Kräftor i Skåne

#1 - 12 augusti 2008 18:38
Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.

Jag söker nu efter någon typ av kräftor som går att införskaffa i skånetrakten och tänkte höra om någon har tips på var jag kan finna det?

//Jesper
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 augusti 2008 18:41
Det borde väl gå att köpa levande signalkräftor lite varstans i dessa tider.
#3 - 12 augusti 2008 19:25
HerrJesper skrev:
Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.

Jag söker nu efter någon typ av kräftor som går att införskaffa i skånetrakten och tänkte höra om någon har tips på var jag kan finna det?

//Jesper
Var bor du i Skåne??annars kan jag ge dig tips var du kan fånga dem:)
#4 - 12 augusti 2008 19:44
Heter det inte krebs i danmark o skåne :D
#5 - 13 augusti 2008 20:48
Jag snubblade över några småttingar i Djuraffären i ängelholm så knallar det runt två nyfikna "krebs" i tanken:)

Tack för era svar:)
#6 - 13 augusti 2008 21:43
HerrJesper skrev:
Jag snubblade över några småttingar i Djuraffären i ängelholm så knallar det runt två nyfikna "krebs" i tanken:)

Tack för era svar:)
Fy för sjutton jag har då aldrig sett nån djuraffär som säljer Signalkräftor,men tydlingen så finns det i Rögle områden tydlingen:D
#7 - 13 augusti 2008 21:45
Vet inte om det är Signalkräftor men hyffsat säker är jag på att det går ett gäng kräftor i lokala fiskaffären (Tropisk Fisk) i Klippan oxå ;)
#8 - 13 augusti 2008 21:46
såg en enorm signalkräfta hos havanna zoo (när den fanns) i surte för ngt år sen.. :)
#9 - 13 augusti 2008 23:02
hitta en procambarus clarkii blue kräfta idag som jag köpte från vellinge blomman.finns några st kvar
#10 - 13 augusti 2008 23:04
HerrJesper skrev:

//Jesper

Finns i vellinge blomman procambarus clarkii blue jättefina är dom
#11 - 13 augusti 2008 23:10
Trodde inte man fick sälja annat än Signal och flodkräftor i Sverige,konstigt att Vellinge blomman gör det som är en seriös handlare som borde ha kunskap tycker man.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 augusti 2008 07:20
Trodde inte man fick sälja annat än Signal och flodkräftor i Sverige,konstigt att Vellinge blomman gör det som är en seriös handlare som borde ha kunskap tycker man.

Det är inte heller tillåtet och det är oansvarigt av affärer att sälja dom och det är oansvarigt av privatpersoner att köpa dom
Lagtexten - http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=210
#13 - 14 augusti 2008 07:25
Det är inte heller tillåtet och det är oansvarigt av affärer att sälja dom och det är oansvarigt av privatpersoner att köpa dom

Lagtexten - http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=210
Tycker bara att det är konstigt att så stor Handlare som vellinge Blomman är ändå inte kan reglerna,men om man drar det längre så borde väl ändå Grossisten veta i alla fall och inte har dessa Kräftor på lager dem om nån borde veta reglerna.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 14 augusti 2008 07:36
.....så borde väl ändå Grossisten veta i alla fall och inte har dessa Kräftor på lager dem om nån borde veta reglerna.

Jo självklart SKALL grossisterna veta detta. Dock kan det ju vara som så att kräftorna är inköpta från en grossist i utlandet (det finns t.ex. tyska och tjeckiska grossister som levererar direkt till svenska butiker) och i deras länder så är det tillåtet.
#15 - 14 augusti 2008 08:57
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag vet itne vilken art det är, de är inte blåa överhuvudtaget i alla fall. Brunspräckliga är nog den bästa beskrivningen.

En fråga till er som är en smula mer erfarna, den såldes som "Sötvattenskräfta" vilket är väldigt ospecat och damen i affären kunde inte ge mig ett riktigt namn. Hon påstod dock att de gick utmärkt att ha med fiskar utan att attackera dem. Vågar jag låta dem bo tillsammans med min kamphane och hans tre honor? Deras storlek är ca 7 och 9 cm (kräftorna alltså).

Edit:
Om någon vill hjälpa till att artbestämma mina rackare så filmar jag gärna dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 augusti 2008 09:02
HerrJesper skrev:
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag vet itne vilken art det är, de är inte blåa överhuvudtaget i alla fall. Brunspräckliga är nog den bästa beskrivningen.

