Krånglande ytterfilter.suck!!

#1 - 3 mars 2008 22:12
Hej.
öpnade idag mitt filter (rena xp3) för att kolla lite.
det var ganska skitigt så jag gorde rent det värsta.Men till saken
När jag satt tilbax slangarna och drog ner spaken som stannar vattnet så ville inte behålaren fyllas helt med vatten prövade att öpna och stänga flera gånger.till sisst startade jag den ändå. den ville först inte skicka runt vattnet utan bara brummade lite.stängde av och på en massa gånger tills den ville ge med sej.Nu "funkar" det men jag tycker att det är sämmmre drag i den och hela behålaren är ännu inte fyld och den har vart på i några timmar. någon som vet vad jag ska göra?
filltret är nytt bara 4 veckor.
jag är åxå ny innom området,lika gammal som filtret ungefär.

någon som vet råd så skulle jag va tacksam:confused:

//Niklas
#2 - 3 mars 2008 22:18
Om jag har förstått dig rätt så är behållaren nu delvis fylld med vatten och delvis med luft?
Isåfall måste du få ut all luft för att pumpen skall få upp flåset igen. Finns det ingen tryckknapp som du kan pumpa ut luften med? Det finns i alla fall på Tetratec och Eheim 2028 vet jag.

På mitt JBL ytterfilter som inte har denna tryckknapp för att pumpa ut luften får jag samma problem. Jag tar då mitt innerfilter och sätter utblåset på innerfiltret direkt på insuget till ytterfiltret. Då pumpas det in vatten i ytterfiltret och luften pumpas ut. Efter ett tag snurrar det på som vanligt.
#3 - 3 mars 2008 22:23
Om jag har förstått dig rätt så är behållaren nu delvis fylld med vatten och delvis med luft?

korekt

Isåfall måste du få ut all luft för att pumpen skall få upp flåset igen. Finns det ingen tryckknapp som du kan pumpa ut luften med? Det finns i alla fall på Tetratec och Eheim 2028 vet jag.

ingen knapp.

På mitt JBL ytterfilter som inte har denna tryckknapp för att pumpa ut luften får jag samma problem. Jag tar då mitt innerfilter och sätter utblåset på innerfiltret direkt på insuget till ytterfiltret. Då pumpas det in vatten i ytterfiltret och luften pumpas ut. Efter ett tag snurrar det på som vanligt.

har tyvär inget inner fillter=(
#4 - 3 mars 2008 22:28
Då kan du prova så här:
Stäng av filtret. Med en tratt kopplat till insugsslangen fyller du vatten i ytterfiltret tills det är fullt (tills vattnet kommer hela vägen upp i insugslangen.) Prova sedan att sätta på filtret för att se om cirkulationen kommer igång.
#5 - 3 mars 2008 22:32
ok tack.det ska jag pröva.men det får bli i morgon då sambons syrra nu ligger och sussar på soffan bredvid. =)
#6 - 4 mars 2008 06:04
Stäng av filtret...sug i utblåset...finns det luft får du mera luft än vatten i munnen...gör det några gånger tills du enbart får vatten i munnen...
Sen startar du filtret.
#7 - 4 mars 2008 07:18
firefox75 skrev:
Stäng av filtret...sug i utblåset...finns det luft får du mera luft än vatten i munnen...gör det några gånger tills du enbart får vatten i munnen...

Sen startar du filtret.
kan dock ge en ordentlig magsjuka;)
#8 - 4 mars 2008 07:35
Det går också att luta på filtret lite hit och dit (när det är igång) samt ruska på det, då ser man om/när det kommer luft med ut.
#9 - 6 mars 2008 18:22
har provat att hälla i det vatten som fattats genom att öpna själva locket.men inte blir det tystare av det=(
Det kommer fortfarande ut en massa luftbubblor som far omkring i akvariet.

Tänkte jag skulle försöka att plocka ut rotorn nu och rengöra.Så kanske det blir tystare.Låter som ett kärnkraftsverk för tillfället!
Det kan man väll utan att det ska gå sönder?
#10 - 6 mars 2008 18:32
nägon som är duktig rotor mekaniker?
#11 - 7 mars 2008 07:54
Hej, Jemmba! Jag har ett likadant filter. Att det låter mer beror på att du har luft kvar i filtret. Jag brukar koppla loss och sätta tillbaka slangarna några gånger tills vattnet fyllt upp filtret så mycket att pumpen kan gå igång. Sedan låter jag den gå någon minut så att de värsta bubblorna kommer iväg. Är det mycket luft kvar ändå så drar jag ut kontakten och kopplar loss slangarna och tillbaks igen. Efter det är det garanterat väldigt lite luft, man kan skaka filtret och få ut lite till och också stänga av och låta det stå ett par minuter. Enklast är att låta det bero efter en kvart 20 minuter kommer filtret att vara lufttomt på egen hand och lika tyst som vanligt.
#12 - 11 mars 2008 22:56
tack för tips! jag löste det till slut genom att efter låtit det va igång en stund och självklart stängt av det igen öpna en av dom fyra "låsen" då pös all luft ur i en jädra fart! kom åxå med en massa vatten som sprutade lite över allt=)koplade inte ur slanganrna heller. har du prövat detta piscator?
#13 - 12 mars 2008 06:29
Pyslufta de e grejer de..:D

Annars kan du lyfta upp filtret lite så inte vattentrycket är så högt..

Släppte alltid 3 av 4 spännen på min 2213 och ställde den på 3 kvart innan, nu tar jag ju ut hela paketet till badrummet så då fyller jag den där så det inte blir luft i systemet..
#14 - 12 mars 2008 14:26
Jemmba skrev:
tack för tips! jag löste det till slut genom att efter låtit det va igång en stund och självklart stängt av det igen öpna en av dom fyra "låsen" då pös all luft ur i en jädra fart! kom åxå med en massa vatten som sprutade lite över allt=)koplade inte ur slanganrna heller. har du prövat detta piscator?

Ha, ha, ..nä inte ännu! :D Jag brukar koppla ur slangarna för att lufta.

Annons