Kran-slang koppling?

#1 - 3 februari 2005 11:52
Hej!
Hur ska man göra för att kunna koppla slangen till kranen? (Kranen har inga gängor). Vad behöver jag köpa för att ordna detta? Har en slang,men misstänker att den är för smal. Hur brukar ni andra göra?
#2 - 3 februari 2005 12:05
kranen borde visst ha gängor. Har du testat en polygrip och vrida längst ut där vattnet kommer? Sen är det bara att åka till närmsta bygg affär, tex coop forum och köpa det som passar till slangen. bara å fråga där
#3 - 3 februari 2005 12:37
Det finns gummihållare att trä över kranen, dras fast med en slangklämma med vignmutter. Sen sätter man en vanlig Gardenakoppling. På så sätt slipper du skruva av toppen på kranen varje gång. Så här ser den ut: http://www.gardena.se/i/2907.gif
#4 - 3 februari 2005 12:52
hmm

Leffe64: Vart får man tag i alla dessa grejer? Fungerar det på en vanlig kran?
#5 - 3 februari 2005 13:22
Japp, fungerar på vanlig kran. Jag har för mig att jag köpte min koppling på Bauhaus, men det finns nog på alla som säljer Gardena prylar, typ trädgårdshandel osv.
#6 - 3 februari 2005 21:24
Hallå

Hittade den här på biltema.Kanske funkar
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19585
Fredrik
#7 - 3 februari 2005 21:28
Hozelock har ytterligare en variant som passar på vanliga kranar utan att man skruvar loss något. En stor mojäng man spänner om hela kranen. Mycket lätt att ta på och av. Svårt att beskriva, kolla där de säljer Hozelock! Garderna verkar inte ha motsvarande. Tror den kostar ca 100 kr.
#8 - 3 februari 2005 21:29
Oops, kom visst in ett inlägg medan jag skrev mitt. Precis en sådan jag menar, fungerar kanon!
#9 - 4 februari 2005 07:05
hej

Behöver man någonting mer än den kopplingen? (Förutom slangen då).
#10 - 4 februari 2005 08:32
[QUOTE=dgqlof] Garderna verkar inte ha motsvarande. [/QUOTE]
Nä, men gardenas variant funkar säkert lika bra. Inte heller så krånglig att koppla, köp vad du får tag på...
[QUOTE=Emotional]Behöver man någonting mer än den kopplingen? (Förutom slangen då).[/QUOTE]

En sugkopp med fäste för slangen kan ju vara bra så att slangen inte går i golvet när du skruvar på vattnet kan ju vara bra. Jag antar att det redan sitter en avkapad PET flaska på andra sidan slangen för att slamsuga lite på botten när du tömmer?
#11 - 4 februari 2005 13:00
hmm

nej ingen petflaska i änden på slangen. Jag slamsuger aldrig botten.
#12 - 4 februari 2005 14:42
Nä dåså, då är det ju bara att köra då. Jo förresten, du måste ju ha en snabbkoppling att sätta på slangen också, för att koppla mot kranen.
#13 - 4 februari 2005 14:45
Har du ingen ansluting för tvättmaskin eller diskmaskin, i så fall, använd dom. De har samma anslutning och gardena trädgårdsslang.
#14 - 4 februari 2005 20:30
hmm

en snabbkoppling? hur ser den ut?
(jag har noll koll,jag vet!).
#15 - 4 februari 2005 23:58
[QUOTE=Emotional]en snabbkoppling? hur ser den ut?
(jag har noll koll,jag vet!).[/QUOTE]

Vet du hur en koppling till trädgårdsslang ser ut? Det är en typ av snabbkoppling.
#16 - 6 februari 2005 20:44
nej,..

vet nog inte hur en sådan ser ut. Men får försöka få tag i en ändå.

Tack för era svar!
#17 - 6 februari 2005 21:55
Alltid kul att botanisera på VVS-avdelningen ;)
#18 - 7 februari 2005 08:59
[QUOTE=fredrikakesson]Hallå

Hittade den här på biltema.Kanske funkar
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19585
Fredrik[/QUOTE]

Jag använder denna och sedan gardenakoppling och slang - fungerar bra!

Mvh Martin
#19 - 9 februari 2005 21:17
Halloj!!!
Jag är rörmokare och jag vet att du har en gänga längst ut på din blandare... men gängan är invändig på köksblandaren och utvändig på tvättställsblandaren men ingen av dom har vanlig rörgänga så man behöver en övergång... Men på din dush blandare har du en vanlig R15 gänga (där dush slangen är kopplad). Där du kan koppla på en vanlig standard koppling plus att dush blandaren är termostatisk så du kan ställa in den på 26-27 grader direkt... så brukar jag göra och det funkar riktigt bra..
Rock On / Per
#20 - 9 februari 2005 21:49
När man ändå håller på med slangar och sådant rekommenderar jag att man tittar på en slang som är åtminstone 3/4" eller ännu hellre 1" i diameter. De billigare 1/2" brukar snart få veck, "knorrar" och "fnurror" som gör att det tar evigheter att tömma ur vatten ur ett större akvarium med hävertprincipen.

