Kräfta, hummer på rymmen?

#1 - 6 december 2004 21:41
Har en blå hummer enligt min zoo affär...men den ser med ut som en kräfta. Men min fråga är...hur känge klarar den sej utanför akvariet? Den har senaste veckan , sen jag bytte vatten, varit väldigt aktiv med "simmande" på ytan...dvs klättrat upp till vattenytan...sen sprattlat med alla benen vid ytan och knackat på glaset ovanför vatten ytan.Varit ett himla liv på den kvälls och natte tid. Den är VÄLDIGT stor...ca 2dm kropp sen antennerna till det. Idag nu är den försvunnen....lyft på varenda rot och sten...men den finns ingenstans...kan den ha krypit in under gruset för att byta skal...eller har den helt enkelt rymt ur akvariet? Innan han fick tillbringa någon timme i hinken pga vattenbytet var han väldigt lugn...förutom att han gärna jagade och revade fiskars stjärtfenor.Nu efteråt han har varit enormt busig. Har letat överallt här hemma men inte hittat den nånstans...borde väl vaknat av klorna mot parketten inatt om den ramlat ur. Om inte annat så borde katterna fört sånt liv så jag vaknat...svårt att tänka mej att dom skulle äta upp han med klor och allt...dom som inte ens äter strömming file`. Hur länge kan han klara sej på land...och var, hur långt kan han ha tagit sej? Någon som har erfarenhet?
#2 - 6 december 2004 21:46
Jag har ingen direkt erfarenhet mer än att jga haft en likadan men ett par storlekar mindre, den rymde dock aldrig. däremot kan ajg säga att dn förmodligen rymt, hgade den bytt skal hade du hittat skalet. och kräftan, de kärver inte ner sig.
De klarar sig på land så länge gälarna hålls fuktiga, förmodligen komer du väl hittade n någonstans i rummet där akvariet står, kollar på mörka utrymmen, typ under soffan? dom blir rätt dammiga, som allt annat som är vått och rullar runt, så mista den inte för en stor dammtuss...
#3 - 7 december 2004 01:15
jag råkade tappa en krabba som smet in under väggen/parketten, det var den tänkte jag, men 4 dagar senare kom det nåt dammigt krypandes tvärs över golvet.

så leta på, den lever säkert : )

Annons