Köttätande (????) mal!

#1 - 27 januari 2005 19:35
Jag har en ancistrus i mitt akvarium. Såg att han åt febrilt på någonting nyss...
Det var huvudet på min ena lilla gurami!! Det finns inte ett skit kvar förutom ett litet skelett.

Förstår för det första inte hur han kunde dö helt plötsligt? Jag har 6 gurami i ett 200-litersakvarium. Och malen.

Jag trodde malarna bara åt alger? Men... nä, jag hade visst fel.
#2 - 27 januari 2005 19:37
De flesta malar är allätare. Förmodligen hade din gurami dött av någon anledning, sedan har din mal tagit hand om städjobbet.
#3 - 27 januari 2005 19:39
Alla malar kan nog räknas som sk scavengers - dvs asätare - om mat nu erbjuds varför inte göra bästa nyttan av det - riktiga vegetarianer finns nog mest bland människor med idéer...
#4 - 27 januari 2005 19:40
Snabbast var nog Hasse...
Förresten visste du att min lille son heter Hans?
#5 - 30 januari 2005 03:09
Det som sagt tidigare stämmer. Min gibbiceps tycker väldans om räkor t.ex.
Men enligt den uppfattning jag fått av det jag läst så blir vissa malar hel-vegitarianer när de blir fullvuxna/gammla.
#6 - 30 januari 2005 09:56
[QUOTE=Devvie]Det som sagt tidigare stämmer. Min gibbiceps tycker väldans om räkor t.ex.
Men enligt den uppfattning jag fått av det jag läst så blir vissa malar hel-vegitarianer när de blir fullvuxna/gammla.[/QUOTE]Det ä nog tvärtom de blir mer å mer allätare ju äldre de blir ...därför gröntillskott rekas till små malar det ä då de behöver det mest...www.goc.se har många svar beträffande L- malar
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 januari 2005 10:12
Mna kan ju också vända på det - bara för att de äter en sak så behöver det ju inte vara bra för dom.
För att ta ett exempel - utpräglade vegetarianer som Tropheus äter direkt artemia om man ger det till dom, men det är definitivt inte hälsosamt för dem (de brukar bli sjuka) eftersom deras tarmsystem är 10 ggr längre än en köttätande ciklid i samma storlek.
Sedan då till L-malarna så är långtifrån alla i huvudsak algätare och bara några få rena algätare. De flesta är säkert också asätare som erikthurs skriver om tillfälle ges.
Så man bör ta reda på info om den art man har och om den är en utpräglad algätare så se till att den ges rejält grönfoder (alger i akvariet räcker inte) - men om de knaprar på as så är det knappast farligt för 99% (eller nåt sånt) av dom.

Annons