Kritik på mitt akvarium

#1 - 2 december 2007 16:42
Hejsan, är ganska ny på det här med akvarium..
Jag skulle vilja ha tips på vad jag kan ändra på(i inredingen) eller om det är bra som det är. Vet att det är några för stora växter men jag fick dem på köpet och jag vill inte slänga bort dem..

Sen kan jag inte bestämma mej för vilka fiskar jag ska ha i det, jag vill helst ha några enkla, färgglada fiskar. Undrar om ni har något tips?

Såhär ser det ut:
http://i11.tinypic.com/80v3h41.jpg
#2 - 2 december 2007 16:44
Jag tycket att det ser jätte fint ut! hur många liter är det på? jag hade nog haft lite gubbys och platy, dom är rätt så fina och lätta.. bra att starta med!

Välkommen till zoopet :D
#3 - 2 december 2007 16:49
guppy skulle det stå :)
#4 - 2 december 2007 17:10
Kanonfint akvarium, det är bara att gratulera, du har fått till det jättefint.
Av tändsticksasken att döma verkar det ligga nånstans runt 60 liter?
Det gör verkligen inget att växterna är stora, stänglarna kan du korta av och bara plantera om topparna när de blivit långa och rangliga.

Jag håller med patriksg att guppy och platy är fina och färgglada.
Guppy finns i hur många färger som helst, nästan och platy finns också i flera varianter. De är lätta att sköta och få att trivas, då kommer du med största sannolikhet få yngel också. De gillar verkligen stora rejäla växter att gömma sig i, i början.

Svärdbärare och molly är också fina färgglada fiskar, levandefödare de med.

Guldfiskar och slöjstjärtar är också fina men jag tror att ditt akvarium är för litet för dem, de blir riktigt stora ganska fort. Mina har vuxit från cirka 3-4 centimeter till nästan 20 på ett drygt år. Då åker du på ett mycket större akvarium till sommaren redan.
I och för sig blir man oerhört fort biten av akvarieflugan och någon bot verkar inte finnas:p:p, men det är inte dumt att skynda långsamt.

Kolla artbeskrivningarna här på forumet, och se om du hittar nåot annat som passar.
Det är också bra att ha någon städpatrull som äter överbliven mat och döda växtdelar etc. Kolla malar, räkor, snäckor då.

Lycka till och välkommen till forumet.;)
#5 - 2 december 2007 17:44
ser helt ok ut, saknas lite fisk kanske som de ovan redan nämnt. Annars mycket snyggt.
#6 - 2 december 2007 17:52
Jag skulle tycka det var snyggt med ett stim av någon liten fisk. Finns massor av små tetror eller rasboror i fina färger man kan ha ett stim av. Eller guppy förstås.
Jag tycker inte svärdbärare gör sig i ett så litet kar. Hanarna kan göra riktigt fina uppvisningar i sin uppvaktning om de får mer plats på sig, så det tycker jag de ska få. Viktigt att fiskarna trivs och är lyckliga också. Då är de roligare att titta på.
Lycka till med dina val. Fint ser det ut i alla fall.
#7 - 2 december 2007 17:57
Håller med; fint! :)
Jag hade nog (som ovanstående) valt en glad stimfisk i det karet. Alternativt platys som är så vackra när de får gå några stycken själv utan andra fiskar! *Gillar*
#8 - 2 december 2007 18:03
Det kommer att bli fint när växterna tagit till lite. Just nu ser det lite oroligt ut på något sätt, med alla olika växter som ännu inte "gått i varandra". Kanske lite flummigt skrivet, men du kanske förstår? :)
Som fiskar: Några platys vore fint, några Corydoras på botten (C.panda gillar jag), kanske 6 st glödbandstetror? Och kanske en kampfisk?
#9 - 2 december 2007 18:15
Instämmer med föregående talare.. Dock skulle jag kanske kompletera med någon lite större sten och lite mindre stenar för att få en mer "levande" botten.. Annars blir det fint när växterna har fått växa till sig..

Ett akvarium blir aldrig färdigt..;)

Lycka till!
#10 - 2 december 2007 18:22
Vad fint akvarium! Bara växterna kommer igång så blir det kanon!
Det är så kul att få inreda ett nytt kar.
Kampfisk är ett väldigt trevligt alternativ, de gör sig verkligen i ett mindre akvarium! Platy också. Sen ett stim av någon liten tetra eller rasbora till det. Corydoras hade jag lätt tagit själv om jag hade haft fin sand i mitt men tänkte tyvärr inte på det när jag startade upp det. Får bli i nästa ;)
I mitt lilla som jag har på köksbordet har jag en kampfisk, ett par fjärilsciklider, några räkor som bottenstädare och så nio neontetror och en kardinaltetra (blev lite tokigt när de köptes in). Fiskarna är iallafall väldigt fina ihop. Jag gillar själv när de tar upp lite av färgen i varandra, som med min röda kampfisk och neontetrorna... Lägger in en bild.
Bilagor:
#11 - 9 december 2007 19:24
Tack för alla svar! Vad kul att ni gillar mitt akvarium :)
Jag har funderat lite på vilka fiskar jag ska ha i det och jag är ganska säker på att jag vill ha guppies. Sen tänkte jag på gula fjärilsciklider. Skulle de passa ihop?