" = tum, amerikanskt måttenhet motsvarande 25,4mm
#21 - 5 mars 2005 12:29
Jag lyckades inte med kopplingen,vet inte om det är kranen våran det är fel på eller vad det är. Allt vatten åkte hur som helst ur vid sidan av,så det kom inget vatten ut i akvariumet. Så det gick inte alls *suckar* Får fortsätta gå med hinkar verkar det som,..
#22 - 7 mars 2005 16:02
Jag går med hinkar från duschen till akvariet...
#23 - 7 mars 2005 16:06
[QUOTE=Cicci_92]Jag går med hinkar från duschen till akvariet...[/QUOTE]
Bra styrketräning om inte annat :D
#24 - 7 mars 2005 19:54
Mmm,samma här. Styrketräning är bara förnamnet. En sak är säker,när jag flyttat tänker jag bygga om en kran så att allting fungerar som smort *hm* :)
#25 - 7 mars 2005 20:41
hej!

jag har en slamsugare eller vad man kan kalla det. jag hinkar ut vattnet (har ej fixat slang än..) men fyller på genom att lossa på typ munstycket på slamsugaren så jag kan sätta dit den slangen direkt på kranen (som är ca 0.5 m bort från akvariet) och sen är det bara att fylla på! mycket smidigt. för övrigt är slangen till slamsugaren kanske 1 m.

Emotional: hur långt är avståndet från akvariet och kranen? Har du ingen slang med större diameter så det bara är att trä på den på kranen?

LenaMaria
#26 - 8 mars 2005 22:22
Lenis: Det är nog runt 5m kanske mindre. Det ligger "vägg i vägg" så att säga. Finns det så tjocka slangar att köpa? Det är kranen i handfatet som jag använder mig av. Hur som helst,det var ett bra råd. Ska kolla om det går att ordna på det sättet, eller om man kan bygga någonting med hjälp av hävertar. *funderar*
#27 - 9 mars 2005 17:07
När du ska tömma så kan du väl använda dig av häverteffekten?
Alltså om du lägger i en slangände i karet och drar den andra änden till ett avlopp, sen så suger du till i slangen så vattnet "får fart"... och sen brukar det rinna på ganska bra av sig själv.
#28 - 11 mars 2005 03:09
Ett tillägg till detdär med häverteffekten. Tycker det är bättre att koppla slangen till kranen, börja fylla tills det slutar bubbla luft i akvariet. Då lägger du slangen i badkaret, golvbrunnen, toalettstolen eller var du nu vill tömma :P vips så börjar vattnet forsa ur akvariet :) Du slipper risken att få en kallsup av akvarievatten, samt att det kan bli väldigt tungt, för att inte säga omöjligt att suga om man har en lång och grov slang.
#29 - 11 mars 2005 13:28
Finns det ingen billig pump eller nått att ha till tömning av akvarier? Jag har kört häverprincipen som andmob säger men misslyckas ibland och det är fruktandsvärt irriterande. Sista tiden har jag kört med hinkar i stället. Fast jag börjar få ont i axlarna och jag borde byta vatten idag. Hur gör alla ni som har många akvarier?
#30 - 11 mars 2005 14:22
Vad är det som misslyckas? Jag kör med en http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=819&iItemId=85445 och 15m trädgårdsslang med snabbkoppling. funkar kanonbra..
Annars finns det finns ju pumpar som man kopplar till borrmaskinen t ex http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=819&iItemId=85410 vet att även clasohlson m.fl. har liknande..
#31 - 11 mars 2005 14:25
Slang i akvariet och suger i slangen helt enkelt. Tömmer man slangen på vatten mellan varven får man inget vatten i munnen, vad det nu skalle vara för fara med det.
Har Nito-kopplingar på duschblandaren och dusch/akvarieslangen.
Använder trädgårdsslang av billigaste sort, 49:-/20 meter tror jag.
#32 - 11 mars 2005 15:54
Kopplingen som man ska sätta på kranen verkar inte passa,det kommer hur som helst inget vatten till akvariumet,allt rinner ut runt kopplingen. Den sluter inte tätt verkar det som,hur hårt jag än trycker fast den. Sen kan man inte justera temperaturen heller,vilket också är ett problem. Det går mycket enklare att springa med hinkar. (Och jag blir tränad samtidigt,hm).
#33 - 11 mars 2005 17:02
Emotional>> Konstigt... Har du den modellen på krananslutning som jag länkade till på biltema? Kolla så tätningen ligger på plats, den kan glida snett ibland. Och varför skulle det inte gå att justera temperaturen om man använder sig av den? Iofs byter jag alltid med kallvatten, men det går väl att vrida på vilken temp man vill?

Karon>> Det där med att få vatten i munnen var inte så allvarligt menat, men däremot har jag noll chans att kunna suga tillräckligt hårt för att det ska börja rinna med 15m ½"slang.
#34 - 11 mars 2005 18:02
Gå till en badrumsförsäljare eller liknande, dom har kopplingar i multum. Ta med "toppen" av din kran (dra loss den med en skiftnyckel), be han sätta i en slangnippel = klart. Jag fick en gratis av Savex i Umeå eftersom jag köpte 20m slang samtidigt, kanske kan kosta 50kr annars?. Då VET man att den passar och inte läcker.

Annons