Kranvattnet har pH 10!

#1 - 23 februari 2008 13:58
Vårat kranvatten har 9-10 i pH! vad ska jag göra? går det att förändra när man hällt upp det i akvariet, eller måste man tömma akvariet och försöka få tag på vatten hos någon som har stabilt pH? vilket betyder att man kommer få bära en massa jäkla hinkar :(
Bör jag mäta nitrat och hårheten också innan jag häller upp vatten i akvariet?
#2 - 23 februari 2008 14:51
Vilken mätmetod har du använt dig av?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 februari 2008 14:54
Det finns inget kommunalt kranvatten i Sverige som har ett sådant kranvatten och knappast inte heller för någon som har egen brunn.
Byt test.
#4 - 23 februari 2008 18:07
Man hällde upp lite vatten i ett provrör och tillsatte fyra droppar av något, sedan ändrade det färg, så fick man kolla vilken färg det var, varje färg hade ett pH. Lila var pH 9,5-10, och det blev lila.

Det heter: JBL TESTSET pH
#5 - 23 februari 2008 18:22
Har du hämtat ditt vatten direkt från pappersbruket eller, annars borde en droppe svartlut sänka ditt PH så det räcker och blir över.. [B)]

Ledsen, med som Kjell skriver, gör om och gör rätt, kontrollera i dagsljus och inte i skenet från en glödlampa..
#6 - 23 februari 2008 18:25
Gaffel skrev:
Har du hämtat ditt vatten direkt från pappersbruket eller, annars borde en droppe svartlut sänka ditt PH så det räcker och blir över.. [B)]

Ledsen, med som Kjell skriver, gör om och gör rätt, kontrollera i dagsljus och inte i skenet från en glödlampa..

Jag vet att jag gjorde rätt. Lät t.o.m vattnet stå och rinna i fem minuter innan jag testade igen och det gav samma resultat.
#7 - 23 februari 2008 18:33
byt test. inget nkravatten i sverige har de ph:t. tror inte mankan kommer upp så högt utan att tillsätta nått.
#8 - 23 februari 2008 19:52
Ta dubbel mängd vatten och 8 droppar då kan det vara lättare att se.
Vattenverket kan ha driftproblem.
Här har vi haft pH 11 mätt med pH mätare.
#9 - 28 februari 2008 17:34
Hur går det, har du testat vattnet?
#10 - 28 februari 2008 18:19
Idag har vi satt in ett helt nytt filter i huset. Det gamla var problematiskt. Jag har använt samma pH-test, och nu efter filterbytet har vattnet pH 6-7,5! :D Hurra! perfekt!
#11 - 28 februari 2008 18:32
Temeraire skrev:
Idag har vi satt in ett helt nytt filter i huset. Det gamla var problematiskt. Jag har använt samma pH-test, och nu efter filterbytet har vattnet pH 6-7,5! :D Hurra! perfekt!
Vad skönt att du fich rätt på det till slut,men sist men inte minst du hade rätt som sa att du hade 10 i PH:);)
#12 - 28 februari 2008 18:39
stene skrev:
Vad skönt att du fich rätt på det till slut,men sist men inte minst du hade rätt som sa att du hade 10 i PH:);)

Ja, det trodde jag verkligen inte, trodde att testet visade helt fel, men det visade antagligen rätt.
Bilagor:
#13 - 3 april 2008 16:49
Temeraire skrev:
Vårat kranvatten har 9-10 i pH! vad ska jag göra? går det att förändra när man hällt upp det i akvariet, eller måste man tömma akvariet och försöka få tag på vatten hos någon som har stabilt pH? vilket betyder att man kommer få bära en massa jäkla hinkar :(

Bör jag mäta nitrat och hårheten också innan jag häller upp vatten i akvariet?

I ett akvarium pH-värde över 9 kan ingen livsform leva. PH-värde 9 är den övre gränsen för liv i vatten.
#14 - 3 april 2008 18:01
Näru. 9.5 är den övre gränsen för vad ALL fisk klarar i obestämd tid, men död pga frätskador får man inte förrän kring 10.5 - och det finns fisk som tål tillochmed ett sånt extremt pH.

bild

Bakterier och annat småkrafs vet jag inte vad de har för övre gräns; skulle tippa det finns arter som kan leva i koncentrerad lut.
#15 - 3 april 2008 18:17
Gaffel skrev:
Har du hämtat ditt vatten direkt från pappersbruket eller, annars borde en droppe svartlut sänka ditt PH så det räcker och blir över..

Sänka?
Vet du vad svartlut har för pH?
#16 - 3 april 2008 18:37
Jag vet(varit och jobbat på Mörrums pappersbruk och aktat mig noga för att få svartlut på bar hud, räckte att gummistövlarna smälte), svaret var menat som ett skämt tyvärr skrev jag fel..
#17 - 3 april 2008 18:42
Gummistövlar smälter inte av svartlut;).
Får du svartlut i ögon och på huden fräter det ordentligt, men det finns farligare vätskor på massafabriker än svartlut.
#18 - 3 april 2008 18:45
Vi rev den gamla pannan på bruket för en 6 år sedan och samtidigt var det folk där och rensade "trummlarna", var inne och kollade och sulorna på stövlarna blev som smälta..

Jobbar du på Värö?
#19 - 3 april 2008 18:48
Jepp!
#20 - 3 april 2008 23:09
Där ser man...
#21 - 4 april 2008 14:24
Azur skrev:
Näru. 9.5 är den övre gränsen för vad ALL fisk klarar i obestämd tid, men död pga frätskador får man inte förrän kring 10.5 - och det finns fisk som tål tillochmed ett sånt extremt pH.

bild

Bakterier och annat småkrafs vet jag inte vad de har för övre gräns; skulle tippa det finns arter som kan leva i koncentrerad lut.

Men det är väl väldigt sällsynt?
#22 - 4 april 2008 15:34
Kattastrands kretsloppsodling anser att pH 12 behövs för att döda parasiter och bakterier.
Desinficering

Om du får sjukdom i fisk eller växter kan det ibland vara nödvändigt att sterilisera hela systemet, vilket tyvärr också innebär att man dödar alla nyttiga bakterier också.
Desinficering går till på följande sätt: " Töm systemet på vatten - ta bort växterna. " Tillsätt vatten med så mycket soda att pH ökar till 12 och kör runt i systemet några timmar.
" Töm ut lösningen och skölj systemet med vanligt vatten. " Tillsätt vatten med så mycket myrsyra att pH hamnar mellan 3 - 4 och kör några timmar.
" Innan detta sura vatten släpps ut bör man neurtaliserrad det genom att tillsätta soda.
" Skölj systemet med färskvatten minst två omgångar. " Starta om systemet och börja med att odla fram bakterierna i biobädden.
Källa:Kattastrands kretsloppsodling

Annons