Kränkande/Stötande inlägg?

#1 - 20 april 2004 20:52
Kränkande/Stötande inlägg?

det är ett val jag saknar på "Personliga erfarenheter av fisken"

ofta kommer det in rent idiotiska/felaktiga inlägg och ofta handlar det om frågor etc. Så skulle inte det itne hjälpa både er admis och vi användare om man faktist kunde "anmäla" dom inläggen som är rent idiotiska/felaktiga??

som det ser ut nu tycker iaf jag att dom tyvärr är rätt meningslösa.
#2 - 20 april 2004 20:58
Kan tänka mig att flertalet inlägg är egna synpunkter och upplevelser utifrån de förutsättningar man har i respektives kar. På sånt är det svårt att avgöra vad som är rätt eller fel tycker jag. Det är ju trots allt som du skriver "Personliga erfarenheter av fisken"
#3 - 20 april 2004 21:00
Jo dom har jag inget emot, men ofta kommer det upp frågot + rena felaktigheter. Det är dom jag tänker på.
#4 - 20 april 2004 21:03
Är det under artbeskrivningen eller något ämne? Vilka anser du vara helt felaktiga?
#5 - 20 april 2004 21:04
Kränkande/Stötande inlägg? = folks egna kommentarer
#6 - 20 april 2004 21:06
nej det va helt fel, jag skulle vilja ha samma val som man har på folks inlägg i forumet "Kränkande/Stötande inlägg?" på folks kommentarer i artbeskrivningen efter som det ofta skrivs så mycket skit där.
#7 - 20 april 2004 21:11
Jo det kan jag förstå det du säger Gosatta...men det är ju en öppen inskrivning av egna erfarenheter. Det kan ju faktiskt vara så att man har vitt skilda erfarenheter av arten...och vems är den rätta?
Om det vore så att många skrev ned sina erfarenheter så kunde man kanske utröna ett specifikt beteendemönster hos arten. Tyvärr så är det ju fritt att skriva där och då finns det alltid utrymme för tvivelaktiga, och som du skriver...direkt felaktiga, uppgifter.

Om man skulle ha så man fick bocka för i parametrar 1-5 för redan skrivna beteenden så skulle folk av ren jäkelskap kryssa fel bara för den anledningen att vara "motfalls".
#8 - 20 april 2004 21:15
det är ju inte frittfram.

:

Nedan kan Zoopet's medlemmar lägga in en kommentar om sin EGEN erfarenhet av denna art. Diskussioner om arten skall föras i Zoopets "Forum" och inte här och därför får inga frågor ställas, man får inte heller gå i polemik med andras synpunkter. Berätta enbart om dina EGNA erfarenheter av arten.

Köpes och Säljes-annonser får inte förekomma bland kommentarerna och sådana raderas snart de upptäcks och dessutom kommer personen som lagt in dom att faktureras 500 kr inkl. moms.

Alla kan ta del av denna information. Zoopet garanterar inte att den information som anges är korrekt
:

allt jag skulle vilja ha är en liten länk/knapp man kan trycka på när man tycker att det inte stämmer in med dessa regler.

ELLER en omskrivning av reglerna så att man får gå emot de som skrivs för ibland står det rena osaningar men man kan inget göra åt det eftersom man inte får ingå disskusioner där.
#9 - 20 april 2004 21:34
Håller med dig Gosatta. Jag visste faktiskt inte att det var riktigt så illa som du beskriver det...
#10 - 20 april 2004 21:42
Kan man inte bara skriva dit en egen kommentar och vara väldigt saklig med ett tydligt språk så att den "felaktiga" kommentaren framstår som oseriös?

Ex
"Jaguarciklider blir bara 20cm i akvarium, jag har haft mina i 10 år och de blev aldrig större än så!"

"I ett tillräckligt stort akvarium som inte begränsar fiskens storlek så kan jaguarcikliden gott och väl nå 50cm om den sköts på rätt sätt, mina blev ca 30cm på 2 år trots att de egentligen gick i ett aningen för litet akvarium, så detta är en mycket storvuxen art som bör ges rejält med simutrymme för att må bra."

