För några dagar sedan köpte jag ett par bolivianska fjärilsciklider. Dessa berikar akvariet på många sätt, men det finns ett problem med dem och det är att de vägrar äta torrfoder. I butiken har de tydligen uteslutande matats med frysfoder (jag frågade i samband med köpet), och det verkar som att de i nuläget inte tycker sig kunna acceptera annan kost. Jag har försökt i två dagar nu att släppa ner flingor som doppats i vatten så att de sjunker snabbt, och de har båda varit framme och tittat på flingorna, en av dem åt en flinga, den andra tog en i munnen men spottade ut och idag brydde de sig inte ens om maten när de insåg att det var flingor igen. Vanligtvis matar jag omväxlande med torrfoder och fryst artemia (två dagar flingor, en dag artemia osv), jag vill inte gärna mata uteslutande med artemia eftersom det blir för tungt foder för de andra fiskarna och det är heller inte vitaminberikat som torrfodret ju är. Darför önskar jag att jag kunde få bolivianerna att äta torrfoder också men jag vet inte hur och jag vill inte gärna svälta fiskarna det första jag gör. Hannen i paret köpte jag lite på vinst och förlust, han hade bara ett par kvar i butiken och hannen var ganska mager och blek. Han åt i butiken och verkade inte sjuk (gör det inte nu heller) men han har antagligen varit lägst i rang och stressats av det). Verkar dock må bra nu men honan är klart den mest dominanta. Jag vill gärna att han ska få äta upp sig lite nu. Någon som har liknande erfarenhet eller som bara har någon idé ändå om hur jag ska få dem till att börja äta torrfoder? Har aldrig stött på detta problem förut.
Hälsningar
Maria