kräfta tappar skalet

#1 - 1 september 2004 21:17
Hej alla...
Jag har köpt en kräfta...den hette blå Ngt har jag för mej...ca 13 cm lång. Jag har matat "honom" med 2 räkor/dygn...en morgon och en kväll. Häromdagen rengjordes akvariet och en del av vattnet byttes ut. Då lämnade den sitt bo under roten och flyttade in i en ruin. Därinne har han legat dom senaste dagarna och inte kommit ut och slagits och tjuvat åt sej räkorna. Inte ens nafsat efter dom andra fiskarna. Jag trodde han var sjuk eller deppig efter rengörningen...så döm om min förvåning då han skakades ut ur ruinen och en till kräfta ramla ur...dock en utan innehåll...men med huvud, skal, klor och "morrhår". Hur ofta byter den "kropp"? Måste tilllägga att jag haft "honom" i va 2 veckor bara.
Pia
#2 - 1 september 2004 21:25
Vet inte hur ofta dom byter. men det är förmodligen ganska ofta när dom är små och växer. Låt skalet ligga kvar så att dom kan käka på det och få i sig kalcium (som dom behöver för att bygga upp det nya).
#3 - 1 september 2004 22:21
Jag har en putsarräka som förståss också byter skal..har haft han i lite mindre än ett halvår..kanske 4 månader..han har bytt skal två gånger.
#4 - 2 september 2004 08:52
Ursprungligen skickat av SussieGross

Jag har en putsarräka som förståss också byter skal..har haft han i lite mindre än ett halvår..kanske 4 månader..han har bytt skal två gånger.

Hmm...JAg som redan plockade ur det och la den i kylen i en plastpåse...fat det kanske inte är nå problem att släååa i den...ska jag stoppa i in den ihans ny "lya" eller? Funderar på att döpa han till Knut...det passar väl bra...hehe
Finns det ngn som vet nåt ställe där det står lite mer om dom och man får se bilder mm? Jag är alldeles ny med den sortetand liv i akvariet...finns det några specleiia fiskar som man helst inte ska ha i samma? JAg har ett 250Liters så det finns juh lite yta.
#5 - 3 september 2004 13:21
Du ska ju absolut inte ha den med någon fisk med "näbb" som kulfisk, kanske inte ens ciklider, men jag är inte säker.
De som "kan" äta hårda snäckor skulle nog inte banga på en räkcanapé om vi säger så....(hur mycket de än försöker försvarar sig)

Skalet löser upp sig på en halv dag..kanske e bra att ha kvar det i karet.

#6 - 4 september 2004 17:20
Hehe. Kräftor gillar att käka fiskar och annat som kommer i dess väg. Äter det mesta. Knipsar tag i fiskarna med klorna. Jag brukar mata med algtabletter, räkor, ärter, majs, flingfoder och ibland en liten brödbit. De verkar gilla det mesta.

Vi har en Tetra art (2 - 3 cm långa, silverfärgade) i vårt akvarium och det verkar funka bra. Alla andra fiskar vi haft i akvariet har blivit kräftmat men dessa håller ihop och simmar inte alldeles vid kräftan. Det har nog varit deras räddning. De påminner lite om pirayor till utseendet men är mycket mindre. Tyvärr kan jag inte namnet på dem.

Kräftor ömsar skal rätt så ofta i början när de är små, sen när de blivit lite större kan det gå några månader mellan gångerna. Vår kräfta är ca 15 cm nu och större ska den bli hoppas jag. [:-94] Den kallades blå hummer i affären men jag betvivlar starkt på att det är en hummer.
#7 - 4 september 2004 17:23
Sen löser inte kräftskal upp sig på en dag i vattnet. Räkskal kanske gör det men definitivt inte kräftskal. Det kan bli liggande i några dagar innan kräftan har käkat upp det.
#8 - 4 september 2004 19:47
Min "Knut" känns betydligt mycket större nu efter att den tappade skalet...nu ca 15 cm (utan "morrhår")och hungrig är han igen. Såg att den började spana på fiskarna och anfalla dom igen så då gav jag 2 räkor...fullt sjå har han att norpa åt sej båda tå..när han lämnar den ena obevakad så är juh fiskarna...speciellt då öronålen och väder ålen där och försöker sno den. Faktist så saknar jag bara den fisken som den tog första timmarna i nya hemmet...men det är vissa som har lite trasiga stjärtfenor..och Blackmolla saknar helt stjärtfena..tror det mesta hände i början..."Knut" är nog van med matandet nu så han kan låta fiskarna vara...onödig motion bara.
Kan jag slänga i hela gröna ärtor och majs? Ska jag leta efter den efter ett tag så den inte ligger kvar och ruttnar...eller kan jag vara rätt säker på att den hamnar i magen?
Tack för alla svar..=O)
#9 - 6 september 2004 18:55
Majs har jag slängt i hela. Prova med en och se om han äter upp den. Ärter brukar jag ta bort yttersta skalet på. Lossnar nästan automatiskt när man spolar ärtan i vattnet för att tina den.
#10 - 6 september 2004 22:15
Här är en rätt bra sida. http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/
Har min Red claw Crayfish (tror det är en sådan) med kardinalfiskar i ett 480 liters. Hon äter allt, broccoli verkar dock vara favoriten.

När hon inhandlades var hon inte så stor och bodde då i ett 48 liters. Har sedan bytt upp sig i karstorlek. Efter varje byte av bostad har hon bytt skal efter 1-2 veckor. Troligen för att lättare anpassa sig till den nya miljön, då hon inte blivit någe större.

Zooaffären sålde henne som "Blåmarmorerad hummer".

Annons