En fråga till er som är en smula mer erfarna, den såldes som "Sötvattenskräfta" vilket är väldigt ospecat och damen i affären kunde inte ge mig ett riktigt namn. Hon påstod dock att de gick utmärkt att ha med fiskar utan att attackera dem. Vågar jag låta dem bo tillsammans med min kamphane och hans tre honor? Deras storlek är ca 7 och 9 cm (kräftorna alltså).

De flesta kräftor småfisk.
Affären är också skyldig att informera vilken art de säljer och om det är en olaglig art så hjälper det inte heller om du säger att du köpt kräftan i god tro. Det blir rejäla böter både för dig och affären.
#17 - 14 augusti 2008 09:09
De flesta kräftor småfisk.

Affären är också skyldig att informera vilken art de säljer och om det är en olaglig art så hjälper det inte heller om du säger att du köpt kräftan i god tro. Det blir rejäla böter både för dig och affären.

Jag lägger upp en film under dagen, om det skulle visa sig att de är olagliga så får jag ta action.
#18 - 14 augusti 2008 09:18
#19 - 14 augusti 2008 10:48
Så, nu har jag varit hemma ett varv och filmat lite.

" target="_blank">
#20 - 14 augusti 2008 10:56
Det var ingen signalkräfta av vad jag kunde se,en signalkräfta är mörkare till färgen och inte så spräcklig till färgen.men det kanske är en Flodkräfta hur en sån ser ut har jag ingen aning om vad jag kommer på inget jag har i minne.
#21 - 14 augusti 2008 11:05
#22 - 14 augusti 2008 11:25
Ja det tror jag också, Marmorkräfta: http://www.canadiancrayfish.ca/marble.htm
#23 - 14 augusti 2008 12:05
Ett "nyllekort" på flodkräfta
#24 - 15 augusti 2008 08:52
Innan tråden faller i glömska vill jag tacka för alla era svar.
Tack ska ni ha:)
#25 - 15 augusti 2008 11:01
Med tanke på att den kräfta jag hade tillsammans med snabba mbunas fick tag på dem och åt upp dem, tror jag itne att en kampfisk har några större framtidsutsikter i dylikt sällskap. Den har ju till och med "klohandtag" i form av långa, fladdriga fenor.
#26 - 15 augusti 2008 17:35
De där kräftorna som du har fått tag på är hermafroditer och förökar sig gärna och fort. Jag råder dig verkligen att lämna tillbaka dem, behåller du dem kan det bli väldigt svårt för dig att någonsin bli av med dem.
#27 - 23 augusti 2008 15:44
söta trevliga djur om än olagliga

de tar alla fiskar som har fenor men funkade med botia, platy och snabba fiskar så länge som fiskarna inte är korkade nog att ta maten ur kräftornas klor.

De "leker" vid skalömsning och då bär de rom (hermafroditer är de inte alls) men de kan spara "paket" till flera romkullar
Hur många ungar det blir beror på hur akvariet ser ut...
Har man flera kräftor kommer de slåss om ytan och ibland går det riktigt hårt till...
tappade klor växer dock ut så nästa skalömsning så har de en ynklig ny klo
utöver det så kan jag av egen erfarenhet tala om att de är hopplösa på växter...är som att ha en gräsklippare i akvariet och alla vackra plant flyter på ytan...
De grisar ner både när de äter och skiter så räkna med fula kiselalger och cyano osv i karet (går ju förvisso hålla undan med svamp)

Livslängd upp till 25 år om de sköts...

meeen de var personliga och egensinniga och de roligaste saker jag haft i karet hittills=) även om jag aldrig skulle skaffa en igen

med tanke på att de är olagliga* att ha så hade jag lämnat tillbaka dem...
Skaffa en signal eller flodkräfta istället...eller filterräka eller monsterräka(finns varianter som ser ut som kräftor)

*(men ta kontakt med jordbruksverket för de var himla osäkra på om det verkligen gällde privata akvarier när jag pratade med dem)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 23 augusti 2008 16:16
Diwa skrev:
*(men ta kontakt med jordbruksverket för de var himla osäkra på om det verkligen gällde privata akvarier när jag pratade med dem)

