Krabbor?

#1 - 19 februari 2006 09:29
Hej.

Jag har för ögonblicket körsbärsräkor som städare i mitt akvarium men jag skulle tro att risken att dom försvinner är stor när jag släpper ner mina slamkrypare så nu letar jag alternativ så här i förväg om det skulle hända.

Finns det någon sötvattenskrabba som inte blir större än 5 cm och som är duktig på att äta avfall och alger? Jag har nämligen inga fiskar i akvariet så jag behöver något annat som äter upp algerna och avfallet efter slamkryparna.

Mvh Veronica
#2 - 19 februari 2006 09:34
Om du med avfall menar avföring så kommer det att bli svårt. Vad jag vet finns det inga krabbor som äter bajs.

Annars så finns det ju en del mangrovekrabbor som kommer från samma biotop som slamkrypare, men de måste du mata.
MVH
Magnus
#3 - 19 februari 2006 09:45
Nej, jag menade matrester, hudöms, döda växtdelar och dylikt.

Vad heter mangrovekrabborna och vad äter dom?
#4 - 20 mars 2006 02:40
Våra slamkrypare åt krabbor.
#5 - 22 mars 2006 20:47
det finns ju redclaw krabba den blir bara fyra cm och kan både lev i bräkt elr söt vatten den äter det mesta
#6 - 23 mars 2006 23:28
[quote=fishboy]det finns ju redclaw krabba den blir bara fyra cm och kan både lev i bräkt elr söt vatten den äter det mesta[/quote]

en sesarme bidens..

jag har en sån, men han rensar ju inte i akvariet... äter lite växtdelar som ligger på botten då och då.
Han sitter mest och bajsar själv...
#7 - 24 mars 2006 08:20
Sesarma bidens är den krabba som är lättast att få tag i, som funkar alldeles utmärkt i ett slamkryparakvarie, och som dessutom är minst trolig att äta upp slamkryparna (de flesta krabbor är mycket rovgiriga).

Kort sagt den art jag skulle rekommendera.

Alger äter den däremot inte, såvitt jag vet. Det finns algätande krabbor, men jag har aldrig sett några till försäljning. Eftersom det är ett bräckvattensakvarium kan du ju fundera på om inte malajsiska tornsnäckor och zebrasnäckor kunde vara ett alternativ.
#8 - 26 mars 2006 16:07
Såg en krabba idag i en zooaffär som hade oranga ögon och en stor vit fläck över "ryggen" (skalet) och som annars var mörkare lila, den skulle tydligen inte bli mer än 5-6cm (som sånna man fångar på standen vid havet).
Nån som vet vad de heter?

Skitcoola va dom iaf :)
#9 - 17 april 2006 15:59
Krabba

Alltså jag har en "rödkrabba" tror jag den heter är inte helt säkert, men den käkar lite allt möjligt. alger, växter, fiskmat bla fast rovgirig är den nog inte
jag hadde en stor mal för ett tag sen som brukade spöa krabban då han kom för nära hähä, men nu till min fråga ömsar dom där skinn? såg att helt plötsligt hadde jag 2 krabbor i akvariet :)
#10 - 17 april 2006 16:14
japp, krabbor kräftor räkor och humrar ömsar när skalet blir för trångt.
#11 - 15 maj 2006 21:30
Rovgirig krabba

Hej
Har för 2 veckor sedan köpt en krabba, skulle enligt affären vara lätt att ha i akvariet tillsammans med fiskar och växter. Mycket tålig.
Jo jag tackar ja!!
Efter 2 veckor så saknas en pansarmal och en glosögd slöjstjärt.
Specielt slöjstjärten sågs simma frisk och allert i går kväll innan jag släckte akvariet. Nu är den ett minne blott.
Om jag vetat att mina fiskar skulle bli maten så hade det inte blivit någon krabba:( Tro krabban heter något med röd.......

tråkig erfarenhet, men förövrigt så är krabban kul att titta på när den väl är frame. Hittar den ibland ovanpå pump, doppvärmare eller yngelkassen eller i för den delen.
#12 - 16 maj 2006 14:25
[quote=Raven]japp, krabbor kräftor räkor och humrar ömsar när skalet blir för trångt.[/quote]
Vet du om räkor brukar bli skygga efter att dom har ömsat skinn? tror en av mina amanoräkor ömsade igår och nu sitter alla tre räkorna och trycker under en rot och vägrar komma fram... Vet inte om det har med ömsningen att göra men...
/Hans
#13 - 16 maj 2006 14:33
kan hända.
precis efter ömsning är skalet mjukt och skyddar dåligt och då föredrar en del att gömma sen tills skalet hårdnat.
#14 - 16 maj 2006 14:37
finns de int nån tråd här på zoopet där de står att de är förbjudet o ha kräftor och hummrar i akvarium? eller har ja misstagit mig?
#15 - 16 maj 2006 15:10
finns flera trådar om det.
och ja kräftor och sätvattenshummrar har varit förbjudna i 3år nu
#16 - 16 maj 2006 15:12
ok.. orkade inte leta upp trådarna ;) är inte helt iform idag [:o]
undra varför det är så få affärer som vet om de
#17 - 16 maj 2006 15:34
tja kanske för man aktivt måste leta efter informationen.
har studsat runt på djurkskyddsmyndighetens hemsida och där står inte ett skit om de
#18 - 23 december 2008 17:26
Hur funkar det för er som har en sesarme bidens? (rödkrabba?)
Vilka fiskar funkar den med? Pajar den växter? Annat att berätta?
Jag vill gärna ha något skaldjur sen. Men alla info jag hittar eller hör är motstridig.
#19 - 27 december 2008 20:03
Vad menar ni med slamkrypare??? Någon sorts fisk eller....??
Kryper krabbor ner i sanden och gömmer sig. Hittar inte vår i karet och den kan ej ha krupit ur....Är lite nybörjare på denna front...ler..
#20 - 27 december 2008 20:44
hej du! har du en krabba? låter kul
#21 - 28 december 2008 21:40
Ja pojken köpte en nu för presentkortet i julklapp..... Häftigt.. i karet med bakgrund ifrån dig...ler.. Så lite pill med att täcka överallt så den ej kan smita ut. det kan den ej men den syns inte till....hmm...gömt sig tror jag....annars blir pojken ledsen. Har även en ål som vi bara sett tre gånger i det karet , apropå att gömma sig.. Vet du vad slamkrypare är eller är jag supernovis..??
#22 - 29 december 2008 16:08
Leonard skrev:
Såg en krabba idag i en zooaffär som hade oranga ögon och en stor vit fläck över "ryggen" (skalet) och som annars var mörkare lila, den skulle tydligen inte bli mer än 5-6cm (som sånna man fångar på standen vid havet).

Nån som vet vad de heter?

Skitcoola va dom iaf :)

Ja den heter Vampyr krabba :p

Jag har mandarin vampyrkrabba hemma.
De är oranga med vita klor, jätte fina.
Mvh Wilda

Annons