Jerker_s, vilken sorts sten tror du skulle passa?
#12 - 9 december 2007 21:59
Pip skrev:

Jerker_s, vilken sorts sten tror du skulle passa?

Jag skulle välja lite grus och mindre stenar som påminner om bottengruset. Är lite dålig på olika stensorter och vet inte vad du har för bottenmaterial. Men samma eller liknande stensort som ditt bottengrus för att se så naturligt ut som möjligt...

Men smaken är som.....:)
#13 - 11 december 2007 22:30
jerker_s skrev:
Jag skulle välja lite grus och mindre stenar som påminner om bottengruset. Är lite dålig på olika stensorter och vet inte vad du har för bottenmaterial. Men samma eller liknande stensort som ditt bottengrus för att se så naturligt ut som möjligt...

Men smaken är som.....:)

Okej.. Jag såg något liknande på djuraffären idag, det var snyggt :) Kanske testar senare

Men är det ingen som har någon åsikt om guppie+fjärilsciklider?
#14 - 12 december 2007 15:23
Guppy och fjärilar borde fungera. Mina fjärilar går ju med kampfisken och låter honom vara. Så guppyhanarnas fenor borde inte ligga i riskzonen. Annars är väl det det enda problem jag hade kunnat tänka mig.
#15 - 12 december 2007 15:31
Fjärilsciklider avråder jag från, då de är ganska känsliga och inte en av de första sorter man förknippar med nystartat akvarium.
Däremot skulle det se fint ut med ett gäng Endlers guppy, några pansarmalar och ett stim med Boraras brigittae, Moskitorasbora.
#16 - 12 december 2007 16:00
mååste bara fråga Inka vad det är för grus du har i ditt kar. söker själv något ganska mörkt till mitt 100L kampfisk kar men har inte hittat något änn. (inte svart sand som man köper ser så onaturligt ut).

Men om man ska håll a sig till tråden så tycker jag du ska köpa 3 kampfiskar och någon liten stimmfisk :) guppy tröttnar man tyvär ofta på. vilken ät lite konstigt för de är ju faktiskt vackra.
#17 - 14 december 2007 19:30
Tack för era svar! :D Har köpt guppies idag, 7st! Kanske postar några bilder sen om jag hittar kameraladdaren någongång
#18 - 2 januari 2008 20:39
Hm jag har en fråga.. Jag har sex hanar kvar av de jag köpte(en dog tyvärr för en vecka sen), sen har jag köpt tre honor idag.

Var det dumt? För hanarna jagar honorna mycket.
#19 - 2 januari 2008 20:48
Det var snabbt mycket fisk, finns stor risk för nitrit.

Med guppysar bör man aldrig ha färre honor än hanar eftersom hanarna är så pilska. Man får gärna ha 2-3ggr så många honor som hanar så att uppmärksamheten kan fördelas.
#20 - 2 januari 2008 20:50
Nej, det tycker jag inte. Det är väl bra om de har några honor att uppvakta..;) Däremot kanske de blir lite stressade av så många uppvaktande hanar, så jag föreslår att du köper fler honor. Man brukar väl räkna 1 hane på 3-4 honor ungefär...
#21 - 2 januari 2008 20:53
Se till att hitta kameran nu ;)
#22 - 2 januari 2008 23:51
Lena: Jag har läst att två veckors mellanrum är lagom.. Är det fel? Eller menar du att sju st är för många att börja med?
Det är förresten på 63l, jag har glömt att skriva det såg jag..

Jerker: Ah, okej.. Hur tycker du jag ska göra nu isf? Köpa fler honor eller lämna tillbaka? För annars blir det ju en himla massa guppies i mitt kar.. Isåfall kanske jag kan lämna några hanar, det skulle vara kul med lite yngel

Patrick: Ah har hittat och fotat nu, iallafall på hanarna, ska ladda upp bilder så fort som möjligt :)
#23 - 3 januari 2008 01:39
Här kommer några bilder:

Det här är en av två svarta hanar:
http://i7.tinypic.com/80z9h75.jpg

Alla har samma form på fenorna utom den här.. Tror den kallas lyrstjärt?
http://i13.tinypic.com/87md7k2.jpg

Tre guppies.. Den längst fram är den som dog.. Den blåa i bakrunden är samma som innan och den tredje vet jag inte vad den kallas:
http://i6.tinypic.com/81f3y4z.jpg

En gul guppie plus den som var på bild innan:
http://i1.tinypic.com/6z9kqaq.jpg

Det var alla hanar förutom en. Men jag får posta fler bilder senare. Skulle vara kul om någon visste vad deras färger och teckningar kallas, för jag har ingen aning..
Nu ska jag sova, godnatt! :)
#24 - 3 januari 2008 08:40
Pip skrev:
Lena: Jag har läst att två veckors mellanrum är lagom.. Är det fel? Eller menar du att sju st är för många att börja med?