Det är inte jordbruksverket som hanterar detta utan fiskeriverket
#29 - 23 augusti 2008 16:58
så kanske det var

blev slussad mellan jurister och alla möjliga på alla departement när jag frågade :D

jordbruksverket, miljönånting, djurnånting tillbaka till nån annan och så en massa jurister

klart är i vart fall att det som de är rädda för är risken för kräftpest då den slår ut vår svenska flodkräfta...den finns snart inte kvar:(

De kunde heller inte säga helt entydigt att lagen gällde akvariekräfta som inte ska släppas ut i naturen utan lagen var skriven och tänkt för införsel och odling av kräftor som sedan skulle eller riskerade sprida sig i svenska vatten

Frågade om de verkligen menade att jag skulle avliva mina och svaret jag fick var att de inte planerade åka runt och spana in privata akvarister och bötlägga dessa och tvinga till avlivning, inte heller konfiskerar eller avlivar de djuren...

hur man ska tolka det är fritt...orkar man kan man ju ringa och be om klarare svar från den som skrev lagen (var så de sa till mig)

så mina tre huliganer lever nu som illegal aliens på hemlig ort
noway de ska behöva dö för en fånig lag som inte efterföljs

kräftor ser man ju på vartannat zoo fortfarande och lagen kom 99

Signal och flod är tillåtet men de ber om att man inte ska släppa ut dem igen då de kan bära med sig baciller från akvariet ut i våra vatten
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 23 augusti 2008 17:24
Diwa skrev:
klart är i vart fall att det som de är rädda för är risken för kräftpest då den slår ut vår svenska flodkräfta...den finns snart inte kvar:(

Helt rätt, men det är ju då rätt ologiskt att det då skulle vara tillåtet att hålla signalkräftan i våra akvarier.
Det är ju nämligen 100% säkert att just den är bärare av kräftpesten, men det är inte sannolikt att de tropiska kräftarterna är bärare. Så om detta är syftet så borde ju egentligen istället signalkräftan vara förbjuden.

De kunde heller inte säga helt entydigt att lagen gällde akvariekräfta som inte ska släppas ut i naturen utan lagen var skriven och tänkt för införsel och odling av kräftor som sedan skulle eller riskerade sprida sig i svenska vatten

Det är säkerligen helt rätt att lagen är skriven utan att någon tänkt på att kräftor används i akvarier. Dock, inte desto mindre så är lagen faktiskt helt entydig om att det de facto råder ett förbud.

Frågade om de verkligen menade att jag skulle avliva mina och svaret jag fick var att de inte planerade åka runt och spana in privata akvarister och bötlägga dessa och tvinga till avlivning, inte heller konfiskerar eller avlivar de djuren...

Just att lagstiftaren egentligen inte tänkte på att kräftor används i akvarier är nog som du skriver anledningen till att myndigheterna inte har brytt sig om att agera i frågan - än så länge i alla fall.

kräftor ser man ju på vartannat zoo fortfarande och lagen kom 99

Tycker att de var rätt vanliga i handeln för några år sedan, men idag finns de nog ändå i ganska få affärer. Det finns väl inte heller någon större fiskgrossist i Sverige som saluför dom.
Just denna del av artskyddsförordningen gäller från 1 augusti 2003 om jag har förstått lagtexten korrekt.

Signal och flod är tillåtet men de ber om att man inte ska släppa ut dem igen då de kan bära med sig baciller från akvariet ut i våra vatten

Kan gott gälla som en allmän uppmaning - INGA av våra husdjur skall släppas ut i naturen.
#31 - 23 augusti 2009 10:28
Nån som har tips på vilka sjöar i gbg området där det finns kräftor? skicka pm....
Stensjön vet jag redan
#32 - 23 augusti 2009 15:31
Diwa skrev:
söta trevliga djur om än olagliga

de tar alla fiskar som har fenor men funkade med botia, platy och snabba fiskar så länge som fiskarna inte är korkade nog att ta maten ur kräftornas klor.

