Köttsår och döda fiskar! :( Hjälp!

#1 - 2 december 2011 12:06
Såg för ett tag sen att en rödzebra hade ett köttsår på sig, ca på samma ställa som fisken på bilden. Den dog lite senare, även ngra andra fiskar har hittats döda då och då. Tänkte inte så mycket på det då fiskar ju kan dö ibland men nu hittade jag tätt efter en till död fisk och ytterligare en med köttsår.

Vad kan detta vara? Sjukdom? Stridsmärken?

[ATTACH=CONFIG]49703[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49704[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49705[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49706[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49707[/ATTACH]
#2 - 2 december 2011 14:27
Skulle tro det är sår efter strider. Själv saltar jag vattnet för att hjälpa till med läkningen, 1 dl/100lit vatten.
#3 - 2 december 2011 15:23
Columnaris tror jag på och det finns bara en medicin som funkar på det.... Aquafloxin
#4 - 2 december 2011 15:27
Hole-in-the-side disease? Dvs Aeromonas/Pseudomonas infektion i ett sår (exv ett bett). Bättra på vattenkvaliteten och behandla med antibakteriell medicin.

Columnaris brukar angripa mun, stjärtfena eller mitt uppe på ryggen, ger vita sår (blandas därför alltid ihop med svamp). HITS ger sår med röd/blodig kant.

Endymion: Går det att köpa aquafloxin i sverige? Ciprofloxacin (aktiv ingrediens i aquafloxin) ska vara effektivt mot HITS, så det vore en bra medicin.
#5 - 2 december 2011 16:00
[QUOTE=Azur;1559099]Hole-in-the-side disease? Dvs Aeromonas/Pseudomonas infektion i ett sår (exv ett bett). Bättra på vattenkvaliteten och behandla med antibakteriell medicin.

Columnaris brukar angripa mun, stjärtfena eller mitt uppe på ryggen, ger vita sår (blandas därför alltid ihop med svamp). HITS ger sår med röd/blodig kant.

Endymion: Går det att köpa aquafloxin i sverige? Ciprofloxacin (aktiv ingrediens i aquafloxin) ska vara effektivt mot HITS, så det vore en bra medicin.[/QUOTE]

Inga problem att köpa Aquafloxin, men väldigt få har det hemma. Så jag håller alltid eget lager.
#6 - 2 december 2011 16:18
En behandling med PP (kaliumpernaganat) fixar det också.
#7 - 2 december 2011 16:27
[QUOTE=kaj.p;1559105]En behandling med PP (kaliumpernaganat) fixar det också.[/QUOTE]

Är du säker på att det tar? I så fall behandlar du hela kar eller badar du fiskarna?
#8 - 2 december 2011 16:42
Det är nästan mitt första alternativ till alla behandlingar av alla externa sjukdomsalstrare. Vid bad kan man ha högre koncentration men jag behandlar nästa alltid hela karet. PP är ju ingen medicinering utan men mer desinfekterar fisken o karet så därför rår det på det mesta.
#9 - 2 december 2011 17:22
Hmm, lite olika bud här ja :S

Finns detta medlet att köpa på nätet?
#10 - 2 december 2011 17:31
Är detta smittsamt förresten?
#11 - 2 december 2011 17:34
[QUOTE=icehacker;1559116]Är detta smittsamt förresten?[/QUOTE]

Ja men det har väldigt långsamt sjukdomsförlopp. Du kan förlora hela akvarium på något år eller två om du har otur.
#12 - 2 december 2011 19:22
Jag har en flaska medi mor liggandes, kan det hjälpa tro?
#13 - 2 december 2011 20:10
[QUOTE=Azur;1559099]Hole-in-the-side disease? Dvs Aeromonas/Pseudomonas infektion i ett sår (exv ett bett). Bättra på vattenkvaliteten och behandla med antibakteriell medicin.

Endymion: Går det att köpa aquafloxin i sverige? Ciprofloxacin (aktiv ingrediens i aquafloxin) ska vara effektivt mot HITS, så det vore en bra medicin.[/QUOTE]

Tycker du jag ska köra en kur medi mor?
#14 - 7 december 2011 11:30
bump
#15 - 7 december 2011 18:49
[INDENT]bump [/INDENT]
#16 - 7 december 2011 21:23
Jag håller med Kaj,
Testa med kaliumpermanganat innan du ger dig på något annat.
Ge fiskarna ett bad med hög konsentration och ha sedan i lite i akvariet.
Passa samtidigt på att höja hygienen i karet lite.
#18 - 8 december 2011 11:36
[QUOTE=bossep;1559979]Jag håller med Kaj,
Testa med kaliumpermanganat innan du ger dig på något annat.
Ge fiskarna ett bad med hög konsentration och ha sedan i lite i akvariet.
Passa samtidigt på att höja hygienen i karet lite.[/QUOTE]

Okej, kanske får prova det då. Men när du skriver "ge fiskarna ett bad", menar du då att plocka upp varje fisk och bada dom i detta? :S
#19 - 8 december 2011 11:44
[QUOTE=icehacker;1560030]Okej, kanske får prova det då. Men när du skriver "ge fiskarna ett bad", menar du då att plocka upp varje fisk och bada dom i detta? :S[/QUOTE]

Bossep menar säkert, att du ska lägga dina fiskar i en plastbalja jämte, lägga i en syresten eller liknande så att man syresätter vattnet ordentligt.
Doseringen vet inte jag, eller hur länge fiskarna skall vara i denna balja.Men det vet säkert Kaj eller Boosep.
Så varför inte börja med att skaffa lite kaliumpermagnat, balja och något du kan syresätta baljan med, så kommer säkert svaret på hur mycket du ska ha senare, för jag tycker ju fortare, du börjar behandla fisken ju bättre Janne

malawi.forum24.se
#20 - 11 december 2011 22:54
Jag pratade med Kent om detta och han tyckte jag skulle prova med medi auca (trorr jag det hette). Samt göra rent ytterfiltret regelbundet och byta vatten oftare samt köra i salt.

Så har provat med detta nu och såret ser mycket bättre ut iaf och inga fler fiskar som dött heller. Så hoppas att detta hjälper då :P
#21 - 12 december 2011 09:13
Var får man tag på kaliumpermanganat?
#22 - 12 december 2011 10:05
[QUOTE=Jens A.;1560674]Var får man tag på kaliumpermanganat?[/QUOTE]http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=39_40&products_id=151
#23 - 12 december 2011 22:31
Saltade 2dl/l också samtidigt som jag medicinerade med medi aqua och nu har såret börjat läka ihop och ingen mer fisk har dött. Så får hålla tummarna att det fortsätter så.

Kent sa även att jag borde göra rent fx5an var tredje vecka, men här fick jag som svar att det behöver man aldrig göra typ.

Blev bra mycket mer fart i den nu iaf, kopplade även in orginalfitret så det också står på nu.

*Håller tummarna*

Annons