Kranvattnet i Kalmar?

#1 - 12 oktober 2005 15:34
Nån som vet om vattnet är hårt eller mjukt i Kalmarområdet, eller om det är nått annat man ska tänka på. Det verkar ha ett ganska högt PH i alla fall.
#2 - 12 oktober 2005 20:33
Vattnet i Kalmarområdet är ganska mjukt. pH på kranvattnet ligger runt 8. Vet inte vad du har för sorts fiskar, men jag har haft de flesta vanliga sällskapsfiskar utan problem. Nu har jag lite sydamerikanska dvärgciklider, och behöver därför sänka pH:t lite.
Gjorde ett sticktest för skojs skull (men det är ju inte helt tillförlitligt)
KH 7
pH 7,5
#3 - 13 oktober 2005 08:21
Tänk på att det oftast är GH (dGH) man pratar om när man pratar om att vattnet är mjukt/hårt.
KH (dKH) är karbonathårdheten och har inget att göra med om vattnet är hårt eller mjukt, utan vattnets alkanitet eller buffringsförmåga.
#4 - 13 oktober 2005 10:01
Kalmar har iaf inte ett vattenverk som häller i lite vad dom tycker i vattnet stup i ett!!

Växjö har nog bland det sämsta akvarievattnet i detta land. När vattenprover lämnades in till en "Aqua-firma" så antog dom att det var från en brunn där inte människor och absolut inte barn skulle dricka. När det kom fram att det var kommunalvatten var det locket på från alla håll. Lokaltidningen har haft ämnet uppe ett par gånger men alltid samma svar: -Vatteneverket är gammalt och nytt skall byggas när vi(kommunen) får råd.
#5 - 13 oktober 2005 10:19
[QUOTE=Torstensson]Kalmar har iaf inte ett vattenverk som häller i lite vad dom tycker i vattnet stup i ett!!

Växjö har nog bland det sämsta akvarievattnet i detta land. När vattenprover lämnades in till en "Aqua-firma" så antog dom att det var från en brunn där inte människor och absolut inte barn skulle dricka. När det kom fram att det var kommunalvatten var det locket på från alla håll. Lokaltidningen har haft ämnet uppe ett par gånger men alltid samma svar: -Vatteneverket är gammalt och nytt skall byggas när vi(kommunen) får råd.[/QUOTE]

Ett sånt svar duger inte. I ett sånt läge tar man sig råd. Iaf till att förbättra det man redan har under tiden.
#6 - 13 oktober 2005 10:56
[QUOTE=Torstensson]-Vatteneverket är gammalt och nytt skall byggas när vi(kommunen) får råd.[/QUOTE]

varför blir jag inte förvånad av det svaret...

som Gimbo säger ibland måste man ta sej råd att göra vissa saker för det lönar sej i längden
#7 - 13 oktober 2005 11:33
Tack för ditt inlägg, Heeke! Har fortfarande svårt med kemin. Glömmer bort saker som jag en gång lärt mig.
GH: ca 5
Men som sagt var är detta gjort med JBL:s sticktest, och inte att lita på till 100%.

Annons