Kräftdjur

#1 - 7 september 2003 12:09
Hej
Jag har lite frågor om kräftdjur. Är det någon här som har erfarenhet av kräftdjur t,ex blå hummer, blå kräfta, krabbor eller räkor, är dom salt eller söttvattensdjur, var kan man köpa dom, tips om skötsel etc etc.
Har ett 250 liters akvarium som jag skulle vilja ha några/någon kräftdjur i helst blå hummer eller i blå kräfta.

Uppskatar ett svar
#2 - 7 september 2003 12:16
hej blå hummer funkar utmärkt i sötvatten vet inte hur det är med krabbor tror att dem åsså ska funka. Räkor finns ju lite olika sorter att välja på iofs det gör det även med krabbor, men självklart så finns det sötvattensräkor. Har sett att dem i sundbyberg säljer små krabbor inte på akvarieleasing utan en djuraffär som ligger precis vid stationen på den sidan som pressbyrån finns på. Räkor finns att köpa på zooropa i kungsängen inne i coopforum huset...

mvh/Glenn
#3 - 7 september 2003 13:03
Fråga Dr.Starnge: Han har blå hummrar?
#4 - 7 september 2003 16:23
Blå humrar är "personliga", snabbväxande kannibaler som äter ALLT och förstör ALLA växter utom javamossa och javaormbunke. Har för mig att de egentligen är thailändska kräftor och att försäljningsförbud är på gång (har redan trätt i kraft i Norge). Hade min hummer tillsammans med Malawiciklider en gång i tiden, långsammare och mindre aggressiva fiskar är nog inte att rekommendera. /Cecilia
#5 - 7 september 2003 16:50
jag hadde en blå hummer det smet efter några dagar. och sedan blev den en liten torkad hummer bakom mammas dörr i andra sidan huset innan vi hittade den. men den var cool och trevlig så länge den varade. men värre sadist mot växterna kan jag inte tänka mig. den drog upp dom för skoj skull. eller var det en blå kräfta? jag vet inte riktigt den var inte så stor.
#6 - 8 oktober 2005 19:44
Finns det nån bra information sida om krabbor? Helst på svenska.
#7 - 8 oktober 2005 23:17
svenska kan du nog glömma men sidor hittar du i länken i min signatur.
#8 - 9 oktober 2005 08:18
Ska kolla in din länksida. Har sett en krabba i en butik och funderar på att skaffa, men jag skulle vilja veta vad man bör tänka på. Storlek på akvarium, andra djur den trivs med, hur inredningen bör se ut, matning, osv.
#9 - 9 oktober 2005 09:14
[QUOTE=becky_be]Ska kolla in din länksida. Har sett en krabba i en butik och funderar på att skaffa, men jag skulle vilja veta vad man bör tänka på. Storlek på akvarium, andra djur den trivs med, hur inredningen bör se ut, matning, osv.[/QUOTE]

Min mor tänker inte på att ta reda på sådant, så hon köpte en krabba och stoppade i till 1 stor mal, 1 stor guldfisk och två tigerbarber... Men det har funkat utmärkt , och han har "hållit sig på sin kant" förutom att han har knipit guldfisken och malen i "rumpan" ett par gånger, kanske bara för att retas =D... Hon köpte också två kullis-ålar igår, och även det har funkat!!!
#10 - 10 oktober 2005 07:29
Den här tråden hör väll knappast hemma här eller?

Annons