Kriminell?

#1 - 9 februari 2007 01:16
För ca ett år sedan köpte jag en kräfta. Jag hade då ingen aning om att det finns förbud mot att ha dessa djur som husdjur i sverige. Så frågan blir ju nu: Vad gör jag nu, när jag vet att jag håller ett djur hos mig olagligt? (jag hade ju inte tänkt att jag skulle bli "kriminell" när jag började med akvariehobbyn)

Nån av er som har några tankar kring detta...?

(Kan tillägga att min kräfta mår utmärkt och att jag är medveten om jag iom detta inlägg har erkänt ett lagbrott.)
#2 - 9 februari 2007 01:19
Skriv inte ut din adress bara;). Hur många djuraffärer är det inte som har dessa i sina kar[:o] ?
#3 - 9 februari 2007 01:24
Gäller inte det kräftor fångade i Sverige? Det är förmodligen en tropisk kräfta du har, räkor, humrar, kräftor och krabbor av olika slag är ju rätt vanliga i zooaffärer.
#4 - 9 februari 2007 06:40
Nej, alla kräftor utom signalkräfta och flodkräfta är olagliga - fiskeriverket har inte brytt sig om att kolla vilka arter som kan förvildas i sverige, utan har förbjudit allihop. Vilket har haft den förutsägbara effekten att folk tycker reglerna är löjliga och ignorerar dem.
Vad gäller flod- och signal-kräfta är de inte förbjudna, men jag misstänker starkt att i verkligheten är all hållning också av dem, utom i show-tanks för försäljning som mat, och med vederbörliga tillstånd & inspektioner för handhavande av mat, också förbjuden.
#5 - 9 februari 2007 11:22
#6 - 9 februari 2007 12:14
jag tror inte du riskerar fängelse direkt...
#7 - 9 februari 2007 12:24
Vid insättning av lämplig summa kronor på mitt kontonr är jag tyst om lagbrottet. Ett tips till alla iofs med utländskakräftor
#8 - 9 februari 2007 17:12
Gå till affären och be dem ge dig massa gratis grejer annars anmäler du dem :p. De kan ju inte liksom säga att de sålt en till dig :p
#9 - 9 februari 2007 17:20
:D
teamr86 skrev:
Gå till affären och be dem ge dig massa gratis grejer annars anmäler du dem :p. De kan ju inte liksom säga att de sålt en till dig :p
:D Bra den kunde inte sagt det bättre
#10 - 9 februari 2007 19:09
Är kräftor olagliga men ja har sett en blå kräfta i en zoo afärr?
#11 - 9 februari 2007 22:53
^ Gratis grejer kommer att håvas in!
#12 - 9 februari 2007 23:41
Marcus.N skrev:
Är kräftor olagliga men ja har sett en blå kräfta i en zoo afärr?

Det importeras mycket ändå......;):D
#13 - 10 februari 2007 18:19
jupp

Annons