Mvh Fredrik Isaksson
#11 - 20 april 2004 21:46
Jo jag vill ju ofta det men "reglerna" säger ju väldigt tydligt att man INTE ska göra så.

"Diskussioner om arten skall föras i Zoopets "Forum" och inte här och därför får inga frågor ställas, man får inte heller gå i polemik med andras synpunkter. Berätta enbart om dina EGNA erfarenheter av arten. "

Det är ju just det jag skulle vilja kunna kommentera genom att säga att jag tycker detta inlägg var mäkta osakligt/felaktigt/dumt etc.
#12 - 20 april 2004 22:00
Jag tycker nog, efter en del tänkande, att hela funktionen kunde tas bort då det ändå diskuteras på forumet om vilka olika egenskaper man har av en viss art. På det viset kan man diskutera riktigheten via forumet och de inlagda artbeskrivningarna kan eventuellt uppdateras om nya erfarenheter kommit.

Jag tror att det är det enklaste sättet att få bort tvivelaktiga inlägg.
#13 - 20 april 2004 22:20
Att tvingas ta bort funktionen helt och hållet tycker jag vore trist, välskrivna egna erfarenheter kan vara ett jättebra komplement till en lite "torr" artbeskrivning. Helt galna påståenden bör däremot plockas bort eller tillåtas besvaras.
#14 - 20 april 2004 22:41
Droppa ett mail till Kjell när ni hittar puckade beskrivningar. Håller han med försvinner nog den puckade beskrivningen rätt snart.

Det verkar dessutom finnas en viss tolerans för kommentarer på bizarra beskrivningar - se t.ex. beskrivningarna på neonregnbåge.
#15 - 20 april 2004 23:18
Kjell går nog själv in och kollar då och då, och har vid de tillfällena möjlighet att ta bort irrevelanta beskrivningar där frågor och polemik finns med. Sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad som är felaktigt. Som FI skriver brukar man lätt kunna sålla bort de mer oseriösa beskrivningarna om man ger akt på sättet personen har skrivit på.
#16 - 21 april 2004 06:56
jag skulle vilja kunna ta bort mina egna kommentarer :-/

på forumet kan man rätta till dumheter som skrivits under inflytande av alkohol, det kan man inte på egna erfarenheter ;-)
#17 - 21 april 2004 07:07
Får nog hålla med om att man borde kunna ta bort sina egna inlägg.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 april 2004 07:07
Jag brukar kolla de kommentarer som lagts in några gånger under en vecka och det är faktikst en hel del som plockas bort - jag uppskattar det till att ungefär 1/3 av alla inlägg deletas. Antingen för att inlägget inte följer någon av reglerna (t.ex. är en annons, ställer frågor etc.), språket är för [:-20] (är förvånad över den ofta låga språkliga nivån), inlägget innehåller grava felaktigheter som innebär lidande för fisken.
Det är trots allt rätt få kommentarer som skrivs om man t.ex. jämför med foruminlägg och det är väl därför inte så jättesvårt att hålla koll på för mig och därför tycker jag inte att "Stötande/kränkande inlägg" behövs här, om ni skulle upptäcka något som inte borde vara där så är det ju bara att skicka mig en mail på vanligt sätt.

Vi har väl däremot framöver tänkt att vi skall lägga in en funktion så att man kan gå in och ändra i sina egna kommentarer på samma sätt som man kan i sina inlägg i forumet.

#19 - 21 april 2004 09:59
Ursprungligen skickat av Daniel Odell

jag skulle vilja kunna ta bort mina egna kommentarer :-/

på forumet kan man rätta till dumheter som skrivits under inflytande av alkohol, det kan man inte på egna erfarenheter ;-)

Sitta drängfull på ett akvarieforum å inte ha en aning om vad man skriver?? Är det inte bättre att låta datorn vara då??
#20 - 21 april 2004 10:11
Kanske, och kanske skulle dina föräldrar avstått från att skaffa barn. Det finns många saker som sker i världen utan så mycket tanke bakom alla gånger.
#21 - 21 april 2004 12:42
En gång ja... men flera? [;)]
#22 - 21 april 2004 12:49
ja du vet ju hur alkohol fungerar :-P

ger upphov till barn och dåliga foruminlägg, så ere bra ;-)

Annons