Krokiga guppys??!

#1 - 18 januari 2005 14:45
[font=Palatino Linotype]Helloj!!:) 3 av mina guppyhonor har dött...[:(] Alla tre har varit alldeles krokiga lixom, backom nacken var de lixom en böj...[:-13] E de kalkbrist?? Kan man göra nåt åt det??[/font]
#2 - 18 januari 2005 14:47
Min guppyhona var oxå lite böjd, och den höll ihop sina fenor. Gör dina de me?
#3 - 18 januari 2005 14:53
Ja... fenorna var nästan som streck lixom...:(
#4 - 18 januari 2005 14:56
Precis så är min. Fast dens "arm" fenor är slitna. Fast de verkar växa ut igen. Jag var på en akvarie affär igår. De sa att de nog berodde på stress. Och att de ej gick att bota. Men du kan ju ha i salt, de sa de till mig. De hindrar att de sprider sig till andra fiskar.
#5 - 18 januari 2005 15:04
[font=Comic Sans MS]Jo... ja frågade i min "hemma-affär" o de sa att ja kanske hade för lite vitaminer i vattnet... o kalk, men ja kan inte lägga salt i vattnet eftersom ja har ett sällskaps akvarium med både guppy o labyrintfiskar m.m.[|)] [/font]
#6 - 18 januari 2005 15:11
Okej, vet inte om labyrintfiskar tål salt så bra, men de brukar funka med lite salt. Hur stort akvarium har du? De brukar vara 1 tesked per 50 liter. Man kan ju ta lite mindre om man ej vet hur bra de tål de. Annars kan du flytta de sjuka till ett annat akvarium (min är i en burk). då kan du ju tillsätta salt.
#7 - 18 januari 2005 15:59
slitna fenor kan väl vara fenröta...
Fisken kan väl ha något genetiskt fel så att ryggen blir krokig.
(pga inavel (?) )
tycker dock att mängden salt som Amalia rekommenderade verkar vara lite, men så har jag inte i salt särskilt ofta. Sötvatten är ju trots allt mellan 0-0.5 promille i salthalt, och det behöver man nog inte vara rädd att överstiga...
#8 - 18 januari 2005 16:40
[QUOTE=Sissi][font=Palatino Linotype]Helloj!!:) 3 av mina guppyhonor har dött...[:(] Alla tre har varit alldeles krokiga lixom, backom nacken var de lixom en böj...[:-13] E de kalkbrist?? Kan man göra nåt åt det??[/font][/QUOTE]

Tyvärr är guppy ganska sönderavlade fiskar och det är inte ovanligt att de får ryggproblem. En mycket friskare (och snyggare) art är Endler's guppy som ser ut mer som vilda guppy fast mindre.

Jag tvivlar tyvärr på att salt skulle hjälpa.

Egentligen är det bättre om du ställer frågan under "Sjukdomar". Jag tror du kan få kunnigare svar där.

Lycka till!
#9 - 18 januari 2005 17:02
Jag fick lära mig på ett månadsmöte i klubben för ett tag sedan att krökta deformerade kroppar på fiskar ofta beror på c-vitaminbrist.
Om man inte har flingfodret i kylen utan låter det stå på tex belysningsrampen som många har så försvinner vitaminerna snabbt.
#10 - 18 januari 2005 17:38
Oj! De visste ja inte!! Kan de va c-vitaminbrist då??... :confused: Men de honorna som de hände så med had fått jättemycke yngel, kan de inte ha blitt för mycke för dem??...
#11 - 18 januari 2005 17:47
Rumstemperatur då?

[QUOTE=micke eklund]Jag fick lära mig på ett månadsmöte i klubben för ett tag sedan att krökta deformerade kroppar på fiskar ofta beror på c-vitaminbrist.
Om man inte har flingfodret i kylen utan låter det stå på tex belysningsrampen som många har så försvinner vitaminerna snabbt.[/QUOTE]

Har inte "mina" flingor på lysrampen, men inte i kylen heller. De står i akvariemöbeln. Är det dumt att förvara dem i rumstemperatur?
#12 - 18 januari 2005 19:04
bättre att förvara det i kylen, och låta bli att öppna den stora burken så mycket som möjligt, utan istället ha en mindre burk som man matar ur, så håller sig maten bättre;)
#13 - 19 januari 2005 16:13
malawi'n salt mängden jag skrev är i örebyggande av sjukdom. Ska man behandla direkt ska man ju ha mera. Men saltet skulle vara ifall de var bakterier, få skulle de dödas så att de andra fiskarna ej blev sjuka.

