Kräsna bolivianer som inte äter torrfoder

#1 - 5 november 2006 11:08
För några dagar sedan köpte jag ett par bolivianska fjärilsciklider. Dessa berikar akvariet på många sätt, men det finns ett problem med dem och det är att de vägrar äta torrfoder. I butiken har de tydligen uteslutande matats med frysfoder (jag frågade i samband med köpet), och det verkar som att de i nuläget inte tycker sig kunna acceptera annan kost. Jag har försökt i två dagar nu att släppa ner flingor som doppats i vatten så att de sjunker snabbt, och de har båda varit framme och tittat på flingorna, en av dem åt en flinga, den andra tog en i munnen men spottade ut och idag brydde de sig inte ens om maten när de insåg att det var flingor igen. Vanligtvis matar jag omväxlande med torrfoder och fryst artemia (två dagar flingor, en dag artemia osv), jag vill inte gärna mata uteslutande med artemia eftersom det blir för tungt foder för de andra fiskarna och det är heller inte vitaminberikat som torrfodret ju är. Darför önskar jag att jag kunde få bolivianerna att äta torrfoder också men jag vet inte hur och jag vill inte gärna svälta fiskarna det första jag gör. Hannen i paret köpte jag lite på vinst och förlust, han hade bara ett par kvar i butiken och hannen var ganska mager och blek. Han åt i butiken och verkade inte sjuk (gör det inte nu heller) men han har antagligen varit lägst i rang och stressats av det). Verkar dock må bra nu men honan är klart den mest dominanta. Jag vill gärna att han ska få äta upp sig lite nu. Någon som har liknande erfarenhet eller som bara har någon idé ändå om hur jag ska få dem till att börja äta torrfoder? Har aldrig stött på detta problem förut.

Hälsningar
Maria
#2 - 5 november 2006 11:15
Eftersom hanen är blek och mager så skulle jag först mata upp dem ordentligt under någon vecka och sedan köra uteslutande med torrfoder efter det, jag tror nog de vänjer sig hyfsat snabbt om det inte finns något att välja på...

Det är alltså bara vad jag skulle göra, någon annan kanske vet bättre?
#3 - 5 november 2006 11:49
Ja, det kanske är en bra idé. Hoppas bara att de inte är så kräsna att de vägrar äta det även om inget annat bjuds. Jag får väl göda upp dem först och sedan köra utnötningsmetoden :) .
#4 - 5 november 2006 12:11
Ska för övrigt bli spännande att se om honan kan tänka sig att bilda par med denna "svaga" hanne. Hoppas att hon inte ratar honom. Om de blir ett par eller inte visar sig väl först när de eventuellt börjar leka. Just nu håller de visserligen ihop en del, men hannen blir stundom bortjagad av honan och det är ingen tvekan om vem som är den dominanta parten. Kanske kan hon tänka sig att acceptera honom ändå efterosm hon ju inte har några andra valmöjligheter. Han blir väl mer attraktiv om han äter upp sig lite också, antar jag.
#5 - 6 november 2006 10:51
Nitra98 skrev:
Eftersom hanen är blek och mager så skulle jag först mata upp dem ordentligt under någon vecka och sedan köra uteslutande med torrfoder efter det, jag tror nog de vänjer sig hyfsat snabbt om det inte finns något att välja på...

Det är alltså bara vad jag skulle göra, någon annan kanske vet bättre?

Matade med artemia idag och båda kom fram till sist och smakade varsin liten bit. Problemet är bara att de är så försiktiga och mest äter det som seglar ner rätt långt ner i akvariet. Detta innebär att de andra fiskarna hinner sätta i sig en himla massa artemia innan något alls når botten, jag måste slänga i stora klumpar för att inte allt ska bli uppätet på vägen ner. Har bla. två platy som äter hur mycket som helst på hur kort tid som helst, och jag är rädd att jag matar ihjäl dem. Men valet tycks vara att slänga i massor så att fjärilarna får något eller att slänga i lagom men då får fjärilarna ingenting. Funderade på om det är bättre att släppa i en stor bit otinad än att göra som jag gör nu och tina upp artemian innan jag matar. Men när jag försökt göra så har artemian flutit runt vid ytan istället för att sjunka ner mot botten. Någon som har något tips på hur jag kan göra för att alla ska få mat utan att någon äter ihjäl sig?
#6 - 7 november 2006 19:52
Hade lite liknande problem i början med mina. Mina tog dock torrfoder, men inte flingor som de spottade ut igen. Dessutom tog alla andra fiskar maten innan den kom ner till bolivianerna som ju äter i bottenskiktet. Jag köper lite större granulat som jag blöter upp för att det ska sjunka direkt. Jag slänger i minigranulat och lite flingor först och medans de andra fiskarna börjar äta lägger jag i det uppblötta fodret så att det sjunker ner direkt till bolivianerna. På så sätt får de i sig tillräckligt. Har haft dom ett år snart och dom är verkligen ståtliga.

