Kräftan är död! *snyft*

#1 - 19 maj 2004 15:32
Vår stackars kräfta är död och vi vet vem som är mördaren. Vi har nämligen två kräftor i akvariet och det har funkat rätt bra fram tills nu när den ena kräftan bytte skal och var ömtålig. När vi kom hem från jobbet för ett par dagar sen så hade han bara en klo (arm) kvar. Det låg alltså tre lösa klor på botten (de andra två var ju det ömsade skalet). [:-118] Och idag när jag kom hem så låg kräftan livlös på botten med grumliga ögon.

Mördaren (den andra kräftan) hade också passat på att byta skal och låg där och jäste medans hans offer låg bredvid. [:-13] Så nu har vi alltså en död kräfta och två tomma skal och en död klo att ta hand om. [:-28]
#2 - 19 maj 2004 15:37
Synd...! Kan inte varit kul...
Vad var det för kräfta?
Kan inte varit en 'vanlig' väl, de lever i saltvatten har jag för mig.. (?)
Vad var det för art och var köptes dom? (vill ha kräftor / större räkor)..
Vad kostade dem?
#3 - 19 maj 2004 15:54
för övrigt så lever "vanliga" kräftor i sötvatten, flodkräftan eller kräftor från någon sjö. För övrigt så finns det givetvis saltvattenkräfter, men det är i alla fall inte dem jag äter på kräftskivorna.
#4 - 19 maj 2004 15:59
Låter inge kul, jag som trodde att kräftor var snälla mot varandra om de inte hade en hona att bråka om.

Smaken är som baken, själv äter jag enbart havskräftor på kräftskivorna =)
#5 - 19 maj 2004 16:00
hehe, iofs.. jag bor ju i stockholm.. så för mig är havskräftor något exklusivt man äter ytomlands ungefär.
#6 - 19 maj 2004 16:18
Ursprungligen skickat av ViZiR

Synd...! Kan inte varit kul...

Vad var det för kräfta?

Kan inte varit en 'vanlig' väl, de lever i saltvatten har jag för mig.. (?)

Vad var det för art och var köptes dom? (vill ha kräftor / större räkor)..

Vad kostade dem?

Stora räkor fick dom in på akvarielagret för ungefär en vecka sedan. Då menar jag riktigt stora. Men ingen verkar veta vad det är för sort där.
#7 - 19 maj 2004 16:50
Köpte stora räkor på akvarieleasing för nån vecka sedan, ca 6cm. Fredliga och inte ett dugg skygga!
#8 - 19 maj 2004 20:01
De sa i djuraffären (Djurmagasinet i Borlänge) att det var Blå hummer men nu när jag läst om det på nätet så har jag kommit fram till att det är kräftor. Humrar dör tydligen i vatten varmare än 20 grader och dessa liknar mer kräftor än humrar.

Roliga är de synd bara att den ena fick sluta sitt liv så tragiskt.
[:(] Han hade ju blivit i storlek jumbokräfta. Båda kräftorna var lika stora dessutom så jag hoppas den andra kommer att leva vidare.

Antagligen slogs de om vem som skulle äta upp det ömsade skalet.

Annons