Det är förresten på 63l, jag har glömt att skriva det såg jag..

Jerker: Ah, okej.. Hur tycker du jag ska göra nu isf? Köpa fler honor eller lämna tillbaka? För annars blir det ju en himla massa guppies i mitt kar.. Isåfall kanske jag kan lämna några hanar, det skulle vara kul med lite yngel

Patrick: Ah har hittat och fotat nu, iallafall på hanarna, ska ladda upp bilder så fort som möjligt :)

Det är ju egentligen som Lena skriver, att du kanske startat med lite för många fiskar. Men har det gått bra så här långt tycker jag du kan ha kvar de fiskar du har, men vänta en eller två veckor innan du köper fler honor. Några sätt du kan göra för att minimera risken för Nitritökning är att; låt bli att göra rent filtret (om det är så skitigt så du måste göra rent det, gör rent så lite som möjligt och gör det i gammalt akvarievatten för att behålla bakterierna), byt lite vatten ofta (kanske 10 liter/3-4 dagar), ha mycket snabbväxande växter, köpa Nitrivec och tillsätt i akvariet. Efter någon vecka kan du sucsesivt trappa ned med vattenbyterna.

Jag använde Nitrivec och gjorde små täta vattenbyten och hade massor med växter; jag fyllde akvariet med fisk på 2-3 veckor..;) Kanske inte optimalt, men det funkade..
#25 - 3 januari 2008 11:42
Förutom Jerkers utmärkta tips så kan du oxå begränsa matningen ordentligt, fiskarna överlever iaf. Mindre mat ger mindre skit och mindre nitrit.
#26 - 5 januari 2008 14:43
Jerker: Okej.. Men är aquasafe okej att använda annars? För det har jag nu. Jag brukar annars byta typ 20%/vecka så jag får öka då.. Filtret brukar jag inte göra rent, ska man det?

_Lena_: Jag har inte matat mycket för jag har hört att man inte ska det i början, var tredje dag ungefär.. Är det lagom?
#27 - 5 januari 2008 15:20
Har en till fråga med, ifall jag köper fler honor sen kan jag väl inte ha andra sorters fiskar än guppy?
#28 - 5 januari 2008 19:10
Pip skrev:
Jerker: Okej.. Men är aquasafe okej att använda annars? För det har jag nu. Jag brukar annars byta typ 20%/vecka så jag får öka då.. Filtret brukar jag inte göra rent, ska man det?

_Lena_: Jag har inte matat mycket för jag har hört att man inte ska det i början, var tredje dag ungefär.. Är det lagom?

"Några sätt du kan göra för att minimera risken för Nitritökning är att; låt bli att göra rent filtret (om det är så skitigt så du måste göra rent det, gör rent så lite som möjligt och gör det i gammalt akvarievatten för att behålla bakterierna), byt lite vatten ofta (kanske 10 liter/3-4 dagar), ha mycket snabbväxande växter, köpa Nitrivec och tillsätt i akvariet. Efter någon vecka kan du sucsesivt trappa ned med vattenbyterna."

Kanske det kan vara ide att byta 20% två gånger i veckan... Och aquasafe är bra att du tillsätter i det nya vattnet vid varje vattenbyte...
Det är även bra att du matar lite i början, de klarar sig bra på att få mat ett par gånger i veckan..
#29 - 5 januari 2008 21:18
Några få färgglada platys, Fjärilsciklider, Kardinaltetror, Pansarmalar, Dvärgklogrodor (vill ha små grottot att boa i)två snäckor kanske. Gyppy tröttnar man snabbt på som någon skrev, roligare med fiskar det är mer fart i (inte har en gigantisk stjärt att släpa på).:)
#30 - 6 januari 2008 18:56
Okej.. då vet jag, tackar :)

Men jag undrar fortfarande.. Om jag har så många guppies i ett 60l kan jag väl inte ha några andra fiskar? Blir det för mycket fisk?
Och ungefär hur lång tid tar det tills de får yngel?

Ska skriva att jag har haft äppelsnäckor i det från början också, jag fick de tillsammans med växterna..

Såhär ser akvariet ut nu:
http://tinypic.com/view.php?pic=71nw9ef&s=1

Och här är lite bilder på när de äter + nya honorna;
http://i19.tinypic.com/6o0hcfa.jpg
http://tinypic.com/view.php?pic=6tfv5dv&s=1
http://tinypic.com/view.php?pic=6yvx736&s=1

Jag har också fått någon skum alg på några blad.. Går den att få bort?
http://tinypic.com/view.php?pic=6xtswzl&s=1

Annons