kranvatten

#1 - 26 april 2003 13:11
Mitt kranvatten har pH 7,5, gH 3 och kH 3. Med en pH/kH-tabell har jag förstått att CO2-nivån är ungefär en tiondel av vad den borde vara. Jag läste också något om att gH helst borde vara högre än kH, pga calciumnivån. Någon kommentar och eventuellt förslag på hur jag skall "rätta till" de här (grund)förutsättningarna?
#2 - 26 april 2003 14:13
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Någon kommentar och eventuellt förslag på hur jag skall "rätta till" de här (grund)förutsättningarna?
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
I vilket syfte?

_@_, www.akvarie.net _@_,
#3 - 26 april 2003 15:57
Just nu blir det alltså mängder med alger (mest svävalger) med endast ett 36W rör... Jag har gödning osv "enligt boken" och fiskbeståndet är endast fyra algätare och fem tetror i 300L, så det är inget fel på det. Så småningom vill jag ha *mycket* växter, men nu lyckas jag inte ens starta det, varför jag tror det är något med kranvattnet. Det var en artikel av dej, på Hjortgatans zoo, som fick mej att spekulera över calciumnivåerna i kranvattnet. (gH ej högre än kH). Det verkade konstigt att den rekommenderade dosen var såpass hög (20ppm) men ändå brukade "utelämnas" i samband med växter. Jag köpte ett preparat för saltvatten, som höjer Ca-nivån, och testar lite nu... Men det vore intressant att få klargjort om det är just calcium som fattas.
#4 - 26 april 2003 18:04
Mm.. Tyvärr är jag dålig på just sambandet mellan Ca och Mg, så någon kemist måste hjälpa dig att rätta till dina parametrar, men spontant tror jag inte det behövs. Göd enligt Thomas kalkylator och kolla sedan hur växtligheten blir.

Det enklaste sättet är att kolla växterna hur dom ser ut. Blir dom förkrympta och skrynkliga har du förmodligen Ca-brist.

Överlag är det nästan alltid CO2 som är bristvara - även hos oss som har fullfjädrad CO2-utrustning. När CO2 inte är bristvara och du göder enligt kalkylatorn så kommer det växa och fotosyntetisera som sjutton och algerna försvinna.

I ditt fall skulle jag dock först snegla på ljuset. Ett enda 36 wattsrör på 300 liter är på tok för lite. Jag själv kör 6x36 watt över 300 liter.

_@_, www.akvarie.net _@_,
#5 - 27 april 2003 03:16
Ja vissa av växterna har "skrynkliga" blad.

Jag har lysrörsfästen för 4x36W och elektronik för ett par till, som jag kan montera vid behov, så den biten ska inte var några problem, när jag väl lyckas starta det.

Annons