kräftor klättervilliga?

#1 - 17 september 2012 23:30
är kräftor i allmänt sugna på att klättra ur akvariumet? har nämligen en "inomhus"dam i form av en 100l koppartunna som står på pelare och i den går 5 koi och 1 guldfisk samt en pleco. det finns inget täckglas. vattnet är ca 10cm under kanten.
#2 - 17 september 2012 23:35
#3 - 18 september 2012 05:41
jag hade två i akvarium en gång.. de klättrade inte i alla fall :)
#4 - 18 september 2012 07:09
Ja, de är duktiga på att klättra ur akvariet.
#5 - 18 september 2012 08:52
Kräftor är bra på att klättra men inte så bra på att simma. En glasvägg eller som här dammduk som de inte får fäste på är alltså ett bra hinder, de tar sig knappast upp då. Finns det däremot nån bakgrund, gren eller annat som de kan klänga på och det inte sen är allt för långt till kanten, då kan de definitivt ta sig ut. Dock så är det så att de är dåliga på att simma men det är inte omöjligt att de kan ta sig för med det. Lite kant ovanför vattnet är alltså inte fel hur som. 10 cm känns helt betryggande.

Tänk på att bara signal- och flodkräfta att tillåtet att hålla här, annat är synnerligen förbjudet.

Koppartunna lät oroväckande men när jag ser att du lagt duk i den och vikt över kanten också så ser det ju helt rimligt ut. Koppar och akvarier är annars ingen bra kombination. Dock hoppas jag du är medveten om att 100 L i längden är alldeles för lite till de fiskar du har.

Sen tänkte jag skriva nåt om att damer ju med fördel hålls just inomhus men jag tror vi glömmer det.
#6 - 18 september 2012 20:31
tack för svaren;) blir nog att skaffa den lilla varianten 2-3 st.
ska skaffa en 5 koi till och ha under vintern, sen i vår blir det xl damm på tomten.
nån guldid kommer få hänga med också.

funkar sköldpaddor och koi? funderar ev på att skaffa 3-4 skänkes sköldisar senare när koien växt till sig i dammen.
#7 - 19 september 2012 18:29
Sköldpaddor går som regel inte ihop med fisk.
#8 - 19 september 2012 18:41
Om du bara har den lilla tunnan så är det väl snällare mot fisken och vänta tills dammen är klar innan du köper mera fisk. Får dom stort och fint från början :)
#9 - 21 september 2012 20:59
okej får skippa sköldisar då.. :/
jo får bli så som du säger elhmor, har fått tag i ett annat kar som blivit omsilikonat och nu står och torkar.. frågan är vad jag ska ha i, räkor och massor av växter och ett lagom stim tetror?
eller små snäcklekare och andra tangaciklider?

Annons