Krisläge på hummerfronten

#1 - 17 november 2004 01:57
Nån här som har eller har haft en orangebandad hummer (http://users.swing.be/sw018249/cherax_mysolicus_uk.htm)?

Det hände en lite läskig grej igår. Jag och min flickvän var på bio under kvällen (var väl borta tre-fyra timmar) och när vi kom hem hittade vi hummern på golvet!

Han hade tydligen klättrat upp på pumpsladden och lyft på glaset, och hoppat ut. Jag antar att han helt enkelt hoppade/ramlade ner på golvet, ett fall på ca 1.5 m.

Jag satte genast tillbaka honom i akvariet och efter en stund verkade han repa sig bra. Jag blev förstås väldigt orolig, vill inte förlora ett sånt charmigt djur.

Är det nån som har nåt tips om hur man kan förhindra sånt här i framtiden? Jag funderade på nån slags lås-mekanism eller liknande. Tills vidare har jag förhoppningsvis löst det genom att lägga ett gäng böcker på täckglaset.

Snabba svar uppskattas!
#2 - 19 november 2004 15:40
tejpa för hål samt täckglas
#3 - 19 november 2004 15:45
Tejpa för hålet ska du inte göra.. Luften måste kunna cirkulera.. Men tejpa runt täckglaset eller sätt något såpass tungt att den inte klarar av att lyfta täckglaset.
#4 - 19 november 2004 16:16
En tegelsten på glaset så flyttar han inte det i första taget. Tejpa inte för helt, som sagt, luft måste kunna cirkulera!!!

//Jesper
#5 - 20 november 2004 09:58
Klart att jag inte menade att du skulle tejpa för helt =) skrev lite dumt kanske flåt :D
#6 - 20 november 2004 14:10
Ett akvarium med heltäckande lock är nog att rekommendera dvs. inte ett glaslock. Brukar säljas i de flesta zooaffärer.

Annons