De "leker" vid skalömsning och då bär de rom (hermafroditer är de inte alls) men de kan spara "paket" till flera romkullar

Tvivlar,
Detta kan man läsa om [COLOR=#ff0000]Marmorkräfta[/COLOR][COLOR=#000030]http://www.wirbellose.de/index.html[/COLOR]

Honan bär på c:a 50 st 2 mm stora ägg som kläcks efter 2 veckor i en temperatur av 27 grader. Under denna tid håller sig kräftan gömnd och äter ingenting. Ynglen ligger still de första 3 dygnen. De är sedan färdigutvecklade kräftor med en storlek av 5 mm.
De växer fort och kan ha nått en storlek på 4 cm inom två månader. Efter 4 månader är de fullvuxna och könsmogna. De behöver stort utrymme eftersom ju tätare man håller dem desto saktare växer de. De är även kanibaler.

Olika akvarister har upptäckt att även ensamma honor som har gått ensamma en längre tid kan få ägg. Även att påstådda hanar helt plötsligt har gått med ägg. Även de som har fött upp en ensam kräfta har fått yngel.
Det finns tre teorier om detta:
1) Parthenogenese (Det finns inga hanar bara honor)
2) Hermaphrodismus (Hanar utvecklas bara under särskilda omständigheter, i annat fall befruktar honan sig själv)
3) Hermaphrodite (Djuren har möjlighet att befrukta sig själv)
#33 - 23 augusti 2009 15:54
Det kan inte vara att de gör likadant som räkor? Jag har nämligen hört att räkor är av manligt kön fram till en viss ålder och sedan "byter" de kön. Vet inte om det gäller likadant med räkor i akvarium men jag har hört att saltvattensräkor (sånna man äter) gör på detta viset? någon som kan bekräfta eller är jag helt ute och cyklar?
Bilagor:
#34 - 23 augusti 2009 16:19
HerrJesper skrev:
Så, nu har jag varit hemma ett varv och filmat lite.

" target="_blank">

Det ær en marmor kræfta,ganska vanlig i Danmark(Dock ej i naturen) førøkar sig fort. finns en blå variant av denna kræfta också kallas blå hummer.
#35 - 27 augusti 2009 13:12
Forøvrigt er den hittat vild i tyskland og måste væl antas vældig farlig nær det bara behøvs en før att fortplantas,enligt min mening en art som ej borde finnas bland akvarister.
#36 - 27 augusti 2009 13:14
Guy Palm skrev:
Tvivlar,

Detta kan man läsa om [COLOR=#ff0000]Marmorkräfta[/COLOR][COLOR=#000030]http://www.wirbellose.de/index.html[/COLOR]

Honan bär på c:a 50 st 2 mm stora ägg som kläcks efter 2 veckor i en temperatur av 27 grader. Under denna tid håller sig kräftan gömnd och äter ingenting. Ynglen ligger still de första 3 dygnen. De är sedan färdigutvecklade kräftor med en storlek av 5 mm.

De växer fort och kan ha nått en storlek på 4 cm inom två månader. Efter 4 månader är de fullvuxna och könsmogna. De behöver stort utrymme eftersom ju tätare man håller dem desto saktare växer de. De är även kanibaler.

Olika akvarister har upptäckt att även ensamma honor som har gått ensamma en längre tid kan få ägg. Även att påstådda hanar helt plötsligt har gått med ägg. Även de som har fött upp en ensam kräfta har fått yngel.

Det finns tre teorier om detta:

1) Parthenogenese (Det finns inga hanar bara honor)

2) Hermaphrodismus (Hanar utvecklas bara under särskilda omständigheter, i annat fall befruktar honan sig själv)

3) Hermaphrodite (Djuren har möjlighet att befrukta sig själv)

Arten ær Hermaphrodite,Den befruktar sig sjælv och kan øvervintra i sverige.
#37 - 15 november 2009 18:56
Alla säger i denna tråden att det är så tråkigt att ha kräftor i akvarie men jag har det själv och dom är revirhävdande och springer runt och bråkar me varandra så jag tycker dom är rätt roliga
#38 - 24 november 2009 13:43
johnny9900 skrev:
Det ær en marmor kræfta,ganska vanlig i Danmark(Dock ej i naturen) førøkar sig fort. finns en blå variant av denna kræfta också kallas blå hummer.
Är det förbjudet att importera kräftor i Danmark?
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 24 november 2009 13:48
Saturnus80 skrev:
Är det förbjudet att importera kräftor i Danmark?

Nej (tror i alla fall inte detta) i Danmark och större delen av övriga Europa är de tillåtna att importera, transportera och inneha. Dock inte i Sverige och Norge (har jag för mig)

Annons