KRIS, pumpen funkar ej!

#1 - 21 augusti 2008 18:51
Har ett juwel record 60 kar med pump 280, nu efter VB skulle jag sätta igång pumpen igen men den startar ej! Har försökt att rengöra den men det hjälpte ej. Vad ska jag göra? Har varken annan pump eller luftpump hemma och alla zooaffärer har ju stängt nu...
#2 - 21 augusti 2008 18:56
Nu funkar den igen. Lät den bara sitta i och hoppas på att den startade, och det gjorde den nu efter 30 min :/ Luftpump och ytterfilter är nu beställt också :)
#3 - 21 augusti 2008 19:08
ja dem där juwelpumparna verkar luriga, du är inte den första som haft problem att få igång den, ofta har det berott på att den inte blivit rengjord men antar att du hade plockat ur impellern och rengort impellerhuset!
#4 - 21 augusti 2008 20:37
Japp, plockat ur den och rengjort. Men bytar den snart :)
#5 - 22 augusti 2008 05:49
Hej
Har upptäckt att ibland efter rengöring måste man hjälpa igång den. Tyvärr glömde jag själv att kolla ordentligt tidigare i veckan efter rengöring och pumpen stog stilla i ett dygn, men allt gick bra.
#6 - 9 september 2008 19:56
Hej! Min Juwelpump stannade idag också. Den vill inte starta efter rengöring. Hur "Hjälper" man igång den? Eller är det kört? Pumpen är på 600l/h och till ett RIO 180. Endast 10 mån gammal.

/Andreas
#7 - 10 september 2008 16:55
EA1 skrev:
Hej! Min Juwelpump stannade idag också. Den vill inte starta efter rengöring. Hur "Hjälper" man igång den? Eller är det kört? Pumpen är på 600l/h och till ett RIO 180. Endast 10 mån gammal.

/Andreas

Japp dessa pumpar är luriga, detta är Vad jag gör när min strulade(har bytt ut den mot Ex 1200) jag tog bort impellern sen i med en topz snurra ett par varv o se tillbaka med impellern, funkade alltid

// Mella
#8 - 10 september 2008 16:58
Det brukar hjälpa att luta pumpen så att luften inne i pumphuset kommer ut och vatten kommer in och då brukar den komma igång.
#9 - 10 september 2008 17:01
Kan man inte byta juwels pump mot någon annan modell typ eheim eller någe?
#10 - 10 september 2008 17:03
Inte Eheim, men jag har för mig att det är Aquaclearpumparna som passar till Juwels innerfilter.
#11 - 10 september 2008 19:17
Hej igen, har försökt med tipsen, funkade inte. Gick till Hornbach med kvittot och de bytte den direkt. Enligt dem var det ganska så vanligt att Juwels 600 pumparna gick sönder. Enligt personalen på Hornbach så har Juwel nyligen bytt delar/pumpar mot nya delar. Förmodligen en billigare underleverantör med undermånlig kvalitet. Men jag fick en ny så hoppas den håller längre.

/Andreas

Annons