Tyvärr har dom varsitt revir och verkar inte intresserade av varandra som par. Jag vet dock att det är en av varje kön eftersom dom lekte tre gånger alldeles som nyköpta. Vet inte riktigt hur jag ska få dom på lekhumör. Det finns flata stenar att lägga rom på.;)
#7 - 7 november 2006 20:34
sonsam skrev:
Hade lite liknande problem i början med mina. Mina tog dock torrfoder, men inte flingor som de spottade ut igen. Dessutom tog alla andra fiskar maten innan den kom ner till bolivianerna som ju äter i bottenskiktet. Jag köper lite större granulat som jag blöter upp för att det ska sjunka direkt. Jag slänger i minigranulat och lite flingor först och medans de andra fiskarna börjar äta lägger jag i det uppblötta fodret så att det sjunker ner direkt till bolivianerna. På så sätt får de i sig tillräckligt. Har haft dom ett år snart och dom är verkligen ståtliga.

Tyvärr har dom varsitt revir och verkar inte intresserade av varandra som par. Jag vet dock att det är en av varje kön eftersom dom lekte tre gånger alldeles som nyköpta. Vet inte riktigt hur jag ska få dom på lekhumör. Det finns flata stenar att lägga rom på.;)

Tack för tipset! Jag vet inte vad granulat är [:o]...... inte ens efter att ha sökt efter trådar. Men det är väl pellets av något slag? Så då är det alltså bara att lägga ner planerna på att försöka vänja dem vid flingor då...... Det börjar bli lite kris eftersom de andra håller på att äta ihjäl sig på artemia medans fjärilarna bara får i sig någon munsbit vid varje matning. Alltså- ett gäng mycket feta fiskar och två smala :( .De är lite väl försynta tycker jag.........

Synd att dina inte vill vara ett par längre.....Vill de inte ha en rot att lägga rommen på?
#8 - 7 november 2006 21:24
kanske ge dom smaskigare torrfoder?.
#9 - 8 november 2006 08:50
kanske ge dom smaskigare torrfoder?.

Är inte granulat att betrakta som ett smaskigare torrfoder?
#10 - 8 november 2006 10:18
Ciklidsticks

Ringde min närmaste zoobutik (som inte är särsklit välsorterad men tyvärr den enda jag kan ta mig till just nu- bilen pajade ihop totalt i helgen, mitt i rusningstrafik från gravljuständningen) och frågade om de har granulat. De säger att de bara har granulat som flyter och sk. ciklidsticks. Någon som har testat det sistnämnda? Kan det vara något för mina fjärilsciklider?
#11 - 8 november 2006 15:38
Björken skrev:
Ringde min närmaste zoobutik (som inte är särsklit välsorterad men tyvärr den enda jag kan ta mig till just nu- bilen pajade ihop totalt i helgen, mitt i rusningstrafik från gravljuständningen) och frågade om de har granulat. De säger att de bara har granulat som flyter och sk. ciklidsticks. Någon som har testat det sistnämnda? Kan det vara något för mina fjärilsciklider?

du har PM.
#12 - 10 november 2006 15:43
Granulat är en sorts smulor och finns som micro, mini och större sorter (som större knappnålshuvud). Om jag inte blöter upp dom innan så flyter dom omkring på ytan ett tag innan de sjunker och då kan andra fiskar hinna sätta i sig det. Den sort jag matar med heter Vipagran och är ett huvudfoder från Sera.

Jag har både sten och rot i akvariet, men dom vill inte leka i varje fall.
#13 - 10 november 2006 16:32
Jag har granulat i en pepparkvarn, himla smidigt till små fisk. Mina bolivianer äter också nära botten så jag har strilröret från filtret riktat så att maten på ytan sjunker fort.
Har du provar med annat frysfoder? Mina älskar svarta mygg. Annat sätt att få ner maten är fixa en spruta/pipett med en bit slang på, sug upp tinat foder blandat med vatten och spruta där det ska.
#14 - 11 november 2006 11:06
Nu har jag fixat något som funkar- discusgranulat :) . Det är än så länge bara hannen som äter det, men det är det som är viktigast eftersom han var magrast. Han har fått lite mer hull, och på kuppen blivit mer kaxig, han och honan verkar nu ganska jämbördiga faktiskt. Jag hoppas att även honan ska falla till föga och börja äta discusgranulat. Granulatet är smått men i uppblött skick så sjunker det ändå hyfsat fort. Tack för tipset med sprutan, Billo, och specifikaitonen av det granulat du använder, Sonsam.

Annons