ur mer o mer.

Vem vill ha ett sådant monster i fångenskap??
Nu lovar ovan nämda firma att de "köper" igen fisken när och om den växer ur ditt akvarium.Du lär ju knappast få igen dina 1000kr som fisken kostat!!snarare får du väl betala för att de skall ta emot den.
Jag gör som Sverker i tvprogrammet plus.Denna firma sågar jag samt slänger i soptunnan!

lennart
#4 - 5 november 2006 15:58
Jag tycker att det verkar ovanligt schysst av affaren.
Dels berattar man hur stor fisken blir, dels lovar man att ge den ett hem nar den vuxit ur akvariet.
Tank om alla som utan skrupler saljer redtails, hajmalar och andra blivande monster - eller t ex gibbiceps - var lika hyggliga.
#5 - 5 november 2006 17:24
När jag skrev mitt inlägg om denna annonsen såg den helt annorlunda ut så de har nog fått en hel del klagomål... Detta fanns överhuvudtaget inte med då:

"Så du bör ha ett "hyfsat stort" akvarium till den här blivande besten. Du som är en seriös akvarist förstår med all säkerhet att vi pratar minst 500 liter, det första året. Sedan måste du vara beredd på att införskaffa ett ännu större akvarium som är minst 2-2,5 meter långt.

Du som är insatt vet att dom sällan blir mer än ca.1 meter i fångenskap, men det är forfarande en mkt stor "akvariefisk".
Är det så att du endast kan ha fisken till en viss storlek, byter vi mer än gärna in den när den börjar bli för stor.
Vi har visningsakvarium på upp till ca. 6000 liter, där den är mer än välkommen till om den är minst 0,5 meter. (mindre fiskar räknas som mat i detta akvarium)."

Jag fattar inte varför man skulle vilja ha ett sånt djur hemma????????
#6 - 5 november 2006 18:13
Finns folk som gillar "mosterfiskar" och som mer än gärna vill ha en sådan bäst.
Men det finns midre arter som inte blir mer än 80cm i naturen och betydligt mindre i akvarium.
Jag tycker inte de är mer fel att hålla en sådan här kallad "krokodilfisk" (alligatorgar) än att hålla redtails, arowanor, parooner mm.
#7 - 5 november 2006 23:25
"Planerar kar nummer två - 50 liter med världens sötaste lilla fisk - dvärgkulfisk!"

jag fattar inte VARFÖR man skulle vilja ha ett sånt djur hemma?????
#8 - 5 november 2006 23:31
THE_DUDE skrev:
"Planerar kar nummer två - 50 liter med världens sötaste lilla fisk - dvärgkulfisk!"

jag fattar inte VARFÖR man skulle vilja ha ett sånt djur hemma?????

håller med dig.. som är verkligen söta.. ser ut som små bebisar,, kollar man på munnen ser de ut som dom simmar omkring och ler hela tiden :)
#9 - 5 november 2006 23:42
håller med dig.. som är verkligen söta.. ser ut som små bebisar,, kollar man på munnen ser de ut som dom simmar omkring och ler hela tiden :)

OMG! jag var nästan rädd att mitt svar var för elakt [:-103] LOL!
#10 - 5 november 2006 23:45
haha nej då :p
#11 - 6 november 2006 01:06
Krokodilfisk
ca 25cm, Pris: 995:-

Krokodilfisken är en av sydamerikas största och tuffaste fiskar. Enligt lokalbefolkningen i amazonas djungeln är den i topp på näringskedjan. Storleken på dom vi har är ca. 25 cm, men dom växer och kan i naturen bli över 3 meter. Dom äter allt dom kan få in i munnen (föredrar levande, tex andra akvariefiskar, men äter annat också). Så du bör ha ett hyfsat stort akvarium till den här blivande besten.
Denna har Örebro Akvarielager hemma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#12 - 6 november 2006 01:07
Oj då missade att det var därifrån annonsen kom::::::::::::::::::::::::::::
#13 - 6 november 2006 01:09
Det står ju i annonsen att de BYTER in fisken....Jag tror de menar att du får andra fiskar i byte.......
#14 - 6 november 2006 18:55
hehehe.... men vad är de för fel att ha en "krokodilfisk" hemma igentligen??
Alla har olika smak för fiskar mm...

De som köper dessa informeras av säljaren (jag tycker det gör väldigt bra på hemsidan) och då får man vara beräd på att köpa större kar i framtiden eller bygga en innomhusdamm.
#15 - 8 november 2006 11:51
gars växer mycket långsamt och är väldigt fredliga, så ni som inte vet vad det är för en fisk kan bara hålla tyst om såna här saker, jag, the_dude och malcus har alla personlig erfarenhet av gars och kan nog alla hålla med om att dom är underbara fiskar att hålla.
#16 - 8 november 2006 12:08
håller med föregående talare, vill man kan man ska man
#17 - 8 november 2006 15:54
Samma här :) förnärvarande håller jag en lepisosteus oculatus och har haft en lepisosteus osseus... båda dessa blir straxt över metern (tom att osseusen blir runt 2m) men då pratar man om åååååår.... säkert en 10-20.
#18 - 8 november 2006 21:22
men så e det rätt mkt här på zoopet..så fort det handlar om nån ovandligare firre som kan i sin natur bli väldigt stor så e det jättefel att ha dom i akvarie, trots storlek vad det verkar.
#19 - 14 november 2006 23:46
Om man har plats så varför inte verkar vara en läcker firre
#20 - 15 november 2006 14:49
He-Man skrev:
men så e det rätt mkt här på zoopet..så fort det handlar om nån ovandligare firre som kan i sin natur bli väldigt stor så e det jättefel att ha dom i akvarie, trots storlek vad det verkar.

Gäller tydligen inte bara monsterfirrar utan även minifirrar, då "nån" helt sonika stängde den intressanta tråden om "Världens minsta fisk?" här om dan!!!:confused:
Speciellt motiveringen "Tycker nog inte att nybörjaren skall skaffa sig världens minsta fisk - låser därför tråden.", tyckte jag kändes väldigt dum och diskriminerande![:(!]
Alla på det här Forumet är ju inte amatörer en del har faktiskt hållit på i 20-30 år eller ännu längre, och har kanske passerat guppystadiet och vill prova på nån mer ovanlig fisk!:rolleyes:
Ok, att tråden kanske var skriven under fel ämne, men då kunde man ju bara ha flyttat den till "rätt" ställe istället för att helt "enväldigt" låsa den!
Tycker i så fall att det är mer fel att man köper stora monsterfirrar som man har i för små akvarier, oavsett om man är nybörjare eller inte!
Fast har man ett akvarie på 10-15 meter, så varför inte!?;)

Thaifighter
#21 - 16 november 2006 14:04
Varför stänga en tråd om världens minstafisk???

Jag har "bara" hållt på med akvarium sen jag var 7 år (nu 16år), och jag föredrar "monster/uddafiskar". Man behöver inte vara ett proffs direkt. Har man plats och kan sköta den rätt så går det ju!

10-15 meter är väl o överdriva? Den blir absolut inte 3 meter i akvarium, och det är ytterst få som blir fullt så stora i naturen och sen som jag sagt tidigare i tråden snackar vi massor av år tills dess!
Sen så är det inte en aktiv fisk... står mest stilla.

Sen är de väl kanske lite dumt o lägga upp en bild på en fisk som har levt i naturen hela sitt liv, där de blir större.

här är lite bilder på mindre ex. Som den största är där är väl ungefär så stora de blir i akvarium.
http://www.primitivefish.com/AlligatorGar2.htm

Annons