Krig i karet

#1 - 6 oktober 2007 12:54
Har ett 120 liters som har bebotts av en rödciklid hane, en zebraciklid hona och en tigerbarb samt en ancistrus. Dessa har fungerat i hop väldigt bra. Dock har jag tyckt att det varit lite tomt och ville ha fler fiskar som kunde gå ihop med de jag redan hade. Gick in på en zooaffär och fick rådet att köpa en ensam rödciklid hane som kunde fungera ihop med de andra. Jag ville inte köpa flera av samma sort eftersom det blir sånt jäkla bråk när de leker.

Problemet är att rödzebra hanen har tagit över hela akvariet från första stunden. De andra är bortjagade och ligger vid ytan bakom pumpen och ser livrädda ut. Han håller på att stressa ihjäl dem andra.

Är detta något som kan lugna ner sig efter ett tag, eller var det ett stort misstag att köpa rödzebran?. Han är väldigt ståtlig så jag vill gärna ha kvar han men vill ju inte att de andra ska stryka med. Trodde att zebracikliden och rödcikliden skulle bjuda lite motstånd. Någon som har några bra råd?
#2 - 6 oktober 2007 13:08
Stoppa aldrig så många ensamma ciklider i ett så litet akvarium. Satsa på par eller grupper istället.
MVH
Magnus
#3 - 7 oktober 2007 03:01
Hmmm kanske 2 honor? =\
#4 - 19 oktober 2007 01:12
Ärligt talat, gå tillbaka till zoo-butiken med rödzebran om det går, och byt till någon fisk med lite lugnare temperament. En bra tumregel är ju i övrigt att inte blanda malawiciklider med andra fiskar om man inte har på känn att det kommer att fungera. Rödzebrorna är oerhört aggressiva och dit ex kommer förmodligen att - som du själv misstänker - ta död på de andra förr eller senare. Säg som det är till personalen i butiken, att du blev rekommenderad att köpa den, men att det inte fungerar alls.
#5 - 19 oktober 2007 08:21
Men... Rödciklid tar ett helt 120 som sitt revir, malawizebran tar ett helt 120 som sitt revir, zebraciklid tar ett helt 120 som sitt revir, alla tre är extremt aggressiva fiskar - och du har puttat ihop dem i ett 120.

Det är liksom bara en fråga om vilken av dem som är störst och därmed kommer att döda de andra.

Hanar tar revir även om de är helt ensamma. Akvariet är helt enkelt åt helsicke för litet.

Jag antar att den märkliga blandningen beror på att du vill ha aggressiva fiskar? Nå, aggressiva fiskar kan inte hållas mer än en och en i små akvarier. Det är inte ens säkert du kan ha ett par eller en 1+3 grupp av de här arterna i ett 120 eftersom de gärna slår ihjäl sina honor och i ett så litet kar kommer honorna inte undan.
Det är nackdelen med aggressiva fiskar: de är aggressiva.

Zoopet listar rekommenderad minimistorlek på kar för varje fiskart, och Kjell har gjort ett bra jobb. Jag rekommenderar att du antingen planerar din fiskbesättning utifrån hur stort kar du har, eller att du skaffar ett mycket större kar.
#6 - 19 oktober 2007 10:02
Skulle vilja kommentera tigerbarben också, de är stimfisk... En ensam lär bli antingen väldigt aggressiv mot andra, eller bara stå och trycka nånstans i ett hörn. Ett litet stim däremot, 6-10 stycken, kan vara riktigt trevligt. De kan då jaga varandra utan att stressa sönder. Gömställen är också bra, våre gömde sig gärna i växterna (särskilt mellan Valisneria Americanans långa blad).

Annons