jag har en blå kräfta i mitt akvarium. den kosta 250 spänn, så de är kanske inte riktigt samma som du hitta. jag har många grottor och gömställen för den att vara i. där är den om dagarna och har det bra. att den skulle skapa oreda i akvariet vet jag inte om de stämmer, min gräver lite i sanden, och städar ut under grenar så den får bättre plats. den håller ju även undan avföringen xå, den bryter ner "korvarna" till småflis som försvinner ner i sanden å göder växterna...
han som hittade sin fisk i bitar hade nog en sjuk fisk. eftersom kräftan är asätare så hade den nog gett sig på fisken för den var sjuk eller nåt.
mina malar är lite större än kräftan så det är kräftan som får maka på sig. det är inga problem... han är ca 5-6 cm lång...
Men när den har blivit 12-15cm ger den sig på även en gibbi på 30cm. Jag vet. Dessutom är de inte bara as ätare utan fiskar glat kardinal/neon och andra fiskar/malar som sover efter bottnen. Kompisens red claw plockade en hajmal på 13cm och tyckte den skulle bli ett fint skrovmål. Dock lyckades den ta sig ur klorna efter en jättefajt. Så det där med asätare kan man ju ändra åsikterna på.
//Camilla