kraftiga vatten strömmar och mycket bubblor...

#1 - 19 mars 2004 16:05
Hejsan..

Jag har ett 60liters akvarie som jag har palettciklider och skäggmunsmalar i.. Jag har också ganska mycket växter i akvariet och självaste akvariet är relativt nytt. I inredningen finns en ganska stor rot, den är det ända jag har förrutom växterna och den är förhållandevis så stor att inte mycket annat skulle rymmas dit. Förrutom roten har jag en ganska kraftig vattenrenare och en syresättare som blåser ut småbubblor bakom roten.. det blir ganska kraftiga strömmar i akvariet eftersom det är så litet.. Jag tycker dock att fiskarna har sett ut att må bra, men jag funderar främst på växterna... Jag har några växter placerade precis bakom syresättaren så att det blåser ut bubblor på dom kontinuerligt, kan växterna ta nån skada av det här? Hur ligger det annars till med syresättare o kraftiga strömmar i akvariet, vilka är för-/nackdelarna?
#2 - 19 mars 2004 16:11
Jag glömde att tillägga att det samlas syre under roten på vissa platser och det ibland kommer en stor bubbla + några små.. Det är en ganska spännande effekt inredningsmässig. Har aldrig sett att nån skulle ha någonting liknande, så det finns väl en orsak till det??
#3 - 19 mars 2004 16:22
Inga växter kommer att överleva efterssom du luftar ut all co2. Men utan växter så kan jag inte se något negativt med stark ström och mycket bubblor (om fiskarna inte ser ut all lida). Däremot så tycker jag att det är fult, men det är ju en smaksak.
MVH
Magnus
#4 - 20 mars 2004 12:04
Syresättaren är lagd ovanför sanden, jag fick på något sätt en sådan uppfattning att syresättare endast var skadlig för växtern om den syresatte från sanden.. Jag har antagligen fel?
#5 - 21 mars 2004 07:38
Hej,

Har du bara bra cirkulation i ytvattnet så är det nog tillräckligt. Prova att köra utan luftpumpen så bli nog växterna gladare.
#6 - 21 mars 2004 07:47
Tropfrog har rätt om syrestenen. Den tar bort CO2 och det är inte bra för växterna som behöver det. Det gäller oavsett om den hänger i vatten eller ligger i sand som jag förstått det. Samtidigt om vattenet blir förströmt kan det trötta ut fiskarna och leda till att de får ett sämre imunförsvar och blir sjuka

Annons