Men hur ska man göra med de sjuka?
Min är i en burk försig, den simmar runt lite, men mest ligger den stilla, o den ahr ej ätit på flera dagar.den är krokig me :S
#14 - 19 januari 2005 19:03
Precis exakt så var mina guppyhonor innan de dog[:-13]...
#15 - 20 januari 2005 16:59
Mins tillståd har förvärrats. Den ligger på sidan nu, och den ar et mycket skarp svart fläck mitt på huvet (den var inte så mörk innan) Och ögonen är jätte svarta ovanifrån.
Vad bör jag göra med den?
#16 - 20 januari 2005 18:06
Det finns nog tyvärr inget som du kan göra...[:-4] Vänta och se bara... En av mina guppyhonor dog i morse...[:-28] Men de var ganska väntat... hon har inte ätit på flera dagar... Stod bara still och tittade... Men hon var ju med i alla fall...[:-118]
#17 - 21 januari 2005 11:06
Var på biblioteket och läste senaste numret av Practical Fishkeeping igår. Där togs problemet med krökta ryggar upp. Som skäl angavs
1. Genetiska defekter (inavel)
2. Näringsbrist (c-vitamin, kalcium)
Och, om problemet uppstår plötsligt
3. Invärtes infektioner i långt framskridet skede.

Mvh Cecilia
#18 - 21 januari 2005 13:58
Min dog i morse eller i natt. Den hade blivit aldeles vit under magen och den låg på sidan bara.
#19 - 21 januari 2005 18:04
Synd...[:(] Men ja har aldrig haft en krokig hona som överlevt...[:-55] Visst kan de vara så att de fött för mycket ungar också??[:-59]
#20 - 22 januari 2005 11:39
Jag vet inte, min har inte fått några ungar. köpte den för 2 veckor sedan :(
#21 - 22 augusti 2007 16:31
Torpedsjukan?
#22 - 22 augusti 2007 19:18
tänkte exakt samma... enligt en polack jag känner som hållt på mkt med levandefödare så handlar det om brist på spårämnen och då främst kobolt... han gav mig en flaska medecin/vitaminer som hette kobaltosan och det blev genast bättre... Eller, de fiskar som redan var drabbade blev inte bättre men resten av fiskarna drabbades inte iaf... dock har jag aldrig sett kobaltosan i sverige... en titt på innehållsförteckningen gör dock att jag gissar på en mix av koboltklorid och kaliumpermanganat, skulle dock inte få för mig att blanda nåt sånt själv...
#23 - 24 augusti 2007 11:50
Vandal skrev:
tänkte exakt samma... enligt en polack jag känner som hållt på mkt med levandefödare så handlar det om brist på spårämnen och då främst kobolt... han gav mig en flaska medecin/vitaminer som hette kobaltosan och det blev genast bättre... Eller, de fiskar som redan var drabbade blev inte bättre men resten av fiskarna drabbades inte iaf... dock har jag aldrig sett kobaltosan i sverige... en titt på innehållsförteckningen gör dock att jag gissar på en mix av koboltklorid och kaliumpermanganat, skulle dock inte få för mig att blanda nåt sånt själv...

Ja det kan ju finnas anledningar till att vissa typer av medicin inte finns här....:p
#24 - 24 augusti 2007 13:40
hehe... den finns i öststater iallafall... och fiskarna växer snabbare av den... hmm.... tur att den är slut om man skulle få besök av ordningsmakten.... :D
#25 - 25 augusti 2007 21:40
Vandal skrev:
hehe... den finns i öststater iallafall... och fiskarna växer snabbare av den... hmm.... tur att den är slut om man skulle få besök av ordningsmakten.... :D

Jag tror nog inte straffet för att inneha [COLOR=Purple][SIZE=5]DEN[/SIZE][/COLOR] typen av mediciner är så hårt....:D

Tyvärr experimenteras det friskt inom fiskuppfödningsbrachen; sprutfärgade fiskar; hormonbehandlade fiskar; som jag kallar "felavlade" fiskar med extrem kroppsform (ex. vis. ballongmolly, bubbleeye-guldfiskar mm) o.s.v.
Människan är konstig ibland/ofta.:p:(:D

Annons