Kräftor och snäckor

#1 - 5 augusti 2010 10:04
Undrar om det finns någon som kan svara på alla mina frågor?

1 Finns kräftor som electric blue och äppelsnäckor i zoobutik att köpa?

2. Vad äter de?

3. Hur stort måste de ha?

4. Måste man ha någon lägre nivå i karet, tex. som för sköldpaddor eller går det att ha som fiskar har?

5. Att kräftorna inte går ihop med fiskar förstår jag men går de ihop med snäckor?

6. Måste man ha någon speciell tempratur i karet?

7 Är de jättesvåra att sköta?

Jag har aldrig haft några sådana djur utan bara fiskar och grodor. Har haft akvarium sen jag var fem år. :) Finns det någon chans att jag skulle kunna klara av att antingen ha kräftor eller snäckor om jag har uppflyllt dess krav? :p Hoppas ni kan svara på en eller några av mina alla frågor :D
#2 - 5 augusti 2010 10:12
Äppelsnäckor hittar man ofta i butiker och ibland kräftor också men när det gäller de senare så finns det ett visst problem, de är olagliga att ha.
#3 - 5 augusti 2010 10:17
som bygert säger, de är olagliga att ha.

det ger helt fel signaler att köpa dessa djur, även när de finns till försäljning.

de enda kräftor man få är den "vanliga" svenska flodkräftan och signalkräftan.

alla andra kräftor får man inte ha.

.
#4 - 5 augusti 2010 10:20
Okej, det kan ju vara därför som man inte sett någon som har haft dom på dett tag. Men snäckorna tycker jag fortfarande är mycket intressant! :D
#5 - 5 augusti 2010 10:31
Äppelsnäckor behöver inte ha speciellt stort akvarium, hur stort har du?
De äter lite allt möjligt, ex broccoli, har för mig att de ger snäckorna kalk så att deras skal blir fina. De är inte kräsna, de äter algtabletter, och fiskmat som hinner ned till botten. Du bör ha minst 4cm fritt utrymme från vattenytan till akvariets topp, för att äggen skall kunna kläckas om jag inte minns helt fel. Helst mer.
#6 - 5 augusti 2010 10:47
Okej, det var mycket intressant! :) Skulle de klara sig i ett 29 l? Hur många isåfall? :)
#7 - 5 augusti 2010 10:50
Det funkar, vissa har snäckor i räkvaser på runt 22liter. Antalet vet jag inte, men du skulle säkert kunna ha en hel del. Börja med några stycken så får du nog fler? :)
#8 - 5 augusti 2010 12:55
okej, låter ju riktigt bra!;) Jag får ta och göra det! :D
#9 - 5 augusti 2010 13:02
Kan snäckor och gyppys vara i samma akvarium? :)
#10 - 5 augusti 2010 17:08
Ja.
#11 - 5 augusti 2010 18:00
Vad bra :) Jag har nämligen guppy nu.:p

Annons