Förutom att akvarier kan vara vackra och skötsel/odling av växter och fiskar i sig är grymt roligt, fascineras jag av tanken att försöka skapa ett akvarium med så slutet kretslopp som möjligt. Med det menar jag att man lyckas bygga ihop en näringskedja av olika arter så att man inte behöver tillföra mat till akvariet :) Jag antar att ett mått på hur väl man har lyckats skulle vara just hur mycket mat man måste tillföra.
T ex funderar jag på att testa detta i mitt 720L akvarium: sandbotten, hyfsat med växter, EHEIM ytterfilter. I botten av näringskedjan skulle då mina småräkor, Hyalella azteca, befinna sig. De blir c:a 1/2 cm stora som störst. De verkar äta allt, foder, animaliska rester och vegetabiliskt. De förökar sig väl och lätt, och småynglen de släpper ifrån sig blir väl bra foder åt fiskyngel o mindre fiskar. Enda problemet ar att de sugs in i ytterfiltret och förökar sig alltså inte så mycket som jag hade önskat. Predationstrycket är dock inget problem. De fiskar som jag sen har är vildguppies och black mollys. Dessa förökar sig fint i akvariet, jag har ingen aning om hur många jag har nu. Dessa matar jag nu med flingor. Till sist så har jag en lungfisk. Den äter småräkorna och BMs och guppies när den kommer åt, dock är den inte en supereffektiv jägare, så det är därför som BMs och guppies lyckas öka i antal. I huvudsak får den mat av mig i form av räkor fisk sniglar skaldjur osv. Just nu tillför jag kanske två stora nypor me flingor/dag till småfisken och mat motsvarande 1 1/2 räka per dag till lungfisken. Vad jag funderar på att göra är att börja minska matmängden och se om jag kan få nån typ av balans i akvariet vad gäller fiskpopulationerna. Där finns ju saker att förbättra, som tex insuget till filtret; om man kunde förhindra att mina småräkor sögs ut i samma takt som nu och de då kunde bilda en bredare bas i näringskedjan, men jag får se om jag kommer på nåt.
Jag vet att det nog är grymt svårt och att jag förmodligen inte kommer lyckas (är bara en glad amatör), men tanken fascinerar mig som sagt. Vad tycker ni? Hur lite tror ni man kan komma att mata? Känner ni till om försök till sådana akvarier? Jag har hört om de där amanoglaskulorna, men jag tänker mig mer ett kar där fiskarna också har det bra. Är det någon av er som har försökt nåt liknande? Eller som jag bara har tänkt tanken och tycker det verkar häftigt? :)