Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.
Jag söker nu efter någon typ av kräftor som går att införskaffa i skånetrakten och tänkte höra om någon har tips på var jag kan finna det?
//Jesper
Var bor du i Skåne??annars kan jag ge dig tips var du kan fånga dem:)HerrJesper skrev:Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.
Jag söker nu efter någon typ av kräftor som går att införskaffa i skånetrakten och tänkte höra om någon har tips på var jag kan finna det?
//Jesper
Fy för sjutton jag har då aldrig sett nån djuraffär som säljer Signalkräftor,men tydlingen så finns det i Rögle områden tydlingen:DHerrJesper skrev:Jag snubblade över några småttingar i Djuraffären i ängelholm så knallar det runt två nyfikna "krebs" i tanken:)
Tack för era svar:)
HerrJesper skrev:Hej allihop, jag har sökt runt lite grann och har ett nytt akvarium som är uppe och rullar.
//Jesper
Patrik Steen skrev:Trodde inte man fick sälja annat än Signal och flodkräftor i Sverige,konstigt att Vellinge blomman gör det som är en seriös handlare som borde ha kunskap tycker man.
Tycker bara att det är konstigt att så stor Handlare som vellinge Blomman är ändå inte kan reglerna,men om man drar det längre så borde väl ändå Grossisten veta i alla fall och inte har dessa Kräftor på lager dem om nån borde veta reglerna.Kjell Fohrman skrev:Det är inte heller tillåtet och det är oansvarigt av affärer att sälja dom och det är oansvarigt av privatpersoner att köpa dom
Lagtexten - http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=410&Itemid=210
Patrik Steen skrev:.....så borde väl ändå Grossisten veta i alla fall och inte har dessa Kräftor på lager dem om nån borde veta reglerna.
HerrJesper skrev:Jag ska vara helt ärlig och säga att jag vet itne vilken art det är, de är inte blåa överhuvudtaget i alla fall. Brunspräckliga är nog den bästa beskrivningen.
En fråga till er som är en smula mer erfarna, den såldes som "Sötvattenskräfta" vilket är väldigt ospecat och damen i affären kunde inte ge mig ett riktigt namn. Hon påstod dock att de gick utmärkt att ha med fiskar utan att attackera dem. Vågar jag låta dem bo tillsammans med min kamphane och hans tre honor? Deras storlek är ca 7 och 9 cm (kräftorna alltså).
Kjell Fohrman skrev:De flesta kräftor småfisk.
Affären är också skyldig att informera vilken art de säljer och om det är en olaglig art så hjälper det inte heller om du säger att du köpt kräftan i god tro. Det blir rejäla böter både för dig och affären.
Diwa skrev:*(men ta kontakt med jordbruksverket för de var himla osäkra på om det verkligen gällde privata akvarier när jag pratade med dem)
Diwa skrev:klart är i vart fall att det som de är rädda för är risken för kräftpest då den slår ut vår svenska flodkräfta...den finns snart inte kvar:(
De kunde heller inte säga helt entydigt att lagen gällde akvariekräfta som inte ska släppas ut i naturen utan lagen var skriven och tänkt för införsel och odling av kräftor som sedan skulle eller riskerade sprida sig i svenska vatten
Frågade om de verkligen menade att jag skulle avliva mina och svaret jag fick var att de inte planerade åka runt och spana in privata akvarister och bötlägga dessa och tvinga till avlivning, inte heller konfiskerar eller avlivar de djuren...
kräftor ser man ju på vartannat zoo fortfarande och lagen kom 99
Signal och flod är tillåtet men de ber om att man inte ska släppa ut dem igen då de kan bära med sig baciller från akvariet ut i våra vatten
Diwa skrev:söta trevliga djur om än olagliga
de tar alla fiskar som har fenor men funkade med botia, platy och snabba fiskar så länge som fiskarna inte är korkade nog att ta maten ur kräftornas klor.
De "leker" vid skalömsning och då bär de rom (hermafroditer är de inte alls) men de kan spara "paket" till flera romkullar
HerrJesper skrev:Så, nu har jag varit hemma ett varv och filmat lite." target="_blank">
Guy Palm skrev:Tvivlar,
Detta kan man läsa om [COLOR=#ff0000]Marmorkräfta[/COLOR] på [COLOR=#000030]http://www.wirbellose.de/index.html[/COLOR]
Honan bär på c:a 50 st 2 mm stora ägg som kläcks efter 2 veckor i en temperatur av 27 grader. Under denna tid håller sig kräftan gömnd och äter ingenting. Ynglen ligger still de första 3 dygnen. De är sedan färdigutvecklade kräftor med en storlek av 5 mm.
De växer fort och kan ha nått en storlek på 4 cm inom två månader. Efter 4 månader är de fullvuxna och könsmogna. De behöver stort utrymme eftersom ju tätare man håller dem desto saktare växer de. De är även kanibaler.
Olika akvarister har upptäckt att även ensamma honor som har gått ensamma en längre tid kan få ägg. Även att påstådda hanar helt plötsligt har gått med ägg. Även de som har fött upp en ensam kräfta har fått yngel.
Det finns tre teorier om detta:
1) Parthenogenese (Det finns inga hanar bara honor)
2) Hermaphrodismus (Hanar utvecklas bara under särskilda omständigheter, i annat fall befruktar honan sig själv)
3) Hermaphrodite (Djuren har möjlighet att befrukta sig själv)
Är det förbjudet att importera kräftor i Danmark?johnny9900 skrev:Det ær en marmor kræfta,ganska vanlig i Danmark(Dock ej i naturen) førøkar sig fort. finns en blå variant av denna kræfta också kallas blå hummer.
Saturnus80 skrev:Är det förbjudet att importera kräftor i Danmark?