Kraterliknande hål i sidan

#1 - 1 augusti 2006 10:11
Hej !
En av mina ciklider (liten golden ca 3 cm lång) har ett kraterliknande hål i sidan, för övrigt beter den sig som normalt. Äter och simmar som den ska. Lite mera skygg än vanligt. Men jag tror inte det är ngt bett, ngn som har ngt förslag på vad det kan vara? Måste jag avliva den även om den inte verkar sjuk?

tacksam för hjälp
#2 - 1 augusti 2006 11:13
hm jag har haft liknande på en platy för måånga år sen. Jag har för mig nån sa att det var en parasit, kanske parasitmedicin hjälper. pröva att googla..
#3 - 1 augusti 2006 12:59
[quote=lenis3]hm jag har haft liknande på en platy för måånga år sen. Jag har för mig nån sa att det var en parasit, kanske parasitmedicin hjälper. pröva att googla..[/quote]

har sökt på nätet men hittar inget! Vad menar du med parasitmedicin?
vet du ngt namn?
#4 - 1 augusti 2006 15:11
nej jag vet tyvärr inte, det enda jag vet var att jag flera år senare fick höra att det var en parasit.
googla på engelska? bara en chansning :) typ krater+parasit
#5 - 1 augusti 2006 15:12
det är ingen parasit. troligen en bakteriell infektion och det kan vara svårt men inte omöjligt att bota med tex. en kombination av baktopur och baktopur direct
#6 - 1 augusti 2006 18:15
helt hundra på att det inte är en parastit? På den fisken jag hade var det verkligen en krater rakt in i. Vad är tyder på bakteriell infektion? Jag har iaf bara sett hål in i fiskar vid bakteriella infektioner, men att de skulle kunna bilda en symmestrisk krater tycker jag verkar lite konstigt.
#7 - 1 augusti 2006 18:33
Det troliga är att det är ett flagellatangrepp i fiskens tarmar vilket kan yttra sig att huden spricker och kraterliknande fördjupningar, dessa hål kan vara en mm upp till två cm stora! Beror på mineralbrist i vattnet eller fodret! Om det är detta så är boten Sera mineralsalt som innehåller över 50 mineraler och spårämnen, dessutom brukar Sera baktopur direkt hjälpa! Lycka till!
#8 - 1 augusti 2006 20:13
det låter troligt.. har du själv haft fiskar som frisknat till?
#9 - 2 augusti 2006 07:04
Ja jag har en Goldenhona som troligen hade denna sjukdom, stora sår på kroppen vilka nu har läkt ut efter behandlingen, detta inträffade i mars 06! Nu har hon ärrbildningar men i övrigt är hon OK!

Annons